Såg just Veckans Brott där GW menar att tunnan som stod på bryggan (och som tydligen användes för att kyla drycker) kan vara platsen där AP dränktes.
Finns det kranvatten nere vid bryggan eller hur tänker gubben?
Det verkar annars helt ologiskt att fylla en tunna med vatten någon annanstans och forsla ned den till vattnet.
Han kanske tänker sig regnvatten. Men när vi grävde som flitigast i det här, hittade vi väl en handfull tänkbara scenarior: regnvattenstunna, plastpåse, ispåse, kvävningskudde - allt i olika varianter av dekapcitering: droger, inrullning i matta, intejpning i sovsäck m m. LGWP har sin favorit.
Han kanske tänker sig regnvatten. Men när vi grävde som flitigast i det här, hittade vi väl en handfull tänkbara scenarior: regnvattenstunna, plastpåse, ispåse, kvävningskudde - allt i olika varianter av dekapcitering: droger, inrullning i matta, intejpning i sovsäck m m. LGWP har sin favorit.
Inrullad i matta och placerad upp och ner i en regnvattentunna är fortfarande en personlig favorit.
Dock kan inte kiselalger uteslutas i en öppen regnvattentäkt.
Men han kan ju ha placerats sålunda upp och ner även i karet på bryggan, eller ngn annanstans, i brunnsvatten.
Ju "lustigare" mordscenario desto svårare att reda ut och belägga i efterskott....
Vad händer nu då? JM ska överklaga domen till HD, men kommer hon att transporteras till anstalten eller blir hon kvar i häkte? Jag förmodar att ungefär 20 år bakom lås och bom väntar henne. JM är manipulativ, så jag tror hon kommer att klara det sociala spelet i fängelset. Gissningsvis kommer hon att fortsätta med sitt brevskrivande, så vi kommer nog att fortsatt få höra en del av henne i media.
Människor kommer nog att skriva till henne också och vem vet, kanske leder det till någon pojkvän som besöker henne då och då. Om hon nu får tillstånd till det för eventuella besökare till henne blir nog ombedda att smuggla in och ut både det ena och det andra. JM är i vart fall en väldigt annorlunda människa och det kommer nog att märkas, även inne i fängelset.
Jag minns att allt det där diskuterades men intresserade mig inte riktigt för den där detaljen, då jag resonerade att bryggan förmodligen inte var mordplatsen.
— Jag skriver under på allt det där. Kallsinnig. Beräknande. Skrupelfri, säger Martin från Eskilstuna som haft ett förhållande med Johanna Möller.
Enligt Martin präglades deras förhållande av lögner, dubbelspel och manipulation. Han berättar att Johanna Möller till och med lyckades övertala honom att köpa ett hus. Tanken var att de tillsammans skulle försöka starta ett gemensamt HVB-hem.
— Hon sa "du kan väl lägga ut pengar så länge?". Men ett och ett halvt år senare hade hon inte betalat en enda krona för huset, säger Martin.
Verksamheten rann ut i sanden, Martin stod för alla kostnader säger han, men lyckades så småningom sälja huset och få tillbaka sina pengar.
– Jag är inte förvånad att hon tänkte på flyktingar. Att hon direkt såg att det var något hon kunde utnyttja. Hela flyktingkrisen kom som en skänk från ovan för henne. Allt det här med HVB-hem och sånt blev hennes grej direkt, säger han.
Han tror också att huvudsyftet för Johanna Möller har varit pengar. Att tjäna pengar.
— Hon har helt klart tappat fattningen och haft en övertro på sig själv att planera det perfekta brottet. Men att det skulle sluta med mord, säger Martin och skakar på huvudet.
Var du aldrig rädd för egen del?
— Nej. Det var jag aldrig. Men så fanns det ingen livförsäkring på mig heller.
Senast redigerad av JustLikeMoney 2018-02-28 kl. 17:24.
Inte svamlar du, magiciadehex.
Inte ett enda dugg!
Det du har räknat upp är en serie "omständigheter" som tillsammantagna ger en bild av ett begånget brott och definitivt (nåja, nästan) utesluter olyckshändelse och/eller sjukdom hos Ak*i som dödsorsak.
Det kanske enda du missade att ta med i din uppräkning, var detta med att mörderskan Johanna Möller var så oerhört ivrig med att försöka få Ak*i kremerad. Hade det inte varit för hans familj, som starkt motsatte sig kremeringen, så hade vi idag inte haft en aning om vare sig kiselalgerna som saknades i hans lungvävnad eller hur vattnet i Hjälmaren brukar vara under somrarna. Det sista gäller i hög grad mig, för jag visste inte ett jota om kiselalgkoncentrationen just i Hjälmaren innan dessa rättegångar.
Genom att försöka få Ak*i kremerad ville den vidriga, giriga och ondskefulla socionomen/-paten Johanna Möller sopa igen spåren av ett mord hon beställt och som hon såg till att blev utfört. Medgärningsmännen och/eller -kvinnan lär finnas i Johanna Möllers omedelbara närhet. Bland barn (JB & DB) och en svärson (JJ).
Tack!
När jag skrev inlägget i går så var det för att allt kändes så fruktansvärt sorgligt och orättvist för AP:s skull och för hans sörjande anhörigas skull. Att Psykopathäxan med sitt manipulerade sektkollektiv i familjen såg det som en "seger" i den delen av domen.
Såg framför mig scenerna som spelades upp när räddningstjänst och polis kom till platsen.
Polis och räddningstjänst får ju se det mesta och även ibland det allra värsta.
Ett tränat öga (nu var det ju inte bara ett!) borde verkligen reagerat över de onaturliga omständigheterna, tillhör väl inte vanligheterna att en "stor och stark" karl hittas död i grunt vatten nära land. En erfaren polis skulle väl ana oråd och agerat som GW alltid säger, tänk mord tills motsatsen bevisats och inlett med olika undersökningar på plats.
Kunde kanske ha säkrats spår, teknisk bevisning m.m.
De gjorde allt fel, vilket gav JM "rätt" i den delen av domen.
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vid den utökade obduktionen kunde några spår av dödande droger ej påvisas i vävnader/hår(?) hos Ak*i. Men vi vet ju hur flink Johanna Möller var med injektionssprutan när de båda var i Egypten och Ak*i blev allvarligt sjuk (läs: förgiftad) på grund av Johannas injektion, en injektion hon inbillade Ak*i, var en vaccination (häpp!).
Om Ak*i under sin sista kväll i livet fick en stor dos kaliumklorid intravenöst injicerat i sig (lätt gjort på en hantverkare som Ak*i med lätt åtkomliga kärl), så finner ingen obduktionsläkare efteråt något dödande i vävnaderna. KCl är naturligt förekommande i alla däggdjur. Hyperton KCl fungerar i Huntsville i Texas när det avrättas folk där. Fungerar lika bra ute på Granliden som i Ystad och i Haparanda. Lämnar i princip inga spår. Omedelbart dödande. Inget gap eller skrik. Bara snabb död. Helt i Johanna Möllers smak. Just saying..
Det här med kaliumklorid intravenöst låter onekligen intressant i sammanhanget. Själv hade jag ingen aning om hur det funkar så jag har googlat fram lite info. Verkar ju dessutom vara ganska enkelt att få tag i.
Från wiki:
Citat:
Kaliumklorid*(KCl), är ett ämne som smakar salt och används vid matlagning i saltblandningar med mindre andel natriumklorid. Kaliumklorid har mindre sälta än*natriumklorid*och har också sämre konserverande effekt. Kaliumklorid har*E-nummer*E 508.
Kaliumklorid används också inom medicin, vetenskapliga tillämpningar och livsmedelsförädling. Kaliumklorid används även som tredje substans vid*giftinjektion, en metod för avrättning. Det gör att hjärtat stannar när det går direkt in i blodet. Samtidigt är kalium ett ämne som i lämplig koncentration har stor betydelse för alla kroppens celler, särskilt för muskelcellerna, till exempel i hjärtat
När jag kollade typ "mord med kaliumklorid", "giftinjektion utan spår" och andra suspekta sökningar så hamnade jag på diverse obehagliga sajter med "självmordstips, enkelt sätt att döda genom hjärtstopp" och annat. Vilken mängd som behövs osv.
Länkar helst inte till såna obskyra sajter.
Saker som skrevs var b.la:
#Förhöjd halt av kalium är normalt i en nyss avliden kropp, därför inga spår
#Injiceras de i koncentrerad form leder de till en snabb död
#Kaliumklorid injicerat i blodbanan dödar snabbt. Hjärtstillestånd
#Kaliumklorid som injiceras ger snabbt hjärttopp
#Kaliumklorid som mordinjektion är också temat i några deckare/kriminalböcker. B.la i en norsk bok där mördaren använde kaliumklorid just för att det syns inte på obduktion att man har fått det för cellerna skulle tydligen "läcka" små mängder med kalium och klorid när man dött så därför var förhöjda halter av det inget ovanligt att hitta vid obduktion.
Tänker på alla fulbrev JM skickat till pressen och rätten och hur hon förklarade Akis död med "hjärtstopp" och ritade typ ett "hjärta" - med bindestreck - och skrev "stopp", som en 10-åring. Just "hjärtstopp" har hon skrivit/ritat flera gånger i sina tankekartor och framförallt brev. "Hjärstopp" kommer upp nästan hela tiden när man söker på injektion av kaliumklorid så nog får jag en lite obehaglig känsla av det. Men, som sagt - jag är helt okunnig om hur det här verkligen fungerar, vore bra om någon medicinsk kunnig skulle kunna kommentera det här, om det skulle ha kunnat vara ett möjligt scenario eller inte? Låter för enkelt och utan att lämna spår, är det verkligen så? I så fall kan ju JM googlat på detta med " osynligt" gift och lätt fått samma info som jag fick. Låter som en enkel, okomplicerad plan i JM:s anda.
Tänker mig då att det skulle ha kunnat gått till ungefär så här:
JB, JJ och (DB?) har följt med AP och JM ut till Granliden. JB är inne i huset, passar tvillingarna (så de inte ska komma ut och se vad som händer). JM, JJ och Aki är utanför huset, kanske ska börja fixa med mat, dryck, grill osv. Eventuellt är DB med, men tror egentligen att JM bara behöver JJ:s hjälp.
Aki kanske känner sig lite mer avspänd när han slipper vara ensam med JM. Avspänd och inte lika mycket på sin vakt. Kanske en påse öl lagts på kylning i nån vattentunna och de ber Aki hämta några. När han står böjd trycker JJ ner hans huvud i vattnet samtidigt som JM injicerar en dödlig mängd med kaliumklorid. Hinner "andas" in vatten och får snart hjärtstopp av injektionen.
Sen tar de bilen och kör ner kroppen till bryggan och dumpar den.
Alternativt att de kör en liknande variant men på bryggan i någon vattenbehållare/tunna där.
Kanske har de slang de tar kranvatten ifrån ( el pump?) som de fyllt på tunna med eller barnbassäng med vatten. Minns nu ej riktigt vad som fanns på bryggan eller i anslutning till den men av någon anledning tror jag att han redan är död när han hamnar på bryggan, tror mordet (injektion/dränkning?) skett i anslutning till husets närhet.
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Om JM väljer att hos HD begära pt, så hoppas jag att Wenna då går in med begäran om prövning i kiseldelen, alltså när det gäller omständiheterna kring Ak*is död.
Absolut, det är också min förhoppning.
Ak*i har (1) en familj som saknar honom, (2) han kvarlämnar en ny och för honom, bättre kvinna och som säkert fortfarande sörjer honom och (3) slutligen: ett par stackars tvillingar som fått sin Pappa bli mördad av deras Mamma. Hellre skrivet: "Mamma", för här talar vi om Johanna Grotesco Möller och inte om nån jäkla mysig bullmamma inte.. no fucking way! [/quote]
Tack!
När jag skrev inlägget i går så var det för att allt kändes så fruktansvärt sorgligt och orättvist för AP:s skull och för hans sörjande anhörigas skull. Att Psykopathäxan med sitt manipulerade sektkollektiv i familjen såg det som en "seger" i den delen av domen.
Såg framför mig scenerna som spelades upp när räddningstjänst och polis kom till platsen.
Polis och räddningstjänst får ju se det mesta och även ibland det allra värsta.
Ett tränat öga (nu var det ju inte bara ett!) borde verkligen reagerat över de onaturliga omständigheterna, tillhör väl inte vanligheterna att en "stor och stark" karl hittas död i grunt vatten nära land. En erfaren polis skulle väl ana oråd och agerat som GW alltid säger, tänk mord tills motsatsen bevisats och inlett med olika undersökningar på plats.
Kunde kanske ha säkrats spår, teknisk bevisning m.m.
De gjorde allt fel, vilket gav JM "rätt" i den delen av domen.
Det här med kaliumklorid intravenöst låter onekligen intressant i sammanhanget. Själv hade jag ingen aning om hur det funkar så jag har googlat fram lite info. Verkar ju dessutom vara ganska enkelt att få tag i.
Från wiki: När jag kollade typ "mord med kaliumklorid", "giftinjektion utan spår" och andra suspekta sökningar så hamnade jag på diverse obehagliga sajter med "självmordstips, enkelt sätt att döda genom hjärtstopp" och annat. Vilken mängd som behövs osv.
Länkar helst inte till såna obskyra sajter.
Saker som skrevs var b.la:
#Förhöjd halt av kalium är normalt i en nyss avliden kropp, därför inga spår
#Injiceras de i koncentrerad form leder de till en snabb död
#Kaliumklorid injicerat i blodbanan dödar snabbt. Hjärtstillestånd
#Kaliumklorid som injiceras ger snabbt hjärttopp
#Kaliumklorid som mordinjektion är också temat i några deckare/kriminalböcker. B.la i en norsk bok där mördaren använde kaliumklorid just för att det syns inte på obduktion att man har fått det för cellerna skulle tydligen "läcka" små mängder med kalium och klorid när man dött så därför var förhöjda halter av det inget ovanligt att hitta vid obduktion.
Tänker på alla fulbrev JM skickat till pressen och rätten och hur hon förklarade Akis död med "hjärtstopp" och ritade typ ett "hjärta" - med bindestreck - och skrev "stopp", som en 10-åring. Just "hjärtstopp" har hon skrivit/ritat flera gånger i sina tankekartor och framförallt brev. "Hjärstopp" kommer upp nästan hela tiden när man söker på injektion av kaliumklorid så nog får jag en lite obehaglig känsla av det. Men, som sagt - jag är helt okunnig om hur det här verkligen fungerar, vore bra om någon medicinsk kunnig skulle kunna kommentera det här, om det skulle ha kunnat vara ett möjligt scenario eller inte? Låter för enkelt och utan att lämna spår, är det verkligen så? I så fall kan ju JM googlat på detta med " osynligt" gift och lätt fått samma info som jag fick. Låter som en enkel, okomplicerad plan i JM:s anda.
Tänker mig då att det skulle ha kunnat gått till ungefär så här:
JB, JJ och (DB?) har följt med AP och JM ut till Granliden. JB är inne i huset, passar tvillingarna (så de inte ska komma ut och se vad som händer). JM, JJ och Aki är utanför huset, kanske ska börja fixa med mat, dryck, grill osv. Eventuellt är DB med, men tror egentligen att JM bara behöver JJ:s hjälp.
Aki kanske känner sig lite mer avspänd när han slipper vara ensam med JM. Avspänd och inte lika mycket på sin vakt. Kanske en påse öl lagts på kylning i nån vattentunna och de ber Aki hämta några. När han står böjd trycker JJ ner hans huvud i vattnet samtidigt som JM injicerar en dödlig mängd med kaliumklorid. Hinner "andas" in vatten och får snart hjärtstopp av injektionen.
Sen tar de bilen och kör ner kroppen till bryggan och dumpar den.
Alternativt att de kör en liknande variant men på bryggan i någon vattenbehållare/tunna där.
Kanske har de slang de tar kranvatten ifrån ( el pump?) som de fyllt på tunna med eller barnbassäng med vatten. Minns nu ej riktigt vad som fanns på bryggan eller i anslutning till den men av någon anledning tror jag att han redan är död när han hamnar på bryggan, tror mordet (injektion/dränkning?) skett i anslutning till husets närhet.
Absolut, det är också min förhoppning.
Ak*i har (1) en familj som saknar honom, (2) han kvarlämnar en ny och för honom, bättre kvinna och som säkert fortfarande sörjer honom och (3) slutligen: ett par stackars tvillingar som fått sin Pappa bli mördad av deras Mamma. Hellre skrivet: "Mamma", för här talar vi om Johanna Grotesco Möller och inte om nån jäkla mysig bullmamma inte.. no fucking way!
[/quote]
Injektionshålet då ? (Var är vår Solstråle ?)
Aki hittad på rygg nedanför bryggan på vattendjup där han bottnade.
Skandal att ingen ordentlig utredning gjordes.
Teorin om natrium-sprutan upplevs som sannolik. Hon lyckades träffa rätt den gången. Inte undra på att Aki var rädd efter sprut-incidenten vid resan till Egypten.
Sannolikt har polisen sökt spår på googlingar om giftmord utan spår i Johannas dator och mobiler hemma och på Pangelius, men har de gjort sökningar på hennes inlogg på kommunens interna datasystem? Har de ens kontaktat kommunens IT-avdelning? Det kanske fanns/finns mycket information att finna där.
Det är mycket olyckligt att förundersökningen i fallet Aki är nedlagt.