2018-03-03, 17:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Polisen 19/1

”Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.”

Sydsvenskan 19/1
”Vilka var det föräldrarna inte såg någon framtid eller livskvalitet för?
– Det är en viktig fråga, men ur ett strikt polisiärt perspektiv är det inte där vi fokuserar. Vi fokuserar på att reda ut vad som har hänt. Varför är en lite underordnad fråga även om vi förstår att hela samhället ställer den frågan, säger Lina Isaksson.
Men syftar den förlorade livskvaliteten på döttrarna, på föräldrarna eller på hela familjen?
– Det är svårt för mig att svara på exakt hur föräldrarnas resonemang har gått. Men det är tydligt att föräldrarna valde denna utgång utifrån barnens sjukdom.”

Tack för dina referat!

Mindes också att den här diskussionen varit uppe i tråden tidigare.

Om postaren "Gertrud 1" - som beskyller alla som inte tycker som hon för att ha en "dold agenda" - har rätt i att polisen varit noga med sina formuleringar kan hänvisningen till bristande livskvaliteten faktiskt avse föräldrarnas egen livskvalitet och inte barnens primärt.
Eller familjens totala kvalitet i livet som lyckad och framgångsrik familj.

Hade barnen varit döende hade man från polisens sida sannolikt nämnt ord som barmhärtighetsmord. Det har man inte gjort, vilket är en nog så viktig iaktagelse. Eftersom polisen inte uttryckligen säger att formuleringen i avskedsbrevet omtalar "brist på livskvalitet hos döttrarna pga deras sjukdom" - får man nog förutsätta att det inte heller formulerades så.

Det är föräldrarna livskvalitet eller möjligen hela familjens kvalitet av liv som avses, enligt min tolkning. Det är föräldrarna som säger sig må dåligt av den uppkomna situationen och inte vill fortsätta. Barnen är bara bihang och möjligen bärare av skulden i och med att de var sjuka, men inte dödssjuka.

Detta var inte sunda vuxna individer som planerade och genomförde morden på två barn. Orkar
man inte själv är man fri att begära hjälp och allra ytterst avsluta sitt liv. Men inte mörda någon annan.
Citera
2018-03-03, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Det skulle inte förvåna mig om det står Narcanon på skjortan. Symbolen är snarlik deras. Narcanon = organisation som driver behandling och information om drogbekämpning. Underorganisation till scientologerna. Säte i Eslöv.

Men! Jag kan också ha helt fel. Det kan lika gärna stå Bjärreds IF.
Men om bilden är tagen för ca 20-25 år sedan bodde dom väl inte ens i bjärred? Inga barn med i bilden och hade hon ens träffar Oskar?
Citera
2018-03-03, 17:48
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Men om bilden är tagen för ca 20-25 år sedan bodde dom väl inte ens i bjärred? Inga barn med i bilden och hade hon ens träffar Oskar?

Allt verkar möjligt.
Citera
2018-03-03, 17:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det ser ut som en skola och är äldre personer med ytterkläderna på. Kan det vara något val?

Kanske.

Den andra personen, som kan vara en kille i tjugoårsåldern med färgat hår och örring (eller en dam) har två detaljer fästa över skjortfickan, ett längre smalt vitt tvärband i fickans bredd med skrift eller tecken på samt ett emblem där grundmönstret är kristendomens liggande kors, som också är på Nordens flaggor.

Kan det vara scouter från IOGT / KFUM/K eller ungdomsektion från någon liknande organisation?

Inte för att det spelar så stor roll. Chansen att det är något relevant är väl liten, men det kunde vara intressant att veta hennes ålder och förstås om det är något sjukdomsrelaterat (vilket väl inte omedelbart antyder medias intresse förstås).
Citera
2018-03-03, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det ser ut som en skola och är äldre personer med ytterkläderna på. Kan det vara något val?

