2018-03-01, 12:58
Medlem
Napoleon1s avatar
Hej!
Jag har funderat fram och tillbaka på det här med socker och att det målas ut som att vara så himla hälsofarligt.
Jag har velat sluta med det, men märker att det är jävligt svårt. Det slinker ner någon kaka per dag kanske, eller en munk, eller en chokladboll. Ja, ni fattar. Därför är jag lite intresserad hur mycket sött folk äter. Är det ”normalt”/ofarligt att ta en munk eller kexchoklad till kaffet varje dag tex.
Eller hur tänker ni kring det här?
Och hur mycket sött brukar ni äta på en vanlig dag?
Citera
2018-03-01, 13:13
Medlem
Bob32s avatar
Mina vanor är lika dina, men samtidigt tror jag inte att det är så farligt. Problemen socker kan leda till ligger troligen i något annat, typ hur man rör sig osv.

Sockerintaget har inte ändrats så mycket på senaste tid, men jag kan garantera att fler personer sitter stilla idag än för 50 år sedan.

Så "farligt" skulle jag inte säga, onyttigt kanske. Dessutom är det nog vanligt att folk äter mer...
Citera
2018-03-01, 13:13
Medlem
Enzymes avatar
Varje dag låter lite mycket. Jag håller mig till att äta godis, läsk, bakverk osv på helgen. Med detta sagt så vet jag inte hur farligt det är egentligen. Om jag tittar på mor och far åt de ju egentligen sjukt mycket socker jämfört med dagens vuxna men hade ändå säkert bättre hälsa än många idag. Pappa åt 8 skivor vitt bröd om dagen och det var alltid efterrätter och fika bröd när jag var liten på 70-talet LCHF och GI och allt va det heter fanns inte. Pappa var aldrig fet utan snarare lite biff.
Citera
2018-03-01, 13:28
Medlem
Jag har den turen att ogilla bakelser i alla former. Tycker inte den söta klibbiga smaken är speciellt god över huvudtaget så godis blir det kanske en gång i månaden i någon slags blodsockeraffekt på ICA. Ett glas sockerläsk slinker nog ned varannan var tredje dag dock.

Mitt intag är därmed ganska så lågt.
Citera
2018-03-01, 17:06
Bannlyst
Jag äter aldrig godis kex bullar och sån skit, det blir nötter o snack till helgen.
Ett par frukter i veckan.
Citera
2018-03-01, 17:43
Medlem
Mintafs avatar
ganska onyttig av mig, ca 3-4l cola i veckan. 2 godis (50kr) och 1 chipspåse i veckan i snitt kanske.
Citera
2018-03-01, 18:03
Medlem
killenmedkexs avatar
Inte så nyttigt att smälla i sig en kexchoklad om dagen direkt, men ohälsosamt skulle jag ej kalla det. Så länge det hålls vid en mindre mängd så man inte börjar gå upp i vikt, fetma/övervikt är ohälsosamt så det är mer konsekvenserna av socker som blir det ohälsosamma. Nog inte så bra för tänderna i längden heller.

Själv så käkar jag nästan aldrig saker med högt sockerinnehåll längre, blir mest bara på helgerna i mindre mängder ibland. Föredrar mycket hellre salta smaker över söta nuförtiden.
Citera
2018-03-01, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon1
Hej!
Jag har funderat fram och tillbaka på det här med socker och att det målas ut som att vara så himla hälsofarligt.
Jag har velat sluta med det, men märker att det är jävligt svårt. Det slinker ner någon kaka per dag kanske, eller en munk, eller en chokladboll. Ja, ni fattar. Därför är jag lite intresserad hur mycket sött folk äter. Är det ”normalt”/ofarligt att ta en munk eller kexchoklad till kaffet varje dag tex.
Eller hur tänker ni kring det här?
Och hur mycket sött brukar ni äta på en vanlig dag?

mina vanor är betydligt värre än dina min vardag brukar det vara 2 liter cola per dag en halv chips påse och mycket stilla sittande,,,

men har börjat dra ner på läskeblasket nu är det bara kakor och sådant kvar jag ska bli av med,,

min längd är 170 och jag väger 80 kg så det är nog på tiden att låta bli skiten och lägga pengarna på något vettigare i stället
Citera
2018-03-01, 22:11
Medlem
Sqeptisks avatar
Man blir fet och ökar kraftigt risken för metabola sjukdomar vid högt sockerintag. Vissa hävdar till och med att även lågt sockerintag är hälsovådligt. Gör en websök på "socker och hälsorisker".

