2018-03-02, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikro55
Varför skulle en psykos vara plågsam? Har du någon vetenskaplig källa på det?

*klipp*
Nej jag har ingen vetenskaplig källa. Däremot är det vad mina patienter förmedlar när de blivit bättre.
Citera
2018-03-02, 21:18
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Nej det verkar inte vara aktuellt.

Nu är du luddig, men om han gjort detta psykotisk, kan han helt plötsligt blivit "frisk" och åkt hem igen och varit som vanligt?

Edit: Hur vanligt är det att psykotiska personer begår mord?
Men det dröjde rätt länge innan han kom hem igen och var som vanligt.
Citera
2018-03-02, 21:20
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag jobbar alltså mest med psykoser.

På beroendeavdelningen på vår klinik är det betydligt vanligare med våldsamma patienter.
Edvin hade ingen drogproblematik enligt FUP:en.

Troligtvis var han inte psykotisk heller.

Definitivt ingen psykopat.

Nu vill jag inte argumentera mot dig, men med din fakta och det som framkommit, så finns det ett tvivel hos min sida att han är oskyldig.
Citera
2018-03-02, 21:22
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Men det dröjde rätt länge innan han kom hem igen och var som vanligt.
Han kom hem samma dag. Sen vad du definierar som "rätt länge" vet inte jag.
Citera
2018-03-02, 21:31
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Nej just det. Jag tror inte han var psykotisk eftersom han är så målmedveten med inköp av tejp, pistol och kniv m.m.
Håller helt med dig. Jag tror inte heller det var ett handlande under psykos. Det var planerat och genomfört i flera led och även avslutat på ett hyfsat rationellt sätt. Han tog ut pengar, käkar en god middag, som han tycks minnas mycket väl och han kör bilen hemmåt utan kända incidenter. Han messar till sambon helt begripligt och trovärdigt. Och lyckas tränga undan det som hänt och leva till synes rätt normalt tills hsn grips.
Citera
2018-03-02, 21:32
Medlem
Citat:
Nu går du rejält OT, men kan du utveckla hur våra åsikter går isär?
Nja vi är väl litet oense om huruvida det är sannolikt att E*vin gjort det här ensam. Jag tror att han dödat Lekanders och att han var ensam när han gjorde det samtidigt som du håller öppet för att det finns fler gärningsmän.

Det du kallar OT kallar jag metadebatt - Alltså en debatt om debatten och kan vara väl så viktig som topic.
Citera
2018-03-02, 21:36
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Det tror inte jag heller.

Kan du som fackman, med din erfarenhet inom psykvården, komma på några exempel där en patient skadad någon oskyldig?
Vad menar du här? Om någon psykpatient någonsin skadat någon oskyldig? Menar du någon som är intagen?
Det är klart att en psykiskt sjuk människa kan skada en oskyldig.
Om patienten är på sluten avdelning drabbar det andra patienter. Om det är inom krim vården drabbar det andra intagna.
Många mördare och misshandlare gar befunnits psykiskt sjuka. Jag förstår inte vart du vill komma?
Citera
2018-03-02, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Håller helt med dig. Jag tror inte heller det var ett handlande under psykos. Det var planerat och genomfört i flera led och även avslutat på ett hyfsat rationellt sätt. Han tog ut pengar, käkar en god middag, som han tycks minnas mycket väl och han kör bilen hemmåt utan kända incidenter. Han messar till sambon helt begripligt och trovärdigt. Och lyckas tränga undan det som hänt och leva till synes rätt normalt tills hsn grips.
Nej. Det är inte bilden av en person som har en förvrängd verklighetsuppfattning.

Däremot kan han ju lida av andra, psykiska problem, det är till och med troligt att han gör det men jag har inte riktigt underlag för att slå fast vad det är.

Personlighetsstörning? Ja möjligen. Vilket kluster vet jag däremot inte.

Neuropsykiatrisk störning? Kanske mer trolig men de brukar inte ge sig i kast med okända på det här viset.

Jag är fortfarande barnsligt nyfiken på om det kommer fram mer om MGMs mentala status.
Citera
2018-03-02, 21:40
Medlem
herrgurkas avatar
Någon som vet varför reportern på Sveriges Radio Jönköping bytt namn på Mattias till Nils? Elias har ju fått ha kvar sitt namn.
Citera
2018-03-02, 21:42
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Nej. Det är inte bilden av en person som har en förvrängd verklighetsuppfattning.

Däremot kan han ju lida av andra, psykiska problem, det är till och med troligt att han gör det men jag har inte riktigt underlag för att slå fast vad det är.

Personlighetsstörning? Ja möjligen. Vilket kluster vet jag däremot inte.

Neuropsykiatrisk störning? Kanske mer trolig men de brukar inte ge sig i kast med okända på det här viset.

Jag är fortfarande barnsligt nyfiken på om det kommer fram mer om MGMs mentala status.
Jo, det är du inte ensam om. Sen återstår frågan om Tor och A. var helt okända, eller om något, hur oväsentligt det än kan verka för oss, fått honom att gå igång på just dem.
Citera
2018-03-02, 21:43
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Nja vi är väl litet oense om huruvida det är sannolikt att E*vin gjort det här ensam. Jag tror att han dödat Lekanders och att han var ensam när han gjorde det samtidigt som du håller öppet för att det finns fler gärningsmän.

Det du kallar OT kallar jag metadebatt - Alltså en debatt om debatten och kan vara väl så viktig som topic.
En debatt om debatten kommer inte att få vara kvar. Varningar kommer kanske utdelas. Men jag håller med dig, även om det inte hör till ämnet.

Du tycker kanske en sak, men varför är du så säker på att Edvin är ensam GM? Jag är det inte längre.
Hela historien är bisarr, från början till slut, anser även att man inte kan köpa allt vad myndigheter och media matar oss med.
Citera
2018-03-02, 21:48
Medlem
Citat:
En debatt om debatten kommer inte att få vara kvar. Varningar kommer kanske utdelas. Men jag håller med dig, även om det inte hör till ämnet.

Du tycker kanske en sak, men varför är du så säker på att Edvin är ensam GM? Jag är det inte längre.
Hela historien är bisarr, från början till slut, anser även att man inte kan köpa allt vad myndigheter och media matar oss med.
Nja det är väl en känsla jag fått efter att ha läst delar av FUP. Det verkar ganska osannolikt att det skulle ha varit någon annan på brottsplatsen efter det att E*vin lämnat den.

Det borde finnas fler fotspår och DNA, tycker jag men visst jag kan ha fel, jag har ofta fel.

Jag kan ändå försäkra dig om att jag tänker själv och struntar i vad media serverar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in