2018-02-28, 10:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror det kan vara som du skriver att han tillvants vid en malströmslikande sits och överrumplats när han var alltför nära virvelns mitt. Typ. När han tittar upp ser han inte över virvelns väggar.

"Ädelmodet" är där och då snarare en del av det som skymmer sikten för honom, att det kan gå att stiga ut ur bubblan och be om omhändertagande av hela familjen.

Han skulle ha sjukskrivit sig/tagit tjänstledigt (men vad hade då hänt med hans ansökan...).

En del av de val han (de) måste ha ställts inför måste ha tett sig nära nog teoretiskt och praktiskt otänkbara och ogenomförbara...

Ändå hade det nog räckt att lyfta telefon och ringa efter en ambulans.

Sen vad gäller hans profession — jag vill ju ändå tro att en person på gränsen till professur kan uppamma ett mått av självdistans vad gäller arbetets betydelse — om det gäller moms och man har två döttrar i aktuell ålder. Men, jag vet att så inte alltid är fallet för andra (med andra bakgrunder). Och jag kan fullt förstå om man låter sig trasslas in i de gropar och gryt som kommer med häradet. Men det är en slöja som när somhelst kan släppa från sitt fäste, i alla fall om inte rätt elelr optimala förutsättningar råder. Det är svårt för någon att bedöma hur OH förhöll sig till det där, men vid det laget han befann sig i borde han ha kunnat lägga sig till med en mycket pragmatisk inställning — även omdet finns olika sätt att vara pragmatisk på... Som det finns olika sätt att vara motiverad (för sitt kall) på...

Jag tror ju han kan ha hamnat i något limbo på flera olika plan pga att det var så många saker oavgjorda och det inte fanns ngn tydlig och färdig väg att välja, bara indefinita utvecklingar.

Han borde i så fall bett om hjälp, och han borde ha bett om någon form av tjänstledighet från det mesta utom kollegiala kontakter. Men med en döende hustru och mamma till sina svårt och omsorgskrävande, sjuka döttrar så sitter man potentiellt i ett överjävligt mentalt skruvstäd.

Har föräldrarna där inte har sinnesnärvaro att se till sin egen situations verkliga behov, då är man nog lätt ett byte för undergång. Under intryck av egen förståndighet... eller avsaknad av den.

Men sen kommer då ansatserna till gemensam planering till det, vilket väl ändå antyder lite i annan riktning, att OH inte ser ngn framtid explicit för egen del.

Vilket väl när man tänker på det ändå inte behöver handla bara om jobbet. Utan kanske om att inte orka vara den där som förlorade allt.
Du skriver: "En del av de val han (de) måste ha ställts inför måste ha tett sig nära nog teoretiskt och praktiskt otänkbara och ogenomförbara...

Ändå hade det nog räckt att lyfta telefon och ringa efter en ambulans.". - Ja, men dessförinnan hade OH (och kanske i förekommande delar i viss mån även HB) vid sidan av seminarier, konferenser och tjänsteresor avverkat massor med läkarbesök, laboratorietester och olika terapiresor, skol- och lärarmöten, support av hustrun under hennes olika sjukdomsperioder, osv. - En ambulans i det läget hade väl närmast behövt remma fast OH vid en bår för direkttransport till ett vilohem..? - Han måste ha varit på gränsen till utbränd/uppgiven. - Att vid sidan av sitt krävande och påpassade arbete (inte minst tanke- och koncentrationsmässigt) också behöva hantera läkar-, rektors-, lärar-, pianolärarinne-, kurators-, skolsköterske-, elev/klass- och psykologkontakter bör ha varit som att ideligen vara tvungen att ställa om kursen, tills allt bara måste ha snurrat som i en kompass som fått fnatt. - Eller som du så träffande skriver: ”...tillvants vid en malströmslikande sits och överrumplats när han var alltför nära virvelns mitt.”. - Och de ”indefinita utvecklingar” du nämner bör ha haft stor betydelse eftersom man - trots hans till synes säkra yrkessits - bör kunna anta att han varken varit bekväm med att improvisera, eller att ta något för givet i konkurrensens och intrigernas värld plus att det nog satt i ryggmärgen och självsynen att han skulle prestera på topp i såväl yrkeslivet som på hemmafronten. - En pliktmänniska; ja, men samtidigt med ett känsloregister som måste ha fått honom att många gånger känna sig otillräcklig då han stött på saker han varken kunde eller visste hur han skulle bemästra. - Det räcker inte alltid att läsa på eller slå upp i en bok; han saknade pga begränsad livserfarenhet; ett utstakat liv huvudsakligen i en fredad zon, de nödvändiga fallskärmar och den flexibilitet som behövts. Han utstrålar dessutom en viss ängslan som kan ha medfört att han haft svårt att värja sig mot psykologiskt hokuspokus; dragits in i psykosyntesterapiernas grumliga tankegångar på bekostnad av omdöme och klarsyn.

