2018-02-28, 20:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Grabben min beställde lite Kina-skit från Wish idag. Verkade inte kosta mer än vanligt. Hur funkar det här nu då? Lägger Postnord på sin avgift i ett senare skede eller?

Ber om ursäkt om frågan redan är besvarad. Tråden är lång, orkar inte läsa hela.

När paketet anländer till sverige så får du en faktura på avgift + moms, när den är betald så skickas paketet vidare till dig.
Citera
2018-02-28, 20:57
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
När paketet anländer till sverige så får du en faktura på avgift + moms, när den är betald så skickas paketet vidare till dig.

Okej, tack.
Citera
2018-02-28, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej jag räknade med lönekostnader och hantering se ovan
vem betalar ompackningen och frakten till Sverige från Holland?

Du räknade bara lönen till arbetarna som landar på drygt 100 miljoner. Bemanningsföretaget hyr knappast ut sin personal helt gratis. Arena Personal är väl den enda vinnaren i den här affären.
Citera
2018-02-28, 21:01
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Fick hem en pryl idag som jag beställde den 8 februari. Kostar 24 kronor. "Camping and Hiking" står det på etiketten. När jag kollar på Ebay ser jag att produkten inte skickas till Sverige längre. Det kommer nog bli fler som inte vill riskera missnöjda kunder.

Sär här står det:

Sverige är nu med i samma kategori som flera "sh**hole countries". Grattis regeringen!

Fast det är bra, om de som inte kan leverera till sverige utan avgifter slutar sälja till sverige helt och hållet helt enkelt (i alla fall då det gäller varor av lägre värde). Så man slipper gå igenom tusentals säljare där en eller två kan skicka utan att det tillkommer avgifter.

Sedan är inte det något jag har märkt att de har börjat sluta sälja till sverige, jag tror det bara är en slump att just den säljaren slutade sälja till sverige. Det hände även tidigare att säljare som tidigare sålde till sverige helt plötsligt slutade, det i sig är inget nytt utan har alltid förekommit.
Citera
2018-02-28, 21:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det är sannolikt finansminister Magdalena Andersson (S) som är lobbisternas "stjärtgosse". Magdalena är statsråd i regeringen.

(16 jan 2018)
"Finansminister Magdalena Andersson ryter ifrån om Kinapaket"
"Nu säger finansminister Magdalena Andersson ifrån och berättar för TT att Finansdepartementet har begärt en handlingsplan av Tullverket."
https://www.breakit.se/artikel/10968/finansminister-magdalena-andersson-ryter-ifran-om-kinapaket

Notera: Finansminister Magdalena Anderssons (S) finansdepartement har begärt "handlingsplan av Tullverket".
Ja hon är ansvarig minister för att myndigheten följer de lagar som riksdagen beslutar så det är väl inte så konstigt. Hon kan inte hittepå en sådan sak själv.
Citera
2018-02-28, 21:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Fast det är bra, om de som inte kan leverera till sverige utan avgifter slutar sälja till sverige helt och hållet helt enkelt (i alla fall då det gäller varor av lägre värde). Så man slipper gå igenom tusentals säljare där en eller två kan skicka utan att det tillkommer avgifter.

Sedan är inte det något jag har märkt att de har börjat sluta sälja till sverige, jag tror det bara är en slump att just den säljaren slutade sälja till sverige. Det hände även tidigare att säljare som tidigare sålde till sverige helt plötsligt slutade, det i sig är inget nytt utan har alltid förekommit.

Många sluta sälja till Sverige pga den höga andelen återkrav pga att saker inte kommit fram mm
Citera
2018-02-28, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja hon är ansvarig minister för att myndigheten följer de lagar som riksdagen beslutar så det är väl inte så konstigt. Hon kan inte hittepå en sådan sak själv.

Som jag skrev " Finansminister Magdalena Anderssons (S) finansdepartement har begärt "handlingsplan av Tullverket"."
Kan det bli tydligare vem som lobbisterna har som sin egen "stjärgosse".

