2018-03-01, 14:40
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Therese Edin:
Då har åklagaren inga fler frågor och rätten tar en paus.
14:39, 1 March 2018

Therese Edin:
- Nej, det är hundra procent sant.
14:39, 1 March 2018

Therese Edin:
- De här "Nils" och "Elias" kan de vara fabricering?

Så han har namngett personerna? Jag trodde de var ute efter att döda han och hans familj om han pratade?
Citera
2018-03-01, 14:46
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Så han har namngett personerna? Jag trodde de var ute efter att döda han och hans familj om han pratade?

Nej det är väl för att rapporten ska slippa skriva man1 & man2, hans sambo har namngett en person som "Mattias". Den 2:a personen hör jag först talas om idag. Innan har han hintat om fler personer men inte hur många.
Citera
2018-03-01, 14:59
Medlem
Han ska ha torkat sig i ögonen när offrens anhöriga förhördes. Kan han verkligen ha fällt nån tår? Det ska ha uppfattats så.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6896716
Citera
2018-03-01, 15:02
Medlem
Man kan undra hur det står till denne man skalle. Det måste vara totalt korsdrag. Han har haft åtskilliga månader på sig att klura ut en storry kring detta.

Det enda han lyckas leverera är denna skrattretande rövarhistoria. Någon större deckarförfattare lär han inte bli.
Citera
2018-03-01, 15:06
Medlem
sannes avatar
Det här är nog så nära "sanningen" man kan komma med misstänkt.
FUP N sid 34 när han beskriver hur han kommer till huset.

"nånstans men jag stannade till vid ett hus, för att fråga efter vägen då, detta var på väg uppåt i
landet. På när jag…, det kan inte vart mer än några timmar efter jag hade lämnat Jönköping.
Stannade till vid ett hus för att fråga efter vägen (ohörbart) för jag hade ju irrat runt mig på
några småvägar. Eh, så då körde ner med en bro, kom in till ett område så stannade jag där
vid, måste vart bland de första husen på den gatan egentligen, som hade en vettig parkering.
Där så knackade jag på, frågade efter vägbeskrivning då till stora vägen från jag hade kört av
då för att, ja jag tyckte, jag ville bara testa liksom. Där så möttes jag av en äldre dam, så hon
tog in mig i sin tambur och vi pratade lite. Ursäkta (mt hostar). Jag fick, fick ett glas saft fick
jag av henne. Fick låna hennes toalett. Sen så fick jag en liten lapp som hon hade skrivit då
med beskrivning vart jag skulle. Och då så sa vi adjö och jag gick ut och satte mig i bilen och
åkte igen. Klockan måste vart runt…kanske ett-tiden, cirkus."
Citera
2018-03-01, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
De ändrade det efter Lindome-fallet om jag inte minns fel. Där var det två gärningsmän som skyllde på varandra så rätten kunde inte avgöra vem de skulle döma för mordet.

Jag tror att Jackie Arklöv erkände flera år senare att det var han som mördade poliserna.

Det gick inte att bevisa vem som höll i stekpannan, därför gick båda fria. Detta hålrum är numera tilltäppt. Hade detta hänt i dag hade båda fått livstid.
Citera
2018-03-01, 15:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
”11.44: 24-åringen: “Vi skulle använda min bil, mina telefoner så jag skulle vara en syndabock, det är min hypotes, att jag skulle vara syndabocken”. “Personen hade ju handskar i huset och jag hade inte det till en början, jag skulle göra alla inköp och att jag skulle handla på mitt kort antar jag ha med det att göra också, att jag skulle vara syndabock”.

https://norrkopingnews.se/blaljus/live-24-aringen-hors-i-ratten-folj-minut-for-minut/

Det stinker mer och mer dålig kiosklitteratur...

Varför skulle ”Mattias” ens vilja utse en syndabock? Som i förlängningen skulle kunna peka ut honom? Varför inte sopa igen alla spår...

”Mattias”, ja...det är allt en märklig filur. Grym och ändå generös. En yrkeskriminell med en sann altruistisk sida.
Är han verkligen ”mellanchef i en kriminell organisation”? Med tanke på alla vittnen (Edvin, Elias och den mystiske chauffören som körde dom därifrån) jobbandet på att skapa en syndabock. Och otroligt generös som ger bort hela rånbytet. Han verkar inte vara något ekonomiskt snille precis. Han måste ju haft några utlägg i samband med operationen. Och vad säger hans chef om detta?

Sagan ligger väl iofs på några punkter nära "fronten" på aktuell brottsutövningslogik i slika fall, vilket får en att undra om inte det är försvaret som har sagt åt honom att det där är det bästa han kan sätta sitt hopp till. Och köra den valsen. Det låter ju utomordentligt klyftigt för att komma från ett brottsligt stolpskott som GM, sånär som på att somliga saker inte går ihop. Dessutom torde alla jurister i rummet höra att han sitter och ljuger så det piper i öronen.

