2018-03-05, 15:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Som har citeras i denna tråd, otaliga gånger PostNord släpper igenom det som är märkt som gåva.
Visst kan det vara det men jag tror inte så många paket av de som delats ut har sorteras enligt de nya reglerna man får nog vänta några dagar till innan man uttalar sig om hur det fungerar.
Citera
2018-03-05, 15:56
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas.Hood
Kan du ge källa på att enbart privatpersoner kan skicka gåvor?

Jag har nämligen fått gåvor både av svenska och kinesiska företag!
Titta på inlägg tidigare i tråden eller på postens hemsida det har diskuterats här ett otal gånger redan.

http://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/allmantomattskickaellertaemotengava.4.792224361590 183a4d311c8.html
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-05 kl. 16:03.
Citera
2018-03-05, 15:57
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag var nog lite oklar där, det kom alltså i postlådan idag, så det har nog inte gått via Örebro...

Enligt säljaren så är det skickat med Yanwen economic airmail mail

Då har du haft tur i det här fallet. Grattis?

Jag antar att portot till Solomonöarna är förbetalt i fall paketet inte hade kunnat delas ut.

Väntar fortfarande på försändelser från DX från en beställning den 1 februari. Återstår 3 små paket. Ett har jag fått av en granne (förmodligen) förra lördagen. Damp ner i brevlådan, var öppnad och igentejpad. Bara några småsaker. PostNord hade delat ut det till fel person. Det händer ibland att jag får grannens post. Slarvigt.

Jag har visserligen en skatteförsäkring på DX-beställningen, men det känns ändå inte roligt att krångla med detta. Sedan kanske man bara får ersättning för momsen och inte avgifterna. Kanske får man inga pengar heller utan måste beställa något nytt.
Citera
2018-03-05, 16:03
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas.Hood
Kan du ge källa på att enbart privatpersoner kan skicka gåvor?

Jag har nämligen fått gåvor både av svenska och kinesiska företag!

Hittar inte Tullverkets info just nu, men så här står det på DHLs hemsida.

Citat:
En gåva definieras som något som skickas från en privatperson till en annan och dessa varor omfattas inte av importtullar om värdet är under det lokala gränsvärdet.

Beställa och betala varor som har sitt ursprung i ett annat land eller tullunion än ditt för att sedan skicka till en annan person än köparen, uppfyller inte tullens definition av en gåva.
Citera
2018-03-05, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Hittar inte Tullverkets info just nu, men så här står det på DHLs hemsida.
SFS 1994:1551
SFS 2008:1413

SFS 2017:1197
"4 § 2 Frihet från mervärdesskatt vid import ska medges för
...
3. en försändelse från en privatperson till en annan privatperson, utom om försändelsen består av alkoholhaltiga produkter eller tobaksvaror eller har ett värde som överstiger 45 euro"
https://www.lagboken.se/Lagboken/sfs/sfs/2017/1100-1199/d_3125572-sfs-2017_1197-lag-om-andring-i-lagen-1994_1551-om-frihet-fran-skatt-vid-import-m.m

Notera i denna lag står det inget om "sända" etc.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-05 kl. 16:22.
Citera
2018-03-05, 16:21
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det beror på finns det inget angivet value på paketet så skickas det till tullen och dom skickar ut en förfrågan till dig vad det är för något i paketet och du får skicka in en kopia på orderbekräftelsen och ev. betalningen du gjort för paketet. Sedan lägger dom på moms + avgift + en avgift till och moms på det innan dom skickar det till dig och du får lösa ut paketet.

Står det Gift eller Gåva på paketet och innehållet inte är värt mer än 45 EUR och det kommer från en privatpersom (din farmor i Bangilor i Indien) så skickar dom paketet till dig utan att du behöver betala moms eller avgift. Företag kan inte skicka gåvor så misstänker dom att det är ett företag som skickat paketet så får du betala moms + avgift.

Desinformatören är igång igen. Postnord har gått ut och sagt att dom inte tänker ifrågasätta det som står på försändelsen, så om det nu står gåva på försändelsen så kommer det behandlas på samma sätt som det alltid gjort, att uppgifterna stämmer.
Visst kommer det förekomma stickprover, i dom fall där det uppenbart handlar om någonting annat, eller vars värde är mycket högre än angivet.
Men med största sannolikhet går det mesta som är markerat som gåva igenom, utan avgift.
Citera
2018-03-05, 16:23
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja vi skall alla beskattas tills vi dör men pengarna går ju till vår gemensamma kassa och betalar sjukvård, polis m.m. så vi kan inte klaga :-)

Ja är det märkt Gift så släpper dom igenom det om värdet på innehållet är under 45 EUR och det är någon privatperson som skickat paketet. Du får be dom skriva "Grattis på födelsedagen från Faster Chin Pin Ho" på paketet så lurar du säkert Postnord.

