2018-02-28, 00:01
Medlem
Oavsett om det var befogat eller inte , så är min känsla att man satt resan till Sovjet som deadline.
Han skulle inte kunna komma dit.
Citera
2018-02-28, 00:02
Medlem
Jag är en av de naiva som tänkt att det där med konspirationsteorier har varit ett sätt att bearbeta det djupt obehagliga med Olof Palmes död, inget att bry sig om. Jag minns exakt var jag vaknade upp när jag fick beskedet. En tonåring som får beskedet av sin mamma. Jag har i hela mitt liv varit säker på att det var Christer Pettersson som sköt Palme. Det tror jag inte längre. Jag skiter fullkomligt i om samhället kommer att explodera och aldrig bli sig likt igen. Fram med sanningen så vi alla kan få ett avslut!
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2018-02-28 kl. 00:04.
Citera
2018-02-28, 00:02
Medlem
LeifD2s avatar
Från dagens DN:
Citat:
Här är tre av spåren
1. Sydafrikaspåret går ut på att mordet begicks av en gruppering som stod nära den dåvarande apartheidregimen i Sydafrika. Motivet skulle vara att Olof Palme aktivt stödde ANC som bekämpade regimen.

2. Polisspåret handlar om att en mindre grupp inom svensk polis med högerextrema åsikter låg bakom mordet.

3. Stay Behind var ett nätverk av personer i Sverige som skulle aktiveras om Sverige blev ockuperat av Sovjetunionen. Teorin bygger på att delar av nätverket skulle anse att Olof Palme var för undfallande mot Sovjetunionen och att han därför skulle mördas.

Häpnadsväckande att DNs meta-journalister inte inser att detta inte är 3 spår, utan 3 delar av ett och samma. Det är ungefär samma persongalleri i alla 3 spåren (med några extra sydafrikaner i den grenen, men att tro att syd afrikaner helt på egen hand skulle ha gjort jobbet är det nog, om ens någon, som tror).
Just bristen på helhetsbild har ju präglat hela den tidgare "utrednignen".
Citera
2018-02-28, 00:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Menar du HH som Hans Holmér? Är du medveten om att Hans Holmér var rena slottermaskinen på fruntimmer?

Att OP skulle varit HIV-smittad är inte en teori. Det är en hypotes. Det finns ingenting som talar för att den hypotesen är riktig. Varför krångla till det? Det fanns tillräkligt med skäl till att Palme såg som ett allvarligt problem för många på grund av väl kända, publika orsaker. Det behövs inga hemliga motiv. Det finns öppna motiv så det räcker och blir över för dom som menade att han måste bort.

I sanningens namn bör tilläggas att han kan ha varit bisexuell trots skördeframgångar bland kvinnorna så faktum kvarstår, HH kan ha smittats av en annan man genom sexuell kontakt och också kunnat föra en smitta vidare till en annan man.

Jag tycker att HIV hypotesen är ett sidospår som borde läggas på hyllan tills något nytt framkommer som ger anledning att titta närmare på saken. Just nu långsökt och osannolikt.

Som sagt, det finns öppna motiv så att det räcker och blir över.
Citera
2018-02-28, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
GW pratade om ett alternativ vad gäller mordet som är så förskräckligt att han inte ens vill nämna det med tanke på svt:s ansvarige utgivare. Vad kan det handla om?

Två alternativ. Det första kunde han köpa, det andra vågade han inte ens tänka på då
det skulle få "förskräckliga konsekvenser" också det han syftade på när han tänkte på ansvarig utgivare.

Vad är det hemska andra alternativet? Något förslag?

Vilken jävla Ölverbro (pajas nr 1) är/var. 1 miljon, tack. Han såg inte ut att vara i nån vidare bra form när han drog igen dörren framför näsan på SVT-journalisten.

TN, (pajas nr 2) får inga vidare pluspoäng.

Var det Herlin som är åklagaren GW syftar på? Eller var det Almblad?

Sen var det lite kul när GW berättade om när Holmér (pajas nr 3) fick sparken.

