2018-03-03, 15:54
Medlem
Kedoxs avatar
Denna forumsdel eller Hockey? Nåja, handlar ju trots allt om personen.

Det var mycket längesen jag såg en svensk hockeyspelare som var så hypad som denne unge backtalang. Det är fullt ramaskri på andra sidan atlanten och han beräknas gå först i NHL-draften med god marginal (vilket inte ens svensk spelare gjort sedan Mats Sundin). Det närmaste vi haft på senare år var Gabriel Landeskog och Victor Hedman som gick som tvåa, men skriverierna var inte ens i närheten som de vi ser om Rasmus.

Vad vet vi om killen då? Av de videor och matcher jag sett så är jag inte jätteförvånad över hypen, han är 17 år och långt över sin ålder i utvecklingen. Hans skridskoåkning är fantastisk och han vågar sig på saker många andra inte gör. Redan fått göra OS-debut men fick mycket lite istid.

I SHL känns det som han mest leker runt med spelare som är 10 år äldre så det är definitivt en klasskillnad.

Därmed inte sagt att han är komplett, även han gör missar. Men viktigt att ha i åtanke att han är en tonåring, de flesta 17-åringarna spelar inte ens i SHL till att börja med.

Angående hans framtid i NHL är jag lite tveksam. Han är en stortalang somsagt men hans spel är inte det snabbaste. Att han dominerar i SHL säger inte mycket om NHL. Tror han kan behöva något år att utvecklas i AHL för att vänja sig vid tempoökningen i Nordamerika, efter det tror jag han kan bli riktigt farlig.

Som person verkar han väldigt snäll och ödmjuk. Absolut ingen diva som slår sig för bröstet och anser sig vara bäst. Han verkar snarare mycket förvånad och lite smått besvärad över att bära det favoritskap han har. Han vet själv att han är under utveckling och kan inte vara det lättaste att bära epitetet "nästa superstjärna" på sina axlar.

Fysiken har han, skridskoåkningen har han. Så tror att med rätt träning om han inte kastas in huvudstupa kan han mycket väl bli ett namn i klass med Erik Karlsson, Bobby Orr, Nicklas Lidström. Bara rädd att det skall stressas angående denna killen så det faller platt, hoppas som sagt han får utvecklas iallafall en halv säsong i AHL.

Så vad tror ni om denna killen. Förtjänar han all uppmärksamhet han får eller är han överhypad.
Hur ser ni på hans framtid?
Citera
2018-03-03, 15:59
Medlem
Jag hoppas han snart får många miljoner på bankkontot. Han verkar vara en hyvens grabb och förtjänar att få bli av med oskulden snart.
Citera
2018-03-03, 16:10
Medlem
ChrisOhoys avatar
Jag tror han kommer få det tufft. Talangen finns där men hypen kan sätta press på honom och laget som draftar honom. Förhoppningsvis blir det 9 matcher i NHL och sen tillbaka till Sverige för att växa lite till.
Citera
2018-03-03, 16:16
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Jag tror han kommer få det tufft. Talangen finns där men hypen kan sätta press på honom och laget som draftar honom. Förhoppningsvis blir det 9 matcher i NHL och sen tillbaka till Sverige för att växa lite till.

Inte AHL då? Är ju trots allt tempot han behöver vänja sig vid och det tempot har vi inte i SHL.
Citera
2018-03-03, 16:53
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Inte AHL då? Är ju trots allt tempot han behöver vänja sig vid och det tempot har vi inte i SHL.

