2018-02-28, 01:36
Medlem
BrickTamlands avatar
Man ska nog inte underskatta den effekt detta kan få på den allmänna debatten kring MOP, i den mån den fortfarande lever.
Uppgifterna kring TN är kanske inga nyheter för de initierade, men för den breda allmänheten kommer detta att leda till att många omvärderar slentrianmässiga antaganden om ensamma galningar och ”polisiärt uppklarat”.
Vissa kommer att bli förbannade och kräva svar, och så luckras debatten upp.

Tror att en nyckel är att ”rätt makthavare” känner av att svenska folket kräver svar, hur obehagligt det är må vara, och veknar under något sorts opinionstryck. Men det börjar bli bråttom, då kommande generationer inte kan relatera till detta nationella trauma.

Eller jag vet inte. Känns som jag bara yrar. Men kände att jag måste skriva av mig lite, även om jag annars mest bara läser här inne.
Men det liksom snurrar i huvet.
Tyngden i sista UG-avsnittet. KP:s nästan överdrivna optimism. GW:s halva tvärvändning om utsikterna att lösa mordet.

Vad säger ni mer luttrade forumskribenter? Lossnar det grejer nu, eller är det ytterligare falska förhoppningar?
Citera
2018-02-28, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Ölvebro verkar vara på dekis. Du glömde en stor clown till, Anders Helin, som dessutom medverkat till pinsamheterna i da Costa fallet.

Ja vad menade Leif?

1)Landsförrädarspåret, där förövarna har fel i sak, kontra landsförrädarspåret, där förövarna har rätt i sak. Men svårt att tänka sig att Palme skulle sälja ut Sverige.

2)Det kan knappast röra sig om privatangelägenheter, sexskandaler eller liknande. Leif är inne på att dom är flera i komplotten, och att det är ingen personlig vendetta.

3)Så då återstår palmefientliga sammansvurna tokskallar till säkerhetspersoner, som det lättköpta, kontra en välplanerad och uppifrån regisserad palatsrevolution med förankring i partitoppens periferi.

Nästan outtalbart, ändå hintar Leif med ord som just palatsrevolution, och han talar om att mördaren känner till Palmes bioplan.

Man häpnar över inkompetensen hos de flesta. Det är inte svårt att förstå att de som utförde det här kom undan.

GW nämner "två saker som kliar i huvet" och säger: beträffande Palme , inte beträffande Palmeutredningen. Får för mig att det handlar om något personligt om Palme.

GW nämner tre punkter och läser man mellan raderna så tycker jag nog han mer eller mindre pekar ut högertomtar inom Säpo eller militären.
Senast redigerad av glendale 2018-02-28 kl. 02:18.
Citera
2018-02-28, 01:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrickTamland
Man ska nog inte underskatta den effekt detta kan få på den allmänna debatten kring MOP, i den mån den fortfarande lever.
Uppgifterna kring TN är kanske inga nyheter för de initierade, men för den breda allmänheten kommer detta att leda till att många omvärderar slentrianmässiga antaganden om ensamma galningar och ”polisiärt uppklarat”.
Vissa kommer att bli förbannade och kräva svar, och så luckras debatten upp.

Tror att en nyckel är att ”rätt makthavare” känner av att svenska folket kräver svar, hur obehagligt det är må vara, och veknar under något sorts opinionstryck. Men det börjar bli bråttom, då kommande generationer inte kan relatera till detta nationella trauma.

Eller jag vet inte. Känns som jag bara yrar. Men kände att jag måste skriva av mig lite, även om jag annars mest bara läser här inne.
Men det liksom snurrar i huvet.
Tyngden i sista UG-avsnittet. KP:s nästan överdrivna optimism. GW:s halva tvärvändning om utsikterna att lösa mordet.

Vad säger ni mer luttrade forumskribenter? Lossnar det grejer nu, eller är det ytterligare falska förhoppningar?

Övervaknings-PM kan kasta ljus över vilka som spanade på Olof Palme. De illegala SÄPO - övervakarna måste demaskeras och födklara sitt handlande. Det finns konkreta uppgifter för PU att hugga tag i. Ännu har Det-var-Christer-sekten slagit tillbaka . Det brukar komma fram något däråt i pressen varje gång den den officiella versionen ifrågasätts.
Citera
2018-02-28, 02:05
Medlem
Citat:

Luttrad är jag inte , men har läst en hel del om det hela.

Beträffande KP, jag tycker han verkar ok. Definitivt inte sämre än de tidigare, vilket egentligen inte är någon bedrift. Han måste säga att han tror de löser det.

Jag är tyvärr pessimistisk. Tror inte vi får veta sanningen. Kanske generationer längre fram
när alla inblandade är borta. Min förhoppning är att GW tar bladet från mun, men det tror jag inte han vågar med tanke på hans egna efterlevande.
Senast redigerad av glendale 2018-02-28 kl. 02:08.
Citera
2018-02-28, 02:19
Medlem
BrickTamlands avatar
Ja naturligtvis måste KP säga som han säger. Konstigt vore det annars.

Men jag hakar upp mig på att han:
1. Inte kan sluta upprepa ordet ”optimistisk”.

