2018-03-01, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är ingen ny avgift moms från första kronan har alltid gällt från USA t.ex. det är väl rättvist att man har samma regler för alla länder utanför EU vad gäller moms.
Inför man ePackage och eParcel för varubrev så kommer hanteringen också att bli effektiv och fraktpriserna bli de samma om jag skickar ett varubrev till Kina som om dom skickar det åt andra hållet.
Du har i vart och varnannat post i tråden:
* Diskuterat Kinas fria frakt som en orättfärdig subvention
* Länkat PostNords underskott till postförsändelser från Kina.
* Rättmätat avgiften som kompensation för fri frakt från Kina som skall vara orsaken till PostNords underskott.

Ja vad skall man säga, förvirrad?

Nästintill fria frakten har beslutats av våra politiker.

Sverige behöver inte följa UPU:s avgiftsbeslut om man inte vill.
Citera
2018-03-01, 10:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Ett flertal av säljarna vill inte längre skicka till Sverige ifrån Aliexpress, endast med typ EMS för 30-50$... vart fan ska det här leda.
EMS är ett sätt att skicka spårbara paket framtaget av UPU det stöds av 85% av medlemsländerna och underlättar hanteringen av paket i hela ledet från producent till konsument...
https://www.trackingnumber.se/ems/
Citera
2018-03-01, 10:48
Medlem
Citat:
Ett flertal av säljarna vill inte längre skicka till Sverige ifrån Aliexpress, endast med typ EMS för 30-50$... vart fan ska det här leda.
Snälla ge länk?
Citera
2018-03-01, 10:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag är inte emot global handel jag vill bara att den skall ske på samma villkor överallt. Konkurrensen dör om man subventionerar vissa med skattemedel.

Varför tog du då upp miljöeffekterna med att skicka paket från Kina?

Och konkurrens på lika villkor är det inte om varje pryl från Kina vid privatimport påläggs en fast avgift på 70 kr utöver moms. Dessutom är det ingen självklarhet att varor som säljs av kinesiska säljare ska drabbas av samma moms som varor som säljs i Sverige av svenska säljare.

När en pryl som i Kina kostar 10kr får ett pris på 100 kr i en svensk butik är det uppenbart att konkurrensen inte fungerar och här har vi det verkliga problemet som borde attackeras.
Citera
2018-03-01, 10:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
* Rättmätat avgiften som kompensation för fri frakt från Kina som skall vara orsaken till PostNords underskott.

Sverige såväl som Kina röstade för att införa nya postkategorier ePackage och eParcel för varubrev så jag tror att man var överens i UPU om att genomföra det.
Citera
2018-03-01, 10:51
Medlem
Citat:
Snälla ge länk?

Kan tyvärr inte göra det, då avslöjar jag vad min verksamhet säljer för något. Men ta mitt ord när jag säger att flera utav mina säljare som sagt inte längre vill skicka till Sverige på grund av denna avgift. Alla säljare vet även om denna avgift, så det har spritt sig som klamydia gör en varm sommardag.
Citera
2018-03-01, 10:54
Medlem
Citat:
Sverige såväl som Kina röstade för att införa nya postkategorier ePackage och eParcel för varubrev så jag tror att man var överens i UPU om att genomföra det.
Noll svar från dig, har du inga adekvata svar att avge, posta inget.

Jag skrev:
Citat:

Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-01 kl. 10:57.
Citera
2018-03-01, 10:58
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför tog du då upp miljöeffekterna med att skicka paket från Kina?

Och konkurrens på lika villkor är det inte om varje pryl från Kina vid privatimport påläggs en fast avgift på 70 kr utöver moms. Dessutom är det ingen självklarhet att varor som säljs av kinesiska säljare ska drabbas av samma moms som varor som säljs i Sverige av svenska säljare.

När en pryl som i Kina kostar 10kr får ett pris på 100 kr i en svensk butik är det uppenbart att konkurrensen inte fungerar och här har vi det verkliga problemet som borde attackeras.
Avgiften är inte ny har du köpt något från t.ex. USA så har du alltid varit tvungen att betala moms och en avgift på 125 kr ingen har gnällt över det.

