2018-03-03, 15:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Thewern
Jag misstänker att du skriver via en server i Ryssland och att sådana som du kommer att bli vanligare under detta valår.

På en annan not så kommer det naturligtvis inte bli några strafftullar på stål och aluminium av den enkla anledningen att stora delar av USA kommer att fungera sämre vid ett handelskrig.

Mer spännande att se vad fittan Trump vill dölja denna gång. Varje spektakulärt uttalande han gör har varit för att styra bort debatten för allt annat som den lönnfeta horungen riskerar att dömas för.

Det är regelbrott att spekulera användernas identitet.

USA är största ekonomin och därmed har dem monopol.

Påhopp på Trump för han vill stödja det Amerikanska näringslivet? Ursäkta, men jag trodde du stöttade folket i USA för att få mer jobb?

Ni anti-trumpar är hycklare. Ni hatar Trump, för han gör USA bättre. Vad är era mål egentligen? Kaos och missär?
Citera
2018-03-03, 15:39
Medlem
rough-justices avatar
Handelstullar är bra för att skydda inhemsk industri. I EU kan tjänster och varor röra sig fritt utan handelstullar.

Hur har det påverkat svenska bönder?

I Irland, Danmark, Belgien producerar man kött till mycket lägre kostnader och kan exportera köttet till Sverige och den vägen konkurrera ut svenska bönder. Svenska bönder kan inte konkurrera på likvärdiga villkor därför att svenska politiker har infört världens hårdaste lagstiftning för djurhållning och arbetsmiljö. Nästan så systemet känns riggat?

Hade Sverige kunnat använda handelstullar för import av kött så hade vi kunnat skydda inhemska köttproducenter. Alltså svenska bönder.

All konkurrens är bra. Bara den svagare dukar under. Därför är handelstullar viktiga för att se till att villkoren blir någorlunda jämlika - se mitt exempel på köttproduktion.
Citera
2018-03-03, 15:42
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Hade vi istället accepterat något högre priser för mer närproducerade produkter så hade inte incitamentet för företag att flytta produktionen till länder med billiga arbets-slavar funnits.

Det är väl en tilltalande tanke men likväl en utopi. Alla marknadsundersökningar som finns i ämnet visar samma sak, dvs om den Amerikanska konsumenten får välja mellan samma produkt Made in China v.s Made in USA, så väljer 9/10 den kinesiska produkten om den är minst än 10% billigare.
Citera
2018-03-03, 15:43
Medlem
zorzes avatar
Bush gjorde samma sak.Efter en tid började bilindustrin skrika för full hals att det inhemska stålet var för dåligt.
Citera
2018-03-03, 15:44
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det är väl en tilltalande tanke men likväl en utopi. Alla marknadsundersökningar som finns i ämnet visar samma sak, dvs om den Amerikanska konsumenten får välja mellan samma produkt Made in China v.s Made in USA, så väljer 9/10 den kinesiska produkten om den är minst än 10% billigare.

Tycker nästan att du far med osanning. Hur resonerar svenska konsumenter - alltså inte invandrare - när de står vid köttdisken och väljer mellan närproducerat kött alternativt importerat från Irland eller Tyskland?

Många väljer importerat kött - men väldigt många föredrar svenskt kött. Det handlar väl om kunskap. När det gäller livsmedel fattar gemene man varför det är viktigt med inhemskt.
Citera
2018-03-03, 15:46
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz

Japp jag håller med, det är en utopi, och lite av poängen jag försöker göra i tråden. Så länge vi okritiskt accepterar att global frihandel på olika villkor är någonting extremt positivt så kommer det fortsätta vara så.
Citera
2018-03-03, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Handelstullar är bra för att skydda inhemsk industri. I EU kan tjänster och varor röra sig fritt utan handelstullar.

Hur har det påverkat svenska bönder?

I Irland, Danmark, Belgien producerar man kött till mycket lägre kostnader och kan exportera köttet till Sverige och den vägen konkurrera ut svenska bönder. Svenska bönder kan inte konkurrera på likvärdiga villkor därför att svenska politiker har infört världens hårdaste lagstiftning för djurhållning och arbetsmiljö. Nästan så systemet känns riggat?

