Citat:
Ursprungligen postat av
Ustyugov3
"Gå på polisen"
"sätta ribban för vad
ordningsmakten kommer att tolerera"
Sinnessjuk infallsvinkel du har. Polisen har begått övergrepp mot Motståndsrörelsen sedan grundandet av organisationen. Övergrepp som intensifierats på sistone. Vad har Motståndsrörelsen gjort? Blockerat polisens batongslag med armar, ben, huvuden och sköldar?
Tolerera för att upprätthålla ordningen ja, NMR är inga oskyldiga duvungar. Poliser har säkert fattat fel beslut i konfrontationer med NMR men när man själva erkänner att det man gjorde i Göteborg i princip var ett "Pre-emptive strike" så går man på polisen. Snacket som gick under tunnelbaneincidenten (nu försöker jag minnas vad jag läste i tråden runt den tiden) var att man testade det där med att följa order, men jag kan mycket väl minnas fel.
Du kan kalla det sinnesjukt bäst du vill, men för såna som mig som sitter på sidlinjen och tittar på livestreams när nazister och stenkastande vänster åker på stryk så är det med lika delar underhållning och ett trist konstaterande att NMR (och ja, stenkastarvänstern också) kostar skattebetalarna pengar.
Och innan du hinner komma med "men hade bara NMR fått vara ifred så hade allt varit lugnt" så är det helt enkelt så att NMR orsakar en hel del känslor, många blir förbannade (alla som blir förbannade är inte utagerande) och polisens jobb är att se till att det inte blir en jäkla massa bråk och skadegörelse.