2018-03-05, 17:39
Medlem
heffaheffas avatar
I USA är det vanligt att hyra hus så mindre underhåll o gräsklippning mm är kanske ungefär lika stort. Jag tror inte att han jämförde hyra lägenhet mot köpa hus, utan hyra hus mot köpa hus.
Citera
2018-03-05, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heffaheffa
I USA är det vanligt att hyra hus så mindre underhåll o gräsklippning mm är kanske ungefär lika stort. Jag tror inte att han jämförde hyra lägenhet mot köpa hus, utan hyra hus mot köpa hus.

Fast själva trådstarten handlar ju om att hyra vs köpa bostad, och sedan jämför TS hyra lägenhet mot att köpa ett hus. Då är det inte särskilt relevant hur det ser ut i USA, även om TS har en amerikansk vän som gjorde en jämförelse mellan hyra och köpa. För det är inte att hyra vs köpa hus som TS egentligen vill jämföra.

I Sverige är det inte särskilt vanligt att hyra hus, även om det förekommer.
Citera
2018-03-06, 22:10
Medlem
Finns ju olika sätt att göra det på. Köpte en större bostadsrätt och hyr ut två rum - 8000 kr/månad in (drygt 1500+ netto).
Citera
2018-03-09, 13:57
Medlem
Om det lönar sig att hyra eller inte beror nog till stor del på var i landet det gäller.
Vi kan kolla på ett hus på en lite mindre ort istället. Här i Norrland hittar man en helt ok villa med källare och garage för en bra bit under 2 miljoner. Ett helt nyproducerat hus i samma storlek fast utan källare kostar lite drygt 3 miljoner allt som allt.

Exempel:

Villa 110m2 + garage, källare och biyta, total yta närmare 250m2. Pris: ca 1 500 000:-
Kontantinsats på huset = 225000
Driftskostnad med försäkring, sophämtning, uppvärmning m.m. ca 40000:-/år.
Avsätt 40000:- per år i underhåll. 80000:- per år i kostnad, gånger 30år = 2 400 000.
Kostnad för lånet i 30år 767000 med 4% ränta i medel. Eftersom ränteavdragets vara eller icke vara är högst oklart i dagsläget har jag inte räknat med att det finns kvar.

Total utgift under 30år = -3,167 miljoner.

Värde på huset efter 30år = ca 3 miljoner. (om vi bara räknar på inflationen och inget mer)
Skatt på 1,5 miljoner i vinst (20%) = 300000
Vinst 1,2 miljoner

Total boendekostnad= -1,9 miljoner (-3,167 + 1,2 i vinst)

Motsvarande lägenhet går nog inte att få tag i alls. Men säg en 4a eller 5a på dryga 100m2 + varmgarage för 2 bilar. Total hyra ca 12000:-/månad, lågt räknat med el.
Total utgift efter 30år = -4,32 miljoner

225000:- i 30 år på börsen med 9% avkastning = ca 3 miljoner - 30% i skatt = 2100000:-

Total boendekonstnad = -2,12 miljoner (-4,32 i hyra + 2,1 i vinst)

Sammanfattning:
Positivt för huset: Jag har "tjänat" drygt 200k på att bo i hus. Plus att jag bott på nästan dubbla arean.
Negativt för huset: Jag måste klippa gräset själv, kanske måla lite o.s.v.

Positivt för lägenheten: Jag behöver inte bry mig om nått.
Negativt för lägenheten: Jag får inte ändra nått. Jag måste dela tvättstuga eller betala en tvättmaskin själv osv.

Jag har inte tagit hänsyn till att energikostnader m.m. ökar eftersom hyran då också ökar i lägenheten och totalt sett borde de ta ut varandra. Jag har inte heller tagit hänsyn till att huset kanske ökar i värde jämfört med inflationen. Dessutom skulle nog en lägenhet med dubbelgarage och närmare 200m2 i boyta kosta mer i hyra men det fanns inga sådana att jämföra med.

Skulle vi jämföra mellan att hyra ett hus i samma storlek (hyra ca 10000:-/månad + värme, el sophämtning, vatten m.m.) så skulle kalkylen tippa över REJÄLT med favör till "köp" sidan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in