2018-03-01, 21:54
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
För att solen på plattjord är ovanför vatten. Medan i globejorden så är den inte ovanför utan på sidan.

Hur kan solen när den står högt på himlen vara "på sidan"?
Och varför i hela världen skulle detta skilja sig på en platt respektive sfärisk jord? Menar du att solen på den platta jorden alltid står högt på himlen?

Du framstår som extremt korkad. Det är lite lyteskomik över det hela.
Senast redigerad av madtop 2018-03-01 kl. 22:00.
Citera
2018-03-01, 21:58
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men jag sa ju det, när du åker upp blir det mindre elektricitet.

Hur vet du det? Hur vet du att det inte blir mer elektricitet ju högre upp du kommer?
Tänk om kupolen är jätteelektrisk.

Och du verkar helt förtränga att saker faller till marken även när det inte finns elektricitet.

Citat:
Sedan SÅ VET JAG INTE HUR MYCKET FLYGPLANET ÅKER UPP OCH NER OCH HUR HÖGST UPP DET ÄR OCH HUR DET FUNGERAR MER VETENSKAPLIGT(OKLIPPT VERSION SOM MAN KAN OBSERVERA OM SAKER KAN FALLA NER LÅNGSAMT T.EX NÄR PLANET ÄR STILLA O:S:V)

Okej. Men det är ingen förklaring till varför luften helt plötsligt inte vet vad som är upp och ned längre.
Citera
2018-03-01, 22:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men jag sa ju det, när du åker upp blir det mindre elektricitet. Sedan SÅ VET JAG INTE HUR MYCKET FLYGPLANET ÅKER UPP OCH NER OCH HUR HÖGST UPP DET ÄR OCH HUR DET FUNGERAR MER VETENSKAPLIGT(OKLIPPT VERSION SOM MAN KAN OBSERVERA OM SAKER KAN FALLA NER LÅNGSAMT T.EX NÄR PLANET ÄR STILLA O:S:V)
Men det är ju i så fall lika lite elektricitet när planer flyger på 10 000 m höjd.

Der spelar ingen roll hur högt planer flyger, bara det kommer upp tillräckligt högt för att kunna falla fritt ett tag.
Citera
2018-03-01, 22:22
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Massor med påståenden, inte ett dugg av stöd för dem - alltså bara pladder!
Men förvåna mig gärna: Presentera bevis (alltså inte videor från youtube) för dina påståenden ovan!

Var är din fantastiska karta förresten? Du har sagt att du har fått en platt karta som exakt stämmer med jorden som den är. Ingen annan har någonsin sett en sån karta, kan du visa upp den här??
Vadå pladder? Allt jag har skrivit är fakta o inget annat. Ni skeptiker blir ju konstant överbevisade på hur ni tror jorden är rund.

Ja kartboken är gjord för platt jord INTE rund jord,
Citera
2018-03-01, 22:49
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Vadå pladder? Allt jag har skrivit är fakta o inget annat. Ni skeptiker blir ju konstant överbevisade på hur ni tror jorden är rund.
Har du något exempel på ett sådant bevis?
Att du påstår att ditt pladder är fakta är inget bevis.

Citat:
Nej, kartbokens kartor är projektioner av en sfärisk jord.
Citera
2018-03-01, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Hur vet du det? Hur vet du att det inte blir mer elektricitet ju högre upp du kommer?
Tänk om kupolen är jätteelektrisk.

Och du verkar helt förtränga att saker faller till marken även när det inte finns elektricitet.

Okej. Men det är ingen förklaring till varför luften helt plötsligt inte vet vad som är upp och ned längre.
"hur vet du det" "hur vet du det" du repeterar alltid den frågan, hört vad teori är?
Men liktförbannat kan du inte visa på gravitationen, och nej när nånting faller det betyder inte att det är gravitation. Sedan kan du inte visa att jorden rör sig. Men "hur vet du det" liktförbannat kommer från din sida.

Ett tips till dig din dumskalle: Försök och gå med på teorierna som kommer till dig, och i ställe för att fråga "HUR FAN VET MAN DET" så kan du istället fråga mer saker om modellen FÖR ATT FÅ DIG EN BILD AV DEN.
Det är därför du är en en av de tråkigaste och ens prata med.
Citera
2018-03-01, 23:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
"hur vet du det" "hur vet du det" du repeterar alltid den frågan, hört vad teori är?

Om man inte har en aning om hur det funkar så är det ingen teori. Det är bara en gissning.

Citat:
Men liktförbannat kan du inte visa på gravitationen, och nej när nånting faller det betyder inte att det är gravitation.

Självklart går det att visa på gravitationen, det går att visa med allt från att du har en tyngd till gravitationslinser.

Citat:
Sedan kan du inte visa att jorden rör sig.

Självklart kan vi visa att jorden roterar, det går att visa med allt från Foucaultpendel till jordens rotation runt solen.

Citat:
Ett tips till dig din dumskalle: Försök och gå med på teorierna som kommer till dig, och i ställe för att fråga "HUR FAN VET MAN DET"

Du menar att jag blint ska svälja all skit som väller över mig utan att ens fundera på hur det fungerar? Nä - det är inget för mig, jag föredrar kunskap. Att "gå med på teorierna" överlåter jag åt idioter som saknar kritiskt tänkande.

En fråga som du bör fundera på är varför lågtryck roterar motsols på norra halvklotet men medsols på södra. Vilka olika förklaringar tror du det finns på detta faktum?
Senast redigerad av madtop 2018-03-01 kl. 23:20.
Citera
2018-03-02, 01:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Nej en kartbok för platt jord på platt papper skulle givetvis vara ritad utan projektion då det inte skulle finnas någon anledning att använda en projektion där. Både Gleasons och Mercator är projektioner av den runda jorden på ett platt papper. Däremot stämmer ju alla avstånd och vinklar på en jordglob vilket hade varit en omöjlighet om jorden vore platt. Varför skulle man rita en kartbok som är gjord för en platt jord med projektion?
Citera
2018-03-02, 12:57
Medlem
Citat:
Naturligtvis får ni plattjordare hela tiden den frågan, eftersom ni aldrig svarar med en vettig referens.
Dessutom visar du här att du inte vet vad en teori är.

Citat:
Men liktförbannat kan du inte visa på gravitationen, och nej när nånting faller det betyder inte att det är gravitation.
För att något ska börja falla ner måste det påverkas av en kraft. Vanliga människor, inkl seriösa forskare kallar den kraften för gravitation.

Citat:
Sedan kan du inte visa att jorden rör sig. Men "hur vet du det" liktförbannat kommer från din sida.
Självklart kan vi visa att jorden rör sig. Läs i tråden, där finns massor av bevis. Solens, månens och stjärnornas rörelser på himlen är några exempel, Coriolis- och Eötvös-effekterna är två till.

Citat:
Ett tips till dig din dumskalle: Försök och gå med på teorierna som kommer till dig, och i ställe för att fråga "HUR FAN VET MAN DET" så kan du istället fråga mer saker om modellen FÖR ATT FÅ DIG EN BILD AV DEN.
Återigen, du visar att du inte vet vad en vetenskaplig teori är.
Men OK - beskriv modellen så att jag FÅR EN BILD AV DEN.
Den bilden måste för att vara trovärdig svara på:
- Varför sol måne och stjärnor rör sig som de gör,
- Hur Coriolis- och Eötvös-effekterna uppkommer och
- Varför vi aldrig har sett en platt karta som visar hur den platta jorden ser ut.

Det finns fler saker som måste förklaras, men börja gärna med de här tre!
Jag kommer inte att gå med på "teorierna" om de inte kan svara på ens de enklaste frågorna.
Citera
2018-03-02, 16:21
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Vad händer enligt flat earthers om man åker ca 4000 mil runt ekvatorn (som inte existerar enligt flat earthers antar jag)?
Citera
2018-03-02, 18:05
Medlem
Jordens form.

Den 26 mars publicerar en grupp från Brasilien sina resultat från undersökningar sedan sju år. Tre dagar senare ska de göra all sin forskning tillgänglig för alla som är intresserade och en dokumentär. Man ska ha gjort geodetiska mätningar, lasermätning av vattens planhet, refraktion, objekt vid horisonten, gravitation och himlakroppar. Enligt dem har den klotformade jorden falsifierats genom sju olika experiment. Alla experiment ska bland annat ha involverat astronomer, kartografer, civilingejörer, topografer, geologer.

Resultaten.
Resultaten ska innehålla följande punkter:
- jorden som convex, se länk nedan.
- teorin om gravitation ifrågasatt.
- nya rön om månen och solen.
- en ny kontinent bortom en isvägg.

Länkar.

Convex Earth Youtubekanal.
https://www.youtube.com/channel/UCl8Fjaq3i9PAA2tRPttluww/videos

Convex Earth hemsida.
http://convexearth.org/#inicio

Press
https://www.newkerala.com/news/fullnews-335327.html

https://www.prnewswire.com/news-releases/scientists-at-dakila-pesquisas-release-documentary-proving-that-the-earth-is-not-round-300598977.htm l

Flip eller flop. Vi får snart se.
Citera
2018-03-02, 18:52
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej en kartbok för platt jord på platt papper skulle givetvis vara ritad utan projektion då det inte skulle finnas någon anledning att använda en projektion där. Både Gleasons och Mercator är projektioner av den runda jorden på ett platt papper. Däremot stämmer ju alla avstånd och vinklar på en jordglob vilket hade varit en omöjlighet om jorden vore platt. Varför skulle man rita en kartbok som är gjord för en platt jord med projektion?
Kartboken är gjord från satellit som tar bilder från platta jorden, därefter skickas bilderna ner till jorden och därefter rullar det ut i marknaden i en kartbok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in