2018-03-03, 12:31
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är väl klart att de kan! Var väl Ted Bundy innan också, och Arbogakvinnan och Madsen...
Vi brukar bara efteråt när de avslöjas konstatera att de nog inte var sunda och friska hela tiden.

De här föräldrarna kanske var utomordentligt välanpassade, trevliga och sunda innan de fick en "knäpp".
Frågan är bara varför just de fick knäppen, vad som utlöste den och varför den var så stor?

Det låter fortfarande osannolikt att båda föräldrarna fick en varsin "knäpp". Så långt har jämställdheten ändå inte kommit..... än. Det är nog en GM av manligt kön som mördat "sina" övriga familjemedlemmar och till sist, sig själv. Egot ville däremot dela bördan som mördare för eftervärlden, för att i någon mån framstå som lite bättre. Synnerligen klumpigt....
Stackars barn............
Citera
2018-03-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Kom nu ihåg att dessa mördare inte kan vara trevliga, friska och starka...

De har säkert en gång i tiden varit allt det du beskriver.
Citera
2018-03-03, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Kom nu ihåg att dessa mördare inte kan vara trevliga, friska och starka...
Allting är ju relativt, iallafall mot slutet kan dom inte varit så friska och starka.
Citera
2018-03-03, 12:45
Medlem
Citat:
Med all respekt för postares funderingar åt olika håll. 1134 personer tog sitt liv i Sverige 2016.
Det är mycket rimligt att fundera över hur deras självmordstankar uppstod, hur länge, hur depressionen yttrade sig som låg bakom och om vemodet märkts tidigare.

Men detta är faktiskt i första hand ett dubbelmord. Ett brott de andra som suiciderat nästan aldrig har begått. Händelsen i Bjärred sticker inte ut för att vuxna suiciderat, utan för att en eller två ostraffade personer valde att begå dubbelmord.

För mig framstår det som inte helt omöjligt att en person som begått något så vidrigt som att beröva två barn livet också kan suicidera för att undvika straff och skam. Efter morden är det för mig rätt uppenbart varför mördaren eller om de var två suiciderar.

Frågan är väl varför man initialt tycker att man ska förhindra att två närmast tonåriga flickor får fortsätta leva?

Med alla far-och morföräldrar i livet, med mostrar, kusiner och svenskt skyddsnät hade de två flickorna kunnat ha ett gott liv framför sig även som föräldrarlösa vuxna. Att en vuxen person inte kan se sin egen livskvalitet framför sig pga depression förekommer dagligen.
Frågan är hur man fungerar i huvudet när man som här iskallt planerat fattar beslut om andras rätt liv? Och skyller på bristande livskvalitet?

De texterna jag har läst om familicide påstår att det är alltid suiciden som är central för gm. Så frågan är varför den blir suicide-murder. Det är inte så, har jag förstådd, att man främst vill beröva några andra livet och sen begår suicid för att undgå straff eller pga skam över brottet.

Anledning för utökad självmord kan då vara att man tror att de andra familjemedlemmar inte klara sig utan en. Förutsättningen är att man inte ser de andra familjemedlemmar som egenständiga individer. Så tanken att A och M hade faktiskt kunnat klara sig utan sina föräldrar kan aldrig ha varit med i gm tankar. Barnen måste ha setts som totalt beroende av föräldrarna. Så fosterfamilj var nog det alla sista som var med i diskussionerna - om sådana diskussioner överhuvudtaget fanns.

Men vad gjorde att man inte såg någon livskvalitet??? Någon sa att OH såg framemot att bli professor, att det var därför osannolikt att han, som hade så mycket drivkraft från sitt arbete, inte velat leva mer. Så frågan är om han har tappat arbetsförmågan under hösten (men han ansökte om befordran), inte kunde se hur han kunde förena arbetet med sjuk familj (konstig därför att man kunde ha bedd om mer hjälp, anpassat sitt arbete på så sätt att en viss kombination är möjligt) eller att det var något på arbete som inte stämde (finns inte riktig indikationer för det).
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-03-03 kl. 12:48.
Citera
2018-03-03, 12:49
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
De har säkert en gång i tiden varit allt det du beskriver.

Ja det är jag övertygad om!
Citera
2018-03-03, 12:51
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Detta är den H alla sökt med lykta.
Jag har tidigare inte velat dela med mig av den innan jag med 100% kunnat fastslå att det är rätt kvinna.
Ett flertal kvinnor har hängts ut som H redan.
Att det ska vara så svårt att ta reda på fakta innan...
Tänka först och handla sen... svårare är det inte...

Här med ger jag H.B ett ansikte.
*https://minfil.org/L4mcz1d8b0

Tack! Nu blev HB en kvinna av kött och blod, inte bara ett väsen som hittills varit.
Citera
2018-03-03, 13:03
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Detta är den H alla sökt med lykta.
Jag har tidigare inte velat dela med mig av den innan jag med 100% kunnat fastslå att det är rätt kvinna.
Ett flertal kvinnor har hängts ut som H redan.
Att det ska vara så svårt att ta reda på fakta innan...
Tänka först och handla sen... svårare är det inte...

