2018-02-28, 23:17
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Är väldigt osäker på vad som gäller angående hur många år pensionen beräknas betalas ut..eller framförallt vilka belopp som gäller om man blir jätte-gammal.

När man dör måste väl också spela in. Är det inte så att de som lever riktigt länge blir pensions-vinnarna ? ( De får pension i många fler år än vad de var beräknade att få den, enligt någon slags genomsnitts-döds-ålder.). De som dör innan pension eller strax efter pensionen får väl anses blåsta på den pension de "tjänat in" under årens lopp ?? eller ??

Diskuterade i förbigående med en som brukar veta. Denne påstod något om att pensionen är beräknad att tas under ca 14-17 år..Stämmer det ? Delar man alltså upp hela pension-intjäningen och portionerar ut den under dessa 168-204 månader ?

Exempel ?? Kalle har tjänat in 2 miljoner pensionspengar..Går i pension vid 65 års ålder..ska få pensionen under 14 år (168 månader) = 11 905 kr i månaden före skatt...Men om kalle nu blir 109 år gammal..?? vad händer då efter de 168 månaderna när pensionen skulle varit förbrukad och Kalle är 79 år??? Han lever ju i 30 år till ! Får han samma månads-belopp eller endast någon slags minimi-pension för de åren ???

Har förresten hört flera fall där släktingar ej talar om för myndigheter att deras gamle avlidit. De begraver den helt enkelt i det tysta och inkasserar pensionen så länge det håller.

När du tar ut allmänna pension omvandlas ditt pensionskapital till ett månadsbelopp via ett delningstal (förväntad livslängd + förskottsränta) i samma stil du beskrev. Sen har du den pensionen tills du om så lever i 2 år eller 40 år till. Inte samma belopp såklart, utan pensionen indexeras med inkomstutvecklingen varje år.

Tjänstepension och privat pension funkar lika om du tar den livslångt men dom kan du oftast välja på mellan 5-20 år om du vill.
Citera
2018-02-28, 23:23
Medlem
MrBulldoggs avatar
Finns det någon under 50 som på fullaste allvar tror att "pensionsprognosen" kommer att gälla den dag de själva går i pension?

Själv har jag 10 år kvar innan jag börjar fundera på pension, men uppriktigt sagt betraktar jag allt som eventuellt kommer från det allmänna pensionssystemet som en glad överraskning.
Citera
2018-02-28, 23:29
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Finns det någon under 50 som på fullaste allvar tror att "pensionsprognosen" kommer att gälla den dag de själva går i pension?
Varför skulle den inte? Såklart om du kommer ha en lägre inkomst i framtiden än den prognosen utgår från nu så blir det såklart annorlunda.

Prognosen utgår ju från att om du behåller samma inkomst från nu till pension och samtidigt räknar inflation till 0% så är det dom pengarna du får ut. Detta för att jämföra vilken köpkraft du har om 20, 30 eller 40 år. Så du kan relatera till dagens pris och lönenivåer.

Eller vet du något annat revolutionerande som kommer hända som ingen annan vet?
Citera
2018-02-28, 23:34
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GobbeMobilen
Varför skulle den inte? Såklart om du kommer ha en lägre inkomst i framtiden än den prognosen utgår från nu så blir det såklart annorlunda.

Prognosen utgår ju från att om du behåller samma inkomst från nu till pension och samtidigt räknar inflation till 0% så är det dom pengarna du får ut. Detta för att jämföra vilken köpkraft du har om 20, 30 eller 40 år. Så du kan relatera till dagens pris och lönenivåer.

Eller vet du något annat revolutionerande som kommer hända som ingen annan vet?

Så gulligt. Du utgår helt lugnt från att staten kommer att hålla vad som lovas, oavsett vadhelst annars som händer. För Sverige är alldeles super-speciellt, och kommer minsann aldrig någonsin att drabbas av något som inte våra rättrådiga politiker kan reda ut över en kafferast om de bara vill.
Citera
2018-02-28, 23:46
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Så gulligt. Du utgår helt lugnt från att staten kommer att hålla vad som lovas, oavsett vadhelst annars som händer. För Sverige är alldeles super-speciellt, och kommer minsann aldrig någonsin att drabbas av något som inte våra rättrådiga politiker kan reda ut över en kafferast om de bara vill.
Jaha du sitter och tänker på atombombskrig? Tredje världskriget? Kanske en ISIS-regering eller vadå? Äh håll dig till ämnet nu om vad som är normalt intjänade till pension.