De äldre ser ut att titta på anslag som hänger på väggarna. Någon form av utställning med samhällsinformation kanske? Media är där och rapporterar. Undrar om man kan spåra det här tv-inslaget?
Citera
2018-03-03, 19:03
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Det skulle inte förvåna mig om det står Narcanon på skjortan. Symbolen är snarlik deras. Narcanon = organisation som driver behandling och information om drogbekämpning. Underorganisation till scientologerna. Säte i Eslöv.
Narconon heter de, och jag tror du är helt rätt ute. Det ser ut att kunna vara deras emblem. Om det var 20-25 år sedan bilden togs, kan loggan ha ändrats något, men detta är väldigt snarlikt. Den blå färgen går också igen i deras modernare dräkter, kan man se om man googlar.
Önskar att någon kunde ge ett klart besked. Någon knarkare som var i kontakt med dem på den tiden, eller någon annan för den delen. Någon måste ju veta.
Scientologspåret är nu brännande hett, vågar jag påstå.
"Världens farligaste sekt"
Citera
2018-03-03, 19:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är ju inte alltid känt vilken trosuppfattning eller samfund folk tillhör.
Dessutom är det förbjudet enligt lag att ens nudda vid sådana tankar när docenturer och proffesurer fördelas. Särskilt känsligt för en juridisk instution.

"Lagens definition av diskriminering
En förenklad beskrivning av lagens definition av diskriminering är att någon missgynnas eller kränks. Missgynnandet eller kränkningen ska också ha samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna"

kön
könsöverskridande identitet eller uttryck
etnisk tillhörighet
religion eller annan trosuppfattning
funktionsnedsättning
sexuell läggning
ålder.

Jag kan inget om akademiska momsexperters arbetsmarknad, men skulle gissa att det är ett smalt område där en dedikerad person kan göra sig ett namn om han är duktig. Inte ett stort område med många som konkurrerar.
Varför är just moms pudels kärna menar du?

Universitet lär inte vara skyldiga att befordra någon som inte kan hålla isär religion och vetenskap. Snarare är det deras uppdrag och plikt att "diskriminera" längs den linjen.

Jo, man vet säkert vad folk tillhör och inte tillhör, men en förnuftig människa måste kunna omfatta vetenskapliga sanningar och värderingar, och sen tillhöra en religion. Vilket det finns hur många exempel som helst på. Man sköter religionen eller kosmologin på fritiden som ett kulturarv sammankopplat med språk och historia.

Dessutom är kraven på en person i allmänhet väldigt omfattande vad gäller kapacitet och kvalifikationer över lång tid. Så det slipper inte igenom så många extremister. Vilket är vitsen.

Men det var du som ville göra honom först till extremist och sedan kvotera in honom till en professur. Jag försökte säga att systemet är i hög grad självreglerande där, i de flesta fall (inte alla). Den mest förtjänte med de bästa kvalifikationerna och de bästa vitsorden och det friskaste huvet har störst chanser. Bombkastande barnätande kunskapsfientliga kali-sektskannibaler diskrimineras. Jag föreslår en skrivelse till Lunds universitet med ett formellt klagomål.

Jag tänkte du kunde sluta trolla och gå upp i rök, men det är väl lite mycket begärt. Jag svarar inte mer.
Citera
2018-03-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Detta är den H alla sökt med lykta.
Jag har tidigare inte velat dela med mig av den innan jag med 100% kunnat fastslå att det är rätt kvinna.
Ett flertal kvinnor har hängts ut som H redan.
Att det ska vara så svårt att ta reda på fakta innan...
Tänka först och handla sen... svårare är det inte...

Här med ger jag H.B ett ansikte.
*https://minfil.org/L4mcz1d8b0
Tack. Var är bilden hämtad från? Vad handlar artikeln om?
Citera
2018-03-03, 19:46
Medlem
Det verkar ha hänt lite här det senaste dygnet!
Varför är scientologerna högintressanta just nu? Jag minns att detta skrevs om väldigt tidigt i tråden. Det var egentligen mycket intressant info som kom ut de första dagarna i tråden när man tänker efter. Det har ju varit tal om scientologer här till och från men snabbt tystats ner innan.

Varför är Picasso2 avstängd?

Tack för bild på HB. Narconon är möjligt men jag tänkte också på såna studentoveraller som en del lärosäten har, kanske är det en sån? Dock inte riktigt den känslan i bilden, studentoveraller har man väl mer på gasque och känslan i bilden är lite allvarlig på något sätt.

