2018-02-28, 13:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Problemet ligger i att vi subventionerar Postnord via skattsedeln och då kan inte kommersiella företag komma in på marknaden och effektivisera den ytterligare. Statliga subventioner är alltid av ondo då det tar bort konkurrensen och hindrar all privat framåtanda.

Precis, jag håller helt med. PostNord kan mota bort konkurrenter genom sin särställning och det leder till ineffektiva och dyra lösningar. Att anställa horder av personal för att lösa detta är inte direkt frammåtanda.
Citera
2018-02-28, 13:29
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men då kan väl du berätta vilka av de uppgifter som PostNords nyanställda med 3 timmars utbildning gör som inte går att helt eller delvis automatisera, antar att du inte kommer svara din hjärndöda idiot! Förutom att automatisera det manuella arbetet som kommer göras kan man förstås också söka efter lösningar som bygger bort problemet.

Som jag tidigare påpekat:
Idag på marknaden för optiska scanners finns ingen maskin son kan scanna ett
skrynklig skitig jiffypåse och få med avsändare, mottagare, innehåll. värde mm .
Men rätta mej om jag har fel. Tror Postnord skulle köpa 10 st direkt om dom fans och funkade.
I den mån det överhuvud taget går att föra en diskussion framåt med dej så skulle det underlätta
oerhört om du läser vad andra skriver.
Citera
2018-02-28, 13:32
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
skrynklig skitig jiffypåse och få med avsändare, mottagare, innehåll. värde mm .
Men rätta mej om jag har fel. Tror Postnord skulle köpa 10 st direkt om dom fans och funkade.
I den mån det överhuvud taget går att föra en diskussion framåt med dej så skulle det underlätta

Det är väl det streckkoden på paketet är till för?
Citera
2018-02-28, 13:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

"Fanns och funkade", effektiva företag skulle driva på för att ordna lösningar och även om dessa inte klarar 100% av alla försändelser kan personalmängden som behövs minskas radikalt. Sedan kan smarta människor förstås hitta helt andra lösningar än att bara automatisera det manuella arbetet också men detta är långt över din förmåga att ens förstå. Du är totalt inskränkt och trögtänkt, om du inte jobbar på PostNord skulle du säkert passa bra in i den kulturen.
Citera
2018-02-28, 13:37
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Precis, jag håller helt med. PostNord kan mota bort konkurrenter genom sin särställning och det leder till ineffektiva och dyra lösningar. Att anställa horder av personal för att lösa detta är inte direkt frammåtanda.

Dyra lösningar ?

Ehhh

Porto från Kina till Sverige 100 gram = 11 CNY + avgift för tulldeklaration
DHL från Kina till Sverige 100 gram = 520 CNY + avgift för tulldeklaration

Priserna från DHL, UPS etc har legat på denna nivå senaste 10 åren.
Citera
2018-02-28, 13:39
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är väl det streckkoden på paketet är till för?

Streckkoden på ett Chinapost paket är enbart kollinummret, ingen annan information.
Citera
2018-02-28, 13:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Dyra lösningar ?

Ehhh

Du visar återigen upp hur korkad du är, hur mycket vill du göra bort dig egentligen?
För det första står inte PostNord för frakten från Sverige till Kina och sedan handlade diskussionen om totalkostnaden och inte bara vad konsumenter betalar. Tänk lite innan du återigen häver ur dig skit, du har inte gjort annat än det hittills.
Citera
2018-02-28, 13:46
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
"Fanns och funkade", effektiva företag skulle driva på för att ordna lösningar och även om dessa inte klarar 100% av alla försändelser kan personalmängden som behövs minskas radikalt. Sedan kan smarta människor förstås hitta helt andra lösningar än att bara automatisera det manuella arbetet också men detta är långt över din förmåga att ens förstå. Du är totalt inskränkt och trögtänkt, om du inte jobbar på PostNord skulle du säkert passa bra in i den kulturen.

Exakt HUR skall Postnord driva på China Post ? Dom är INTE samma företag.

Det är inte så att China Post inte har intresse av att få fram en edi lösning.
Problemet är ju att dom har 500 miljoner kunder som skall förmås använda systemet alternativt
alternativt att deras 80.000 postkontor utbildas och förses med utrustning.
Citera
2018-02-28, 13:47
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Du visar återigen upp hur korkad du är, hur mycket vill du göra bort dig egentligen?
För det första står inte PostNord för frakten från Sverige till Kina och sedan handlade diskussionen om totalkostnaden och inte bara vad konsumenter betalar. Tänk lite innan du återigen häver ur dig skit, du har inte gjort annat än det hittills.

Sluta gapa. Vi pratar väl import / ankommande post ? Du skriver " från sverige till kina "
typo ?
Citera
2018-02-28, 13:56
Medlem
Det kan ha sina risker med att handla billigt

https://www.hd.se/2018-02-27/hennes-mobilladdare-borjade-brinna-jag-lag-i-sangen-nar-det-blixtrade-jag-blev-jatteradd?utm_medium= email&utm_campaign=HDs%20nyhetsbrev%202018-02-28&utm_content=HDs%20nyhetsbrev%202018-02-28+CID_b416f9b52681845c1b3006bffb273a3b&utm_source =CampaignMonitor&utm_term=Helsingborg%20Mobilladda ren%20brjade%20brinna%20%20nu%20varnar%20hon%20and ra

t
Citera
2018-02-28, 13:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Dyra lösningar ?

Ehhh

Ja tar vi bort subventionerna som vi betalar via skattsedeln till Postnord så kan DHL och övriga bolag konkurrera på ett mer rättvist sätt
Citera
2018-02-28, 14:04
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja tar vi bort subventionerna som vi betalar via skattsedeln till Postnord så kan DHL och övriga bolag konkurrera på ett mer rättvist sätt

Nu ägs ju DHL av Deutche Post dvs Tyska posten så...

Det är väl subventionerna som Kinesiska posten har som skall bort ?
Det kan ju inte vara Postnord's fel att portot är billigt från Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in