2018-03-05, 15:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jaha, alla dina julklappar (brukar vara gåvor) brukar vara hemslöjdade?

Ibland är du ganska löjlig i dina svar..
Vad jag menar är att paket märkta gift kam vara i tre kategorier
1 med en etikett som klart avslöjar dom att komma från ett företag lätt att avslöja
2 med en etikett från en privatperson handskriven med vanligt porto och amatörmässigt paketerat troligtvis en gåva
3 en fejkad etikett med oklart innehåll.

1 o 3 går vidare till Tullverket. 2 skickas vidare till mottagen om angivet värde är eller tros vara under 45 eur Postnord är (eller var) rätt generösa där
Citera
2018-03-05, 15:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Det verkar vara en ganska godtycklig bedömning. Ska inte PostNord acceptera att paketet är en gåva om det deklareras så, inte har ett för högt värde och om det inte är uppenbart att deklarationen är felaktig?
Eftersom det endast är privatpersoner som kan skicka gåvor så är det rätt lätt att sålla ut riktiga gåvor, tveksamma och fejk beroende på hur det är skickat och frankerat.

Det är lätt att se på ett paket om det är skickat privat från ett lokalt postkontor eller med företagspost.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-05 kl. 15:18.
Citera
2018-03-05, 15:17
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
9 paket kvar...av 10

Dagens paket lämnade Kina 21 februari, ska returneras till Solomonöarna, värde under en dollar (ungefär halva riktiga värdet), och giftrutan är troligen ikryssat (ganska suddigt där)

Om Postnord är ärliga så kommer jag att få en ganska bra bild av hur länge paketen ligger och skräpar hos PostNord medan de skyller på att transporten i Kina är långsam.

Var ser du att paketet ska returneras till Solomonöarna? På PostNords hemsida för spårning? Ser du en bild på etiketten?

Alla etiketter på varubrev från Kina har inga giftrutor (lustigt ord ) längre.
Citera
2018-03-05, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotta-Postisen
Postnord gör en bedömning om ett paket är en gåva eller inte. Om det sedan inte stämmer överens med verkligheten så får du väl överklaga eller ringa Postnords kundtjänst och se om de kan hjälpa dig.

Källan i det här fallet är jag, arbetare på Postnord Arlanda sedan ca 15 år tillbaka.
Då bör du veta att varje paket skall behandlas som enskilt.
Samt om jag kontaktar Tullverket eller Postnord så är de skyldiga att upplysa mig hur jag skall göra för att säkerställa att mina gåvor behandlas som just gåvor av PostNord.

Tullverket och PostNord skall hjälpa till.

"Raslagar" gäller för inte postförsändelser, bra att veta.

En reflektion: Du backar redigt tillbaka från din förra post:
Citat:
Ursprungligen postat av Trotta-Postisen
Paketen som skickas från Wish, AliExpress, AliBaba m.m ser ut på ett visst sätt och är lätta att skilja på gentemot andra paket som privatpersoner från Asien skickar. Därför spelar det ingen roll om det står Gift eller inte på de paketen, de alla hanteras på exakt samma sätt. Det är ingen lag utan något Posten bestämt för att underlätta och effektivisera hanteringen.

Notera "spelar det ingen roll om det står Gift eller inte", var det då.
Citera
2018-03-05, 15:25
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Globalism var visst inget roligt längre när man förlorar skatteinkomster.
Citera
2018-03-05, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Vad jag menar är att paket märkta gift kam vara i tre kategorier
1 med en etikett som klart avslöjar dom att komma från ett företag lätt att avslöja
2 med en etikett från en privatperson handskriven med vanligt porto och amatörmässigt paketerat troligtvis en gåva
3 en fejkad etikett med oklart innehåll.

1 o 3 går vidare till Tullverket. 2 skickas vidare till mottagen om angivet värde är eller tros vara under 45 eur Postnord är (eller var) rätt generösa där
Alla lever inte i stenåldern och handskriver.

Underbart om en försändelse - maskinskriven - av en person som haft en kraftig hjärnblödning och lejt ut uppdraget med "gåva" fastnar i "rasse" nätet.

Bra för Sverigebilden Allas lika värde.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-05 kl. 15:31.
Citera
2018-03-05, 15:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Alla lever inte i stenåldern och handskriver.

Underbart om en försändelse - maskinskriven - av en person som haft en kraftig hjärnblödning och lejt ut uppdraget med "gåva" fastnar i "nasse" nätet.

Bra för Sverigebilden - Allas lika värde.
Nej givetvis kan etiketten vara utskriven från datorn men det syns tydligt att paketet skickats privat från ett postkontor och inte är ett företagspaket.
Citera
2018-03-05, 15:34
Medlem
Citat:
Nej givetvis kan etiketten vara utskriven från datorn men det syns tydligt att paketet skickats privat från ett postkontor och inte är ett företagspaket.
Som har citeras i denna tråd, otaliga gånger PostNord släpper igenom det som är märkt som gåva.
Citera
2018-03-05, 15:35
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Eftersom det endast är privatpersoner som kan skicka gåvor så är det rätt lätt att sålla ut riktiga gåvor, tveksamma och fejk beroende på hur det är skickat och frankerat.

Det är lätt att se på ett paket om det är skickat privat från ett lokalt postkontor eller med företagspost.

Du menar att adressen måste vara handskriven och frimärken ska klistras på paketen?

I Sverige kan man köpa färdigfrankerade jiffypåsar och skicka saker upp till 2 kilo. Maskinskrivna etiketter kan de flesta som har en dator och skrivare fixa själva. Jag antar att det även i Kina finns privatpersoner som använder sig av sånt. Speciellt när de inte kan skriva adressen på sitt eget språk är det säkrare och enklare att kopiera via en dator.
Senast redigerad av Zeta9 2018-03-05 kl. 15:43.
Citera
2018-03-05, 15:43
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Var ser du att paketet ska returneras till Solomonöarna? På PostNords hemsida för spårning? Ser du en bild på etiketten?

Alla etiketter på varubrev från Kina har inga giftrutor (lustigt ord ) längre.

Jag var nog lite oklar där, det kom alltså i postlådan idag, så det har nog inte gått via Örebro...

Enligt säljaren så är det skickat med Yanwen economic airmail mail
Citera
2018-03-05, 15:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Du menar att adressen måste vara handskriven och frimärken ska klistras på paketen?

I Sverige kan man köpa färdigfrankerade jiffypåsar och skicka saker upp till 2 kilo. Maskinskrivna etiketter kan de flesta som har en dator och skrivare fixa själva. Jag antar att det även i Kina finns privatpersoner som använder sig av sånt. Speciellt när de inte kan skriva adressen på sitt eget språk är det säkrare och enklare att kopiera via en dator.
Jag säger att det är lätt att se om paketet skickats från ett postkontor eller om det skickats som företagspaket. Det gör man oavsett om det är i Sverige eller i Kina speciellt om man använder en förfrankerad jiffypåse...
Citera
2018-03-05, 15:53
Medlem
Lucas.Hoods avatar
Citat:

Kan du ge källa på att enbart privatpersoner kan skicka gåvor?

Jag har nämligen fått gåvor både av svenska och kinesiska företag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in