2017-12-22, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Jämför jag mig med kvinnor och män alla åldrar, att gå i pension vid 65 år och tar ut tjänstepensionen livet ut, så kommer 97% få mindre än mig. Det är förvånande.
Ju yngre man är desto större risk att prognosen inte stämmer. Man bör nog även ha med i beaktandet att man kan bli arbetslös senare i livet som gör att prognosen påverkas negativt.

Skulle tro att de som läser Flashbacks diskussioner om pensioner har ett rätt stort ekonomiintresse och därför är jag inte förvånad om de flesta som läser det här ligger på mer än 75% av genomsnittet.
Citera
2017-12-29, 23:20
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Ju yngre man är desto större risk att prognosen inte stämmer. Man bör nog även ha med i beaktandet att man kan bli arbetslös senare i livet som gör att prognosen påverkas negativt.

Skulle tro att de som läser Flashbacks diskussioner om pensioner har ett rätt stort ekonomiintresse och därför är jag inte förvånad om de flesta som läser det här ligger på mer än 75% av genomsnittet.
Har mindre än 25 år kvar och har inget aktiva val.
Citera
2018-01-02, 05:00
Medlem
losfers avatar
Intressant. Jag jobbade i Sverige i 6-7 år med en medellön på ca 14000 kr i månaden innan jag lämnade landet för alltid i mitten på 90 talet. Mina total minpension tillgångar är 630000 sek. Det låter ju inget vidare men jag hade inte räknat med nån större svensk pension alls så om det blir några 1000-lappar ändå så blir jag nöjd med det.
Men lite deppigt att ”0%” beräknas få lägre pension.
Senast redigerad av losfer 2018-01-02 kl. 05:04.
Citera
2018-02-04, 17:19
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
51 år.
Allmän pension 2382000:-
Tjänstepension 1632000:-
Privat 72000:-

Får jag fråga hur mycket du har på ppm? Själv har jag 375 000, +8% per år i genomsnitt.

Citerar mitt eget inlägg för att hålla koll på årlig utveckling..

Allmän 2 551 043 varav 433 214 på ppm
Tjänste.. 1 816 637
Privat 73 616
Citera
2018-02-04, 17:31
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreggell
7600kr överlever man på. Även om det suger.

Hur fungerar de med pensionen? Får man ta ut hela beloppet direkt ? hehehe troligtvis inte.. Hur skall staten veta hur länge man skall leva liksom

Staten hinner nog ändra och slarva bort dagens pensioner också som man gjort tidigare med AP fonder.
Ta ut din tjänstepension så snart som möjligt och sätt in den på ett tryggare sparande.
Citera
2018-02-23, 22:30
Medlem
tuffkatts avatar
Hur fungerar det med den allmänna pension vad avser höginkomsttagare? Man får 18,5 procent i inkomst- + premiepension på inkomst upp till 7,5 prisbasbelopp, och därefter ingenting. Jag förstår att det som en procentuell andel av tidigare inkomst räknat blir lägre för den som varit höginkomsttagare, men i rena kronor bör det bli mycket för den som maxar den allmän pension s a s. Eller finns det någon annan fallgrop för den som är höginkomsttagare som påverkar detta?

Anledningen till att jag frågar är att jag ska gå igenom min fars pensionskapital inför det att han nu ska gå i pension, och frågade då nyfiket över hans allmänna pension. Jag utgick ifrån att detta borde vara mycket pengar eftersom han varit höginkomsttagare hela sitt liv, snittinkomst ca 1-1,5 mkr/år. Han sa då att hans allmänna pension var liten, vilket jag inte förstår. Nu har han såklart tjänstepension och privat pension så han klarar sig, men har jag missat något vad gäller matematiken bakom den allmänna pensionen? Sker det någon slags omfördelning av den allmänna pensionen till låginkomsttagare när du kliver över denna gräns? Hur mycket i allmän pension bör någon som haft snittinkomst enligt ovan och arbetat i ca 40 år ha idag?
Citera
2018-02-26, 13:31
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Hur fungerar det med den allmänna pension vad avser höginkomsttagare? Man får 18,5 procent i inkomst- + premiepension på inkomst upp till 7,5 prisbasbelopp, och därefter ingenting. Jag förstår att det som en procentuell andel av tidigare inkomst räknat blir lägre för den som varit höginkomsttagare, men i rena kronor bör det bli mycket för den som maxar den allmän pension s a s. Eller finns det någon annan fallgrop för den som är höginkomsttagare som påverkar detta?

