2018-03-04, 13:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Tror du det är en process som fortfarande fortsätter? Att moderater fortfarande känner som du kände och överger partiet? Och i så fall hur snabb är den processen? De många moderater som nu verkar hoppa fram och tillbaka beroende på vem som är partiledare i M eller vilka utspel de gör; tror du de kommer fortsätta vara tveksamma eller finns det bland dem många som kommer helt ge upp M och definitivt gå ifrån dem som du gjorde?

Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Det stora svaret får vi efter valet när partierna visar hur de organiserar sig, och med vem. Allt för att blockera SD. Deras kärna står bi tills dess, men då, om tex M går ihop med S ( via alliansen ) kommer de att förlora mer än halva kärnan.

Svaret kom nog där. För varje ytterligare svek & uppgörelser med vänstern kommer "min" grupp att växa. Det sitter olika långt inne hos olika personer, men till slut finns det en gräns avseende svek som inte går att förlåta, svälja eller släta över.

Det finns även anledning att tro att den som har låtit sig duperas längst även blir den mest rabiata konvertiten.
2018-03-04, 14:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jämför med USA. Forumet /pol/ är en allmänt erkänd och fruktad motor för påverkanskampanjer på Twitter och Facebook, som var en betydande del i valet av Trump. Grodan Pepe blev en viral och organisk symbol som till slut blev så mainstream att Hillary själv höll tal mot honom. Flashback har om något en betydligt större folklig förankring än /pol/ som politisk opinionsplattform i Sverige. Det var inte flygblad och torgtal som ledde SD till riksdagen 2010, snarare kommentarsfält och Flashbacktrådar från en självrekryterad armé av anonyma avsändare.

Och SD måste förstå sammanhanget: De själva är följden av en folkrörelse i reaktion mot människors förändrade vardag, inte orsaken till att människor söker uttrycka denna oro på sociala medier och vid valurnan.

Jag kan inte sia om huruvida AfS kan få blixten att slå ned opinionsmässigt - men om det ska ske är det så det kommer gå till: Inom SD:s egen nätsfär, som en organiskt interagerande folkrörelse. SD:s potentiella svaghet i opinionen är inte att man är populister och nationalister - utan om man INTE upplevs som tillräckligt populistiskt och tillräckligt nationalistiskt, i meningen intresseparti för vanliga svenskar i ett mångkulturellt splittrat Sverige.

SD förlorar hellre 5 % höger-SDare för att vinna 15 % betongsossar, invandringskritiska vänsterpartister och konservativa alliansväljare. De nya rösterna finns i de gamla partierna, förlorar man de mest radikala av nuvarande väljare gör det inget. Hellre ett litet parti till i riksdagen till höger om SD och att 2 - 3 av de gamla partierna åker ut.
2018-03-04, 14:54
Medlem
8711s avatar
Nu första dagarna i veckan som kommer lär väl Demoskop dyka upp. Ska man inte tappa all trovärdighet så måste man höja Sverigedemokraternas siffror betydligt. Det är inte seriöst när institut som Demoskop och Inizio lagt sig toksist efter institut med mycket välkänd underskattning av Sverigedemokraterna så som Sifo och Ipsos.
2018-03-04, 14:55
Medlem
8711s avatar
I övrigt är det intressant nu när det vänder neråt för M igen, att se Sverigedemokraterna öka där.
Även ett S som går mot ett historiskt dåligt valresultat under 26%, där har Sverigedemokraterna oerhört mycket att vinna.
2018-03-04, 15:14
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Hehe Flashback är avantgardet, så helt utan betydelse trot jag knappast det är. Vad vore (hade varit) tex SD utan sitt Flashback?

Japp AFS, Akut Fatalt Syndrom, MED Medicinsk Enfaldig Dysfunktion, kanske folk tror? Nej dessa partier når inte ut till breda massor men sin existens. NMR har ett betydligt större försprång, som kända för en större allmänhet. Sedan är politiken kanske inte lika poppis.