Hade Sverige kunnat använda handelstullar för import av kött så hade vi kunnat skydda inhemska köttproducenter. Alltså svenska bönder.

All konkurrens är bra. Bara den svagare dukar under. Därför är handelstullar viktiga för att se till att villkoren blir någorlunda jämlika - se mitt exempel på köttproduktion.

Vi kan, men vissa politiker gör bara det EU säger, utan ens ta betalt.
Citera
2018-03-03, 15:50
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Vad menar du? Obama ville ju ha frihandel men många emot.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Transatlantiskt_partnerskap_för_handel_och_investe ringar
"men det handlar inte om att komma överens om nya gemensamma standarder utan snarare att godta varandras. Detta skulle exempelvis innebära att bilar som har genomgått tester i USA kan säljas inom EU utan att ännu fler tester först behöver genomföras. Man skulle också avskaffa restriktioner på investeringar."

EU har väl tullar mot länder i tredje länder, som i Afrika tex.

Det är inte rakt av tullarna jag problematiserar utan det är attityden rörande handelskrig.
Det är inte något som USA, någon annan nation eller handelsunion kommer att gå segrande ur utan alla kommer att skadas i någon form av det.
Citera
2018-03-03, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är inte rakt av tullarna jag problematiserar utan det är attityden rörande handelskrig.
Det är inte något som USA, någon annan nation eller handelsunion kommer att gå segrande ur utan alla kommer att skadas i någon form av det.
En del skadas mer, andra mindre

Relativ rikedom och makt flyttas
Citera
2018-03-03, 15:57
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Kanske herrn ska flytta till USA om du gillar det bättre än ditt nuvarande hemland. Själv föredrar jag saker som är bra för sverige. Men sån är jag.

Handelstullar kan säkert gynna usa kortsiktigt men långsiktigt är en global marknad framtiden. Jag kan inte riktigt förstå varför man vill isolera sig? Inspiration från nordkorea kanske?
Så du anser att det är långsiktigt mer hållbart att de skeppar iväg sin egna metall, och köper in andras för sin egna tillverkning?

Du får gärna utveckla ditt resonemang, för jag måste ha missat någonting avgörande här!
Citera
2018-03-03, 15:59
Medlem
Snapcounts avatar
Inget oväntat skulle jag säga.

Helt som han talade i valkampanjen, samt att stålindustrin skulle beskyddas gentemot billig asiatisk stål.

Helt rätt mr President !

(vilken industri kan konkurrera gentemot Kineser som tjänar 2000-3000 kr i månaden ? Tror ni att Kinesernas arbetsrättigheter är bättre än "Joe i stålverket" ? Hur sansynligt är det att den Kinesiska stålindustrin är renare, rent miljömässigt än USA`s med sina självständiga domstolar ?)

Helt rätt mr President.., och jag hoppas på mera utav detsamma !
Citera
2018-03-03, 15:59
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Tycker nästan att du far med osanning. Hur resonerar svenska konsumenter - alltså inte invandrare - när de står vid köttdisken och väljer mellan närproducerat kött alternativt importerat från Irland eller Tyskland?

Många väljer importerat kött - men väldigt många föredrar svenskt kött. Det handlar väl om kunskap. När det gäller livsmedel fattar gemene man varför det är viktigt med inhemskt.

Jag skulle gärna vilja se statistik på hur många kilo Dansk fläskfilé som hamnar på medelsvenssons grill under en sommar, jämfört med Svenska alternativ.

Min gissning är att resultatet inte är smickrande för de Svenska produkterna. Protektionism fungerar inte. Lägg tariffer på 50% på Dansk fläskfilé, Irländsk nöt etc och det enda resultatet blir en stadig ström omfattande hundratusentals svenskar på köttresor av norrbaggetyp och en decimerad inhemsk restaurangnäring. Eller vill du pröjsa 100 SEK för en Big Mac?

Sen kan man för all del tycka vad man vill om vad folk trycker i sig bara för att det är billigt, men faktum kvarstår. Det är plånboken som styr, vilket gäller i än högre utsträckning i USA än Sverige. Man kan inte äta sig mätt på lokalpatriotism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in