2018-02-27, 02:02
Medlem
Läs #10239 frågor från cleolin och svar från Bickan.
Ursprungligen postat av cleolin
"Om det finns ett vittne vid den s k Trädgårdsskolan, har PU förhörts om det? Om ja, hur lyckades han i så fall slingra sig ur det?

Finns det uppgifter om att de hade setts tidigare under dagen den 13 juni? Någon som kan säga var de var då?

Jenvén pratar i något tv-inslag om att Helena fick ett telefonsamtal under den aktuella dagen som förbryllade. Någon som kan bekräfta?

1. Vad vi känner till har PU inte förhörts om detta på grund av att vittnet inte tidigare inte gett sig tillkänna.
( av de där enkla mänskliga orsakerna ).

2. Ja. Vi tar resten i PM om du vill.

3. Enligt HA:s syster UA skall hon fått ett sådan samtal. Enligt UA skall HA i vart fall reagerat med förvåning över samtalet."

PU träffade alltså HA tidigare på dagen enligt Bickan. Tyvärr är hen inte här och kan hjälpa oss men kan du cleolin svara på om du fick pm från Bickan och vad svaret var?
Senast redigerad av divadnil 2018-02-27 kl. 02:05.
Citera
2018-02-27, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
"Om det finns ett vittne vid den s k Trädgårdsskolan, har PU förhörts om det? Om ja, hur lyckades han i så fall slingra sig ur det?

Finns det uppgifter om att de hade setts tidigare under dagen den 13 juni? Någon som kan säga var de var då?

Jenvén pratar i något tv-inslag om att Helena fick ett telefonsamtal under den aktuella dagen som förbryllade. Någon som kan bekräfta?

1. Vad vi känner till har PU inte förhörts om detta på grund av att vittnet inte tidigare inte gett sig tillkänna.

3. Enligt HA:s syster UA skall hon fått ett sådan samtal. Enligt UA skall HA i vart fall reagerat med förvåning över samtalet."

PU träffade alltså HA tidigare på dagen enligt Bickan. Tyvärr är hen inte här och kan hjälpa oss men kan du cleolin svara på om du fick pm från Bickan och vad svaret var?
Hej Divadnil! Väldigt ledsen men tyvärr skrev Bickan ingenting om det. Jättesynd. Det bästa vore om Bickan själv ville återkomma men det är vi flera som har önskat oss länge nu utan resultat så det känns som en fåfäng förhoppning. Undrar om de tappade engagemanget precis som jag har gjort även om jag läser och håller mig lite á jour utifallatt. I deras fall gissar jag att frånvaron beror på något annat.
Ha det så bra och var snälla mot varandra. 💜
Citera
FromAnotherPlaces avatar

Moderatormeddelande

Postat av FromAnotherPlace 2018-02-27, 16:48
Medlem
Användare som postar i den här tråden ombeds att läsa igenom och ha i åtanke regel 1.06 (Användarnas anonymitet) innan inlägg postas i den här tråden. Den här regeln är mycket viktig och i regelförtydligandet ( se https://www.flashback.org/regler ) kan användare som är aktiva i tråden läsa i detalj om vad som är och inte är eller kan tänkas eller inte kan tänkas falla under 1.06, samt eventuella undantag och fallgropar. Om ni är osäkra så bör ni kontakta en valfri moderator i forumet för konkreta svar.

Undertecknad har påpekat detta tidigare i tråden, men eftersom det uppenbarligen inte har hörsammats till fullo så klistras det här inlägget som ett moderatormeddelande som alla ombeds läsa innan de postar i tråden. Jag citerar även en annan moderators meddelande från 2014, eftersom detta också är viktigt:

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det gödslas med namn i denna tråd. Vissa namn tycks ibland postas helt omotiverat.
Hädanefter gäller att den som postar ett namn också motiverar varför detta namn postas. Det duger alltså inte att bara slänga fram "vad tror ni om NN då, kan han vara inblandad".

Dessutom är det meningslöst att posta samma information eller fråga om och om igen. Det tillför inte tråden något alls. Visst kan en gammal diskussion återupplivas, men då åligger det postaren att tala om varför detta ska diskuteras igen.

Kommentarer, frågor och synpunkter kring detta tas i PM, inte i tråden.

/Mod

Tack för visad hänsyn.

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2018-02-27 kl. 16:54.
2018-02-27, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det var väl användaren Bickan som hävdade det?
Japp det stämmer jag tror hen skrev det både i pm och i tråden.
Citera
2018-02-27, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag gör här en sammanställning av PK:s och PU:s uppgifter angående vad som hände i PK:s lägenhet.

* PK hävdar att PU kom upp till PK:s lägenhet tidigt på morgonen den 14 juni 1992 - PU har bekräftat detta.
* PK hävdar att PU var lortig, skitig och hade rivsår på kroppen - PU har inte förnekat detta, utan har förklarat det med att han snubblade i ett buskage utanför PK:s hyreshus.
* PK hävdar att PU var mycket uppjagad - PU har lite vagt kommenterat detta med att typ "det var väl inte så konstigt om jag skulle ha kunnat vara lite stressad efter att ha brottats med buskaget".