Det är taket. Det man sen får förlita sig på är den ökade inbetalningen på tjänstepensionen (om man har den) på 30% när man går över 7,5 basbelopp.
Citera
2018-02-28, 20:29
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Det är taket. Det man sen får förlita sig på är den ökade inbetalningen på tjänstepensionen (om man har den) på 30% när man går över 7,5 basbelopp.

Ja, det är jag med på. Min fråga var snarare: om min far haft en årsinkomst på över 7,5 basbelopp under alla år han arbetat, ca 40 år, då bör han maxat den allmänna pensionen och ha minst 2.5-3 mkr? På honom lät det nämligen inte som han hade det, utan att detta var en liten del av hans totala pension.

Vi har kikat på hans pensioner och det gick inte att se värdet på hans allmänna pension eftersom han redan börjat lyfta den (68 år idag), hans månadsutbetalningar var dock ca 15 000 efter skatt livet ut så det bör ju vara över snittet.
Citera
2018-02-28, 21:03
Medlem
~30 år
Allmän pension 732 000:-
Tjänstepension 863 000:-
Privat 41 000:-
Citera
2018-02-28, 22:31
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Ja, det är jag med på. Min fråga var snarare: om min far haft en årsinkomst på över 7,5 basbelopp under alla år han arbetat, ca 40 år, då bör han maxat den allmänna pensionen och ha minst 2.5-3 mkr? På honom lät det nämligen inte som han hade det, utan att detta var en liten del av hans totala pension.

Vi har kikat på hans pensioner och det gick inte att se värdet på hans allmänna pension eftersom han redan börjat lyfta den (68 år idag), hans månadsutbetalningar var dock ca 15 000 efter skatt livet ut så det bör ju vara över snittet.
Snittet på allmän pension brutto idag är ca 12 100. Din far borde ligga runt 20 000-21 000 före skatt. Det är en av dom högre allmänna pensionerna.
Citera
2018-02-28, 22:54
Medlem
Är väldigt osäker på vad som gäller angående hur många år pensionen beräknas betalas ut..eller framförallt vilka belopp som gäller om man blir jätte-gammal.

När man dör måste väl också spela in. Är det inte så att de som lever riktigt länge blir pensions-vinnarna ? ( De får pension i många fler år än vad de var beräknade att få den, enligt någon slags genomsnitts-döds-ålder.). De som dör innan pension eller strax efter pensionen får väl anses blåsta på den pension de "tjänat in" under årens lopp ?? eller ??

Diskuterade i förbigående med en som brukar veta. Denne påstod något om att pensionen är beräknad att tas under ca 14-17 år..Stämmer det ? Delar man alltså upp hela pension-intjäningen och portionerar ut den under dessa 168-204 månader ?

Exempel ?? Kalle har tjänat in 2 miljoner pensionspengar..Går i pension vid 65 års ålder..ska få pensionen under 14 år (168 månader) = 11 905 kr i månaden före skatt...Men om kalle nu blir 109 år gammal..?? vad händer då efter de 168 månaderna när pensionen skulle varit förbrukad och Kalle är 79 år??? Han lever ju i 30 år till ! Får han samma månads-belopp eller endast någon slags minimi-pension för de åren ???

Har förresten hört flera fall där släktingar ej talar om för myndigheter att deras gamle avlidit. De begraver den helt enkelt i det tysta och inkasserar pensionen så länge det håller.
Citera
2018-02-28, 23:01
Medlem
Drygt 50..

Allmän pension 2076.000
PPM: 534.000
Tjänstepension: 2573.000
Privat. 45.000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto