2018-03-03, 19:07
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Finns ingen drivkraft hos de inblandade att förbättra något.

Tullverket är ett statligt verk som tog fram rutiner för att förtulla segelfartyg 1636. Noll intresse att göra något, i synnerhet om det är något som skulle förbättra för andra.
Postnord har uppenbarligen för dåliga avtal och får för lite pengar för paket från Kina. Viljan att få fler av dem (för mindre pengar, men nuvarande avgiften är i och för sig bara avsedd att täcka moms- och tullarbetet) borde rimligtvis vara låg. Bäst för dem är om paket kommer via Europa, där de får betalt för sin transport, och kan ägna sig åt sin core business eftersom de slipper moms- och tulltrassel.

Utlämningsställena gnäller väl redan nu på att det är mycket paket, så att lagra paket som ingen vill betala för där insåg de nog skulle skapa hopplösa problem.

Jag förstår vad du säger men jag är fortfarande inte "nöjd" med deras sätt att hantera det för jag tycker att det inte är den ultimata lösningen eftersom jag anser att man hade kunnat göra det annorlunda. Kommer att försöka undvika Postnord så gott det går men i dom fall jag inte kan det så får jag bara betala avgiften, är ju inte mer med det då jag behöver grejer utanför EU. Tack ändå för du förklarar din synvinkel på saken!
Senast redigerad av balleboj 2018-03-03 kl. 19:11.
Citera
2018-03-03, 19:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Nej, det var tänkt som en reflektion över vad som är störst?
Som jag sa det är omöjligt att säga vilket paket som är störst troligtvis är det cykeln men du kan ha hesällt en gummibåt från kina och då är det paketet troligtvis större...
Citera
2018-03-03, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Beställde du dom förra helgen så borde du ha varit medveten om de nya reglerna och du får troligtvis betala moms + avgift tyvärr. Men har du tur så går dom igenom...

Av någon anledning hade jag missat informationen tyvärr tills jag läste en artikel i en tidning i förrgår. Vi får se hur det går i så fall =/
Citera
2018-03-03, 19:13
Medlem
Citat:
Jag gnäller inte påpekar bara att den överlägset största ehandelssajten Wish inte är Kinesisk utan amerikansk och att dom tjänar pengarna på ett smart sätt. Kineserna jobbar o vi subventionerar frakten med våra skattemedel. Briljant idé !!!
De sade själva för ett halvår sedan att de är 6:e störst. Har de verkligen vuxit till att bli överlägset störst på ett halvår? Man skulle ju tro annars att tex Amazon, eBay och Alibaba fortfarande är större.
Citera
2018-03-03, 19:15
Medlem
Jag tog upp en tom leverad postförsändelse och tittade på den:
På Ebay står "Item location: China, China"

På paketet står
If undeliverable return to
Soloman Islands
.........
.......

Country of Origin: Solomon
https://www.ebay.co.uk/itm/For-Gas-Tank-Supplying-Filling-Valve-Cylinder-Tank-Inflatable-Refill-Adaptor-1Pc/222586381552?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid =p2060353.m2749.l2649#shpCntId

"Solomon Islands is a sovereign country consisting of six major islands and over 900 smaller islands in Oceania lying to the east of Papua New Guinea and northwest of Vanuatu and covering a land area of 28,400 square kilometres (11,000 sq mi)."
https://en.wikipedia.org/wiki/Solomon_Islands
Karta https://www.google.co.uk/maps/place/Solomon+Islands/@-4.116074,144.8806665,5z/data=!4m5!3m4!1s0x68d351e0555009d1:0xb44cc0a017442 980!8m2!3d-9.64571!4d160.156194?hl=en-GB

HDI (Human Development Index) "positioning it at 156 out of 188 countries"
http://hdr.undp.org/sites/all/themes/hdr_theme/country-notes/SLB.pdf

Kina söker sig runt i närområdet över nya länder att sända sina klumpar ifrån, eller?
Citera
2018-03-03, 19:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Finns ingen drivkraft hos de inblandade att förbättra något.

Tullverket är ett statligt verk som tog fram rutiner för att förtulla segelfartyg 1636. Noll intresse att göra något, i synnerhet om det är något som skulle förbättra för andra.
Postnord har uppenbarligen för dåliga avtal och får för lite pengar för paket från Kina. Viljan att få fler av dem (för mindre pengar, men nuvarande avgiften är i och för sig bara avsedd att täcka moms- och tullarbetet) borde rimligtvis vara låg. Bäst för dem är om paket kommer via Europa, där de får betalt för sin transport, och kan ägna sig åt sin core business eftersom de slipper moms- och tulltrassel.

Utlämningsställena gnäller väl redan nu på att det är mycket paket, så att lagra paket som ingen vill betala för där insåg de nog skulle skapa hopplösa problem.
Allt tar tid nu har man ju kommit överens med kina att senast 2021 införa ett system som förhoppningsvis löser problemet. Epackage och eparcel för varubrev. Dom är spårbara från säljare till kund och all data om innehåll, moms mm finns i ett system. Idag lämnar kina inte ifrån sig någon information därav får Postnord registrera alla paket en gång till när dom kommer till Arlanda man vet inte om moms tagits ut i ett tidigare led
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-03 kl. 19:24.
Citera
2018-03-03, 19:20
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
De sade själva för ett halvår sedan att de är 6:e störst. Har de verkligen vuxit till att bli överlägset störst på ett halvår? Man skulle ju tro annars att tex Amazon, eBay och Alibaba fortfarande är större.
Numera är majoriteten av de 1000000 paket som kommer till Arlanda varje vecka från wish så troligtvis är dom numera störst i Sverige ja.
Citera
2018-03-03, 19:23
Medlem
Citat:
Numera är majoriteten av de 1000000 paket som kommer till Arlanda varje vecka från wish så troligtvis är dom numera störst i Sverige ja.
Hur vet man det? Det står ju inte på paketen vilken sajt som köpet gjorts upp genom och det finns ingen samlad statistik.
Citera
2018-03-03, 19:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Hur vet man det? Det står ju inte på paketen vilken sajt som köpet gjorts upp genom och det finns ingen samlad statistik.
Bra fråga, fråga artikelförfattaren varifrån hon fått fram sin statistik https://www.expressen.se/leva-och-bo/inredning/shopping/darfor-ska-du-aldrig-handla-varor-pa-wish/
Citera
2018-03-03, 19:39
Medlem
Citat:
Bra fråga, fråga artikelförfattaren varifrån hon fått fram sin statistik https://www.expressen.se/leva-och-bo/inredning/shopping/darfor-ska-du-aldrig-handla-varor-pa-wish/
Troligen har artikelförfattaren ingen koll, utan har hört att Wish blivit en snackis och dragit överdrivna slutsatser.
Dessutom står det inte i artikeln att Wish har majoriteten, det står bara att de är störst.
Jag har mejlat artikelförfattaren och ytterligare en kontakt i artikeln, så får vi se om man får något svar.
Senast redigerad av anders197503 2018-03-03 kl. 19:49.
Citera
2018-03-03, 20:29
Medlem
mina3grabbars avatar
Jag har 5-6 artiklar som jag köpt via eBay.co.uk. De har inte anlänt än. 3 av säljarna sänder inte till Sverige nu! Det var inga problem när jag gjorde köpen. Köpen gjordes av kinesiska säljare
Citera
2018-03-03, 22:27
Medlem
Fick sms av postnord idag där jag behöver betala 83 kr för moms samt avgift via en länk i smset. Behöver betalas in senast den 24 för att få det skickat till mig. Bara att låta det brinna inne då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in