2018-03-05, 13:05
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Varför har det egentligen blivit så stort, nu helt plötsligt då säljare från Kina funnits på Ebay flera år ?
Wish känns f ö sämre än eBay

Mobil-app, klarna, svensk språk och kundtjänst etc, och mycket marknadsföring i sverige. Men ja det är dumt att detta blev stort i sverige i.o.m wish, då den nog är den klart sämsta av alla de stora.
Citera
2018-03-05, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Skall du ha en mobilhållare i brevlådan ;-)

Nej storleken på paketet är inte avgörande det är ifall det kommer ifrån ett land utanför EU då får du betala moms + 75 kr i avgift. Vill du komma undan det så handlar du från en webbutik som finns i EU då behöver du bara betala moms och ingen avgift.

Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Ingen vet, allt är nytt.
Men sagt är att avgiften+moms gäller alla kinaklumpar, oavsett storlek - moms från första kronan.

Ännu ett sätt att dränera svenska folket på pengar.

Jag har gjort en beställning och bett säljaren att markera det som gift så får vi se hur det går..
Citera
2018-03-05, 13:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gripus
Många som jag köper av från eBay sätter varken pris eller "gift" på breven, de skickas bara till min adress. Hur funkar det då med kontrollen?
Det beror på finns det inget angivet value på paketet så skickas det till tullen och dom skickar ut en förfrågan till dig vad det är för något i paketet och du får skicka in en kopia på orderbekräftelsen och ev. betalningen du gjort för paketet. Sedan lägger dom på moms + avgift + en avgift till och moms på det innan dom skickar det till dig och du får lösa ut paketet.

Står det Gift eller Gåva på paketet och innehållet inte är värt mer än 45 EUR och det kommer från en privatpersom (din farmor i Bangilor i Indien) så skickar dom paketet till dig utan att du behöver betala moms eller avgift. Företag kan inte skicka gåvor så misstänker dom att det är ett företag som skickat paketet så får du betala moms + avgift.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-05 kl. 13:11.
Citera
2018-03-05, 13:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Jaha själv tycker jag det verkar krångligare då de inte verkar ha kategorier att välja på Eller man kan sortera in i det , sökte på 2xu dvs ett märke som gör träningskläder, och får med masa billyktor mm
Jag vet inte jag har aldrig använt Wish men det är populärt bland mobilgenerationen som verkar använda det flitigt...
Citera
2018-03-05, 13:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4x

Jag har gjort en beställning och bett säljaren att markera det som gift så får vi se hur det går..
Ja vi skall alla beskattas tills vi dör men pengarna går ju till vår gemensamma kassa och betalar sjukvård, polis m.m. så vi kan inte klaga :-)

Ja är det märkt Gift så släpper dom igenom det om värdet på innehållet är under 45 EUR och det är någon privatperson som skickat paketet. Du får be dom skriva "Grattis på födelsedagen från Faster Chin Pin Ho" på paketet så lurar du säkert Postnord.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-05 kl. 13:21.
Citera
2018-03-05, 13:31
Medlem
kan jag få räkning på moms efter varan leveretas till mig på wich?
Citera
2018-03-05, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IraHayes
Fick 2 påsar i brevlådan idag, utan avgift.
Fick en den 1/3 som rek. Utan avgift.

Dessa har troligen hanterats på Arlanda innan det nya systemet kommit igång.

Citat:
Ursprungligen postat av gripus
Många som jag köper av från eBay sätter varken pris eller "gift" på breven, de skickas bara till min adress. Hur funkar det då med kontrollen?

Det är PostNord Arlanda terminalen som avgör vad för typ av paket det är. Det brukar vara tydligt vilka paket som är merchandise/ sålda av företag och vilka som skickas som gåvor. Om priset inte står så kan behörig personal ta reda på vad paketet innehåller och dess värde, eller så skickas det mail/brev till mottagaren där man ber de redovisa vad man köpt.

Citat:
Ursprungligen postat av m4x

Kommer inte fungera så bra, alla paket från Kina/Singapore/HongKong/Malaysia bl.a. hanteras som handelsvaror där det inte spelar någon roll om "Gift" är markerat eller inte.
Citera
2018-03-05, 13:40
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-mann
kan jag få räkning på moms efter varan leveretas till mig på wich?
Nej
Citera
2018-03-05, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotta-Postisen
Kommer inte fungera så bra, alla paket från Kina/Singapore/HongKong/Malaysia bl.a. hanteras som handelsvaror där det inte spelar någon roll om "Gift" är markerat eller inte.
Vi har ingen sådan lag eller regel, vad jag vet.
Ditt förarande låter som "rasism".
Om det skulle vara mitt paket så skulle jag överklaga - ända till förvaltingsrätten.

Om "etniska skäl" skulle anges, överklagan till Europadomstolen.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-05 kl. 13:44.
Citera
2018-03-05, 13:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vi har ingen sådan lag eller regel, vad jag vet.
Ditt förarande låter som "rasism".
Om det skulle vara mitt paket så skulle jag överklaga - ända till förvaltingsrätten.

Om etniska skäl skulle anges, överklagan till Europadomstolen.
Skulle du verkligen lägga så mycket tid och möda på att få rätt för ett mobilskal som kostar 10 kr
Citera
2018-03-05, 13:46
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreosot
Har hittat en sak för att kanske få systemet att jobba lite.
Om alla börjar göra sin egen tulldeklaration så krävs det massa jobb för postnord och tullverket.

Hittade detta på tullverkets hemsida.

Hur går jag tillväga om jag vill deklarera min försändelse själv?

1. Postnord meddelar dig att din postorderförsändelse har kommit till deras lager och erbjuder sig att agera ombud för din räkning. Det innebär att Postnord för din räkning sköter hela tullhanteringen, inklusive inbetalning av moms.

2. Om du väljer att inte anlita Postnord som ombud, så måste du göra din deklaration själv, för att kunna betala in moms. Du måste kontakta Postnords kundtjänst för att de ska kunna ge dig information om var din försändelse finns lagrad. Detta behöver du för kunna deklarera själv.

3. Du måste fylla i en deklaration som du lämnar på ett Enhetsdokument. Du ska fylla i sidan 1 av dokumentet (om du har fler varuposter så behöver du även fylla i ett tilläggsblad). Skriv försändelsens lagringsplats (som du fått information om av Postnords kundtjänst) i ruta 30.

4. Lämna tulldeklarationen till närmaste klareringsexpedition. När du besöker klareringsexpeditionen måste du också ha med dig styrkande dokumentation, t.ex. kvittot på ditt köp.

5.När Tullverket har tagit emot din deklaration och granskat den ska du betala momsen. Du kan betala med kontanter eller kort. Vi tar de flesta kort som är anslutna via bank. Däremot tar vi inte American Express och Diners.

6. När du har betalat moms får du en utlämningssedel av klareringsexpeditionen. Utlämningssedeln visar att paketet får lämnas ut till dig.

7. Postnord behöver se utlämningssedeln för att kunna skicka försändelsen till dig, antingen direkt hem till dig eller till ditt vanliga utlämningsställe.

http://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/fragorochsvaromdennyahanteringenavkinapaket.4.285c 35fd161749ca47c380.html

75:- i avgift kanske inte är så illa ändå ?
Citera
2018-03-05, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Skulle du verkligen lägga så mycket tid och möda på att få rätt för ett mobilskal som kostar 10 kr
Absolut.
Ett domslut i Europsdomstolen till min fördel räcker för att ge svenska förvaltingen en ordentlig ballspark.

Diskrimineringen av mina gåvor (och andras) måste då upphöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in