2018-02-28, 21:39
Medlem
UG visade ikväll att åtalet mot Christer Pettersson var en konspiration av polis och åklagare. En av århundradets stora rättskandaler framstår det som. Märkligt att inte media kunnat gräva fram detta tidigare? UG visade att utsagorna från de vittnen som sett Pettersson vid biografen kunde avfärdas på olika grunder. Det får ju en att också fundera på vad Petterssons försvarare sysslade med vid rättegången.
Citera
2018-02-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Vissa hamnar snett andra inte...Christer blev dock oförtjänt jagad och fick sitt liv ännu mer förstört än det redan var efter mordet på Palme, vilket personligen väcker sympati hos mig för honom. När jag ser konfrontationen mellan Östlund och Pettersson blir man smått imponerad av hur lugn C.P är samt hur cool han är när han också frågar ut Östlund om hans vittnesmål...

UGs granskande var mycket bra. Gillar hur många "original" det fanns (och fortfarande finns) förr, alla pundare som blivit intervjuade uttrycker sig på ett sådant fascinerande vis att man blir helt tagen av människorna som olyckligt nog blivit offer för den här härvan...Som sannerligen är ett nationellt trauma som jag bara hoppas en dag blir löst.

Christers liv och leverne och omständigheten att han denna kväll befann sig i kvarteren och tidsmässigt för MOP gjorde honom lämplig som syndabock. Jag känner ingen samhörighet vare sig med honom eller de som "jagade" honom. Vad däremot Christer förtjänar liksom alla är en rättvis behandling. Det fick han inte.
Citera
2018-02-28, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
UG visade ikväll att åtalet mot Christer Pettersson var en konspiration av polis och åklagare. En av århundradets stora rättskandaler framstår det som. Märkligt att inte media kunnat gräva fram detta tidigare? UG visade att utsagorna från de vittnen som sett Pettersson vid biografen kunde avfärdas på olika grunder. Det får ju en att också fundera på vad Petterssons försvarare sysslade med vid rättegången.

Just det som var hans uppdrag som offentlig försvarare. Att få Christer Pettersson friad vilket också blev resultatet. Han hade utmärkta förhandlingsargument och vare sig du eller jag vet vilka förhandlingsrundor han hade med åklagare, polis, domare och politiker. De offentliga förhandlingarna verkar vara rena teatern och där var väl Christer den mest skolade.
Citera
2018-02-28, 21:52
Medlem
Hej alla.
(äntligen har jag hittat hit - till experterna på Palme-mordet)

Jag har sökt, men EJ funnit, uppgifter på en person som har intresserat mig i sammanhanget (iaf i MITT sammanhang).

Olof Palme skall ha haft ett offentligt (relativt offentligt) besök av en typ "minister"/statssekreterare under hösten 1985. Vet inte om det är från Palestina, Syrien, Libanon eller liknande.

Vem var det?
När var det? (helst datum eller åtminstone månad)

(Det är troligen en KVINNA)

Minnesbilder jag bär är Olof Palme tillsammans med en kvinna med svart/vit-randig palestinasjal. Hon har karaktäristisk något böjd näsa och mörka ögon. Jag minns det från media i Sverige typ DN och SvD samt kanske Rapport eller liknande. (jag har googlat i evigheter men inte funnit något.)

Är det NÅGON av er som kan ge mig något att gå på. (namn, parti, land)

(har kanske ett vagt minne av "Arafats högra hand" som en term i sammanhanget.)

TACK - för stort som litet svar (så att jag kan gå vidare i min eget lilla pussel omkring Olof Palme.)

//G
Citera
2018-02-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Hur många gånger ska vi som är inlästa på tråden behöva upprepa att det är
till 100 % känt att Holmër inte var socialdemokrat. Snarare ganska så mörkblå.