Glöm inte invandringen, tror den största delen av Sveriges budget nu för tiden, går till att finansiera den.
Tror inte allt för många är allt för glada att betala skatt i Sverige med tanke på detta..
Citera
2018-03-05, 16:24
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furiouspanda
Desinformatören är igång igen. Postnord har gått ut och sagt att dom inte tänker ifrågasätta det som står på försändelsen, så om det nu står gåva på försändelsen så kommer det behandlas på samma sätt som det alltid gjort, att uppgifterna stämmer.
Visst kommer det förekomma stickprover, i dom fall där det uppenbart handlar om någonting annat, eller vars värde är mycket högre än angivet.
Men med största sannolikhet går det mesta som är markerat som gåva igenom, utan avgift.
vi får se jag tror dom skickar paket märka gåva till Tullverket det kan ju inte röra sig om mer än 100 om dagen så får dom kontrollera dom.
http://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/allmantomattskickaellertaemotengava.4.792224361590 183a4d311c8.html
Citera
2018-03-05, 16:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furiouspanda
Glöm inte invandringen, tror den största delen av Sveriges budget nu för tiden, går till att finansiera den.
Tror inte allt för många är allt för glada att betala skatt i Sverige med tanke på detta..
175 av dom har ju fått jobb på postens terminal i Örebro så lite nytta gör dom :-)
Citera
2018-03-05, 16:27
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotta-Postisen
Det är PostNord Arlanda terminalen som avgör vad för typ av paket det är. Det brukar vara tydligt vilka paket som är merchandise/ sålda av företag och vilka som skickas som gåvor. Om priset inte står så kan behörig personal ta reda på vad paketet innehåller och dess värde, eller så skickas det mail/brev till mottagaren där man ber de redovisa vad man köpt.

Vad jag vet, så är det tullen som gör detta, och INTE Postnord, Postnord vidarebefordrar bara, om dom misstänker att det är något lurt med en försändelse, och då hamnar det i tullens händer.
Citera
2018-03-05, 16:29
Medlem
Citat:
Då bör du veta att varje paket skall behandlas som enskilt.
Samt om jag kontaktar Tullverket eller Postnord så är de skyldiga att upplysa mig hur jag skall göra för att säkerställa att mina gåvor behandlas som just gåvor av PostNord.

Tullverket och PostNord skall hjälpa till.

"Raslagar" gäller för inte postförsändelser, bra att veta.

En reflektion: Du backar redigt tillbaka från din förra post:

Notera "spelar det ingen roll om det står Gift eller inte", var det då.

Att det inte spelar någon roll om det står gift eller inte gäller fortfarande för paket från länderna i Asien som skickar tusentals handelsvaror varje dag, har inte backat någonstans. Låt mig förklara för dig en sista gång hur processen går till för paket som kommer från de asiatiska länder jag tidigare listat:

Om paketet kommer från t.ex. Ryssland som är utanför EU men inte är ett land som skickar tusentals handelsvaror till Sverige varje dag ser processen annorlunda ut. Då måste man bedöma om paketet är en gåva och då ser processen ut som jag skrivit om tidigare.
Citera
2018-03-05, 16:30
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
SFS 1994:1551
SFS 2008:1413

SFS 2017:1197
"4 § 2 Frihet från mervärdesskatt vid import ska medges för
...
3. en försändelse från en privatperson till en annan privatperson, utom om försändelsen består av alkoholhaltiga produkter eller tobaksvaror eller har ett värde som överstiger 45 euro"
https://www.lagboken.se/Lagboken/sfs/sfs/2017/1100-1199/d_3125572-sfs-2017_1197-lag-om-andring-i-lagen-1994_1551-om-frihet-fran-skatt-vid-import-m.m

Notera i denna lag står det inget om "sända" etc.

Enligt brittisk tull måste varan varit både köpt och sänt av en privatperson. Det såg jag på deras hemsida.

I Sverige finns det kanske ett prejudicerande rättsfall angående import av gåvor. Man måste gå till lagens förarbeten för att förstå hur den ska tolkas. Vet inte varför annars DHL skriver som de gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in