Visst jag kan hålla med om att om en sak kostar 10 kr i Kina så är det orimligt att den kostar 10 ggr mer här då det är samma sak. I viss mån kan man härleda det till att det är många led som vill tjäna pengar och att löner och kostnader i Sverige är högre dessutom har man ett produktansvar. Börjar en importerad laddare brinna och man själv importerat den så har man fullt ansvar för det.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-01 kl. 11:05.
Citera
2018-03-01, 10:59
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Har du helt missat den massiva reklamkampanj som maskerades som artiklar i media och gick ut på att beskriva problemen med de stora volymerna? PostNord var tydliga med att problemet med de stora volymerna måste "lösas" och nu efter det har man uttryckt förhoppningar om att volymerna kommer minska drastiskt.

Hade man velat driva in momsen på ett sätt som inte kostar 70kr per försändelse hade man kunnat göra det men man valde att inte göra det utan istället med mycket kort varsel införa detta. Slutsatsen kan inte bli annan än att man vill döda handeln och inte driva in momsen på ett effektivt sätt så att handeln kan fortsätta.

Precis, organisationen svensk handel har ju också lobbat för detta, och de har också låtsats att det är momsen de ömmar för, var nån kille från nån firma som sålde babyartiklar däremot som inte hymade med att han applåderade avgiften (som man trodde då) på 125kr, han tyckte att nu skulle det bli konkurrens på lika villkor

Vi kunder här i tråden, har väl inte en enda klagat på att behöva betala momsen, det är postens höga avgift vi ogillar, den är dessutom satt så att de som hämtar ut sina paket får betala för hanteringen av de paket som inte hämtas ut, de som hämtar ut sina paket är ju fullständigt oskyldiga till att andra inte hämtar sina paket.

Hela syftet är glasklart att försöka stoppa huvuddelen av paketen till postens och svensk handels ondsinta glädje...
Citera
2018-03-01, 11:01
Medlem
Detta är något jag instämmer med, sättet på dessa avgifter införts är helt orimligt.

"Framförallt borde kunderna ha fått betydligt större framförhållning när det gäller nya regler och avgifter så man hunnit anpassa sig till dem. Det är helt orimligt att en konsument inte vet vad avgifterna kommer att bli redan när man gör sitt köp."

"Den lösning Postnord nu valt att införa med mycket kort varsel känns helt orimlig och rättsosäker för den enskilde. Vi är förvånade över att inte regeringen agerat. Retroaktiva bestämmelser och avgifter är inte värdigt ett rättssamhälle."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0ErXp0/orimligt-att-straffa-kinapaket-postnord
Citera
2018-03-01, 11:02
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:

Inget jag har märkt av. Dock som jag har sagt tidigare så är det inte ovanligt att säljare även tidigare slutade sälja till sverige helt plötsligt, förmodligen p.g.a postnord långsamma hantering. Detta som de inför nu hjälper väl inte och kommer väl få vissa att sluta att sälja, men jag har inte sett några indikationer på att det skulle röra sig om några större massor. Tror inte de är så medvetna om det som du tror, för då skulle i princip alla ha slutat sälja.

Men om det vore sant, så är det något bra. Det är bra om de säljare som inte kan leverera utan att avgifter tillkommer helt enkelt slutar sälja, i alla fall när det gäller billigare varor. Så det bara blir kvar de som faktiskt kan leverera utan att avgifter tillkommer, så slipper man gå igenom 1000 säljare för hitta en som kan göra det.
Senast redigerad av ulvvf 2018-03-01 kl. 11:10.
Citera
2018-03-01, 11:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Noll svar från dig, har du inga adekvata svar att avge, posta inget.

Jag skrev:
Du skrev ju för några dagar sedan att du skulle sluta kommentera mina inlägg så det är jag som inte fattar varför du fortsätter !?

Mitt svar var att: Ja UPU beslutade om att införa två nya postkategorier ePackage och eParcel för varubrev det är ett stort steg framåt för att hantera post från t.ex. Kina eller USA med för den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in