Här med ger jag H.B ett ansikte.
*https://minfil.org/L4mcz1d8b0
Tack!
Det är definitivt samma kvinna som på den tidigare bilden, vilken jag dock inte tror är på en skolflicka. Tycker inte de verkar vara tagna med särskilt många års mellanrum.
Något som slår mig angående bilderna är, att hennes leende ser falskt ut på första bilden. På båda bilderna tycker jag att hon är väldigt lik Oskar, speciellt halsen är samma men även andra drag. Jag kan inte låta bli att undra om de var släkt.
Citera
2018-03-03, 13:05
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det är väl klart att de kan! Var väl Ted Bundy innan också, och Arbogakvinnan och Madsen...
Vi brukar bara efteråt när de avslöjas konstatera att de nog inte var sunda och friska hela tiden.

De här föräldrarna kanske var utomordentligt välanpassade, trevliga och sunda innan de fick en "knäpp".
Frågan är bara varför just de fick knäppen, vad som utlöste den och varför den var så stor?

Vilka jämförelser du gör med tragedin i Bjärred. Oscar skulle ju kunna vara Ted Bundy och Hanna Arbogakvinnan...De som du tar upp som exempel har säkerligen visat upp ett udda beteende innan dåden.
Citera
2018-03-03, 13:14
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
ME finns inte eftersom det inte är en riktig sjukdom - helt i linje med KMR.
Sjukdomar beror på mentala blockeringar och ”botas” med auditering.
Scientologernas frivilligpastorer åker runt med sitt gula tält och botar sjuka genom något som dom kallar ”assister”.

Min tolkning blir helt enkelt att enligt Scientologerna var flickorna inte sjuka, dom led av mentala blockeringar och behövde auditering och ”assister”. Men det hjälpte inte. Det ledde till sökande efter hjälp på annat håll, något som Oskar tog på sig. Det gör man inte ostraffat inom Scientologin. Hannas mer tillbakadragna roll kan tyda på att hon var mer tveksam. Självklart förstår Scientologerna risken med att deras inblandning i det som hänt ska komma fram, så man sätter igång att smutskasta Oskar i det här forumet som till och med journalisterna hittar sitt stoff ifrån.

Det är väl självklart att Scientologerna inte skulle försvara Oskar i det här läget, särskilt om han har sökt sig till Gottfrieskliniken för att få hjälp, psykiatriker är själva ondskan personifierad hos Scientologerna.

Hela bilden, med familjens begränsade umgänge och känslan av att ingen egentligen känner dom närmare pekar på sekttillhörighet, umgänget med likasinnade är tillräckligt och att bli närmare bekant med andra kan nästan betraktas suspekt av sekten. Att man inte är särskilt synlig på sociala medier kan också bero på sekttillhörighet, även där avviker Oskar men hans aktiviteter är rent yrkesmässiga.

Man får en känsla av att familjen har hamnat i en återvändsgränd pressad mellan skolmedicin och Scientologernas kvacksalveri. Barnen lider av en sjukdom som enligt Scientologerna inte finns och symptomen förvärras dessutom av Oskars brist på den rätta tron, samtidigt så finns heller inte mycket hopp i sjukvården eftersom behandling saknas. Sekten pressar på för att få tillbaka greppet samtidigt som tillhörigheten även har lett till att normala skyddsnät och relationer saknas. Att söka hjälp inom psykiatrin är helt uteslutet om man är Scientolog.

Tro fan att Oskar gick ner i vikt och fick svarta ringar under ögonen.

Nu riktas allt fokus på honom för att styra bort strålkastaren från sig själv. Oskar är MÖRDAREN.
Jad accepterar ditt resonemang utom på en vital punkt. Em e klassas väl som en somatisk och inte en psykisk sjukdom, åtminstone hos em e-lobbyn? Och Gottfries, även om han är psykiatriker i botten, menar väl också att det är en fysisk sjukdom, eller har jag missförstått det?
Alltså, scientologerna skulle inte protestera för att någon söker somatisk vård, däremot om de sökte psykiatrisk, det är min poäng. Därför menar jag att em e-lobbyn, snarare än de som är anti-em e, är vilka som kan tänkas vara scientologer.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-03-03 kl. 13:25.
Citera
2018-03-03, 13:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mondemoderne
Ja, det är korrekt HB.

Okej... du har ju uppträtt påtagligt sakligt i tråden här tidigare. Du känner igen henne?

Hon har en del drag gemensamma med den förmodade kusinen.
Citera
2018-03-03, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Tack!
Det är definitivt samma kvinna som på den tidigare bilden, vilken jag dock inte tror är på en skolflicka. Tycker inte de verkar vara tagna med särskilt många års mellanrum.
Något som slår mig angående bilderna är, att hennes leende ser falskt ut på första bilden. På båda bilderna tycker jag att hon är väldigt lik Oskar, speciellt halsen är samma men även andra drag. Jag kan inte låta bli att undra om de var släkt.
Folk som håller ihop länge blir lika till utseendet med tiden. Har sett en del par som har sett ut att vara syskon men inte är det
Citera
2018-03-03, 13:17
Medlem
Nästa givna fråga ang senaste fotot är - när och var togs det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in