2018-03-01, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du skrev ju för några dagar sedan att du skulle sluta kommentera mina inlägg så det är jag som inte fattar varför du fortsätter !?

Mitt svar var att: Ja UPU beslutade om att införa två nya postkategorier ePackage och eParcel för varubrev det är ett stort steg framåt för att hantera post från t.ex. Kina eller USA med för den delen.
När skrev jag det, källa tack?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-01 kl. 11:16.
Citera
2018-03-01, 11:12
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av righthererightnow
Detta är något jag instämmer med, sättet på dessa avgifter införts är helt orimligt.

"Framförallt borde kunderna ha fått betydligt större framförhållning när det gäller nya regler och avgifter så man hunnit anpassa sig till dem. Det är helt orimligt att en konsument inte vet vad avgifterna kommer att bli redan när man gör sitt köp."

"Den lösning Postnord nu valt att införa med mycket kort varsel känns helt orimlig och rättsosäker för den enskilde. Vi är förvånade över att inte regeringen agerat. Retroaktiva bestämmelser och avgifter är inte värdigt ett rättssamhälle."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0ErXp0/orimligt-att-straffa-kinapaket-postnord
Avgiften har ju varit känd i flera månader så att den införs helt plötsligt tycker jag inte är ett argument som håller. Visst någon kanske beställt något som restnoterats för tre månader sedan men det måste vara ett undantag.

Det är inte Postnord som infört avgiften det är "regeringen" som bestämt att Tullverket skall följa de lagar som gäller och sedan ålagt Postnord att se till att det blir gjort. Att det varit moms och en avgift på 125 kr har alla som handlat från USA varit varse om under alla år...
Citera
2018-03-01, 11:14
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av righthererightnow
Detta är något jag instämmer med, sättet på dessa avgifter införts är helt orimligt.

"Framförallt borde kunderna ha fått betydligt större framförhållning när det gäller nya regler och avgifter så man hunnit anpassa sig till dem. Det är helt orimligt att en konsument inte vet vad avgifterna kommer att bli redan när man gör sitt köp."

"Den lösning Postnord nu valt att införa med mycket kort varsel känns helt orimlig och rättsosäker för den enskilde. Vi är förvånade över att inte regeringen agerat. Retroaktiva bestämmelser och avgifter är inte värdigt ett rättssamhälle."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0ErXp0/orimligt-att-straffa-kinapaket-postnord

Måste inte PostNord följa Konsumentköpslagen? Där gäller väl att en konsument ska veta vad som gäller när man köper en vara eller tjänst. Frågan är om PostNords nya tillämpning inte bara är orimlig utan även olaglig?

Dessutom påpekade någon här att den nya momsregeln inte har stöd i lagen.

Varför har inga jurister granskat hafsverket som Tull och PostNord beslutat om?
Citera
2018-03-01, 11:19
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Måste inte PostNord följa Konsumentköpslagen? Där gäller väl att en konsument ska veta vad som gäller när man köper en vara eller tjänst. Frågan är om PostNords nya tillämpning inte bara är orimlig utan även olaglig?

Dessutom påpekade någon här att den nya momsregeln inte har stöd i lagen.

Varför har inga jurister granskat hafsverket som Tull och PostNord beslutat om?
Konsumentköplagen gäller inte vid import av varor
Momsregeln och avgiften på 125:- har alltid tillämpats från varor utan för EU som USA t.ex. så det finns nog stöd för den i lagen.
Citera
2018-03-01, 11:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Avgiften har ju varit känd i flera månader så att den införs helt plötsligt tycker jag inte är ett argument som håller. Visst någon kanske beställt något som restnoterats för tre månader sedan men det måste vara ett undantag.

Det är inte Postnord som infört avgiften det är "regeringen" som bestämt att Tullverket skall följa de lagar som gäller och sedan ålagt Postnord att se till att det blir gjort. Att det varit moms och en avgift på 125 kr har alla som handlat från USA varit varse om under alla år...

Nu börjar du likna ett troll, den här ändringen har inte alls beslutats för flera månader sedan även om PostNord har hållit på och lobbat för en förändring. Det går alltså inte att påstå att det varit känt att en ändring ska ske i flera månader. Dessutom är inte några månader god framförhållning när det gäller att ta fram nya lösningar som verkligen löser problemet.

