2018-03-03, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Det kom ju uppgifter om att de inte var begravda. Är de plötsligt det nu? Det varierar lite i tråden. De begravdes, sen uppstod de, sen begravdes de igen och så vidare... Vem ska man tro på? Det är mer som ett bra filmmanus i den här tråden :-)
Med begravningen är det som med diagnoserna, dvs det finns en massa motsägande påståenden och inget är verifierat
Citera
2018-03-03, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Oj plot twist för mig. Men låter troligt.
Jag har inte följt tråden. Finns det koppling till MFR?

Jag visste inte att de hade koppling till scientologerna.

Jag hänger inte riktigt med faktiskt.

Till och med ordvalet livskvalitet i självmordsbrevet får till slut en förklaring när det hamnar i sitt sammanhang.

http://www.scientologi.nu/wis/html/part02/Chp05/index.html

Citat:
Ur detta vetande härleds den andra delen av Scientologin – dess principer omsatta i praktiken. Den stora bedriften inom Dianetik och Scientologi är utvecklandet av exakta metoder för att höja människors andliga medvetande och göra dem mer kapabla. Andra liknande strävanden har bara lett till sporadiska eller tillfälliga resultat – om de ledde till några alls. När Scientologin tillämpas exakt kan man uppnå en enormt ökad livskvalitet.
Citera
2018-03-03, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
LÄS GÄRNA DETTA.

Jag fick OK att lägga ut det i tråden.

Det är i grund och botten från en vän, till en "riktigt nära" anhörig.

Citat :

Av allt som Xxxxxx har berättat så var Oskar en jättesnäll och omtänksam kille som alltid ställde upp på barnen, kollegorna etc. Han satte sig alltid på andra plats.
Hanna var också en snäll och omtänksam kvinna, dock väldigt privat av sig, hon pratade inte om privatlivet med kollegorna som Oskar gjorde.
Hanna började må väldigt dåligt i november, hon pratade med Agnes läkare och han vidarebefordrade henne till en kurator för stöd, samtidigt skrev han ut sömntabletter och någon form av lugnande tablett som hon skulle ta vid behov.
Agnes blev kraftigt försämrad omkring tredje advent, hon orkade knappt vara uppe längre. Läkaren hon hade kontaktades och dom skulle påbörja en utredning angående narkolepsi. ( dock påbörjades inte den utredningen för dom dog innan) Agnes hade ingen energi, ont i kroppen svår smärta i ben och knä.
Hon hade ofta feber och infektioner.
Någon diagnos hade hon inte fått men Hanna och Oskar hade börjat gräva i om det var vaccinationen hon fick när hon var 12 år för att förebygga livmoderhalscancern som hade orsakat Agnes all denna trötthet och smärta.
Hon var också yr så hon kunde knappt gå själv där hemma utan stöd.
Hanna kunde tydligen inte sova och var helt slut dagarna efter julafton, hon hade sagt till Oskar att hon inte skulle orka med allt då Moa också hade börjat visa tecken på sjukdom.
Dock var hon mest fysiskt trött och hade inte den uttalade smärtan som Agnes hade, dock hade ju Agnes varit sjuk längre.
Till slut hade Hanna sagt att hon kommer ta livet av sig, och Oskar hade väl försökt prata henne till rätta men utan framgång om jag förstod Xxxxx rätt. Oskar älskade verkligen både frun och barnen och kunde inte se ett liv utan Hanna, och efter jul några dagar innan nyår då händer något, dock visste Xxxxx inte vad, men då hade dom kommit överens om att dom skulle lämna in som en familj. Jag tolkar det som att Agnes har blivit sämre, Hanna hade ingen Cancer, och Xxxxx sa att någon psykopat var han eller hon verkligen inte. Dom gjorde allt för sina barn och dom orkade inte se barnen bara bli sämre och någon diagnos hade läkarna inte kommit fram till heller. Men sjukdomen ME var det troligtvis inte. Hon har varit inne och läst på FB dagligen och har gråtit sig till söms då hon inte kan förstå hur folk kan skriva som dom gör utan att ha någon fakta framför sig.
Xxxxx berättade att Oskars syster hade pratat med Oskar den 7 jan så då levde dom.
Enligt obduktionen så dog Oskar sist men det handlar endast om några timmar efter att Hanna och barnen hade somnat in, han tog några lugnade och hängde sig i trappen, enligt Xxxxxx så hade han inte kunnat genomföra det utan tablett då han inte var den som gav upp i vanliga fall.
Barnen visste inte om vad Oskar och Hanna planerade. Där finns en film enligt Xxxxxx som är ca 17 minuter lång, där förklarar Oskar och Hanna ingående för familjer och vänner varför dom har tagit detta beslut. Filmen har också skickats ut via nätet till Oskars föräldrar varför han gjorde så var för att han inte visste om filmen på något sätt skulle komma bort i huset när dom slutligen skulle bli hittade. I brevet så framgår det en massa men den informationen hade Xxxxxx inte fått ta del av. Den var för smärtsam.
Just det den sista tiden innan jul då orkade Agnes knappt med någon hemundervisning, dom fick ta massor av pauser och glöden försvann mer och mer på Agnes, Hanna såg ingen framtid, läkarna sa ju inte rakt ut att barnen skulle dö men föräldrarna såg ju hur barnen försämrades dagligen.
Där finns inga bilder på Moa på nätet, Agnes hade Instagram och Facebook. Dock inte öppen för allmänheten sa Xxxxxx .
Läste detta gamla inlägg, det känns som att det kan va ganska nära sanningen. Men jag har tyvärr några frågetecken ändå. Jag vet av egen erfarenhet att sjukdomar kan ta knäcken på en mor, men man kämpar på tills allt är utrett, det är när det lugnar ner sig som depressioner brukar slå till. Under processen gör man allt för att kämpa vidare. Det finns ju heller inget som säger att Moa fått samma "fel". Finns en massa funderingar som väcks, men jag tycker det känns som att vissa saker kan stämma. Tack iaf för detta inlägg, men det skulle ha kommit upp här långt tidigare, inte såhär sent. Det gör att man blir fundersam.....
Citera
2018-03-03, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouCandy
Läste detta gamla inlägg, det känns som att det kan va ganska nära sanningen. Men jag har tyvärr några frågetecken ändå. Jag vet av egen erfarenhet att sjukdomar kan ta knäcken på en mor, men man kämpar på tills allt är utrett, det är när det lugnar ner sig som depressioner brukar slå till. Under processen gör man allt för att kämpa vidare. Det finns ju heller inget som säger att Moa fått samma "fel". Finns en massa funderingar som väcks, men jag tycker det känns som att vissa saker kan stämma. Tack iaf för detta inlägg, men det skulle ha kommit upp här långt tidigare, inte såhär sent. Det gör att man blir fundersam.....
I stort sett alla inlägg här som försvarar O & H på det ena eller andra sättet misstror jag reflexmässigt. Hoppas verkligen att verifierbar fakta kommer fram med tiden,
Citera
2018-03-03, 10:43
Medlem
Citat:

Mamman funderade på självmord och pappan försökte tala henne till rätta. Tyvärr ödesdigert. Undrar om kontakt med psykakuten togs?

Mamman var FBvän med nån på MIND, så kanske hade självmordtankar funnits tidigare.

Hanna fick med all tydlighet in i en djup depression. Lugnande tabletter hjälper inte mot det, de kapar bara ångesttoppar tvärt, men självmordstankarna finns kvar.
Citera
2018-03-03, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Mamman funderade på självmord och pappan försökte tala henne till rätta. Tyvärr ödesdigert. Undrar om kontakt med psykakuten togs?

Mamman var FBvän med nån på MIND, så kanske hade självmordtankar funnits tidigare.

Hanna fick med all tydlighet in i en djup depression. Lugnande tabletter hjälper inte mot det, de kapar bara ångesttoppar tvärt, men självmordstankarna finns kvar.
Instämmer i mycket, det var därför jag frågade ellamaj om hur H var som ung, kan vemodet funnits redan då? Det är därför jag undrar hur dom var som personer. Vad som kan ha utlöst detta? Man ska vara kritisk och vända på all information som kommer, men även försöka förstå. Jag försvarar på inget sätt deras slutliga handling, den var fel!
Citera
2018-03-03, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Till och med ordvalet livskvalitet i självmordsbrevet får till slut en förklaring när det hamnar i sitt sammanhang.

http://www.scientologi.nu/wis/html/part02/Chp05/index.html
Bestickande och obehagligt.
Ett litet caveat, dock: "livskvalitet" är ett modernt kultbegrepp i alla möjliga "andliga"sammanhang. Jfr för övrigt "kvalitetstid" och liknande.
Märkligt fenomen detta ....

