Citat:
Ursprungligen postat av
Florman
Mamman funderade på självmord och pappan försökte tala henne till rätta.
...
kanske hade självmordtankar funnits tidigare.
....
självmordstankarna finns kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
MarabouCandy
Instämmer i mycket, det var därför jag frågade ellamaj om hur H var som ung, kan vemodet funnits redan då?
Med all respekt för postares funderingar åt olika håll. 1134 personer tog sitt liv i Sverige 2016.
Det är mycket rimligt att fundera över hur deras självmordstankar uppstod, hur länge, hur depressionen yttrade sig som låg bakom och om vemodet märkts tidigare.
Men detta är faktiskt i första hand ett
dubbelmord. Ett brott de andra som suiciderat nästan aldrig har begått. Händelsen i Bjärred sticker inte ut för att vuxna suiciderat, utan för att en eller två ostraffade personer valde att begå dubbelmord.
För mig framstår det som inte helt omöjligt att en person som begått något så vidrigt som att beröva två barn livet också kan suicidera för att undvika straff och skam. Efter morden är det för mig rätt uppenbart varför mördaren eller om de var två suiciderar.
Frågan är väl varför man initialt tycker att man ska förhindra att två närmast tonåriga flickor från att fortsätta leva?
Med alla far-och morföräldrar i livet, med mostrar, kusiner och svenskt skyddsnät hade de två flickorna kunnat ha ett gott liv framför sig även som föräldrarlösa vuxna. Att en vuxen person inte kan se sin egen livskvalitet framför sig pga depression förekommer dagligen.
Frågan är hur man fungerar i huvudet när man som här iskallt planerat fattar beslut om andras rätt liv? Och skyller på bristande livskvalitet?