Om det stämmer som det skrivits mycket om i tråden att Hanna mådde dåligt psykiskt, var engagerad i bevarandet av den där ME-kliniken, tyckte att flickorna var sjukare än Oskar tyckte osv så kanske det är Hanna som scientologerna hellre lägger mer skuld på i detta? Oskar blir ibland nästan glorifierad för att han var så duktig på sitt jobb, kämpade på, skötte kontakten med skolan osv. Hanna har fram tills idag varit så gott som helt anonym.
Citera
2018-03-03, 19:54
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Narconon heter de, och jag tror du är helt rätt ute. Det ser ut att kunna vara deras emblem. Om det var 20-25 år sedan bilden togs, kan loggan ha ändrats något, men detta är väldigt snarlikt. Den blå färgen går också igen i deras modernare dräkter, kan man se om man googlar.
Önskar att någon kunde ge ett klart besked. Någon knarkare som var i kontakt med dem på den tiden, eller någon annan för den delen. Någon måste ju veta.
Scientologspåret är nu brännande hett, vågar jag påstå.
"Världens farligaste sekt"
Ja. Det ger onekligen en bisarr tvist då scientologerna tror att deras thetan efter döden åker upp till Mars för att avlägga rapport. Liksom nollställas och reinkarniseras i en ny kropp nere på jorden igen. Då kan man även börja undra. VAD stod det egentligen i brevet och vad sa dom i videon. 👀
Citera
2018-03-03, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Ja. Det ger onekligen en bisarr tvist då scientologerna tror att deras thetan efter döden åker upp till Mars för att avlägga rapport. Liksom nollställas och reinkarniseras i en ny kropp nere på jorden igen. Då kan man även börja undra. VAD stod det egentligen i brevet och vad sa dom i videon. 👀
Videon är än så länge bara en PM-skröna, glöm inte det.
Citera
2018-03-03, 20:04
Medlem
Seriöst försök till sammanfattning som kanske är neutral nog att hamna i trådstarten? Nån får gärna fylla på med föräldrarnas ålder samt när de flyttade till Bjärred, och när O började på Lunds universitet.

———

Mamma H*nna Br*nt*n från Västra (a,e,o), Frölunda, Göteborg
Pappa Osk*r H*nk*w från Bromma (a,e,o)
Dotter Agn*s (e) 14 år
Dotter Mo* (a) 11 år

Familjen bodde tidigare i Göteborg men flyttade till Bjärred för några år sedan. Innan dess hade O pendlat till arbetet i Lund sedan 20??

9 januari på eftermiddagen larmade Oskars chef polisen, som sedan hittade hela familjen död i sitt hem i Bjärred.

Denna dag skulle Osk*r haft en viktig roll på ett seminarium i Lund där han undervisade och forskade. Tidigare på dagen hade barnens lärare varit där och ringt på men inte fått svar. Rektorn hade uppmanat läraren att fortsätta försöka nå familjen på telefon.

Både H och O var jurister och de hade tidigare arbetat i Göteborg, på Ernest & Young. Nu arbetade H på skattemyndigheten i Malmö och O på Lunds universitet.

Osk*ar var docent och hade ansökt om att få bli befordrad professor.

Båda flickorna hade ”någon form av kronisk trötthet”, som rektorn för den ena dotterns skola sade i presskonferensen. Barnen hade läkarintyg för hemundervisning. Om det stod en diagnos på läkarintyget har inte framgått i media.

Agn*s hade hemundervisning sedan 2016
M*a hade hemundervisning sedan hösten 2017. Enligt rektorn var flickorna duktiga och presterade väl.

Det ena av barnens skola hade ekonomiska problem och annonserade i december om neddragningar.

O hade ett LinkedIn-konto som var raderat den 10 januari. Länken till kontot finns kvar på hans webbsida. Det fanns då även ett Facebook-konto med hans namn i länken - detta konto var också raderat den 10 januari. H hade ett facebook-konto utan bild som fortfarande finns kvar.

19 januari skriver polisen på sin webbsida
”Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna”

Länkar:
Polisens pressmeddelande 19 januari
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/januari/ny-information-om-arendet-i-bjarred/

Expressen 10 januari
https://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-efter-tragedin-blir-mordutredning/

Neddragningar Bjärehovskolan
https://www.sydsvenskan.se/2017-12-15/ekonomisk-kris-pa-bjarehovskolan-stort-sparpaket-satts-in
Senast redigerad av SintraartniS 2018-03-03 kl. 20:21. Anledning: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in