Räcker det..? - Nej, jag vill tro att han - trots allsköns påverkan - i grund och botten var alltför självmedveten. - Jag ser egentligen bara ett trippelmord, utfört av endera parten: om HB: ingen överlevande; om OH: en överlevande. - Men detta motsägs ju av alla PM mm - så det enda som då måste tilläggas den hypotesen är att ytterligare en person befann sig i huset.

Hypotesen om ett verkligt samförstånd är dock hitintills den starkaste eftersom polisen refererat till ett gemensamt avskedsbrev, men anser att det fortfarande saknas ett antal komponenter för att hypotesen ska framstå som trovärdig, t.ex. att även OH dragit på sig en obotbar sjukdom.
Citera
2018-02-28, 10:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag kan tänka mig att han grät om det stämmer att han blev ensam kvar. Men det vet vi egentligen inte.

Polisens pressmeddelande gällande brevet är ganska tydligt:

Jag vet inte hur du får det till en dokumenterad osäkerhet.
Har uppfattat förundersökningsledarens utsagor som att detta brev befinner sig på analys - liksom många andra fynd i huset.
Citera
2018-02-28, 11:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Så tolkar inte jag informationen som kommit från polisen.
Hur tolkar du informationen, då? - Man har sagt att händelseförloppet är oklart plus att man inte heller kan säga vem som dödade barnen. - Vet man ens när de olika familjemedlemmarna avled..?
Citera
2018-02-28, 11:03
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Känner på ett liknande sätt här och det var under lång tid den största anledningen till att jag hängde i tråden och är eg så fortf även om det ser ut att dröja med bild just nu

Förmodligen kommer det ingen bild på H. Annars hade det nog redan gjort det.

Vi vet ju inte vad de hade för förflutet innan de träffades och fick barn. Kanske finns nåt att dölja därifrån.
Citera
2018-02-28, 11:08
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
[/spoiler]Föräldrarna ska alltså inför kameran under mer än en kvart ha suttit och berättat varför de ansett sig tvingade att ta livet av sina två barn - trots att det ena barnets läkare velat utreda vilken sjukdom barnet led av - och trots att man ännu inte grävt färdigt i vaccinationsträsket!?Vad gjorde han under dessa... timmar? - Tvinnade ett rep..?

Eftersom polisen gått ut med att man ännu inte fått svar på huruvida brevet skrivits under av bägge föräldrarna (äktheten), framstår det som mycket konstigt att inte ref. video kunnat råda bot på polisens dokumenterade osäkerhet. Vidare har man från polishåll sagt sig ha flera lösa trådar kvar att följa upp samt att man inte har den blekaste aning om vad som egentligen har ägt rum inne i huset: vem som dödat barnen och vad som sedan skedde, alt. vad som skett dessförinnan.

Så dumt, "tvinnade rep"?

Kan du inte lämna raljerandet åt sidan? Det är ju upp till var och en vad man tror och jag vet att det kommer att komma nya infon, förmodligen, här på tråden, och då hoppas jag att vill man inte tro det som skrivs, så kan man ju på ett respektfullt vis även skriva det.
Citera
2018-02-28, 11:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
GM kanske finns på någon av landstinget stöttad klinik, som frikostigt bjussar på diagnosen ME/CFS till trötta flickor? När sen allmänheten får upp ögonen för sektbaserade dåd (där livskvalitet är ett ledord i sekten) så är det dags att byta fot. Då beror morden på högfungerande autism!

LIVSKVALITET. Ett ord som ME-sekten använder. Oskar tog det till sig. Och använde det som argument för att låta hela familjen somna in. Sjukdomen var ju SÅ hopplös, det var så mörkt och fruktansvärt! Dagarna innan dog en förgrundsgestalt i den hopplösa föreningen, Anne Örtengren.