Finns det inte något ämne för konspirationsteorier där du kan hålla till?
Citera
2018-02-28, 23:48
Medlem
Citat:

Själv har jag 10 år kvar innan jag börjar fundera på pension, men uppriktigt sagt betraktar jag allt som eventuellt kommer från det allmänna pensionssystemet som en glad överraskning.
Pensionsprognosen kommer nog stämma ganska bra, Däremot så ser jag den STORA RISKEN är att den dagen du ska ta ut din pension i SEK så har de gamla valutorna Kraschat totalt och NYA med riktiga värden införts.. Händer detta scenario vilket jag är helt övertygad om kommer att ske. Så kommer köpkraften för de gamla pappers-sedlarna nog i bästa fall vara kanske hälften..En rejäl devalvering av gammel-penning-värdet för att få bort stora delar av skuldbergen i världsekonomin..Tyvärr så kommer det innebära kraftigt sänkt köpkraft för gammel-pensionerna samt banksparanden i gammelvaluta. Däremot de som lånat mest får stora delar av vad de lånat uppätet av värdedevalveringen..Slösa vinner, spara förlorar.
Citera
2018-03-01, 04:27
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Pensionsprognosen kommer nog stämma ganska bra, Däremot så ser jag den STORA RISKEN är att den dagen du ska ta ut din pension i SEK så har de gamla valutorna Kraschat totalt och NYA med riktiga värden införts.. Händer detta scenario vilket jag är helt övertygad om kommer att ske. Så kommer köpkraften för de gamla pappers-sedlarna nog i bästa fall vara kanske hälften..En rejäl devalvering av gammel-penning-värdet för att få bort stora delar av skuldbergen i världsekonomin..Tyvärr så kommer det innebära kraftigt sänkt köpkraft för gammel-pensionerna samt banksparanden i gammelvaluta. Däremot de som lånat mest får stora delar av vad de lånat uppätet av värdedevalveringen..Slösa vinner, spara förlorar.

Ett inte omöjligt scenario. Det besparar politikerna de oundvikliga åtstramningarna. Men vilka nya valutor tänker du dig? Återgång till guldmyntsfot? För dollarn lär knappast hålla som världsvaluta i evighet.
Citera
2018-03-01, 05:31
Medlem
Citat:
Ett inte omöjligt scenario. Det besparar politikerna de oundvikliga åtstramningarna. Men vilka nya valutor tänker du dig? Återgång till guldmyntsfot? För dollarn lär knappast hålla som världsvaluta i evighet.
Finns ingen återvändo längre. Skulderna är för stora i världsekonomin.De gamla intjänade pensionerna kommer vara i direkt värde-fara (köpkraft).Ekonomin tål inte minsta lilla räntehöjning. Hur ska det gå till med dessa skuldberg ? Det blir ju automatiskt lågkonjunktur. Mycket snart Kraschar pappersvalutorna. Scenario : Obligationsräntorna rusar plötsligt...behövs inte alls mycket för att marknaden ska få panik, ALLA inser att skuldbergen blir ÄNNU MER oåterbetalbara än vad de varit innan..De som sitter på obligationerna kommer kräva betydligt högre räntor för att gardera sig för risken. Det är bara det att när ALLA obligationsinnehavare gör detsamma..Då blir det räntepanik..och då är DET ÖVER...Centralbankerna kommer stänga börserna och bankerna. Vad annat kan de göra ? Annars kraschar precis allting. NYA valutor med förtroende måste tas fram. Naturligtvis är det enda sättet att få bort skulder, inflation. så de ser till att de nya valutorna har ett mycket högre värde...kanske 50 % mer..= Hälften av din pension som du tjänat in i den gamla valutan tappade precis 50 % köpkraft...50% av dina bankbesparingar i den gamla pappers-valuta tappade precis 50 %......50 % av ALLA lån i världen försvann...Lån tagna i gamla valutan ska betalas tillbaka i gamla valutan. Det kommer vara DEN ENDA ekvation som går ihop.
Citera
2018-03-01, 06:29
Medlem
Jag är orolig för att den statliga pensionen kommer att spädas ut och räknar inte med så mycket vad gäller den delen av två skäl:

- En mindre del av befolkningen jobbar. Beror främst på att vi blir äldre.

- Det blir fler som ska ha pension som aldrig har jobbat ihop till den. En stor del invandrare kommer aldrig att jobba i Sverige men ska ändå ha pension.

Detta kommer sannolikt att urgröpa den statliga pensionen som inte kommer att kunna justeras upp, och kanske till och med måste sänkas. Alternativet är ännu högre skatter vilket man ju som bekant även betalar som pensionär.