Helt säkert är dock att det finns ABSOLUT INGA hälsofördelar med att konsumera socker och har själv sedan länge nolltolerans mot produkter med tillsatt socker.

Saknar idag på intet sätt socker och abstinensen var knappt märkbar, och dessutom har mitt smaksinne blivit betydligt bättre efter jag slutat.
Citera
2018-03-02, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Varje dag låter lite mycket. Jag håller mig till att äta godis, läsk, bakverk osv på helgen. Med detta sagt så vet jag inte hur farligt det är egentligen. Om jag tittar på mor och far åt de ju egentligen sjukt mycket socker jämfört med dagens vuxna men hade ändå säkert bättre hälsa än många idag. Pappa åt 8 skivor vitt bröd om dagen och det var alltid efterrätter och fika bröd när jag var liten på 70-talet LCHF och GI och allt va det heter fanns inte. Pappa var aldrig fet utan snarare lite biff.

Och socker i kaffet.

MEN...

var det de nivåerna? Åt folk inte sina kokta grönsaker, makaroner och pannbiff, sedan en kaka till kaffet.

Nu äter folk en chipspåse med 2 liters kola till måltid. Förmodeligen 2-3 gånger mer kolhydrater utan någon näring.
Citera
2018-03-02, 10:12
Medlem
jpettersson1991s avatar
Pratar vi om tillsatt socker och inte socker som förekommer naturligt, t.ex frukt? I så fall är mängden tillsatt socker till vardags låg, äter i princip motsatsen till LCHF så har hög konsumtion av kolhydrater, men då i form av havregryn, pasta, potatis, ris, frukt m.m. Godis äter jag på helger och mängden varierar, har inga problem med att sätta i mig en större mängd.

Om det är farligt beror på hur kosten som helhet ser ut, rekommendationerna råder ju att max 10E% bör komma från tillsatt socker, det behöver inte vara dåligt att gå över den gränsen. Problemet blir att ju större del av kosten som består utav socker, desto mindre plats blir det för övriga näringsämnen och på så sätt kan det leda till en kost som är näringsfattig, vilket på sikt kan påverka hälsan negativt. Framförallt om det blir en överkonsumtion. Är du däremot fysiskt aktiv, inte stillasittande, tränar, är normalviktig m.m så är det nog ingen fara att inkludera socker i en kost som överlag är näringsrik, för hälsan.
Citera
2018-03-03, 08:24
Medlem
Tycker inte socker är särskilt gott, men det är för att jag avstod från att äta alla former av tillsatt socker i mer än 9 månader. Enbart gröna grönsaker, kött, fisk, kyckling och sötpotatis/potatis. Drack bara vatten. Åt enorma mängder gröna grönsaker, spenat, selleri, fänkål, grönkål, alla sorters kål, broccoli, blomkål, lök o.s.v. I dag LÄNGTAR jag efter att få stoppa i mig en färsk fin fänkål eller selleri.

Helt övertygad om att hjärnans plasticitet är extremt märkvärdig när det gäller smaksensationer. I början var det en pina att trycka i sig kokt broccoli (utan smaktillsatser, inte ens salt!), rå selleri, ångkokt sparris och rå fänkål. I dag är det fan njutning.

Tidigare åt jag stora mängder polkagrisgodis. Både stänger och små karameller. Var i gränna och köpte mig en stång men kände avsky när jag jag luktade på den men bestämde mig för att trycka i mig den ändå.

Fick ont i magen.

Det enda socker jag äter i dag är i mörk choklad 70%+. Ibland svullar jag i mig en och annan mjölkchoklad, men det är sällan. Bakverk och tårtor på kalas, men det är ingen större njutning. Semlor är väl det enda som är nice. Chips är desto värre hehe!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in