Är hon billig?
Citera
2018-02-28, 21:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Du räknade bara lönen till arbetarna som landar på drygt 100 miljoner. Bemanningsföretaget hyr knappast ut sin personal helt gratis. Arena Personal är väl den enda vinnaren i den här affären.
Nej jag räknade på vad bemanningsföretaget tar ut för att hyra ut personalen fast kanske felaktigt benämnde det som lön i min kalkyl. Det är ju inget höglöneyrke precis vi talar om utan outbildad arbetskraft med rutinarbeten typ en Postsorterare med 19700 i månaden.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-02-28 kl. 21:38.
Citera
2018-02-28, 21:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Som jag skrev " Finansminister Magdalena Anderssons (S) finansdepartement har begärt "handlingsplan av Tullverket"."
Kan det bli tydligare vem som lobbisterna har som sin egen "stjärgosse".

Är hon billig?
Om riksdagen bestämt att det skall betalas tull från första kronan och myndigheten tullverket inte lyder så är det Magdalena Anderssons uppgift att ta dom i örat och se till att dom följer lagen dom har i sin tur överlåtit det skitgörat på Postnord.

Katten på råttan och råttan på repet, repet på slaktarn och slaktarn på oxen…
Citera
2018-02-28, 21:30
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranc3r
Mycket spekulationer här. Nedan är vad som gäller.

Enligt 2 kap. 4 § femte punkten lagen (1994:1551) om frihet från skatt vid import m.m. är försändelser där värdet understiger 22 euro befriade från mervärdesskatt. Enligt punkten 3 är värdet för försändelser mellan privatpersoner 45 euro. Enligt punkt 2 tullverkets tillkännagivande av vissa beloppsgränser uttryckta i svenska kronor (TFS 2015:12) motsvarar beloppsgränsen 45 euro av 500 kronor och 22 euro av 300 kronor.

Vad avser tull är Sverige med i EU. Sverige har ingen egen kompetens kvar att själva besluta i den frågan.

Enligt artikel. 23 i Rådets förordning (EG) nr 1186/2009 av den 16 november 2009 om upprättandet av ett gemenskapssystem för tullbefrielse är varje försändelse som består av varor av ringa värde som sänds direkt från ett tredjeland till en mottagare i gemenskapen befriad från importtull om värdet understiger 150 euro. Enligt punkt 1 TFS 2015:12 motsvarar det 1 500 kr.

Den här avgiften om 125 kr tycks sakna lagstöd. Orkar inte undersöka huruvida det finns praxis på området. Rent generellt ersätts dock inte tjänster utan uppdrag. I det här fallet är det ju säljaren som har ett avtal avseende frakt med posten.

Lagen har ändrats. Fast jag tolkar det fortfarande som att försändelser som inte överstiger 22 euro ska undantas beskattning.

Orkar inte fördjupa mig i paragraferna nu. Någon jurist kan kanske reda ut detta.

4 § Frihet från mervärdesskatt vid import ska medges för...

5. andra försändelser än sådana som avses i 4 och 3 § 6, utom om försändelsernas värde överstiger 22 euro. Lag (2017:1197).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19941551.HTM

https://www.lagboken.se/Lagboken/sfs/sfs/2017/1100-1199/d_3125572-sfs-2017_1197-lag-om-andring-i-lagen-1994_1551-om-frihet-fran-skatt-vid-import-m.m
Senast redigerad av Zeta9 2018-02-28 kl. 21:34.
Citera
2018-02-28, 21:37
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Många sluta sälja till Sverige pga den höga andelen återkrav pga att saker inte kommit fram mm

Ja det har länge varit extra långa leveranstider till sverige mycket p.g.a den långsamma hanteringen på arlanda (i framtiden örebro också).

Denna nyhet gör väl inte det bättre för dem, men jag har inte sett några tecken på att det har skett någon dramatisk förändring i vilka som säljer till sverige än så länge.
Citera
2018-02-28, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Lagen har ändrats. Fast jag tolkar det fortfarande som att försändelser som inte överstiger 22 euro ska undantas beskattning.

Orkar inte fördjupa mig i paragraferna nu. Någon jurist kan kanske reda ut detta.

4 § Frihet från mervärdesskatt vid import ska medges för...

5. andra försändelser än sådana som avses i 4 och 3 § 6, utom om försändelsernas värde överstiger 22 euro. Lag (2017:1197).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19941551.HTM

https://www.lagboken.se/Lagboken/sfs/sfs/2017/1100-1199/d_3125572-sfs-2017_1197-lag-om-andring-i-lagen-1994_1551-om-frihet-fran-skatt-vid-import-m.m
Tack!

Notera lagens text 2017 stadgar "Frihet från mervärdesskatt vid import ska medges för......... en försändelse från en privatperson till en annan privatperson".

Notera inget nämns om att sändas ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in