Citat:
Ursprungligen postat av
Hanna-Wigh
Vad fan vet du om mig och de "gåvor" jag får?
Trollar du?
Edit: Ge oss källan till "Det är ingen lag utan något Posten bestämt", tack.
Postnord gör en bedömning om ett paket är en gåva eller inte. Om det sedan inte stämmer överens med verkligheten så får du väl överklaga eller ringa Postnords kundtjänst och se om de kan hjälpa dig.
Källan i det här fallet är jag, arbetare på Postnord Arlanda sedan ca 15 år tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zeta9
Jag vet inte om de ser ut på ett visst sätt. Har inte handlat av Wish ännu.
Har bara fått hem paket via Ebay och DX hittills. Det har förekommit en Wish-logga på enstaka paket och jag antar att det är en säljare som också säljer via Wish. I övrigt har det varit ganska anonymt. Adresser och namn på säljare där det för mig är omöjligt att avgöra om det är en privatperson eller ett företag, även om städer som Shenzhen (Kinas Silicon Valley) indikerar att paketen skickats från ett industriområde. Vid ett tillfälle var avsändarinfon på kinesiska. Har de folk på PostNord som kan kinesiska och kollar om avsändaren är ett registrerat företag i Kina?
Det är inte säkert heller att alla säljare på Ebay, Wish etc har egna registrerade företag. Några kanske är hobby-säljare som vill tjäna extra slantar på sin fritid.
Spelar inte så stor roll längre om det skickas privat till privat eller företag till privat. Förut när vi hanterade varor brukade vi kolla efter värdet och bestämma om det ska betalas moms. Om det var privat till privat var gränsen högre än företag till privat. Men eftersom man nu ska betala moms från första kronan så går vi inte efter de gränserna längre, utan då kollar man bara om det är gåvor eller inte.
Och när arbetarna på Postnord gör bedömingen om det är en gåva eller inte så kollar de efter olika faktorer när de gör den bedömningen. Man kollar hur paketet ser ut, avsändarens namn och innehållet bl.a. Om man är osäker på om det är en gåva eller inte kan man skicka paketet till Tullverket som gör en mer kompetent bedömning. Det kan hända att en privat avsändare dyker upp ett flertal gånger som avsändare så man kan troligen förstå att denna person inte skickar gåvor till hundratals personer i Sverige.
Om om gåvorna har ett värde över 500kr så måste man ändå betala moms och avgift på de.
Edit: erfarenheten och kunskapen arbetarna på terminalen har skiljer sig också från person till person, så misstag kan göras. Om misstag görs får man helt enkelt kontakta kundtjänst för att rätta till misstaget.