2018-03-01, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
OK. Ditt val. Kollade iaf lite snabbt och snubben hette visst Öberg till ca 1980 då han bytte till Klöfversköld. Finns visst släkt i Stenungsund. Född -54. Jobbade på sedlighetsroteln i Stockholm innan han slutade och emigrerade 1988. Kriminalinspektör. Bor i Australien numera.

Tack, namnet Öberg ringer inga klockor hos mig. Stenungsund, eller Stenungsbaden, är ett trevligt ställe där jag dansade som en ung officersaspirant när det begav sig. I Australien bode Roy Allen, kände dom varandra?
Citera
2018-03-01, 17:24
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Så då skulle AB ha sprungit tillbaka till prånget han tryckte i? Eftersom flera vittnen sett honom stå där och kika ut är det väl så det måste gått till i så fall? För in på Tunnelgatan sprang han i alla fall inte.
Ja, det är säkert
Citera
2018-03-01, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
De fem meter AB pratar om, är från Dekorima entren till mordplatsen. AB såg GM+LOP gå från Dekorima entren till mordplatsen.

Svårt att kommentera då det är korta avstånd. Har bara passerat platsen i bil. Kan han ha observerat GM gå ut från Dekorimafönstret och gå upp bakom LOP?
Citera
2018-03-01, 17:29
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte vet jag, precis lika konfunderad som du verkar vara. Konstaterar bara att AB är den enda personen som har vistats stationärt över en tid nära mordplatsen strax innan mordet. Han har dessutom tittat sig omkring efter sina kamrater, men har inte sett någon anlända till Dekorima.

Möjligheten är att GM i så fall faktiskt har stått vid avfasningen och att AB inte såg runt hörnet. Men när kom han i så fall dit? Ingen som har passerat platsen har väl vittnat om att det stod någon där förutom de finska kvinnorna?
Nicola F säger att han passerade platsen en och en halv minut innan mordet. Kanske stannade han lite och att det var han Inge M såg ?
Citera
2018-03-01, 17:31
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nu har jag läst det du skrivit och det är en liten sak jag inte förstår. Säkert kan du förklara det för mig.

IM säger att han såg en man ställa sig vid Dekorimafönstret och sedan kom LOP och passerade den mannen som gick upp och sköt OP i ryggen.

Min fråga är.

Hur kan AB vara den mannen vid Dekorimafönstret? Han var ju bakom LOP hela tiden.
Ja, det är omöjligt
Citera
2018-03-01, 17:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
De fem meter AB pratar om, är från Dekorima entren till mordplatsen. AB såg GM+LOP gå från Dekorima entren till mordplatsen.

AB är säker på att han gick bakom GM samt LOP i minst 5 meter, och när mordet sker befinner han sig 3 meter ifrån dem.

Räkna baklänges, var befann sig AB sannolikt när han såg GM samt LOP första gången, går det att göra?

Hur långt från Dekorimas entré till den exakta mordplatsen är det?

AB hävdar att han tog ett steg fram eller tillbaks för att sedan gå in i portsprånget.

Befann sig AB tre meter ifrån mordplatsen eller en meter från Dekorimas entré?
Citera
2018-03-01, 17:37
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Det är kanske den där annonspelaren som spökar till det? Den som Morelius retar sig på, något han inte riktigt minns men som han reagerade över. GM kanske står där, skymd för AB tills GM+LOP dyker upp nästan samtidigt. Vittnen som säger sig ha sett GM vanka omkring kanske har sett AB? I motljus är det svårt att se hur en person ser ut ordentligt eller ens vilken färg på kläderna han hade. I visst gatljus ändrar hjärnan dessutom färg på saker; blått ser brunt ut osv.
Ja Morelius som satt tvärs över gatan, kunde inte se några färger. Men Fauzzi som säger han var ca. 100 meter söder om biografen Grand vid Sveavägen 56, kunde se färgen på AB:s tackjacka vid Sveavägen 42 ?
Citera
2018-03-01, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
AB är säker på att han gick bakom GM samt LOP i minst 5 meter, och när mordet sker befinner han sig 3 meter ifrån dem.

Räkna baklänges, var befann sig AB sannolikt när han såg GM samt LOP första gången, går det att göra?

Hur långt från Dekorimas entré till den exakta mordplatsen är det?

AB hävdar att han tog ett steg fram eller tillbaks för att sedan gå in i portsprånget.

Befann sig AB tre meter ifrån mordplatsen eller en meter från Dekorimas entré?

