2018-03-02, 09:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Det kan vara för att skydda sig ja, men det kan lika gärna vara för att gagna islam. Det vet vi båda.
Här verkar det mer vara en fråga om att du som kristen anser dig ha rätt att ljuga för att smutskasta andra religioner.
Citera
2018-03-02, 09:39
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
En hel del av sakerna vi använder varje dag. Jag blev själv lite förvånad när jag gick igenom listan faktiskt. https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Israeli_inventions_and_discoveries
Tror inte de som "bojkottar" inser hur många israeliska uppfinningar och produkter de ger egentligen använder.

Det upptäcks saker i hela världen. Inga exceptionella upptäckter du länkar till. En del grundforskning, ja, men som har kommersialiserats av andra.
Citera
2018-03-02, 10:07
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Det upptäcks saker i hela världen. Inga exceptionella upptäckter du länkar till. En del grundforskning, ja, men som har kommersialiserats av andra.
Jag vet inte vad som är exceptionellt i dina ögon, men det faktum att Israel är ett land nästan helt utan naturresurser men exporterar ändå lika mycket som de importerar är ganska exceptionellt enligt mig. Så de verkar ha både grundforskningen och kommersialiseringen...
Citera
2018-03-02, 10:11
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Finns det motsvarande lista för teknik uppfunnen i nazityskland, och vad skulle i så fall en sådan bevisa? Klart är att många miljoner liv skulle sparats om tyska forskningen om rökningens risker inte tystats ned.
Listan bevisar bland annat att det är fysiskt omöjligt att bojkotta Israel utan att bli erimit. Vad nazityskland har med saken att göra förstår jag inte. Allt du åstadkommer är att visa alla på forumet hur svag du är för Godwins lag. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law
Citera
2018-03-02, 10:13
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Jag vet inte vad som är exceptionellt i dina ögon, men det faktum att Israel är ett land nästan helt utan naturresurser men exporterar ändå lika mycket som de importerar är ganska exceptionellt enligt mig. Så de verkar ha både grundforskningen och kommersialiseringen...

Nu tar du till handelsbalansen för att bevisa något. Om vi applicerar din metod på USA kommer vi att kunna visa vad? Att USA är efterblivet pga handelsunderskottet?
Ingen förnekar att det finns teknikföretag i Israel och att man exporterar, men det är inte direkt något människor i allmänhet känner till, eller känner igen. Litet land, dålig marknadsföring.
Citera
2018-03-02, 10:20
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Nu tar du till handelsbalansen för att bevisa något. Om vi applicerar din metod på USA kommer vi att kunna visa vad? Att USA är efterblivet pga handelsunderskottet?
Ingen förnekar att det finns teknikföretag i Israel och att man exporterar, men det är inte direkt något människor i allmänhet känner till, eller känner igen. Litet land, dålig marknadsföring.
Du verkar inte förstå hur ekonomi fungerar. Marknadsföring är inte alltid positivt, speciellt när så många länder hatar Israel. Allt de behöver göra är att uppfinna användbara produkter, sälja vidare patent eller fortsätta egentillverkning utan att skryta om att själva företaget är från Israel. Maximal ekonomisk inkomst med minimal politisk kostnad.
Citera
2018-03-02, 10:34
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Du verkar inte förstå hur ekonomi fungerar. Marknadsföring är inte alltid positivt, speciellt när så många länder hatar Israel. Allt de behöver göra är att uppfinna användbara produkter, sälja vidare patent eller fortsätta egentillverkning utan att skryta om att själva företaget är från Israel. Maximal ekonomisk inkomst med minimal politisk kostnad.

Men nu kommer du på ett helt annat spår, som inte heller det ger dig rätt.
Tekninkprodukter som Israel måste exportera för att hålla sig vid liv går inte främst till Iran eller Saudiarabien, utan till västländer. Tror du att kunder i väst bojkottar israeliska produkter så att de måste smygas in bakvägen?
Eller tror du att folk kommer avstå från en produkt bara för att en jude haft ett finger med i spelet i framtagandet av denna?
Citera
2018-03-02, 10:39
Medlem
WarlockGeorges avatar
När jag ser denna anstötliga tråd få nytt liv igen , ökar bara min vilja att jobba hårdare och betala mer än 50% av lönen i skatt i Israel. Jag lutar mig bakåt, beundrar Tel Avivs stigande & glimrande skyline, och tänker att "det här kommer aldrig att försvinna". על גופתי המתה
Citera
2018-03-02, 10:42
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Men nu kommer du på ett helt annat spår, som inte heller det ger dig rätt.
Tekninkprodukter som Israel måste exportera för att hålla sig vid liv går inte främst till Iran eller Saudiarabien, utan till västländer. Tror du att kunder i väst bojkottar israeliska produkter så att de måste smygas in bakvägen?
Eller tror du att folk kommer avstå från en produkt bara för att en jude haft ett finger med i spelet i framtagandet av denna?
Inte på samma sätt som i arabländerna. Men det finns vissa nyttiga idioter även i väst, jag förklarar helt enkelt varför lågtonad marknadsföring är ekonomiskt fördelaktigt för Israel. Nåja, du erkänner i alla fall att det framför allt är Israels starka export och inte amerikanskt bistånd som håller landet "topp 1–3 i Mellanöstern och 8–30 i världen inom*HDI,*Demokratiindex,*Medellivslängd,*BNP*och* BNP per capita". https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Israel (Edit: demokrati har med andra faktorer att göra.)
Senast redigerad av Memestar 2018-03-02 kl. 10:44.
Citera
2018-03-02, 10:45
Medlem
Yaskos avatar
Ett elände för Mellanösterns folk. Frågan är hur länge USA har råd att finansiera detta svarta hål som bara slukar pengar. Förr eller senare så går det under, precis som korsfararstaterna gick under.
Citera
2018-03-02, 10:49
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Ett elände för Mellanösterns folk. Frågan är hur länge USA har råd att finansiera detta svarta hål som bara slukar pengar. Förr eller senare så går det under, precis som korsfararstaterna gick under.
Mitt senaste inlägg ovanför detta gäller även dig. USAs bistånd är symboliskt och obetydligt. $3 miljarder om året är en flugskit i världsrymden när man pratar om länder, i synnerhet I-länder.

Säkerhetssammarbetet är dock högst betydligt. Det hindrar terrordåd i bägge länder, så jag tror inte det kommer förändras på lång sikt.
Citera
2018-03-02, 11:00
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Inte på samma sätt som i arabländerna. Men det finns vissa nyttiga idioter även i väst, jag förklarar helt enkelt varför lågtonad marknadsföring är ekonomiskt fördelaktigt för Israel. Nåja, du erkänner i alla fall att det framför allt är Israels starka export och inte amerikanskt bistånd som håller landet "topp 1–3 i Mellanöstern och 8–30 i världen inom*HDI,*Demokratiindex,*Medellivslängd,*BNP*och* BNP per capita". https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Israel (Edit: demokrati har med andra faktorer att göra.)

Jaja, du hänger upp dig på att jag i någon tråd skrev att Israel inte hade existerat utan amerikanskt bistånd. Du valde själv att göra tolkningen ekonomiskt bistånd, när jag i själva verket skrev om politiskt bistånd. Det betonade jag också i samma veva.

Jämförelser med andra länder i Mellanöstern är patetiska, speciellt om du drar in demokrati. Det är som en avdankad idrottare ville delta i Paralympics. Talar vi om vilket land i MÖ attraherar mest utlänningar, är det nog Förenade Arabemiraten. Jag har ingra siffror på det, men jag uppfattar det så med tanke på utlandssvenskar jag känner, och länder det talas om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in