Tror inte AHL är särskilt attraktivt för en spelare som Dahlin med tanken på upplägget och laget som draftar honom kommer sättas under press att kalla upp honom. Sen undrar jag om det inte finns ett avtal som säger att spelaren ska tillbaka till SHL om han inte spelar i NHL-laget.
Citera
2018-03-03, 17:00
Medlem
ChrisOhoys avatar
Oavsett vad så tror jag hypen kommer ligga honom till last då han kommer jämföras med spelare från samma land och pedigree: Erik Karlsson, Victor Hedman och Oliver Ekman-Larsson. Att han skulle komma in och vara bättre än dessa herrar är i det närmaste otänkbart.
Citera
2018-03-03, 17:57
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Oavsett vad så tror jag hypen kommer ligga honom till last då han kommer jämföras med spelare från samma land och pedigree: Erik Karlsson, Victor Hedman och Oliver Ekman-Larsson. Att han skulle komma in och vara bättre än dessa herrar är i det närmaste otänkbart.

Jo, håller absolut med om att hypen inte är till hans fördel. Att dessutom vara så hypad som back är också högst ovanligt.

Även betänkvärt att de flesta backar inte når sin prime fören de närmar sig 30 (insert Zdeno Chara, Nicklas Lidström osv). Finns såklart undantag som Bobby Orr och Erik Karlsson, men just de två är unikum som kan leka runt med världseliten pinsamt lätt.

Hoppas verkligen de tar sig an denna killen rätt. För han KAN bli en potentiell flerfaldig James Norris-Trophy vinnare. Men är ett stort OM, rädd att de pressar honom alldeles för hårt.
Men vad gör man med en kille som är för bra för SHL men behöver mogna innan NHL?
Citera
2018-03-03, 18:00
Bannlyst
Han verkar enormt ödmjuk och står med båda fötterna på jorden!
Citera
2018-03-08, 16:18
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Jag tycker att han är väldigt överskattad. Förstår inte hypen om honom. Men Hoppas att det går bra för grabben och att han får ligga snart!
Citera
2018-11-17, 19:13
Medlem
Kedoxs avatar
Gjorde denna tråd innan draften. Killen gick somsagt som etta (Sveriges andra någonsin) och spelar nu som ordinarie spelare och gör hyfsat ifrån sig.

Men ingen här har något att diskutera eller säga? Är Flashback fel forum för hockeydiskussioner....
Citera
2018-11-26, 05:23
Bannlyst
Någon särskild pondus verkar han inte ha i intervjuer med medier. Flackar med blicken och pratar infantil engelska. Det blir kanske enklare för honom i framtiden när han lär sig att konversera professionellt med ordentlig engelska.

Hans hockeyprestationer är dock enastående bra, det ska han ha cred för.
Citera
2018-11-26, 09:23
Medlem
Kooblais avatar
24 matcher spelade nu. Sett många matcher och måste säga att han varit bättre än vad jag trodde han skulle vara! Oväntat komplett och en jävel på att fördela spelet. Märkt att det är populärt att snacka "hockey-IQ" och den är extremt hög hos Rasmus.

Håller med de flesta experterna jag hört som säger att han kan gå hur långt som helst. Vissa kallar honom redan superstjärna. Klart han gjort en del misstag, och om det är något han måste förbättra enligt mig så är det defensiven där jag tycker han kan vara lite klen och passiv ibland.

Tycker man måste se matcherna egentligen för att uttala sig (har slarvat på sistone) och att man inte ska stirra sig blind på en 18-årig backs statistik, men:

- 13p. Kan bli runt 50 om han fortsätter som sista ~10 matcherna
- Yngste svenske målskytten i NHL:s historia
- Varit inne på flest mål framåt av alla Buffalos spelare under denna win streak (9 matcher tror jag)
- Skapar antal målchanser/match som ligger i toppen bland stjärnbackarna, högst av alla svenskar tror jag (såg artikeln om det för runt 1v sen)

Just det sista har varit en sak jag reagerat på i matcherna. Han har satt upp så många lägen för medspelare som borde/kunnat vara mål att hans poängskörd känns i underkant mot för vad den hade kunnat vara. Och han snittar runt 20 minuter i istid, så inte extremt. Är väl egentligen bara Ristolainen som Housley matchat hårdare än de andra backarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in