Tjänstepensionen är jag lugn för. Ppm skulle inte förvåna mig om nån sosseregering förverkar, sådana idéer har redan diskuterats.
Citera
2018-03-01, 07:53
Medlem
CC75s avatar
Citat:

Inte jag i alla fall. Jag delar din uppfattning helt. Jag kommer se till att ha ett bra eget kapital den dag jag själv går i pension. Skulle jag ha fel, då blir jag väldigt glad för då får jag det väldigt gott som pensionär. Får jag rätt, då kan jag i alla fall leva hyfsat på det jag själv sparar ihop.

// CC
Citera
2018-03-01, 19:18
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GobbeMobilen
Snittet på allmän pension brutto idag är ca 12 100. Din far borde ligga runt 20 000-21 000 före skatt. Det är en av dom högre allmänna pensionerna.

Okej, snittpensionen är så pass låg alltså? Oroväckande, och då förväntas väl vi 90-talister få det ännu sämre. Tur att man sparar privat

Citat:
Är väldigt osäker på vad som gäller angående hur många år pensionen beräknas betalas ut..eller framförallt vilka belopp som gäller om man blir jätte-gammal.

När man dör måste väl också spela in. Är det inte så att de som lever riktigt länge blir pensions-vinnarna ? ( De får pension i många fler år än vad de var beräknade att få den, enligt någon slags genomsnitts-döds-ålder.). De som dör innan pension eller strax efter pensionen får väl anses blåsta på den pension de "tjänat in" under årens lopp ?? eller ??

Diskuterade i förbigående med en som brukar veta. Denne påstod något om att pensionen är beräknad att tas under ca 14-17 år..Stämmer det ? Delar man alltså upp hela pension-intjäningen och portionerar ut den under dessa 168-204 månader ?

Exempel ?? Kalle har tjänat in 2 miljoner pensionspengar..Går i pension vid 65 års ålder..ska få pensionen under 14 år (168 månader) = 11 905 kr i månaden före skatt...Men om kalle nu blir 109 år gammal..?? vad händer då efter de 168 månaderna när pensionen skulle varit förbrukad och Kalle är 79 år??? Han lever ju i 30 år till ! Får han samma månads-belopp eller endast någon slags minimi-pension för de åren ???

Har förresten hört flera fall där släktingar ej talar om för myndigheter att deras gamle avlidit. De begraver den helt enkelt i det tysta och inkasserar pensionen så länge det håller.

Det där är jäkligt komplicerat, men man använder delningstal (i grund och botten en antagen genomsnittlig återstående livslängd vid ett givet pensionstillfälle) som man delar värdet på pensionskapitalet med och som sedan diskonteras med en årsränta.

Försäkringsbolag och andra institut som tillhandahåller privat- och tjänstepension använder motsvarande prognosräntor och livslängdsantaganden för att beräkna portionerna om betalas ut varje månad. Prognoserna och livslängdantaganden kan varierar ganska kraftigt från bolag till bolag, vilket skapar olika förutsättningar för alla pensionärer. Ju längre livslängd ett försäkringsbolag räknar med, desto mindre blir beloppen som betalas ut. Därtill har du prognosräntan som är ett motsvarande antagande fast om framtida avkastning (ofta knutet till någon statsobligation) vilket styr hur storleken på utbetalningarna förändras över tid. Låg prognosränta ger låga utbetalningar till en början, och vice versa.

Vem som är den största förloraren är svårt att säga. Om du lever länge men har en försäkring med låg prognosränta så finns risken att den största delen av ditt pensionskapital portioneras ut till dig när du är så pass gammal att du ändå inte har användning av pengarna. Lever du länge och har en försäkring med hög prognosränta så finns risken att ditt bolag inte klarar av att upprätthålla de nivåer man först lovat, då man gasat tidigt och nu får ta konsekvenserna. Vad som är att föredra varierar nog från fall till fall. Skräckscenariot finns för den kund som sparat x antal hundra tusen kronor i ett bolag med låg prognosränta och långa livslängdantaganden, dör tidigt och vid dödstillfället saknar dödsfallsskydd på sin pensionsförsäkring. Där kan en stor del av dennes besparingar försvinna ut i intet (kollektivet).
Senast redigerad av tuffkatt 2018-03-01 kl. 19:24.
Citera
2018-03-01, 20:01
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Okej, snittpensionen är så pass låg alltså? Oroväckande, och då förväntas väl vi 90-talister få det ännu sämre. Tur att man sparar privat

Snittet på total pension ligger på 19 000 per månad före skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in