Som jag skrev tidigare så har jag bara passerat platsen i bil så jag ger mig inte in i detaljdiskussioner. För mig räcker det med att IM klart utesluter AB som GM.
Citera
2018-03-01, 17:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Annonspelaren stod ca fyra meter söder om bankomaten och ca två meter från trottoarkanten. Inge ser hela annonspelaren och ytterligare några meter norr om den. Den skymmer inte bankomatdörrarna, men ett par meter av det fönsterparti som finns strax söder om bankomaten och tillhör en liten resebyrå som låg där. Inge har alltså full koll på hela sträckan mellan bankomaten och dekorimahörnet förutom just denna lilla bit bakom annonspelaren. Jag har fått ut förhören av Björkmans bankomatvänner och dom är samstämmiga. Björkmans avsikt var att stanna och vänta, och det var också av uppfattningen att han gjorde det. De har inte mött LOP på vägen upp mot Adolf Fredriks kyrkogata. AB har stått kvar. Konstigt nog har han inte sett några andra personer längs väggen, och det har inte heller Mårelius. Det borde betyda att AB stått ensam där. Den andre mannen kan ha dykt upp i stort sett var som helst i från.

AB har någon gång befunnit sig norr om annonspelaren, högst tio meter från bankomatlokalens entré. Det innebär att IM samt AB har täckt in hela annonspelaren vid något tillfälle, ingen har sannolikt kunnat dölja sig för IM och AB kring den här annonspelaren.

Tunnelgatan, kan någon ha kommit det hållet?

Där har vi J:sson som inte har sett någon längs med den gata som han gick på. Inte säkert att han aktivt har tittat efter någon person, men han har i alla fall inte sett någon.

Har någon stått vid barackerna och väntat?
Citera
2018-03-01, 17:41
Medlem
Jag tror ungefär som GW, en liten svensk grupp som bestämt sig för att mörda OP. Ingen professionell mördare men folk med viss vapenvana. De kan hålla tyst och skulle inte hux-flux erbjuda någon utomstående näringslivsnisse att utföra uppdraget, de har hållit det hela inom en liten tight grupp. Förvirrade av tossiga konspirationsteorier om OP som sovjetlakej och gud vet allt.

För svenskt näringsliv fanns det rent pekuniärt ingen anledning att vara missnöjda med regeringen Palme2, 82-85. Börsen gick bäst i världen och löntagarna piskades med superdevalvering, momshöjning och åtstramning. Exportindustrin gick som tåget och vinsterna var hur bra som helst med stigande dollar. Man kan även notera att de var med Palme2 som USA åter tinade upp teknologiöverföröring efter borgarnas Data-Saab debacle. De fick även tillbaks en regering förstod att svensk krigsmateriellagstiftning bara vara en potemkinkuliss, inte som FP regeringen som tog den på blodigt allvar, svensk verkstadsindustri hatade Fp regeringen.
Senast redigerad av Efterdradd 2018-03-01 kl. 17:45.
Citera
2018-03-01, 17:42
Medlem
Citat:
Det är kanske den där annonspelaren som spökar till det? Den som Morelius retar sig på, något han inte riktigt minns men som han reagerade över. GM kanske står där, skymd för AB tills GM+LOP dyker upp nästan samtidigt. Vittnen som säger sig ha sett GM vanka omkring kanske har sett AB? I motljus är det svårt att se hur en person ser ut ordentligt eller ens vilken färg på kläderna han hade. I visst gatljus ändrar hjärnan dessutom färg på saker; blått ser brunt ut osv.

Ja eftersom AB ej har sett nån och Inge ej sett två personer, så kan det mycket väl vara AB som Inge initialt ser. Han går sen tillbaka mot banken utan att Inge ser det och GM dyker istället upp på platsen, antingen har han korsat vägen eller så kommer han inifrån Tunnelgatan.
Citera
2018-03-01, 17:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Som jag skrev tidigare så har jag bara passerat platsen i bil så jag ger mig inte in i detaljdiskussioner. För mig räcker det med att IM klart utesluter AB som GM.

På vilket vis utesluter IM AB som GM?

IM påstår att mördaren stod Sveavägen, mot ett skyltfönster eller vägg, går sedan upp bakom LOP och avlossar skotten.

AB har under en tid vistats mellan högst tio meter norr om bankomatlokalens entré och Dekorima, tittandes efter sina eftersläntrande kamrater som sannolikt kunde antagas komma från Kungsgatanhållet.

Om AB inte har sett någon Sveavägen utmed Dekorimas fasad så bör GM ha anlänt i fallskärm uppifrån, eller hur förklarar du saken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in