2018-03-03, 18:21
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Fast det beror väl just på att det är så överjävligt krångligt att betala momsen, samtidigt som det inte finns någon gräddfil för momsade varor som kommer från något land utanför EU. Postnord har därför samma trassel med att identifiera försändelserna, och kontrollera om momsen verkligen betalats. Det blir alltså ungefär lika besvärligt som att betala momsen, och de tar därför ut avgiften.

Med detta trassel funkar momsen som ett handelshinder, men det är tull man ska använda om man av strategiska skäl vill ha kvar inhemsk produktion även om den inte kan bli lika billig som i ett annat land. Moms kan väl vara ett ok sätt att ta in skatt, men det hade ju varit bra om overheaden för att betala den inte hade varit så våldsam för billiga artiklar. EU erbjuder i och för sig en lösning genom att tillåta ett fribelopp så overheadfenomenet reduceras, men det gillar vi uppenbarligen inte.

Fast är det inte bättre att ha det "lite besvärligt" en stund till och ta fram typ ett system som inte är så krångligt som är kopplat till mobilt bankid som gör det mycket lättare att betala moms i förväg själv (undra om det var någon här på FB som skrev ett bra exempel tidigare i tråden hur det skulle kunna fungera rent konkret?) istället för att reta upp folk? Nu känns är det ju inte alls lättare för dom på något vis. Dom får ju gör exakt samma arbetsuppgifter, dessutom hatar fler personer dom. :^)

Så nej, tycker fortfarande inte det känns riktigt rättvist för tycker inte dom är särskilt serviceminded mot sina kunder. Dom hade kunnat gjort det lättare för privatpersoner om dom ville men dom bryr sig inte om det, dom bryr sig om pengarna. Sen känns det fel att betala för försändelsen innan man ens fått den när dom dessutom säger att man inte får tillbaka pengarna om dom slarvar bort den. Var bättre förr när man betalade i samband med att man hämtade ut den.
Citera
2018-03-03, 18:24
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gripus
Mer än tidigare? Jag trodde det alltid var moms men att det bara har slunkit igenom från USA tidigare. Är de nya reglerna verkligen nya eller bara en motåtgärd för att upprätthålla redan existerande och att man då främst siktar in sig på Kina?

Jag har paket från USA som borde komma in nästa vecka, hade varit trist om man får administrationsavgift + moms på alla tre. Ett av paketen är värt ca 20 SEK.

Mer än tidigare, säger dom. Hur det fungerar i praktiken återstår att se.. Folk har redan fått sina administrationsavgifter men dom kanske bara är på alerten nu i början och blir lata efter några månader igen. Det bästa är väl att beställa någon gång och testa. Det gör jag!

Har två paket som är värda under 50 kr styck som är påväg, kommer hämta ut dom ändå även om det är surt för vill verkligen ha dom. Men kommer göra större beställningar i framtiden. Beställer du från privatpersoner, fråga om dom kan markera det som gift så kanske du slipper undan!
Citera
2018-03-03, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
https://www.expressen.se/leva-och-bo/inredning/shopping/darfor-ska-du-aldrig-handla-varor-pa-wish/
"Sweden's 10 biggest international e-commerce sites, Q1 2017:
4. Wish.com: 4 784 000"
https://nordic.businessinsider.com/swedens-biggest-e-commerce-sites-2017-5/
Citera
2018-03-03, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Mer än tidigare, säger dom. Hur det fungerar i praktiken återstår att se.. Folk har redan fått sina administrationsavgifter men dom kanske bara är på alerten nu i början och blir lata efter några månader igen. Det bästa är väl att beställa någon gång och testa. Det gör jag!

Har två paket som är värda under 50 kr styck som är påväg, kommer hämta ut dom ändå även om det är surt för vill verkligen ha dom. Men kommer göra större beställningar i framtiden. Beställer du från privatpersoner, fråga om dom kan markera det som gift så kanske du slipper undan!

Okej, tack för svar! Då får jag nog räkna med att betala denna gång, tråkigt då man inte visste om detta innan man lade beställningen. Blir intressant att följa utvecklingen här och om alla paket verkligen blir debiterade.
Citera
2018-03-03, 18:31
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
"Sweden's 10 biggest international e-commerce sites, Q1 2017:
4. Wish.com: 4 784 000"
https://nordic.businessinsider.com/swedens-biggest-e-commerce-sites-2017-5/
Q1 2017 har du inga uppdaterade siffror dom är ju ett år gamla...

En miljon paket levereras från Kina till Sverige, varje vecka.
Största delen kommer från sajten Wish – billigt och enkelt.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-03 kl. 18:39.
Citera
2018-03-03, 18:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Okej, tack för svar! Då får jag nog räkna med att betala denna gång, tråkigt då man inte visste om detta innan man lade beställningen. Blir intressant att följa utvecklingen här och om alla paket verkligen blir debiterade.
Nej alla paket blir inte debiterade men de flesta. Det blir troligtvis fler och fler ju mer man trimmar in personalen o skannerutrustningen.

