2018-03-03, 17:38
Bannlyst
Jag har 3 stycken barn som alla är döpta i svenska kyrkan. Jag är också döpt och konfirmerad samt gift i svenska kyrkan och min fru är endast gift i svenska kyrkan. När jag var ung så konfirmerade jag mig och tyckte att det verkligen var jätteroligt. Min äldre bror har även två barn som har konfirmerade sig och tyckte med att det var kul.

Nu så har jag en dotter som ska fylla 14 år och vägrar att konfirmera sig. Dom flesta av hennes kompisar ska konfirmera sig fast hon vägrar. Jag och min fru har försökt att övertala henne att det kommer att bli jättekul och så men hon vägrar.

Frågan är nu om man ska tvinga henne att konfirmera sig eller om man bara ska låta henne vara.
Vad tycker ni?
Citera
2018-03-03, 17:41
Medlem
enkeltulipans avatar
Självklart ska ni inte tvinga henne. Hela tanken med konfirmation är att man ska bekräfta att man vill vara döpt in i kyrkan för att man är gammal nog att bestämma själv, och hon har bestämt att hon inte vill
Citera
2018-03-03, 17:43
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aznee
Jag har 3 stycken barn som alla är döpta i svenska kyrkan. Jag är också döpt och konfirmerad samt gift i svenska kyrkan och min fru är endast gift i svenska kyrkan. När jag var ung så konfirmerade jag mig och tyckte att det verkligen var jätteroligt. Min äldre bror har även två barn som har konfirmerade sig och tyckte med att det var kul.

Nu så har jag en dotter som ska fylla 14 år och vägrar att konfirmera sig. Dom flesta av hennes kompisar ska konfirmera sig fast hon vägrar. Jag och min fru har försökt att övertala henne att det kommer att bli jättekul och så men hon vägrar.

Frågan är nu om man ska tvinga henne att konfirmera sig eller om man bara ska låta henne vara.
Vad tycker ni?

Har ni ens frågat varför hon inte vill ?

Om man inte är troende, eller vill bekänna sig till kyrkans sakrament ville det väl vara skenheligt (nästan lite vitsigt, men inte menat så) att bekräfta ett dop man är oenig i ?

Jag tror du trollar.
Citera
2018-03-03, 18:02
Medlem
Vad är det som är så roligt med att konfirmera sig?
Citera
2018-03-03, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vad är det som är så roligt med att konfirmera sig?

Det som är så roligt att konfermera sig är gemenskapen med alla andra konfirmander.
Citera
2018-03-03, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Har ni ens frågat varför hon inte vill ?

Om man inte är troende, eller vill bekänna sig till kyrkans sakrament ville det väl vara skenheligt (nästan lite vitsigt, men inte menat så) att bekräfta ett dop man är oenig i ?

Jag tror du trollar.

Glömde säga det, hon vill inte konfirmera sig för att hon inte tror på gud. Jag konfermerade mig utan att tro på gud.
Citera
2018-03-03, 18:21
Medlem
Citat:

Vad tycker ni?

Tvinga henne. Sen när hon väl står där i kyrkan och du har lagt ut 10000kr på allting så säger prästen:

Prästen: Konfirmerar du din tro på gud, jesus och den heliga anden?
14-åring: Dra åt helvete pedofiljävel.
Citera
2018-03-03, 18:22
Medlem
Citat:
Glömde säga det, hon vill inte konfirmera sig för att hon inte tror på gud. Jag konfermerade mig utan att tro på gud.

Men jösses, du kan ju inte konfirmera dig om du inte tror på gud *facepalm*.

Skicka henna på segelläger eller nått istället.
Citera
2018-03-03, 18:25
Medlem
Citat:
Det som är så roligt att konfermera sig är gemenskapen med alla andra konfirmander.

I så fall finns det säkert många andra kollektiva sysselsättningar som är lämpligare om man inte tror på Gud. Tycker du skall vara stolt över din dotter som kan ta ett självständigt beslut i frågan.
Citera
2018-03-03, 18:29
Medlem
Citat:
Jag vill börja med att gratulera dig, du har fostrat ett barn som tänker till, funderar och gör ett val. Hon gör inte som alla andra bara för att andra gör det. Det flickan kommer du att få vara stolt över många gånger.
Gratulerar till en fantastisk dotter, bra jobbat.
Citera
2018-03-03, 18:52
Medlem
note-its avatar
Tvinga en 14 åring? Du måste vara tokig. Var du nöjd med att hon genomför gymnasiet med godkända betyg.
Citera
2018-03-03, 19:36
Bannlyst
Du har stavat konfirmera fel ett tiotal gånger, vilket får mig att undra om du har alla verktygen i lådan. Och trådens frågeställning gör det inte bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in