Citat:
Ursprungligen postat av
mulpac
Finns ingen drivkraft hos de inblandade att förbättra något.
Tullverket är ett statligt verk som tog fram rutiner för att förtulla segelfartyg 1636. Noll intresse att göra något, i synnerhet om det är något som skulle förbättra för andra.
Postnord har uppenbarligen för dåliga avtal och får för lite pengar för paket från Kina. Viljan att få fler av dem (för mindre pengar, men nuvarande avgiften är i och för sig bara avsedd att täcka moms- och tullarbetet) borde rimligtvis vara låg. Bäst för dem är om paket kommer via Europa, där de får betalt för sin transport, och kan ägna sig åt sin core business eftersom de slipper moms- och tulltrassel.
Utlämningsställena gnäller väl redan nu på att det är mycket paket, så att lagra paket som ingen vill betala för där insåg de nog skulle skapa hopplösa problem.
Jag förstår vad du säger men jag är fortfarande inte "nöjd" med deras sätt att hantera det för jag tycker att det inte är den ultimata lösningen eftersom jag anser att man hade kunnat göra det annorlunda. Kommer att försöka undvika Postnord så gott det går men i dom fall jag inte kan det så får jag bara betala avgiften, är ju inte mer med det då jag behöver grejer utanför EU. Tack ändå för du förklarar din synvinkel på saken!