När la du beställningen?
Citera
2018-03-03, 18:40
Medlem
Citat:
En miljon paket levereras från Kina till Sverige, varje vecka.
Största delen kommer från sajten Wish – billigt och enkelt.
Frågan är vad som är störst?

* Jag köpte en cykel på rea med fri frakt för 900 Euro (Tyskland)
* Mina övriga småköp av cykeldelar är under den senaste tiden på omkring 3 000 skr, två paket (Tyskland)
* Jag har köpt +30 kinaklumpar med fri frakt för högst 2000 skr.

Som sagt vad är störst?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-03 kl. 18:45.
Citera
2018-03-03, 18:52
Medlem
Citat:
Nej alla paket blir inte debiterade men de flesta. Det blir troligtvis fler och fler ju mer man trimmar in personalen o skannerutrustningen.

När la du beställningen?

Hejsan! Jag har under hösten sluppit all moms och tull, även på paket över 1500 SEK. Jag beställde alltså tre separata paket från Ebay igen förra helgen och de blev markerade som skickade i måndags 26 februari. Från just denna säljare har det i regel tagit 7-8-9 dagar tidigare innan paketen kommit in genom brevinkastet. Hur ser det ut? =)
Citera
2018-03-03, 18:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Frågan är vad som är störst?

* Jag köpte en cykel på rea med fri frakt för 900 Euro (Tyskland)
* Mina övriga småköp av cykeldelar är under den senaste tiden på omkring 3 000 skr, två paket (Tyskland)
* Jag har köpt +30 kinaklumpar med fri frakt för högst 2000 skr.

Som sagt vad är störst?
Det är omöjligt att svara på då storleken på paketen beror på vad som är i dom.

Dessutom är de två första köpen från EU länder så dom behöver du inte betala moms eller avgift på, är det en kuggfråga?
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-03 kl. 18:59.
Citera
2018-03-03, 18:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Hejsan! Jag har under hösten sluppit all moms och tull, även på paket över 1500 SEK. Jag beställde alltså tre separata paket från Ebay igen förra helgen och de blev markerade som skickade i måndags 26 februari. Från just denna säljare har det i regel tagit 7-8-9 dagar tidigare innan paketen kommit in genom brevinkastet. Hur ser det ut? =)
Beställde du dom förra helgen så borde du ha varit medveten om de nya reglerna och du får troligtvis betala moms + avgift tyvärr. Men har du tur så går dom igenom...
Citera
2018-03-03, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Fast är det inte bättre att ha det "lite besvärligt" en stund till och ta fram typ ett system som inte är så krångligt som är kopplat till mobilt bankid som gör det mycket lättare att betala moms i förväg själv (undra om det var någon här på FB som skrev ett bra exempel tidigare i tråden hur det skulle kunna fungera rent konkret?) istället för att reta upp folk? Nu känns är det ju inte alls lättare för dom på något vis. Dom får ju gör exakt samma arbetsuppgifter, dessutom hatar fler personer dom. :^)

Så nej, tycker fortfarande inte det känns riktigt rättvist för tycker inte dom är särskilt serviceminded mot sina kunder. Dom hade kunnat gjort det lättare för privatpersoner om dom ville men dom bryr sig inte om det, dom bryr sig om pengarna. Sen känns det fel att betala för försändelsen innan man ens fått den när dom dessutom säger att man inte får tillbaka pengarna om dom slarvar bort den. Var bättre förr när man betalade i samband med att man hämtade ut den.

Finns ingen drivkraft hos de inblandade att förbättra något.

Tullverket är ett statligt verk som tog fram rutiner för att förtulla segelfartyg 1636. Noll intresse att göra något, i synnerhet om det är något som skulle förbättra för andra.
Postnord har uppenbarligen för dåliga avtal och får för lite pengar för paket från Kina. Viljan att få fler av dem (för mindre pengar, men nuvarande avgiften är i och för sig bara avsedd att täcka moms- och tullarbetet) borde rimligtvis vara låg. Bäst för dem är om paket kommer via Europa, där de får betalt för sin transport, och kan ägna sig åt sin core business eftersom de slipper moms- och tulltrassel.

Utlämningsställena gnäller väl redan nu på att det är mycket paket, så att lagra paket som ingen vill betala för där insåg de nog skulle skapa hopplösa problem.
Citera
2018-03-03, 19:03
Medlem
Citat:
Det är omöjligt att svara på då storleken på paketen beror på vad som är i dom.

Dessutom är de två första köpen från EU länder så dom behöver du inte betala moms eller avgift på, är det en kuggfråga?
Nej, det var tänkt som en reflektion över vad som är störst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in