PostNord borde istället ha lagt möda på att själv eller med samarbetspartners skapa lösningar innan ändringarna genomförs. Ett par sådana förslag har presenterats i tråden men om man lägger ned lite tankemöda och granskar hela processen ordentligt kan man säkert komma på flera alternativa lösningar.
Citera
2018-03-01, 11:28
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Konsumentköplagen gäller inte vid import av varor
Momsregeln och avgiften på 125:- har alltid tillämpats från varor utan för EU som USA t.ex. så det finns nog stöd för den i lagen.

Kan du hänvisa till några lagparagrafer eller svarar du bara med vad du tror?

Jag syftar inte på kinesiska företag som säljer till Sverige. Det förstår väl de flesta att inte svenska konsumentlagar gäller för dem. Jag syftar på dem som utför en tjänst och levererar varorna i Sverige. PostNord eller några andra fraktföretag.
Citera
2018-03-01, 11:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu börjar du likna ett troll, den här ändringen har inte alls beslutats för flera månader sedan även om PostNord har hållit på och lobbat för en förändring. Det går alltså inte att påstå att det varit känt att en ändring ska ske i flera månader. Dessutom är inte några månader god framförhållning när det gäller att ta fram nya lösningar som verkligen löser problemet.

PostNord borde istället ha lagt möda på att själv eller med samarbetspartners skapa lösningar innan ändringarna genomförs. Ett par sådana förslag har presenterats i tråden men om man lägger ned lite tankemöda och granskar hela processen ordentligt kan man säkert komma på flera alternativa lösningar.
Postnord ville inte införa det, Tullverket ville inte det, finansministern sa då ifrån och tvingade fram en lösning.

Jag kan hålla med lösningen är inte den bästa men är exakt samma som den hantering som man har för varubrev från USA med skillnad att där betalar man 125:- per paket istället för 75:- från Kina frågan är varför det skall skilja men man kompromissade väl.

Nästa steg är väl att man får kineserna att implementera ePackage och eParsel som man kom överens om i UPU då kan man automatisera hela hanteringen från början till slut och alla kan betala momsen vid leverans på ett enkelt sätt.
Citera
2018-03-01, 11:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Postnord ville inte införa det, Tullverket ville inte det, finansministern sa då ifrån och tvingade fram en lösning.

Jag kan hålla med lösningen är inte den bästa men är exakt samma som den hantering som man har för varubrev från USA med skillnad att där betalar man 125:- per paket istället för 75:- från Kina frågan är varför det skall skilja men man kompromissade väl.

Nästa steg är väl att man får kineserna att implementera ePackage och eParsel som man kom överens om i UPU då kan man automatisera hela hanteringen från början till slut och alla kan betala momsen vid leverans på ett enkelt sätt.

Ja du liknar alltmer ett troll. Du skriver tokigheter som vi bemöter och då svarar du med att skriva andra saker som inte har med det att göra. Så agerar troll.
Citera
2018-03-01, 11:33
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:

Jag syftar inte på kinesiska företag som säljer till Sverige. Det förstår väl de flesta att inte svenska konsumentlagar gäller för dem. Jag syftar på dem som utför en tjänst och levererar varorna i Sverige. PostNord eller några andra fraktföretag.
Leveransen har du köpt av China Post så det är väl dom du skall klaga på i första hand i så fall så får dom ta upp det med Postnord som sköter leveransen åt dom i Sverige ? Köper du leveransen från UPS, DHL eller EMS så får du ju en exakt kostnad för vad totala frakten går på.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-01 kl. 11:43.
Citera
2018-03-01, 11:36
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja du liknar alltmer ett troll. Du skriver tokigheter som vi bemöter och då svarar du med att skriva andra saker som inte har med det att göra. Så agerar troll.
Vad menar du med det jag svarar på dina frågor men argumenten verka inte gå fram...

1. Vi är överrens om att vi måste betala moms på varor vi importerar från länder utanför EU
2. Vi är överrens om att alla länder utanför EU skall hanteras på samma sätt för likvärdig konkurrens.
3. Vi är överrens om att UPU har en lösning på problemet om alla använder ePackage eller eParsel för att hantera varubrev

Vad är vi inte överens om menar du?
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-01 kl. 11:41.
Citera
2018-03-01, 11:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
När skrev jag det, källa tack?
(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod
Citera
2018-03-01, 11:39
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:

Nej jag vet inte vilken lagparagraf man hänvisar till när man tagit ut moms eller en avgift på 125:- per paket från USA det har bara alltid varit så och alla verkar ha accepterat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in