Citat:
Ursprungligen postat av
T34Panzer
”11.44: 24-åringen: “Vi skulle använda min bil, mina telefoner så jag skulle vara en syndabock, det är min hypotes, att jag skulle vara syndabocken”. “Personen hade ju handskar i huset och jag hade inte det till en början, jag skulle göra alla inköp och att jag skulle handla på mitt kort antar jag ha med det att göra också, att jag skulle vara syndabock”.
https://norrkopingnews.se/blaljus/live-24-aringen-hors-i-ratten-folj-minut-for-minut/
Det stinker mer och mer dålig kiosklitteratur...
Varför skulle ”Mattias” ens vilja utse en syndabock? Som i förlängningen skulle kunna peka ut honom?
Varför inte sopa igen alla spår...
”Mattias”, ja...det är allt en märklig filur. Grym och ändå generös. En yrkeskriminell med en sann altruistisk sida.
Är han verkligen ”mellanchef i en kriminell organisation”? Med tanke på alla vittnen (Edvin, Elias och den mystiske chauffören som körde dom därifrån) jobbandet på att skapa en syndabock. Och otroligt generös som ger bort hela rånbytet. Han verkar inte vara något ekonomiskt snille precis. Han måste ju haft några utlägg i samband med operationen. Och vad säger hans chef om detta?
Sagan ligger väl iofs på några punkter nära "fronten" på aktuell brottsutövningslogik i slika fall, vilket får en att undra om inte det är försvaret som har sagt åt honom att det där är det bästa han kan sätta sitt hopp till. Och köra den valsen. Det låter ju utomordentligt klyftigt för att komma från ett brottsligt stolpskott som GM, sånär som på att somliga saker inte går ihop. Dessutom torde alla jurister i rummet höra att han sitter och ljuger så det piper i öronen.
Den största svagheten med sagan är ju att herr gangstermellanchef (he he, nu skrattar väl även alla mafioso på norra halvklotet) skulle ha offrat en kula på MGM och låtit honom ligga i ett dike. För att historien ska hålla streck.
Först då blir det logiskt: ett rånmord behöver en skyldig, och denne skyldige påträffas död innan han kan höras — case closed. Eftersom forensiken och vårt integrerade samhälle gör det svårt att komma undan med mord, om inte brottsplatsen är arrangerad att peka i en enda riktning.
Hade herr GM varit fullt så smart själv så hade han väl anpassat spåravlämnandet redan från början (ssk som hans enda "upper hand" torde ha varit att han var tidigare ostraffad och under polisradarn). Tycker man. Ingen människa vid sina sinnen kan ju tro att det går att sätta sitt hopp till att först dra till sig all uppmärksamhet, och sen snacka sig ur det. Eller?
Dum är han i alla händelser, och är han inte för dum för att ha kommit på patsy-idén själv så är han för dum för att kunna snacka sig ur det.
Polisen lär ju f.ö. känna väl till alla ev gangstermellanchefer som kan tänkas finnas.