Nej när han utnämndes till SÄPO-chef av socialdemokraterna så kritiserades detta för att vara en politisk utnämning så att han skulle ha varit borgerlig är inte troligt. Dessutom stod han nära både Ebbe Carlsson och Olof Palme som ju var socialdemokrater.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_Holm%C3%A9r

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ebbe_Carlsson
Citera
2018-02-28, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Christers liv och leverne och omständigheten att han denna kväll befann sig i kvarteren och tidsmässigt för MOP gjorde honom lämplig som syndabock. Jag känner ingen samhörighet vare sig med honom eller de som "jagade" honom. Vad däremot Christer förtjänar liksom alla är en rättvis behandling. Det fick han inte.

CP var av allt att döma frivillig syndabock. Därmed kan man säga att han fick stå sitt eget kast, men han njöt av att vara i rampljuset och spela teater. Flera gånger sa han till olika personer att han hade mördat Palme, men så fort att det blev allvar så drog han tillbaka sina erkännanden.
Han tjänade dock en ganska bra hacka på att spela Palmemördare och han hade ett stort behov av pengar.
Citera
2018-02-28, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Christer Pettersson, må du vila i frid. Han förtjänar en ursäkt för allt skit han fått genomgå.

Att pajasen Löfvén köper Lisbeths version är föga förvånande.

Alla inom den socialdemokratiska toppen har köpt storyn att det var CP. De vill inte att sanningen skall komma fram och LP har ju utpekat honom. När LP utpekade honom i vittneskonfrontationen så brändes huvudvittnet och hon kunde aldrig mer vittna. Därmed skulle fallet aldrig kunna lösas. Det enda lilla problemet var att CP fortfarande levde och han kunde ju teoretiskt berättat sanningen vilket han också hade tänkt göra några dagar innan han dog.
Citera
2018-02-28, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
CP var av allt att döma frivillig syndabock. Därmed kan man säga att han fick stå sitt eget kast, men han njöt av att vara i rampljuset och spela teater. Flera gånger sa han till olika personer att han hade mördat Palme, men så fort att det blev allvar så drog han tillbaka sina erkännanden.
Han tjänade dock en ganska bra hacka på att spela Palmemördare och han hade ett stort behov av pengar.

Inte heller det håller jag med om. Han sa vid rättegången, "Det enda lyckliga i det här är att jag inte har mördat Palme". Det låter inte som "frivillig syndabock". Vad en person med hans dystra framtidsutsikter sedan valde att göra är inte något jag tänker vare sig bedöma eller kommentera.
Citera
2018-02-28, 22:31
Medlem
någon som kan läsa på aftonhoran vad Ture säger i betalsrtikel?
Citera
2018-02-28, 22:34
Medlem
HÖ kräver ”en miljon” för att delta i UG:s program. 😂 Säger en hel del om honom...

Han, TN och HH - urtypen av ”städare”. Verkar vara ett smutsigt byk dessutom!

Huruvida HH var röd eller blå har dryftats en del. Jag tror inte han visste det själv, eller ens brydde sig. Han vände med stor sannolikhet kappan enbart efter hur vindarna blåste för dagen.
Senast redigerad av KingKong90 2018-02-28 kl. 22:37.
Citera
2018-02-28, 23:11
Medlem
BrickTamlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Du har fel.

Inte alls omöjligt. Har du rätt?
Citera
2018-02-28, 23:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock
För att AH var fullt upptagen med livräddning på OP. Så hon flinade sannolikt inte.

De tre jag nämnde ovan är unga tjejer som alla tog sig till platsen runt OP direkt efter skotten. Därmed är dessa tre mer troliga, snarare än AH.
Frågan är när Per kom fram. Som han beskriver det såg han bara LP, OP, en flicka som titta på honom med någon som han tyckte såg ut som ett flin, plus en ljushårig grabb. Scenariot stämmer bra med att det skulle ha varit AH och SG som han såg, kanske sekunden innan de påbörjade hjärt-lungräddning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in