Har väl aldrig varit med om att se en så dyster och hopplös stämning som i dessa patientföreningar. Kraftigt verkansfullt om man vill föda ännu mer hopplöshet. Snart vet vi var den stora skulden finns!
Vi lever i ett konstifikt ”Diagnos-Sverige” där man måste sätta etiketter på människor för att känna sig trygg - särskilt på andra mäniskor, men också på sig själv om man anser sig ha nytta av etiketten eller bokstavskombinationen. Barn brännmärks tidigt med att läkare ristar in outplånliga bokstäver i pannan på dem - och de kommer för all framtid att kunna spåras i olika papper och journaler. Aningslösa föräldrar pumpar sina barn fulla med piller, vaccinationer mm, och själva sätter föräldrarna i sig psykofarmaka, insomningstabletter och alla möjliga och omöjliga vitaminberikade halvfabrikat. Man pratar snart inget annat än träning och smalkost; allt under det att omdömet sinar och hjärnkontoret blir allt rörigare och till slut slammar igen av alla tillskott och fibrer.

”Livskvalitet” var ordet - dvs inte berikande upplevelser, utan en framtid full av berikade livsmedel.
Citera
2018-02-28, 11:16
Medlem
Citat:
....

”Livskvalitet” var ordet - dvs inte berikande upplevelser, utan en framtid full av berikade livsmedel.
Nåja, livet som ett enda äventyrsbad ... tänk vad det flabbas nuförtiden. Få kommer ihåg pastor Janssons tomma påse, men det gjorde nog den här familjen ... på något sätt. Med tiden får många av oss omvärdera lite
Citera
2018-02-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Mörkrädd behöver du inte bli...längesedan jag skrev att allt började med A och borreöiainfektion som hon naturligtvis blivit behandlad för...men aldrig riktigt frisk och därav föräldrarnas sökande efter svar.
Sedan att Moa började få samma symptom som A vill jag inte spekulera i.Töserna hade i vart fall ingen diagnos annat en idiopatisk trötthet.
Och vad gäller pm till Avd 9 så är jag skeptisk.
Tänk lite själva över dessa teorier ni har om förgiftning med sömnmedel el dylikt....Inte så svårt för rättsmedicin att spåra då de skulle vetat vad de letar efter.Det är inte ens helt säkert att bägge har skrivit under brevet.Huset är fortfarande avspärrat.Att polisen är på det klara med vad som hänt så är det ju de anhöriga som känner paret bäst.Och det har varit många förhör !

Sen behöver ju de anhöriga inte heller haft mycket kontakt med familjen Bjärred. Jag har ingen kontakt med min släkt och vet ingenting om dem. Kommer heller aldrig att ha.
Citera
2018-02-28, 11:18
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Du skriver: "En del av de val han (de) måste ha ställts inför måste ha tett sig nära nog teoretiskt och praktiskt otänkbara och ogenomförbara...

Ändå hade det nog räckt att lyfta telefon och ringa efter en ambulans.". - Ja, men dessförinnan hade OH (och kanske i förekommande delar i viss mån även HB) vid sidan av seminarier, konferenser och tjänsteresor avverkat massor med läkarbesök, laboratorietester och olika terapiresor, skol- och lärarmöten, support av hustrun under hennes olika sjukdomsperioder, osv. - En ambulans i det läget hade väl närmast behövt remma fast OH vid en bår för direkttransport till ett vilohem..? - Han måste ha varit på gränsen till utbränd/uppgiven. - Att vid sidan av sitt krävande och påpassade arbete (inte minst tanke- och koncentrationsmässigt) också behöva hantera läkar-, rektors-, lärar-, pianolärarinne-, kurators-, skolsköterske-, elev/klass- och psykologkontakter bör ha varit som att ideligen vara tvungen att ställa om kursen, tills allt bara måste ha snurrat som i en kompass som fått fnatt. - Eller som du så träffande skriver: ”...tillvants vid en malströmslikande sits och överrumplats när han var alltför nära virvelns mitt.”. - Och de ”indefinita utvecklingar” du nämner bör ha haft stor betydelse eftersom man - trots hans till synes säkra yrkessits - bör kunna anta att han varken varit bekväm med att improvisera, eller att ta något för givet i konkurrensens och intrigernas värld plus att det nog satt i ryggmärgen och självsynen att han skulle prestera på topp i såväl yrkeslivet som på hemmafronten. - En pliktmänniska; ja, men samtidigt med ett känsloregister som måste ha fått honom att många gånger känna sig otillräcklig då han stött på saker han varken kunde eller visste hur han skulle bemästra. - Det räcker inte alltid att läsa på eller slå upp i en bok; han saknade pga begränsad livserfarenhet; ett utstakat liv huvudsakligen i en fredad zon, de nödvändiga fallskärmar och den flexibilitet som behövts. Han utstrålar dessutom en viss ängslan som kan ha medfört att han haft svårt att värja sig mot psykologiskt hokuspokus; dragits in i psykosyntesterapiernas grumliga tankegångar på bekostnad av omdöme och klarsyn.

