2018-03-03, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Med all respekt för postares funderingar åt olika håll. 1134 personer tog sitt liv i Sverige 2016.
Det är mycket rimligt att fundera över hur deras självmordstankar uppstod, hur länge, hur depressionen yttrades sig som låg bakom och om vemodet märkts tidigare.

Men detta är faktiskt i första hand ett dubbelmord. Ett brott de andra som suiciderat nästan aldrig har begått. Händelsen i Bjärred sticker inte ut för att vuxna suiciderat, utan för att en eller två ostraffade personer valde att begå dubbelmord.

För mig framstår det som inte helt omöjligt att en person som begått något så vidrigt som att beröva två barn livet också kan suicidera för att undvika straff och skam. Efter morden är det för mig rätt uppenbart varför mördaren eller om de var två suiciderar.

Frågan är väl varför man initialt tycker att man ska förhindra att två närmast tonåriga flickor får fortsätta leva?

Med alla far-och morföräldrar i livet, med mostrar, kusiner och svenskt skyddsnät hade de två flickorna kunnat ha ett gott liv framför sig även som vuxna. Att en vuxen person inte kan se sin egen livskvalitet framför sig pga depression förekommer dagligen.
Frågan är hur man fungerar i huvudet när man som här iskallt planerat fattar beslut om andras rätt liv? Och skyller på bristande livskvalitet?
Absolut! Har kanske inte uttryckt mig klart. Jag tycker det är helt fel att sätta sig över som förälder och bestämma om barnen ska leva lr ej! Det är därför viktigt att förstå hur detta kunde hända. Hur var dessa föräldrar, som gjorde att det vart såhär?
Citera
2018-03-03, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Detta är den H alla sökt med lykta.
Jag har tidigare inte velat dela med mig av den innan jag med 100% kunnat fastslå att det är rätt kvinna.
Ett flertal kvinnor har hängts ut som H redan.
Att det ska vara så svårt att ta reda på fakta innan...
Tänka först och handla sen... svårare är det inte...

Här med ger jag H.B ett ansikte.
*https://minfil.org/L4mcz1d8b0

Tack!
Trevlig ung kvinna som verkar frisk och stark. Intervjuad för någon organisation som är svårt att utläsa.
Citera
2018-03-03, 11:41
Medlem
Citat:
Jag har tidigare inte velat dela med mig av den innan jag med 100% kunnat fastslå att det är rätt kvinna.

Tack för den!
Ser ut att kunna vara samma person som på skolfotot här https://cdn-02.minfil.org/rcT4Hedbbd/b309748b-1520073595/IMG_6404.PNG ?
(det var alltså en fråga
Citera
2018-03-03, 11:42
Medlem
Citat:

Tack för kortet..är det säkert nu att detta kort är äkta
Citera
2018-03-03, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Tack för den!
Ser ut att kunna vara samma person som på skolfotot här https://cdn-02.minfil.org/rcT4Hedbbd/b309748b-1520073595/IMG_6404.PNG ?
(det var alltså en fråga
jo inte kan man ana nåt på den bilden om vad som komma skulle
Citera
2018-03-03, 11:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouCandy
Absolut! Har kanske inte uttryckt mig klart. Jag tycker det är helt fel att sätta sig över som förälder och bestämma om barnen ska leva lr ej! Det är därför viktigt att förstå hur detta kunde hända. Hur var dessa föräldrar, som gjorde att det vart såhär?

Jo jag förstår vad du menar

Jag har bara en hang up för att barnen i det här hemska hela tiden glöms bort, anonymiseras och ses som något slags bihang till föräldrarna. Som nätsidorna eller maten man kanske städar bort ur kylskåpet innan, värmen som kanske stängdes av.

Barnen är antagligen de enda helt oskyldiga offren i detta. De andra är sannolikt mer eller mindre aktiva gärningsmän.
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-03 kl. 11:50.
Citera
2018-03-03, 12:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Tack!
Trevlig ung kvinna som verkar frisk och stark. Intervjuad för någon organisation som är svårt att utläsa.

Kom nu ihåg att dessa mördare inte kan vara trevliga, friska och starka...
Citera
2018-03-03, 12:17
Medlem
mondemodernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Tack för kortet..är det säkert nu att detta kort är äkta

Ja, det är korrekt HB.
Citera
2018-03-03, 12:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Kom nu ihåg att dessa mördare inte kan vara trevliga, friska och starka...

Det är väl klart att de kan! Var väl Ted Bundy innan också, och Arbogakvinnan och Madsen...
Vi brukar bara efteråt när de avslöjas konstatera att de nog inte var sunda och friska hela tiden.

De här föräldrarna kanske var utomordentligt välanpassade, trevliga och sunda innan de fick en "knäpp".
Frågan är bara varför just de fick knäppen, vad som utlöste den och varför den var så stor?
Citera
2018-03-03, 12:24
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag förstår om det är svårt att köpa rakt av, jag missade också dom tidigare inläggen. Jag tolkade dom som konspirationsteorier. Men nu, en månad senare så ser man med vilken frenesi några framför samma mantra hela tiden. Flickorna var egentligen friska men Oskar, MÖRDAREN, gjorde dom sjuka, myndigheterna är medskyldiga. ME-lobbyn och Gottfrieskliniken är bedragare som lurar människor. En handfull personer kör samma propaganda dag efter dag, vecka efter vecka. Med ett enda syfte, att demonisera Oskar Henkow.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9804/06/06narco3.html

http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/mariette-lindstein-lyckades-fly-från-sekt-1.335443

Intressant!

Jag har försökt att vara försiktig med det ämnet, för just någon konspirationsteoretiker är jag verkligen inte... Vet med risken att skriva om dem, så tack för länkarna! Man måste vända på VARJE blad, anser jag, och då får man väl riskera att kallas för det ena och det andra.
Citera
2018-03-03, 12:28
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:

Tack för att du delar med dig av bilden!

Jodå, det är hon från skolkatalogsbilden. Dragen finns där allt.
Citera
2018-03-03, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Frågan är hur man fungerar i huvudet när man som här iskallt planerat fattar beslut om andras rätt liv? Och skyller på bristande livskvalitet?

Ja, det är den stora och centrala frågan.

Och nästa fråga är då: Hur kom det sig att ingen av alla de som hade kontakt med dem uppfattade något som verkade konstigt? Ingen inom skolan, skolhälsovården och sjukvården tycks ju ha sett något som störde i den "normala" bilden av en familj med "normala" föräldrar. Kan det verkligen ha varit på det sättet? Tryckte de bort sina orostankar? Lät de bli att agera och hoppades att allt skulle ordna sig? Såg de bara en familj vars liv verkade vara lite tungt på grund av de sjuka barnen, men inte värre än att det borde kunna lunka på som vanligt?

Tyvärr har jag dock inte längre någon som helst tilltro till att de anställda inom vård-skola-omsorg är förmögna att ta det ansvar de är ålagda enligt alla lagar och föreskrifter. Går det att smita undan så gör man det. Personalomsättningen är stor. När arbetsuppgifterna börjar bli svåra slutar man. Alltför många, både chefer och personal är för unga, för oerfarna, för likgiltiga och tyvärr också alltför okunniga för att klara av de krävande arbetsuppgifter som det innebär att ordna med det stöd som familjer med komplicerade svårigheter och problem behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in