2018-02-28, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Är det bara personangrepp du kan använda dig av?

Det finns ett otal av anledningar till att LP vill ha någon som skyldig. Oavsett vem det är.

Nej knappast. En normal person, vilket jag tror att LP är, vill inte att en helt oskyldig person skall få livstids fängelse för något han inte har gjort. Tro inget annat.

LP:s utpekande av CP har inget värde eftersom hon tidigare hade sagt att hon inte ens såg ansiktet på GM. Dessutom var detta ganska långt senare. Hon hade fått förhandsinformation om vem hon skulle utpeka.

Så hur kommer det sig att en normal människa utpekar en person som hon vet är oskyldig? Jo det finns bara en och endast en förklaring och det är att hon visste att den personen gjorde det frivilligt. Hon visste också att CP med största sannolikhet skulle frikännas.

Hela CP:s personlighet och beteende visar också på samma sak. Han trivdes med att folk trodde att det var han, så länge han slapp sitta inlåst. Han lyckades till och med lura TV3 på hundratusentals kronor för att han hade sagt att han skulle erkänna i direktsändning.
Citera
2018-02-28, 16:38
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Men mördaren hade ingen blå täckjacka. Det hade däremot Björkman.

Björkman hade mycket bullig blå täckjacka

Mördaren hade litet bullig marinblå XXL täckjacka

http://oi66.tinypic.com/2w6uyog.jpg
Senast redigerad av 299792458 2018-02-28 kl. 16:44.
Citera
2018-02-28, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Strax på Malou efter 10 är Anna Hage med och berättar om händelsen, just nu.

Nämns hon i utredningen alls?

Det kändes som hon ville göra PR för sin bok hon skrivit om detta. Tydligen har mordet tagit så hårt på henne att hennes vardag blivit påverkad i 30 år. Jag hoppas alla andra såg igenom henne också. Hon visste inte ens att det var Palme fören Lisbet sa det. Jisses.
Citera
2018-02-28, 16:58
Medlem
Citat:
Men mördaren hade ingen blå täckjacka. Det hade däremot Björkman.
Utredarna valde att hålla Björkman och Lisbeth åtsklda under alla år. Ingen återförening vid rekonstruktion eller fotoförevisning av Björkman så som han var klädd, eller hans utseende i övrigt. Hon har mig veterligen bara sett honom under dessa sekunder. Sedan höll han sig i bakgrunden och inne i porten tills hon for i väg i ambulansen.
Vad hade en sådan konfrontation kunnat ge? Låt säga att det då ringt en liten klocka, och att hon kunnat identifiera personen som Björkman. De tittade ju på varandra.
Förmodligen hade man kunnat avfärda Christer Pettersson som tänkbar gärningsman redan här.
Kan man påvisa att hon faktiskt inte sett mördaren så hade hennes vittnesmål inte varit värt någonting.
Det fanns alltså en del att vinna på att inte konfrontera henne med Björkman.
Citera
2018-02-28, 17:00
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Björkman hade mycket bullig blå täckjacka

Mördaren hade litet bullig marinblå XXL täckjacka

http://oi66.tinypic.com/2w6uyog.jpg

Mördaren hade inte en blå täckjacka överhuvudtaget.
Citera
2018-02-28, 17:03
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.giroux

Det kändes som hon ville göra PR för sin bok hon skrivit om detta. Tydligen har mordet tagit så hårt på henne att hennes vardag blivit påverkad i 30 år. Jag hoppas alla andra såg igenom henne också. Hon visste inte ens att det var Palme fören Lisbet sa det. Jisses.

Ja, hon nämns i utredningen. Hon vittnade dessutom under rättegången mot Christer Pettersson.
Citera
2018-02-28, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej knappast. En normal person, vilket jag tror att LP är, vill inte att en helt oskyldig person skall få livstids fängelse för något han inte har gjort. Tro inget annat.

Hela CP:s personlighet och beteende visar också på samma sak. Han trivdes med att folk trodde att det var han, så länge han slapp sitta inlåst. Han lyckades till och med lura TV3 på hundratusentals kronor för att han hade sagt att han skulle erkänna i direktsändning.

Förhållandet mellan CP och TV 3 var nog mera en win-win situation.
CP fick pengar att finansiera sitt missbruk och TV3 fick spännande tvprogram.
Citera
2018-02-28, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v.giroux

Visst kan hon ha velat göra PR för sin bok, men det hon säger i sak kan vara sant. Jag tror inte att hon bara har hittat på för då är risken stor att det skulle slå tillbaka. Men visst kan hon ha skarvat lite.

Det sista tycker jag faktiskt inte alls är konstigt. Det är kanske inte det första man tänker när man ser en person ligga blodig på gatan att det skulle vara statsministern. Han var troligen inte heller sig lik där han låg i mörkret på trottoaren i en blodpöl och Lisbet Palme skulle nog inte alla känna igen.
Om Anna var nyutexaminerad sköterska var säkert hennes fokus att rädda den skadade personen.
Citera
2018-02-28, 17:08
Medlem
80231s avatar
Citat:

LP:s utpekande av CP har inget värde eftersom hon tidigare hade sagt att hon inte ens såg ansiktet på GM. Dessutom var detta ganska långt senare. Hon hade fått förhandsinformation om vem hon skulle utpeka.

Så hur kommer det sig att en normal människa utpekar en person som hon vet är oskyldig? Jo det finns bara en och endast en förklaring och det är att hon visste att den personen gjorde det frivilligt. Hon visste också att CP med största sannolikhet skulle frikännas.

LP är inte en normal person. Det är kanske bäst att utgå från det.

När det kommer till att sätta dit oskyldiga personer för att nå personlig framgång, eller för att skydda sig eller sin grupp, så finns det en radda av exempel. Jag inser att jag har gett mig in i konspirationsteoretikernas tempel här på FB, där det där som kallas för fakta inte har någon betydelse, så jag tar och gör en liten snygg exit.
Citera
2018-02-28, 17:10
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Så hur kommer det sig att en normal människa utpekar en person som hon vet är oskyldig? Jo det finns bara en och endast en förklaring och det är att hon visste att den personen gjorde det frivilligt.
Det är väl rimligare att hon litar på polisen när dom kommer dragandes med CP och sen övertygar hon sig själv? Knappast första gången i kriminalhistorien sånt händer och har den fördelen att inga konspirationer behövs som förklaring. Hela förhållandet mellan Lisbet och rättsvårdande myndigheter verkar ju osunt från början.
Citera
2018-02-28, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
[/b]
Förhållandet mellan CP och TV 3 var nog mera en win-win situation.
CP fick pengar att finansiera sitt missbruk och TV3 fick spännande tvprogram.

Ja så kan man ju se det. För TV3 spelade det egentligen inte så stor roll om han var skyldig eller inte, men det visar ändå på hur CP var som person. Han kunde säga till folk att han var skyldig, men så fort det var allvar så tog han tillbaka sitt erkännande. Han tjänade en hel del pengar på detta och han behövde pengar. Han var dessutom en erkänt duktig skådespelare i sin ungdom och fick genom detta använda sin talang lite grand.

Man kan ju också misstänka att hans död inte var helt naturlig. Någon kan ha varit rädd för att han en gång skulle avslöja den verkliga sanningen.
Citera
2018-02-28, 17:21
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Mördaren hade inte en blå täckjacka överhuvudtaget.

Förhöraren: Lade du märke til några detaljer på den här täckjackan? det finns ju jackor som är sydda i rutmönster och-?

Leif Ljunqvist: Rutmönster, ja.

Förhöraren: Det var det?

Leif Ljunqvist:
Jaa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här