Räcker det..? - Nej, jag vill tro att han - trots allsköns påverkan - i grund och botten var alltför självmedveten. - Jag ser egentligen bara ett trippelmord, utfört av endera parten: om HB: ingen överlevande; om OH: en överlevande. - Men detta motsägs ju av alla PM mm - så det enda som då måste tilläggas den hypotesen är att ytterligare en person befann sig i huset.

Hypotesen om ett verkligt samförstånd är dock hitintills den starkaste eftersom polisen refererat till ett gemensamt avskedsbrev, men anser att det fortfarande saknas ett antal komponenter för att hypotesen ska framstå som trovärdig, t.ex. att även OH dragit på sig en obotbar sjukdom.

Har också funderat på hypotesen om det funnits en till i huset? Någon skrev tidigare i tråden, dock inte alltför långt tillbaka, att ett exakt liknande brott hände på årsdagen i Danmark för ett år sedan. En hel familj tagen av daga.

Det skulle väl gå att kontrollera.

Men själva, eller någon utifrån?
Citera
2018-02-28, 11:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Så dumt, "tvinnade rep"?

Kan du inte lämna raljerandet åt sidan? Det är ju upp till var och en vad man tror och jag vet att det kommer att komma nya infon, förmodligen, här på tråden, och då hoppas jag att vill man inte tro det som skrivs, så kan man ju på ett respektfullt vis även skriva det.
Håller med dig, men jag är förmodligen helt obevandrad i avd. depressioner. Någon föreslog att han grät, och det kanske kan vara ett bättre, mer gångbart, alternativ? - Annars har jag fler förslag, men kanske inte så trådtillvända.
Citera
2018-02-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Petitess: några frågor från mig som inte fattar alla svängar på FB ännu:
Har följt, följer, några andra trådar men denna tråd är den första med sk ”PM”. Varför skriver man ett PM? Är det inte för att man inte hunnit registreras som användare ännu men vill ”skynda sig” delge information? PM som Avd.9 hade idag hade inkommit för 26 dagar sedan men varför ville avsändaren vänta så länge med att ge OK för publicering? Budskapet var ju bara, tycker jag, att gjuta olja på vågorna. Dessutom har jag fått en känsla av ytterligare PM ”ligger o väntar” men vem, och varför, väljer att vänta med publicering?

Jag tycker det är ytterst märkligt att skylta med att man har massvis med PM som kan förklara en del, men som ändå inte publicerar det. Vill man inte berätta då håller man luckan stängd. I alla fall i min värld. Fast det här är ju de vuxnas sandlåda så det är väl förståeligt. Här får man leka ut, när man tydligen inte fick det som barn. Så småningom kanske det dyker upp någon mänsklig användare som delar med sig av det den vet. Med tiden.... Det här småsmule-kastandet är bara löjligt.
Citera
2018-02-28, 11:27
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Vi lever i ett konstifikt ”Diagnos-Sverige” där man måste sätta etiketter på människor för att känna sig trygg - särskilt på andra mäniskor, men också på sig själv om man anser sig ha nytta av etiketten eller bokstavskombinationen. Barn brännmärks tidigt med att läkare ristar in outplånliga bokstäver i pannan på dem - och de kommer för all framtid att kunna spåras i olika papper och journaler. Aningslösa föräldrar pumpar sina barn fulla med piller, vaccinationer mm, och själva sätter föräldrarna i sig psykofarmaka, insomningstabletter och alla möjliga och omöjliga vitaminberikade halvfabrikat. Man pratar snart inget annat än träning och smalkost; allt under det att omdömet sinar och hjärnkontoret blir allt rörigare och till slut slammar igen av alla tillskott och fibrer.

Visst, det kan vara för mycket satta diagnoser idag.

Men varför går du på så hett emot diagnoser, piller, vaccinationer (är dock emot Gardasil) mm?

Är du scientolog eller?

Vad vill du ha istället? Att man sätter Dianetik i händerna på alla istället för allt du skriver här uppe?

Idag är det inte fult att ha depression, Asperger eller psykisk ohälsa. Själv har jag haft en och samma läkare och fått resonera mig fram till något som funkar för mig och som höjt min hälsosituation.

Men visst, det får inte bli masshysteri, men vad vill du ha i stället, frågar jag igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in