2018-03-02, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Det ter sig rätt uppenbart. Jag är glad att många ser vad som sker.

- Motgift, som drivs av Dans registrerade bolag (vilket jag glömt namnet på) blir uteslutande ett "produktionsbolag" nu.

- Den ideella föreningen DFS (via Svegot) köper in artiklar, videos etc. uteslutande från produktionsbolaget Motgift med pengar direkt från medelmmarna i DFS.

- Dessa pengar går alltså direkt till Dan Eriksson bolag, från DFS kassa.
Via tidningen Svegot kan man nu även betala ut lön för artiklarna man pumpar ut, som skrivs
uteslutande av folk som sitter i DFS självutnämnda styrelse.

- På detta sätt kan man både tillsko sig pengar från DFS via Motgift (som Dan sedan förfogar över helt utan insyn), samtidigt som man kan lyfta arvoden, löner, traktamenten och andra föremåner direkt från DFS och Svegot.

Reglerna för en ideel förening är rätt slappa, men man bör ha en årsstämma som skall godkänna saker som detta enligt kotymen. God föreningssed kallas det.

Detta har Dan löst genom skojeriet med "aktiva medlemmar", att styrelsen kan handplocka medlemmarna som får röstlängd på "den digitala årsstämman".

Hur tror ni styrelsen skulle ställa sig till en motion om att köpa in artiklar och material från t.ex Fria Tider eller något annad "produktionsbolag" till Svegot, istället för från Motgift?

Hela upplägget luktar unket långa vägar.
Vi riktiga företagare har sett denna skit gång på gång med diverse bolagsskojare som driver 5-6 småbolag som fakturerar varandra fram och tillbaka.

Det finns bara en anledning att ha det så här rörigt, och det är för att kunna trixa. Så enkelt är det.

Dans upplägg är att han kan finansiera alla dessa satsningar med medlemmarnas pengar, samtidigt som hans eget bolag bara sitter och cashar in via produktionsbolaget Motgift, helt utan risk.

Det är jävligt trist att det blivit så här.
Jag har ingenting emot iden med en intresseförening med ekonomiska muskler.
Det här jäkla huset är dock ett skämt.

Att Ingrid målar upp någon utopi och ett eget samhälle inom ett år där allt skall vara så fantastiskt.
Att sälja livstidsmedlemskap för 10 000 spänn i en förenining man påstår skall vara aktiv om 200 år, som skall vara en enormt kraft i samhället

Hybris.
Detta gör folk passiva. Donera till dessa clowner istället för att slåss här och nu, så kanske allt löser sig om 50-200 år.

Det trista är att när detta oundvikligen kollapsar och folk blir brända, som kommer dessa 1000 medlemmar dra sig för att finansiera riktiga, och nödvändiga projekt i framtiden.

Sedan att se Dan och Gatestone Ingrid Carlqvist tillsammans på twitter tjafsa med NMR....ja, jag trodde att jag hade sett allt.

Jag måste klargöra en sak.
Jag har absolut inga problem med att folk tar ut lön när man driver en verksamhet.
Många med mig betalade gladeligen Dans lön när de drev Motgift.

Detta är dock någonting helt annat. Man siktar in sig på desperata människor och lovar dem en väg ut för dem och deras familj.
Ett nytt, svenskt samhälle, en utopi. Man lierar sig med människor som Conrad och Carlqvist.
I slutändan är det bara ett sätt att trygga sin försörjning.

Vi har massvis med alternativmedia i Sverige. Allt från Fria Tider, Samnytt, Nyheter idag you name it.

Man vinner inte tillbaka Sverige genom att starta ytterligare en jävla alternativ nyhetsida (med plustjänst) som beklagar sig över hur dåligt allting är i Sverige.

Jag tycker att detta är så tråkigt då grundiden (utan huset) inte är dum alls.
Dan Eriksson har gjort vägvalet att sko sig själv på situationen i Sverige och människors desperation.
Det är för mig oerhört trist, då jag verkligen gillade och respekterade Dan för bara något år sedan.