Nästa grej är att AFS har en frontfigur i Kasselstrand men MED har ingenting. SD;s opinionssiffror påverkas mest av institutens hantering. Ett underskott motsvarande ett par 4% partier kan de säkert bli frågan om innan spurten drar igång i september och då det kanske inte ser snyggt ut att står för den sämsta gissningen.
2018-03-04, 16:13
Medlem
Hur många procent måste SD få för att vinna valet?
2018-03-04, 16:26
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trampiskaa

(Offtopictrams: Det räcker med 4 %! Så länge ingen av de andra partierna får mer än 3.9 %.

Nästa frågeställning, hur långt är ett snöre?)

Allt över 20% kommer nog chocka de flesta. Desto mer över 20 desto bättre.
Övriga 7k s mandatfördelning kanske mer avgörande än någon % hit och dit.
2018-03-04, 17:25
Medlem
Ingen kommer att bli chockad för 20% till (SD). Tror egentligen ingen förväntar sig lägre. Känslan lär inte vara chock utan snarare trötthet och kanske uppgivenhet....
2018-03-04, 20:36
Medlem
Västkustskts avatar
Det blir nog inga större framgångar för SD i opinionsundersökningarna innan valet. Rädsla för att svara SD i kombination med att instituten vill hålla ner SD är ingen bra kombination.

Det börjar bli lite läskigt nu med förföljelsen av de som är kritiska till den förda politiken. Jag rekomenderar alla att vara försiktiga med att avslöja vad ni röstar på.
2018-03-04, 21:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det blir nog inga större framgångar för SD i opinionsundersökningarna innan valet. Rädsla för att svara SD i kombination med att instituten vill hålla ner SD är ingen bra kombination.

Det börjar bli lite läskigt nu med förföljelsen av de som är kritiska till den förda politiken. Jag rekomenderar alla att vara försiktiga med att avslöja vad ni röstar på.

Lite OT: Viktigt också att vara anonym på nätet, fler och fler statsfinansierade organisationer åsiktsregistrerar. Jag skall skaffa VPN, håller på och lär mig det.
2018-03-04, 21:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trampiskaa

Jag tror det finns ett par psykologiska gränser. Om de blir största parti kommer det ändra hela synen på svensk politik då S varit dominerande i 100 år. För att bli störst krävs nog 25 %. Men jag tror ändå övriga kommer göra en kartell för att ha hålla SD ute. Vid 30 % tror korthuset faller. Det skulle vara så stor chock att vissa partier skulle ge upp och det skulle bli väldigt svårt för övriga att komma överens. SD skulle kunna sänka många propositioner i riksdagen. Om SD och V får 51 % tillsammans kan ingen bilda regering utan SD-stöd för M och V kan aldrig samarbeta. Om FI kom in skulle det också hjälpa för M och FI skulle aldrig kunna bilda regeringsunderlag tillsammans. Så om FI fick 3,5 % SD 32 % och V 15 % så är PK-makten bruten. Men det tror jag inte händer, hoppas på första alternativet; SD som största parti.
2018-03-04, 21:57
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Ingen kommer att bli chockad för 20% till (SD). Tror egentligen ingen förväntar sig lägre. Känslan lär inte vara chock utan snarare trötthet och kanske uppgivenhet....
Du är som alla andra här trådskadad. Vi har sett SD på 28+% i Yougov. Vi vet att SD fick 30% i rådata hos Sentio.
Vi vet att SD förmodligen idag ligger runt 23%, kanske t.om uppåt 25-26 i ett val.

Vi som hängt här i åratal är inte representativa för Sveriges befolkning. För över 50% av befolkningen är SVT/SR, TV4, DN, Aftonbladet, Sifo, SCB osv sanning och trygga säkra nyhetskällor.
De tror på riktigt att SD har 15-16%.
Valet med siffror över 20% kommer orsaka en jordbävning. Kan man orka upp till 25% så pratar vi en omvälvning av brutala proportioner.
Jag hoppas på det senare och tänker njuta av varje sekund av gråtande pk-hjon i MSM under valnatten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in