Helt otroligt vilka amatörer som tilläts härja fritt i den största och viktigaste utredning Sverige
någonsin skådat.
Senast redigerad av glendale 2018-02-28 kl. 00:24.
Citera
2018-02-28, 00:24
Medlem
321js avatar
Sverige skulle inte skakas i sina grundvalar om CIA eller KGB låg bakom det. Landet skulle skakas om det var sanktionerat av rikets ledning.

https://archive.org/details/DetBlindaSverige

https://sv.wikipedia.org/wiki/Det_blinda_Sverige
Senast redigerad av 321j 2018-02-28 kl. 00:51.
Citera
2018-02-28, 00:43
Medlem
p.norths avatar
Det var ju bara i slutet av oktober som den före detta IB-mannen Donald Forsberg var på ett tre timmar långt förhör med poliserna i Palmeutredningen.
Anledningen till Palme-gruppens intresse för Donald Forsbergs iakttagelser under mordnatten är att grupp Barbro var en underrättelsegrupp som den operative Säpo-chefen Olof Frånstedt har nämnt som tänkbar för delaktighet i mordet på Olof Palme. D.F är mycket kritisk till Olof Frånstedts analys, som han helt avfärdar som nonsens.
Han menar att Olof Frånstedt på denna punkt hade förlorat omdömet. Donald Forsberg, som är sommargranne med familjen Palme på Fårö på Gotland, är själv övertygad om att det var Christer Pettersson som höll i den pistol som mördade statsministern. Det var Forsberg själv som skötte kontakterna med Mårten Palme.
Hur ligger det egentligen till?
Citera
2018-02-28, 00:55
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Åke Rimborn , Anneli Korhonen och Helge Eriksson kommer till tals. Det är positivt , liksom att den s k vittneskedjan mot Christer Pettersson visas upp för den breda publiken. Bra också att Thure Nässens korruption blir känt för den stora allmänheten.

I övrigt är det inga nyheter att tala om.

Den bredare allmänheten uppfattar det nog på ett annat sätt. Blir säkerligen en del som får anledning att ompröva sin syn på bevisningen mot Christer Pettersson efter de här programmen. Det är trots allt ganska få som har satt sig in i detaljerna.
Citera
2018-02-28, 00:58
Medlem
p.norths avatar
Jag har en uppfattning att någon i Olofs närhet döljer något eller blivit helt enkelt vilseleda Minnes experten Sven Åke Christianson hade nog kunna hjälpt L.P att minnas om det hade skett 1998.
Citera
2018-02-28, 01:01
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Den bredare allmänheten uppfattar det nog på ett annat sätt. Blir säkerligen en del som får anledning att ompröva sin syn på bevisningen mot Christer Pettersson efter de här programmen. Det är trots allt ganska få som har satt sig in i detaljerna.
Som G.W sa, att det var ca 50/50 av polisen som inte trodde att det var Christer som sköt Olof. Det är ändå många.
Citera
2018-02-28, 01:20
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Två alternativ. Det första kunde han köpa, det andra vågade han inte ens tänka på då
det skulle få "förskräckliga konsekvenser" också det han syftade på när han tänkte på ansvarig utgivare.

Vad är det hemska andra alternativet? Något förslag?

Vilken jävla Ölverbro (pajas nr 1) är/var. 1 miljon, tack. Han såg inte ut att vara i nån vidare bra form när han drog igen dörren framför näsan på SVT-journalisten.

TN, (pajas nr 2) får inga vidare pluspoäng.

Var det Herlin som är åklagaren GW syftar på? Eller var det Almblad?

Sen var det lite kul när GW berättade om när Holmér (pajas nr 3) fick sparken.

Helt otroligt vilka amatörer som tilläts härja fritt i den största och viktigaste utredning Sverige
någonsin skådat.

Ölvebro verkar vara på dekis. Du glömde en stor clown till, Anders Helin, som dessutom medverkat till pinsamheterna i da Costa fallet.

Ja vad menade Leif?

1)Landsförrädarspåret, där förövarna har fel i sak, kontra landsförrädarspåret, där förövarna har rätt i sak. Men svårt att tänka sig att Palme skulle sälja ut Sverige.

2)Det kan knappast röra sig om privatangelägenheter, sexskandaler eller liknande. Leif är inne på att dom är flera i komplotten, och att det är ingen personlig vendetta.

3)Så då återstår palmefientliga sammansvurna tokskallar till säkerhetspersoner, som det lättköpta, kontra en välplanerad och uppifrån regisserad palatsrevolution med förankring i partitoppens periferi.

Nästan outtalbart, ändå hintar Leif med ord som just palatsrevolution, och han talar om att mördaren känner till Palmes bioplan.
Citera
2018-02-28, 01:25
Medlem
SGDFs avatar
Däremot är jag inte så säker på att nye chefen är inne på en konspiration. Jag tror han tittar närmare på Skandiamannen och CA osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in