Stalltips, nya studion kommer att införskaffas av Svegot, betalas av DFS och nyttjas av både I&C och Dan och Magnus.

JoMaDa heter bolaget (om det inte är något annat du tänker på).
Jag håller med om att det inte ser vackert ut men jag undrar om det verkligen kan vara så jävligt som du beskriver det. Folk borde genomskåda det.
Vidare undrar jag om det verkligen kan bli några höga löner ur ett sånt här projekt om man ska göda hela styrelsen.
Avslutningsvis kan jag väl säga att jag inte har något förtroende för Dan och Magnus efter att de ljög om Jonas avsked. Att de kickade honom var väl en sak men sättet de gjorde det på var allt annat än ok. Det är uppenbart att det fanns MYCKET, MYCKET mer bakom det.
Citera
2018-03-02, 19:15
Medlem
adolf512s avatar
Jag ser gärna att DfS projektet lyckas, jag har inget emot dan som person, ifall han berikar sig på andras naivitet så är det inte direkt mitt problem.

Sitter likt judae under gaza-bombningen med popcorn och följer detta, detta är bättre än robinson!
Citat:

- Motgift, som drivs av Dans registrerade bolag (vilket jag glömt namnet på) blir uteslutande ett "produktionsbolag" nu.

- Den ideella föreningen DFS (via Svegot) köper in artiklar, videos etc. uteslutande från produktionsbolaget Motgift med pengar direkt från medelmmarna i DFS.

Via tidningen Svegot kan man nu även betala ut lön för artiklarna man pumpar ut, som skrivs

- På detta sätt kan man både tillsko sig pengar från DFS via Motgift (som Dan sedan förfogar över helt utan insyn), samtidigt som man kan lyfta arvoden, löner, traktamenten och andra föremåner direkt från DFS och Svegot.

Reglerna för en ideel förening är rätt slappa, men man bör ha en årsstämma som skall godkänna saker som detta enligt kotymen. God föreningssed kallas det.

Detta har Dan löst genom skojeriet med "aktiva medlemmar", att styrelsen kan handplocka medlemmarna som får röstlängd på "den digitala årsstämman".

Hur tror ni styrelsen skulle ställa sig till en motion om att köpa in artiklar och material från t.ex Fria Tider eller något annad "produktionsbolag" till Svegot, istället för från Motgift?

Vi riktiga företagare har sett denna skit gång på gång med diverse bolagsskojare som driver 5-6 småbolag som fakturerar varandra fram och tillbaka.

Det finns bara en anledning att ha det så här rörigt, och det är för att kunna trixa. Så enkelt är det.

Dans upplägg är att han kan finansiera alla dessa satsningar med medlemmarnas pengar, samtidigt som hans eget bolag bara sitter och cashar in via produktionsbolaget Motgift, helt utan risk.

Att Ingrid målar upp någon utopi och ett eget samhälle inom ett år där allt skall vara så fantastiskt.
Att sälja livstidsmedlemskap för 10 000 spänn i en förenining man påstår skall vara aktiv om 200 år, som skall vara en enormt kraft i samhället

Hybris.
Detta gör folk passiva. Donera till dessa clowner istället för att slåss här och nu, så kanske allt löser sig om 50-200 år.

Det trista är att när detta oundvikligen kollapsar och folk blir brända, som kommer dessa 1000 medlemmar dra sig för att finansiera riktiga, och nödvändiga projekt i framtiden.

Sedan att se Dan och Gatestone Ingrid Carlqvist tillsammans på twitter tjafsa med NMR....ja, jag trodde att jag hade sett allt.

Jag har absolut inga problem med att folk tar ut lön när man driver en verksamhet.

Detta är dock någonting helt annat. Man siktar in sig på desperata människor och lovar dem en väg ut för dem och deras familj. Ett nytt, svenskt samhälle, en utopi. Man lierar sig med människor som Conrad och Carlqvist.

Vi har massvis med alternativmedia i Sverige. Allt från Fria Tider, Samnytt, Nyheter idag you name it.

Man vinner inte tillbaka Sverige genom att starta ytterligare en jävla alternativ nyhetsida (med plustjänst) som beklagar sig över hur dåligt allting är i Sverige.

Dan Eriksson har gjort vägvalet att sko sig själv på situationen i Sverige och människors desperation. Det är för mig oerhört trist, då jag verkligen gillade och respekterade Dan för bara något år sedan.

Stalltips, nya studion kommer att införskaffas av Svegot, betalas av DFS och nyttjas av både I&C och Dan och Magnus.
Jo det var ganska väntat.

Om man ska ha ett system med "aktiva medlemmar" så måste man först se vilka dessa blir innan man ens kan överväga att stödja skiten, de har dock valt att ha ett system där man måste ha varit medlem i minst 6 månader för att kunna bli aktiv medlem, på så sätt hinner de samla ihop mycket pengar innan folk får reda på vilka som blir utvalda, det är på gränsen till bedrägeri att påbörja en insamling inna några altiva medlemmar har valts in.

Det är också dumt att aktiva medlemmar kan uteslutas med bara 2/3 majoritet(4 av 6 ledamöter), gissar att styrelseledamöterna kommervara eniga minst 90% av fallen och då spelar det mindre roll vilken majoritet slm krävs.

hade varit mer rimligt att kräva ex 3 rösters marginal(för 7 styrelseledamöter) och ha 30 dagars karenstid* innan uteslutning eller tillägg av medlem.

*Under karenstiden så räcker det med vanlig majoritet för uteslutning eller stopp av uteslutning.
Citera
2018-03-02, 19:16
Medlem
Devonss avatar
Citat:

Hybris.

Detta är dock någonting helt annat. Man siktar in sig på desperata människor och lovar dem en väg ut för dem och deras familj.
Ett nytt, svenskt samhälle, en utopi. Man lierar sig med människor som Conrad och Carlqvist.

Dan Eriksson har gjort vägvalet att sko sig själv på situationen i Sverige och människors desperation.
Det är för mig oerhört trist, då jag verkligen gillade och respekterade Dan för bara något år sedan.

En alldeles utmärkt analys! Otroligt sorglig utveckling dock. Vill påminna om vad vittnet i grekiska Korinth upplevde för 1,5 år sedan. Känns helt rimligt faktiskt. Tänk vad stolt Dan måste vara över sig själv nu! Kuttras väl för fullt med nöjda miner där i de "hemliga och insynsskyddade styrelserummen".

Citat:
Ursprungligen postat av Champ81
God morgon,

Jag fick höra talas om Det Fria Sverige för ett par veckor sedan, och kopplade snabbt ihop det med en händelse för ca 1.5 år sedan.
Jag var på affärsesa till Korinth i Grekland i början av Juli 2016 (jobbar inom oljesektorn, och Greklands största oljeraffinaderi råkar ligga där).

En kväll ser jag Dan Eriksson med ett par andra herrar. Som gammal Radio framåt lyssnare kände jag igen honom utseendemässigt, och kände direkt igen hans röst (och knagliga engelska).
Hans sällskap satt vid bordet brevid mitt och mina kollegors, jag hade ryggen mot honom bara någon meter ifrån.
Konversationerna vid bägge borden fördes på engelska. Förstod att han var där med något EU-relaterat av konversationen, men sedan blev det intressant.

Han började helt oblygt att skryta om sitt framgångsrika tyska företag med podden"antidote", hur han och en kollega kan lyfta heltidslön.
Dan tyckte det var skönt nu när han har familj, att slippa oroa sig över försörjningen.
Han pratade mycket om sin pension och att han ville flytta tillbaka till Sverige, allt handlade om pengar och hans privatekonomi.

