2018-02-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jag tror som du att dumsvensken slutar att köpa mobilskal i Kina när dom får betala den verkliga kostnaden. Frågan är vem som skall betala frakten inom EU för dessa paket om dom behöver lastas om i ett land för att skickas vidare till nästa DEN lösningen skall bli intressant att höra.

Postnord går med 1,2 Miljarder i förlust varje år p.g.a Kinapaketen det får alla skattebetalare vara med att betala, är det rättvist? Är det inte bättre att kostnaderna hamnar hos de som beställer mobilskal för 20 kr...
Den verkliga kostnaden är kina-pris+moms, inget annat.

Priset för frakten har Sverige varit med och godkänt.
Om det är en subvention så finns det en överfylld biståndsbudget att ta pengar ifrån.
U-landsbistånd skall betalas via just biståndsbudgeten, inget annat.
Svensken har redan betalt en gång, det räcker

Edit: "Varför så billigt?

Många undrar hur frakten från Kina kan vara så billig i förhållande till vad det kostar att skicka saker inom Sverige. När någon i ett annat land, till exempel Kina, vill skicka en försändelse till Sverige betalar han eller hon gällande porto till postoperatören i avsändarlandet, China Post i det här fallet. China Post betalar i sin tur terminalavgifter till postoperatören i desti*nationslandet, i det här fallet PostNord."
Vidare:
"Terminalavgifterna regleras också genomVärldspostföreningens regelverk. Eftersom Kina i postala sammanhang, såvitt avser nivån på terminalavgifter, klassas som ett utvecklingsland är avgifterna lägre än de PostNord/Sverige får från industrialiserade länder t ex Tyskland."
https://www.postnord.com/sv/om-oss/vara-asikter/blogg/blogg/kina-nytt-favoritland-att-handla-ifran/

Sverige har varit med och beslutet om ovanstående regelverk. Saknas pengar så finns biståndsbudgeten att ta pengar ifrån för att betala.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-28 kl. 19:38.
Citera
2018-02-28, 19:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Den verkliga kostnaden är kina-pris+moms, inget annat.

Priset för frakten har Sverige varit med och godkänt.
Om det är en subvention så finns det en överfylld biståndsbudget att ta pengar ifrån.
U-landsbistånd skall betalas via just biståndsbudgeten, inget annat.
Svensken har redan betalt en gång, det räcker

Edit: "Varför så billigt?

Många undrar hur frakten från Kina kan vara så billig i förhållande till vad det kostar att skicka saker inom Sverige. När någon i ett annat land, till exempel Kina, vill skicka en försändelse till Sverige betalar han eller hon gällande porto till postoperatören i avsändarlandet, China Post i det här fallet. China Post betalar i sin tur terminalavgifter till postoperatören i desti*nationslandet, i det här fallet PostNord."
https://www.postnord.com/sv/om-oss/vara-asikter/blogg/blogg/kina-nytt-favoritland-att-handla-ifran/
kina som är världens största ekonomi behöver inget u-landsbistånd från svenska skattebetalare det faller ju på sin orimlighet...
Citera
2018-02-28, 19:35
Medlem
Citat:
kina som är världens största ekonomi behöver inget u-landsbistånd från svenska skattebetalare det faller ju på sin orimlighet...
Fråga din regering om svar, den har beslutet om Kinas status.

Passar inte galoscherna så kan man alltid flytta, eller hur var det du sa tidigare till en annan "postare"?
Citera
2018-02-28, 19:38
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Fråga din regering om svar, de har beslutet om Kinas status.

Passar inte galoscherna så kan man alltid flytta, eller hur var det du sa tidigare till en annan "postare"?
Samma "regering" som beslutat om att man skall betala moms och avgiften gillar man inte det kan man också flytta i så fall :-)
Citera
2018-02-28, 19:39
Medlem
Citat:
Varför skulle det kosta staten mer än om man betalar ut aktivitetsersättning till samma personer menar du? Det är väl bättre att dom jobbar än att dom går hemma och gör ingenting?

Om avgiften + momsen går jämnt ut med löner och hantering är det en stor vinst, troligtvis så går det plus i början tills alla upptäcker att det inte lönar sig att köpa billigt småkrafs från Kina.

Lönekostnader -100MKr
Hantering -100MKr
Lokaler -100MKr
Minskad aktivitetsersättning +70MKr
Skatteintäkter +30MKr
Momsintäkter +250MKr
Import avgifter +750MKR

Summa in i statskassan +800MKr per år
Postnords resultat -1200MKr per år

Summa vi går ändå -400MKr på Kinapaketen

Du har glömt kostnaden till bemanningsföretaget. Alla paket ska också ta en extratur till Örebro för hantering av tull & moms. Den här åtgärden är tandlös och kommer bara att innebära extra kostnader för samtliga parter.