2. Känner sig optimistisk pga att man tagit omtag beträffande personer (obs, han säger inte vittnen) runt brottsplatsen.

3. När han säger att man inte ”uppfunnit några nya gärningsmän” tolkar jag det som att det handlar om någon/några som det redan finns teorier om. Som alltså ska ha funnits vid mordplatsen...
Citera
2018-02-28, 02:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
GW nämner tre punkter och läser man mellan raderna så tycker jag nog han mer eller mindre pekar ut högertomtar inom Säpo eller militären.

Det är nog den allmänna uppfattningen hos de flesta tänkande personer. Men bevisläget...
Senast redigerad av Lunkan99 2018-02-28 kl. 02:35.
Citera
2018-02-28, 02:32
Medlem
p.norths avatar
Nu när Krister Petterson går ut och säger bestämt att det inte var Christer Pettersson som sköt Palme. Samma veva som SVT kör uppdrag granskning om Christer Pettersson. Jag får då en feeling att det kan ge bäring, sista pusselbiten. Dom sitter nog redan på en lösning men väntar nog på en slags bekräftelse nu när stenen är i rullning, hoppas man nog på, skulle jag tro.. Sjukt efter så många år.
Citera
2018-02-28, 03:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Ölvebro verkar vara på dekis. Du glömde en stor clown till, Anders Helin, som dessutom medverkat till pinsamheterna i da Costa fallet.

Ja vad menade Leif?

1)Landsförrädarspåret, där förövarna har fel i sak, kontra landsförrädarspåret, där förövarna har rätt i sak. Men svårt att tänka sig att Palme skulle sälja ut Sverige.

2)Det kan knappast röra sig om privatangelägenheter, sexskandaler eller liknande. Leif är inne på att dom är flera i komplotten, och att det är ingen personlig vendetta.

3)Så då återstår palmefientliga sammansvurna tokskallar till säkerhetspersoner, som det lättköpta, kontra en välplanerad och uppifrån regisserad palatsrevolution med förankring i partitoppens periferi.

Nästan outtalbart, ändå hintar Leif med ord som just palatsrevolution, och han talar om att mördaren känner till Palmes bioplan.

Vad inbegriper man i begreppet sälja ut Sverige till Sovjetunionen?

Det har talats i termer av att OP mördades av de egna. Kan det vara så att SB ligger bakom mordet, eventuellt med stöd eller på uppdrag av de aktörer som hade en koppling till SB?

OP säljer ut SB med systerorganisationer till Moskva, kan det ha varit vad man var rädd för? OP var engagerad i SB på något vis och hade möjlighet att sälja ut organisationen?

SB med kringorganisationer i branschen hade antagligen möjligheten att övervaka OP och också ett intresse av att ha koll på nyckelpersoner inom organisationen, allt för att upprätthålla täta skott mot omvärlden?

Om SB var en viktig aktör i branschen så fanns det all anledning att stoppa riskelement med kännedom om verksamheten. SB kan ha påverkats utifrån i sin syn på OP som risk.

Sverige skulle kunna skakas i grunden om det blev allmänt känt att staten finansierar verksamhet som innefattar mord på personer som är säkerhetsrisker eller som i övrigt bedöms bättre för landets intresse begravda än i livet.

Kanske bör man titta på vem som hade kontroll över SB, AGAG, Barbro och delar av polisen. Vem kunde synkroniserat dra i trådarna i de här organisationerna? Finns det en gemensam nämnare?
Citera
2018-02-28, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Det är nog den allmänna uppfattningen hos de flesta tänkande personer. Men bevisläget...

Bevisläget är förlorat med största sannolikhet. Däremot kanske en av de inblandade
får ett infall på sin dödsbädd att lätta sitt hjärta.
Citera
2018-02-28, 03:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Bevisläget är förlorat med största sannolikhet. Däremot kanske en av de inblandade
får ett infall på sin dödsbädd att lätta sitt hjärta.

Japp det vore intressant men vad händer sen? Typ ingenting. Tyvärr har du nog rätt i att bevisläget är förlorat men det vore sanslöst befriande att få lite klarhet i frågan.
Citera
2018-02-28, 03:52
Medlem
Citat:
Ja naturligtvis måste KP säga som han säger. Konstigt vore det annars.

Men jag hakar upp mig på att han:
1. Inte kan sluta upprepa ordet ”optimistisk”.

2. Känner sig optimistisk pga att man tagit omtag beträffande personer (obs, han säger inte vittnen) runt brottsplatsen.

3. När han säger att man inte ”uppfunnit några nya gärningsmän” tolkar jag det som att det handlar om någon/några som det redan finns teorier om. Som alltså ska ha funnits vid mordplatsen...

Japp. Suspekta individer (poliser) som åkte omkring runt mordplatsen.
Citera
2018-02-28, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Japp det vore intressant men vad händer sen? Typ ingenting. Tyvärr har du nog rätt i att bevisläget är förlorat men det vore sanslöst befriande att få lite klarhet i frågan.
Javisst. Jag kan nöja mig med att få veta vem eller vilka mördaren är. Utifrån det är det bara att dra sina egna slutsatser för ett motiv. Ett rättsligt avslut kan vi nog glömma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in