Han skulle starta företag i Sverige, han skulle köpa villa med sin fru (ultimatium hon ställt för att flytta ifrån Tyskland).
Allt handlade om hur han skulle öka medlemsintäkterna, planen var att komma åt 10 000-tals lyssnare och då måste man bli mainstream. "People who dont like immigration, but are not real naaaaatscionalists" som han sa ungefär.

Inte ett ord om projektet i sig, allt handlade om hur han själv skulle kunna plocka ut en hög lön, pensionsspara (i guld) och finansiera ett husköp.
Jag tyckte han var jäkligt falsk och tänkte inte mer på det. Har inte lyssnat på podden alls efter detta då jag fick en bitter eftersmak i munnen. Jag har alltid gillat Eriksson, men det här gick inte att misstolka.

Han satt på en liten taverna i en grekisk småstad med sina polare, inte fan kunde han veta att det satt en svensk en meter bort, som dessutom lyssnat på hans podd en hel del.
Tänkte inte mer på detta utan livet gick vidare. För ett par veckor sedan hälsade jag på en gammal vän som berättade om Det Fria Sverige.

Det klickade till i huvudet direkt. Sedan gick jag in och läste tråden här och insåg omedelbart att detta är det Dan pratade om, hans plan. Det handlar inte om att rädda Sverige, det handlar om att trygga hans försörjning på sikt.

För mig är det fullkomligt uppenbart efter den där kvällen i Korinth. Medlemskap på 1200 kr om året, sedan skall man donera hundratusentalskronor till någon fastighet där Eriksson skall ha sin nya studio (med sin nya vapendragare Ingrid Carlqvist!!!).
Letade upp mitt gamla konto idag och postar detta då jag tycker det är oerhört fult att profitera på folks rädsla och hopplöshet. Ta det för vad det är.

Har inte postat här på FB sedan 2012, och kommer inte göra det heller. Det blir bara detta inlägg.

Vill inflika att jag inte vet någonting om Det fria Sverige förutom det som står i denna tråd och på hemsidan. Har inte lyssnat på några poddar (om det finns) eller på Erikssons podd på över ett år.
Det verkar vara en förening snarare än ett företag, men man kan ju anställa och lyfta arvoden på sikt ändå.

Dra vilka slutsatser ni vill av min upplevelse.
Citera
2018-03-02, 20:04
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Har Daniel "jag har inte tänkt en endaste självständig tanke i hela mitt liv" Frändelöv kommit ut ännu?
Han är såklart också "skribent" på SweGot. Bara att surfa in på deras hemsida och kolla längst ner eller sidebaren. Där har de listat alla "skribenter" de har, i.e. DFSs styrelse + Björn.
Citera
2018-03-02, 20:23
Medlem
Run3s avatar
Citat:

Hybris.

Jag gör samma analys som dig, men skiljer mig i vad jag tycker om huset. Jag gillade både presentationen av DFS och deras mål om att öppna ett hus. Jag gillade även att Dan inför presskonferensen sa att det inte skulle vara ett nytt mediaprojekt.

Men sen visar det sig vara ytterligare ett mediaprojekt, och samtidigt en front för att köra föreningens pengar ner i Dans fickor.

Jag har inget emot att de tar ut löner för arbetet de gör i föreningen. Gör det då och var öppna med det.

Men att de ska driva en tidning blir ju bara löjligt. Skäms de så mycket över att ta ut en lön så att de måste tvätta den genom SweGoT?

Håller med dig om att det är ett sådant klassiskt trick att fakturera sina egna företag. Klassisk skojare som tvättar runt sina pengar. Man ledsnar över att det är så uppenbart...
Citera
2018-03-02, 21:08
Medlem
KameradPostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Grankvist
Handlar inte om det? Det är ett citat från deras hemsida om organisationens huvudsakliga syfte.
Vad du än försöker vrida det här till så är deras stora mål att ta tillbaka landet, att till slut konkurrera ut majoritetssamhället, det är vad man som medlem i DFS är med och driver projektet mot. Att sätta upp diffusa långsiktiga mål och erbjuda medlemmarna en passiv väg liknade jag vid att satsa allt på ett osäkert kort.

Det är du som vrider och vänder på saker, min vän. "Passiv väg", läs exakt vad som står på deras hemsida snarare än att yttra dig om saker du knappt har en aning om.
Allt bottnar i eget val och preferenser. Du kan välja att vara med och stödja DFS eller så kan man strunta i det, det är upp till var och en. Men med allt detta gnäll undrar jag verkligen, vad exakt är det det dåliga med att en intresseförening för svenskar finns?
Citera
2018-03-02, 21:20
Medlem
Mr.Grankvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KameradPosten
Det är du som vrider och vänder på saker, min vän. "Passiv väg", läs exakt vad som står på deras hemsida snarare än att yttra dig om saker du knappt har en aning om.
Allt bottnar i eget val och preferenser. Du kan välja att vara med och stödja DFS eller så kan man strunta i det, det är upp till var och en. Men med allt detta gnäll undrar jag verkligen, vad exakt är det det dåliga med att en intresseförening för svenskar finns?

Du måste vara väldigt desperat som slingrar dig så här. Du påstod att det var taget ur luften att DFS stora mål ska nås när man själv inte längre är vid liv, när de själva beskriver det på det viset.
Svaret på din fråga har redan besvarats: Det är inte bara en intresseförening för svenskar, vilket som jag redan påpekat hade ställt saken i en annan dager, utan föreningen har som sagt ett större långsiktigt politiskt mål.
Citera
2018-03-02, 22:10
Medlem
KameradPostens avatar
Citat:
Du måste vara väldigt desperat som slingrar dig så här. Du påstod att det var taget ur luften att DFS stora mål ska nås när man själv inte längre är vid liv, när de själva beskriver det på det viset.
Svaret på din fråga har redan besvarats: Det är inte bara en intresseförening för svenskar, vilket som jag redan påpekat hade ställt saken i en annan dager, utan föreningen har som sagt ett större långsiktigt politiskt mål.

Vet inte hur jag ska förklara detta för dig på ett sätt som gör att du förstår skillnaden på att bygga en organisation var mål först uppnås om 200 år kontra en organisation som har för avsikt att vara och verka i 200 år. Så ja, påståendet att DFS endast har ambition att göra skillnad först när alla medlemmar är döda är taget ur luften.
Det bör även sägas att du som medlem inte är bunden till enbart föreningen. Du kan engagera dig i NMR, SD eller vad fan du vill om du känner att skapa mötesplatser och stegvis säkra områden inte är tillfredsställande nog. Så det där med att "satsa allt på ett kort" som du tjatar om låter väldigt främmande i det här sammanhanget.

Min roll i det hela är inte att glorifiera DFS. Ställer mig lika positiv till Det Fria Sverige som Nordiska Motståndsrörelsen, Nordisk ungdom eller ett eventuellt Alternativ för Sverige. Att välja sida och döma ut allt annat som om man var på ett fotbollsderby blir bara löjligt, speciellt när man inte läst på.
Citera
2018-03-02, 22:37
Medlem
Mr.Grankvists avatar
Citat:
Vet inte hur jag ska förklara detta för dig på ett sätt som gör att du förstår skillnaden på att bygga en organisation var mål först uppnås om 200 år kontra en organisation som har för avsikt att vara och verka i 200 år. Så ja, påståendet att DFS endast har ambition att göra skillnad först när alla medlemmar är döda är taget ur luften.
Det bör även sägas att du som medlem inte är bunden till enbart föreningen. Du kan engagera dig i NMR, SD eller vad fan du vill om du känner att skapa mötesplatser och stegvis säkra områden inte är tillfredsställande nog. Så det där med att "satsa allt på ett kort" som du tjatar om låter väldigt främmande i det här sammanhanget.

Min roll i det hela är inte att glorifiera DFS. Ställer mig lika positiv till Det Fria Sverige som Nordiska Motståndsrörelsen, Nordisk ungdom eller ett eventuellt Alternativ för Sverige. Att välja sida och döma ut allt annat som om man var på ett fotbollsderby blir bara löjligt, speciellt när man inte läst på.