Den största svagheten med sagan är ju att herr gangstermellanchef (he he, nu skrattar väl även alla mafioso på norra halvklotet) skulle ha offrat en kula på MGM och låtit honom ligga i ett dike. För att historien ska hålla streck.

Först då blir det logiskt: ett rånmord behöver en skyldig, och denne skyldige påträffas död innan han kan höras — case closed. Eftersom forensiken och vårt integrerade samhälle gör det svårt att komma undan med mord, om inte brottsplatsen är arrangerad att peka i en enda riktning.

Hade herr GM varit fullt så smart själv så hade han väl anpassat spåravlämnandet redan från början (ssk som hans enda "upper hand" torde ha varit att han var tidigare ostraffad och under polisradarn). Tycker man. Ingen människa vid sina sinnen kan ju tro att det går att sätta sitt hopp till att först dra till sig all uppmärksamhet, och sen snacka sig ur det. Eller?

Dum är han i alla händelser, och är han inte för dum för att ha kommit på patsy-idén själv så är han för dum för att kunna snacka sig ur det.

Polisen lär ju f.ö. känna väl till alla ev gangstermellanchefer som kan tänkas finnas.
Citera
2018-03-01, 15:17
Medlem
why123s avatar
Konstigt att åklagaren inte frågade hur MGM kom i kontakt med "Mattias". Det vore ju intressant att veta hur en vanlig "snäll" småbarnspappa kommer i kontakt med en kriminell mellanchef med tatueringar.

Dessutom utan att någon märkt det!

Corren skriver väldigt bra då de inte bara rapporterar om vad han säger utan också hur han säger det.

De skriver också om hur de uppfattar honom och hur stämningen är i rättssalen. Jag tycker man får en tydligare bild av honom genom deras beskrivning.
Senast redigerad av why123 2018-03-01 kl. 15:28. Anledning: .
Citera
2018-03-01, 15:18
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Sagan ligger väl iofs på några punkter nära "fronten" på aktuell brottsutövningslogik i slika fall, vilket får en att undra om inte det är försvaret som har sagt åt honom att det där är det bästa han kan sätta sitt hopp till. Och köra den valsen. Det låter ju utomordentligt klyftigt för att komma från ett brottsligt stolpskott som GM, sånär som på att somliga saker inte går ihop. Dessutom torde alla jurister i rummet höra att han sitter och ljuger så det piper i öronen.

Den största svagheten med sagan är ju att herr gangstermellanchef (he he, nu skrattar väl även alla mafioso på norra halvklotet) skulle ha offrat en kula på MGM och låtit honom ligga i ett dike. För att historien ska hålla streck.

Först då blir det logiskt: ett rånmord behöver en skyldig, och denne skyldige påträffas död innan han kan höras — case closed. Eftersom forensiken och vårt integrerade samhälle gör det svårt att komma undan med mord, om inte brottsplatsen är arrangerad att peka i en enda riktning.

Hade herr GM varit fullt så smart själv så hade han väl anpassat spåravlämnandet redan från början (ssk som hans enda "upper hand" torde ha varit att han var tidigare ostraffad och under polisradarn). Tycker man. Ingen människa vid sina sinnen kan ju tro att det går att sätta sitt hopp till att först dra till sig all uppmärksamhet, och sen snacka sig ur det. Eller?

Dum är han i alla händelser, och är han inte för dum för att ha kommit på patsy-idén själv så är han för dum för att kunna snacka sig ur det.

Polisen lär ju f.ö. känna väl till alla ev gangstermellanchefer som kan tänkas finnas.

Det är inte lätt för polisen att känna till en mellanchef inom gangstervärlden som inte existerar .
Varken Mattias eller Elias finns mer än i E****:s och tryckarens (hjärnor) .
GW lär aldrig få något skrovmål på sin doktorshatt .
Däremot finns det andra som får ett par skor till middag .
Det är pinsamt att se vad glufsaren E**** säger under förhören .
Maken till dålig lögnare har man sällan skådat .
Bara för E**** att bereda sig på att hans ungar bara får träffa pappa i buren i 15 år framöver .
Citera
2018-03-01, 15:29
Medlem
heriks avatar
Mats Alms lögner var iallafall mer fantasifulla
Citera
2018-03-01, 15:31
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
"Det tycks vara så att du är duktig på att ljuga och hitta på historier, säger Massi Fritz. Det stämmer, håller 24-åringen med om."

Hahahaha
Citera
2018-03-01, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herik
Mats Alms lögner var iallafall mer fantasifulla
Var det inte han som blev bortförd av kinesiska maffian och höll på att brinna upp när han fjuttade på Linda? I det här skedet av rättegången skulle jag vilja påstå att dom ligger ganska nära varandra vad gäller fantasifigurer. Hoppas sannerligen att EG inte kommer lika lätt undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in