En del företag har redan börjat omdirigera sina flöden för att undvika den extra administrationsavgiften om 75 kronor per paket från tredje land, som Postnord inför den 1 mars. Istället för att ta rutten raka vägen från Kina till Sverige kommer paketen att mellanlanda i Holland, ompaketeras och importeras som om EU vore avsändaren.
Citera
2018-02-28, 19:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Du har glömt kostnaden till bemanningsföretaget. Alla paket ska också ta en extratur till Örebro för hantering av tull & moms. Den här åtgärden är tandlös och kommer bara att innebära extra kostnader för samtliga parter.

En del företag har redan börjat omdirigera sina flöden för att undvika den extra administrationsavgiften om 75 kronor per paket från tredje land, som Postnord inför den 1 mars. Istället för att ta rutten raka vägen från Kina till Sverige kommer paketen att mellanlanda i Holland, ompaketeras och importeras som om EU vore avsändaren.
Nej jag räknade med lönekostnader och hantering se ovan
vem betalar ompackningen och frakten till Sverige från Holland?
Senast redigerad av kimdah2002 2018-02-28 kl. 19:46.
Citera
2018-02-28, 19:48
Medlem
Citat:
Samma "regering" som beslutat om att man skall betala moms och avgiften gillar man inte det kan man också flytta i så fall :-)
Nej ,jag behöver inte flytta eftersom jag vet att man har rätt att arbete för att förändra politiska beslut genom handling - obetald.
Jag tror på demokrati - tveksamt vissa andra gör

Nej det är inte regeringen som har beslutat om avgift. Det vet du. Det är en lag från 1994, om jag minns rätt, som man hänvisar till.

Sensaste praxisen är som alla vet är mommsfritt upp till 22 Euro - och det bör man fortsätta med.

Sedan är jag för att all postfrakts-pris skall vara kostnadsbaserad, men det anser inte vår riksdag, regering.
Det är dessutom ett spörsmål för en annan tråd.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-28 kl. 19:51.
Citera
2018-02-28, 19:56
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Nej ,jag behöver inte flytta eftersom jag vet att man har rätt att arbete för att förändra politiska beslut genom handling - obetald.
Jag tror på demokrati - tveksamt vissa andra gör

Nej det är inte regeringen som har beslutat om avgift. Det vet du. Det är en lag från 1994, om jag minns rätt, som man hänvisar till.

Sensaste praxisen är som alla vet är mommsfritt upp till 22 Euro - och det bör man fortsätta med.

Sedan är jag för att all postfrakts-pris skall vara kostnadsbaserad, men det anser inte vår riksdag, regering.
Det är dessutom ett spörsmål för en annan tråd.
Det här med 22 Euro verkar du ha fått om bakfoten det har alltid varit 0 Euro enligt Tullverket.
Citera
2018-02-28, 19:58
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Jag tror som du att dumsvensken slutar att köpa mobilskal i Kina när dom får betala den verkliga kostnaden. Frågan är vem som skall betala frakten inom EU för dessa paket om dom behöver lastas om i ett land för att skickas vidare till nästa DEN lösningen skall bli intressant att höra.

Postnord går med 1,2 Miljarder i förlust varje år p.g.a Kinapaketen det får alla skattebetalare vara med att betala, är det rättvist? Är det inte bättre att kostnaderna hamnar hos de som beställer mobilskal för 20 kr...

Du vet väl ändå att det är lögn, PostNord Sverige går med vinst, men PostNord Danmark går med förlust..
Citera
2018-02-28, 20:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Du vet väl ändå att det är lögn, PostNord Sverige går med vinst, men PostNord Danmark går med förlust..
Det finns bara ett Postnord och nej 2017 gjorde både Sverige och Danmarksdelarns förlust. Du kanske tänker på 2016 då sverigedelen gjorde vinst p.g a att dom sparkade en massa brevbärare
Citera
2018-02-28, 20:02
Medlem
Citat:
Det här med 22 Euro verkar du ha fått om bakfoten det har alltid varit 0 Euro enligt Tullverket.
Så¨då menar att Tullverket inte märker av att inga paket av ringa värde från länder utanför EU inte momsas?

Det är en "farytaile", för idioter att tro på.
Citera
2018-02-28, 20:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Så¨då menar att Tullverket inte märker av att inga paket av ringa värde från länder utanför EU inte momsas?

Det är en "farytaile", för idioter att tro på.
Så enligt dig vem beslutade om ändringen från 22 till 0 inte Postnord i alla fall. Det har alltid varit 0 från t.ex USA då borde det väl i rättvisans namn vara 0 från kina också eller skall vi ha 22 i u-landsbistånd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in