Du kan hänga upp dig på ordval hur mycket du vill. Det jag syftade på och är (mest) kritisk till är den passiva linjen DFS erbjuder svenskar med ett huvudsakligt mål som kommer nås mellan 50 -200 år eller ännu längre fram i tiden. Väljer Bror Duktig att missuppfatta detta är det hans problem.

Om det ändå hade varit ett fotbollsderby vi befinner oss mitt uppe i... Det är inte löjligt att döma ut eller kritisera sådana som man tycker agerar fel eller skadligt och har andra synsätt än de man själv anser korrekta.
Varför man skulle vara lika positivt inställd till grupper som har olika mål verkar dock vara mer än aningslöst, men så förefaller du också vara ganska förvirrad.
Citera
2018-03-02, 23:02
Medlem
KameradPostens avatar
Citat:
Du kan hänga upp dig på ordval hur mycket du vill. Det jag syftade på och är (mest) kritisk till är den passiva linjen DFS erbjuder svenskar med ett huvudsakligt mål som kommer nås mellan 50 -200 år eller ännu längre fram i tiden. Väljer Bror Duktig att missuppfatta detta är det hans problem.

Om det ändå hade varit ett fotbollsderby vi befinner oss mitt uppe i... Det är inte löjligt att döma ut eller kritisera sådana som man tycker agerar fel eller skadligt och har andra synsätt än de man själv anser korrekta.
Varför man skulle vara lika positivt inställd till grupper som har olika mål verkar dock vara mer än aningslöst, men så förefaller du också vara ganska förvirrad.

Poängen är att en stark opposition är en bred sådan, därav väljer jag att se möjligheterna i nästan alla nationella initiativ som delar visionen om ett etniskt homogent Sverige. Hur stadsskicket i det framtida Sverige (alternativt Norden) kommer se ut är inte aktuellt i dagsläget, enligt mig.
Citera
2018-03-02, 23:13
Medlem
Mr.Grankvists avatar
Citat:
Poängen är att en stark opposition är en bred sådan, därav väljer jag att se möjligheterna i nästan alla nationella initiativ som delar visionen om ett etniskt homogent Sverige. Hur stadsskicket i det framtida Sverige (alternativt Norden) kommer se ut är inte aktuellt i dagsläget, enligt mig.

Styrelsemedlemmar i DFS uttrycker sig positivt om integration och stödjer SD och dess assimilerinsgpolitik, Nordisk Ungdom talar också om assimilering, så vad "ett etniskt homogent Sverige" betyder och hur framtidsvisionerna ser ut kan verkligen diskuteras. AfS vet man ingenting om (åtminstone har jag inte sett något program) men det leds av uteslutna sverigedemokrater vilket bara det inte bådar gott.
Citera
2018-03-02, 23:26
Medlem
KameradPostens avatar
Citat:
Styrelsemedlemmar i DFS uttrycker sig positivt om integration och stödjer SD och dess assimilerinsgpolitik, Nordisk Ungdom talar också om assimilering, så vad "ett etniskt homogent Sverige" betyder och hur framtidsvisionerna ser ut kan verkligen diskuteras. AfS vet man ingenting om (åtminstone har jag inte sett något program) men det leds av uteslutna sverigedemokrater vilket bara det inte bådar gott.

Det där stämmer ju inte. Är inte helt 100 på vad I&C tycker i frågan då jag inte riktigt följt dem, men Motgift-delen av DFS styrelse har ju länge haft parollen "Internera, Deportera, Repatriera". Ganska klar motsats till integration/assimilation. NU har, av vad jag kan döma, även de ett klart biologiskt perspektiv på svenskhet.
Enligt de källor jag har så laddar AfS inför riksdagsvalet, Kasselstrand bekräftade även detta i en intervju med Altinget. Men har inte själv sett något partiprogram eller någon form valrörelse än så vi får väl vänta och se vad det blir av det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in