Lägger till: Hubbard ägnade sig till en början åt science fiction. Nu har alla glömt "fiction" och tror att det handlar om science. Vilken strålande affärsidé!
Och med den konkurrerar alla möjliga DIY-insiktare och healingare och holister som det är en enorm efterfrågan på. Vilken marknad!
Senast redigerad av tantigheter 2018-03-03 kl. 11:13. Anledning: tillägg
Citera
2018-03-03, 11:13
Medlem
Citat:

Har inte tänk på det förut men e.u. Här så skickades filmen till OH:s föräldrar? Även morföräldrarna kunde säkert ta emot mail etc. Var det bara OH som redogjorde för agerandet i filmen? Är det därför ett brev ”undertecknat av båda” är viktigast?
Citera
2018-03-03, 11:16
Medlem
Citat:
Instämmer i mycket, det var därför jag frågade ellamaj om hur H var som ung, kan vemodet funnits redan då? Det är därför jag undrar hur dom var som personer. Vad som kan ha utlöst detta? Man ska vara kritisk och vända på all information som kommer, men även försöka förstå. Jag försvarar på inget sätt deras slutliga handling, den var fel!

Om det stämmer att mamman hade stark integritet, så kan det också vara ett uttryck för att av olika orsaker, inte våga släppa folk in på livet och då har man också ett sämre skyddsnät när den psykiska hälsan fallerar. Man har få att ventilera med och söka stöd hos. Kurator är då ett bra komplement, men hann hon ens dit undrar man. Med facit i hand så borde Oskar givetvis skjutsat henne till psykakuten,.
Citera
2018-03-03, 11:23
Medlem
MorT2s avatar
Detta är den H alla sökt med lykta.
Jag har tidigare inte velat dela med mig av den innan jag med 100% kunnat fastslå att det är rätt kvinna.
Ett flertal kvinnor har hängts ut som H redan.
Att det ska vara så svårt att ta reda på fakta innan...
Tänka först och handla sen... svårare är det inte...

Här med ger jag H.B ett ansikte.
*https://minfil.org/L4mcz1d8b0
Citera
2018-03-03, 11:27
Medlem
Citat:
Om det stämmer att mamman hade stark integritet, så kan det också vara ett uttryck för att av olika orsaker, inte våga släppa folk in på livet och då har man också ett sämre skyddsnät när den psykiska hälsan fallerar. Man har få att ventilera med och söka stöd hos. Kurator är då ett bra komplement, men hann hon ens dit undrar man. Med facit i hand så borde Oskar givetvis skjutsat henne till psykakuten,.
Visst skulle O ha skjutsat in henne, omgående, om hon uttryckt sig så. Men återigen, varför gjorde han inte det? Vad var han för person? Talför i jobbet, men en "mes" hemma? Skulle va oerhört intressant att veta hur de alla var.....hur alla "fungerade" däri ligger nyckeln till bomben.
Citera
2018-03-03, 11:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Mamman funderade på självmord och pappan försökte tala henne till rätta.
...
kanske hade självmordtankar funnits tidigare.
....
självmordstankarna finns kvar.

Citat:
Instämmer i mycket, det var därför jag frågade ellamaj om hur H var som ung, kan vemodet funnits redan då?

Med all respekt för postares funderingar åt olika håll. 1134 personer tog sitt liv i Sverige 2016.
Det är mycket rimligt att fundera över hur deras självmordstankar uppstod, hur länge, hur depressionen yttrade sig som låg bakom och om vemodet märkts tidigare.

Men detta är faktiskt i första hand ett dubbelmord. Ett brott de andra som suiciderat nästan aldrig har begått. Händelsen i Bjärred sticker inte ut för att vuxna suiciderat, utan för att en eller två ostraffade personer valde att begå dubbelmord.

För mig framstår det som inte helt omöjligt att en person som begått något så vidrigt som att beröva två barn livet också kan suicidera för att undvika straff och skam. Efter morden är det för mig rätt uppenbart varför mördaren eller om de var två suiciderar.

Frågan är väl varför man initialt tycker att man ska förhindra att två närmast tonåriga flickor från att fortsätta leva?

Med alla far-och morföräldrar i livet, med mostrar, kusiner och svenskt skyddsnät hade de två flickorna kunnat ha ett gott liv framför sig även som föräldrarlösa vuxna. Att en vuxen person inte kan se sin egen livskvalitet framför sig pga depression förekommer dagligen.
Frågan är hur man fungerar i huvudet när man som här iskallt planerat fattar beslut om andras rätt liv? Och skyller på bristande livskvalitet?
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-03 kl. 12:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in