----

* PK har hävdat att PU kom upp runt 05:30 till 06:00 och påstår att han (PK) blev hemkörd av polisen någon gång mellan 04:00 till 04:30. PK hävdar också att detta finns i polisens register. PU däremot säger att klockan ska ha varit strax efter 03:00. Alltså föreligger det ett problem här, eftersom PK i så fall inte var hemma då på långa vägar.
* PK har hävdat att PU desperat bad om alibi för natten. PU säger att han inte bad om alibi. Det som motsäger detta är en användare i tråden som ganska nyss hävdade att PU ska ha bett om alibi hos fler personer än bara PK och hans sambo.

Här har vi alltså situationen i korta men korrekta drag. I stort har PU tillstått mycket av det som PK har skrivit. Så att beskylla PK för "flum" är faktiskt inte snällt.

Utöver detta skrev PU 2012 att han efter besöket hos PK (som PU då påstår ägde rum strax efter 03.00) gick hem för att lägga sig. 2017 hade PU ändrat detta till att han gick till en efterfest och hux flux kunde nämna vilka som var där. Plus en massa annat minst lika konstigt från PU. Ja, ni ser ju att det finns problemställningar i massor.

Det mystiska är ju att PU måste ju vetat att ett brott har begåtts denna natt. Varför behöver någon alibi - en "vanlig" natt hade ju i get brytt sig om vad som har kunnat hända på stan i Mariestad.
Citera
2018-02-27, 20:29
Medlem
Citat:

PU har väl bara erkänt att ha såg HA på dansgolvet denna dag/kväll??
Citera
2018-02-27, 20:57
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Det mystiska är ju att PU måste ju vetat att ett brott har begåtts denna natt. Varför behöver någon alibi - en "vanlig" natt hade ju i get brytt sig om vad som har kunnat hända på stan i Mariestad.
Ja det är märkligt då ingen vid tidpunkten för då han skulle ha dykt upp hos PK visste att Helena försvunnit och vad som skulle ske när detta blev känt.

Jag kan tänka mig att PU hade annat fuffens för sig med och att det faktiskt kan vara en tillfällighet men framför allt så kan jag tänka mig att PK nyttjade att han visste att PU´s minne denna kväll var dåligt och om han hade ett horn i sidan till honom så var det ett bra redskap till att ge igen. Något hade ju hänt dem emellan för att de skulle gå skilda vägar som Knoll och Tott. PK är inte den goaste killen i stan, var absolut inte det då heller
Lika barn lekte bäst....
Citera
2018-02-27, 20:59
Medlem
Har aldrig skrivit här förut.
Men bor i Mariestad gick i skolan samtidigt som Helena. Kände dock aldrig henne men känner flera personer runt henne. Bla flera som var med hos festen hos PW.
Det som slår mej är att folk inte verkar veta eller ha nån ide vem som är ansvarig för Helenas försvinnande. Det tycker jag är märkligt..
Helena försvinner efter en utekväll och fest. Hon var intresserad av en kille inne på statt (Minns ej namn) och visade det säkert tydligt.
Hon glömde sin plånbok i Töreboda.. Hur kom hon in på Statt? Mig veterligen betalade man inträde när man gick in där? Vem betalade för henne? GM?
För mej är detta helt klart nått slags urspårat svartsjukedrama.. Kan inte tänka mej något annat motiv. Speciellt inte efter en festkväll när det säkert har flörtats till höger och vänster. Men om någon var så intresserad av henne.. borde inte Helenas vänner veta något? Kan ju knappast var en person som blivit dödsförälskad i henne samma kväll.. eller? Varför verkar ingen veta nått?
Personligen tror jag hon hade en fling med en kille bakom ryggen på nån annan.. kanske sin bästa vän? Kanske därför ingen vet? En vän som jobbade oregelbundna tider kanske? Blir ju onekligen lättare då. Kommer ju håg själv när man var i den åldern och man träffade flickvännens singelkompisar på fester. Var ju mer än en gång som man vart lite sugen om man säger så. 😉
Tror det är därför inte så många vet något. Både Helena och GM har smusslat med det och inte velat att någon skulle veta helt enkelt.
Sedan mådde nog Helena dåligt av att gå bakom sin kompis rygg och ville avsluta det.. GM kanske då hade kärat ner sig så mycket att han hade svårt att bryta. Helena stöter på en annan kille. GM ser svart och vill prata med Helena och följer med henne mot hemmet..
Diskussionen urartar strax utanför hemmet när Helena vill att GM ska gå hem eller dyl.
GM blir arg och ruskar om Helena och dom båda ramlar illa. Den onyktra GM ramlar säkerligen också över Helena.. Folk har brytit nacken av mindre.
GM släpar sedan Helena i gräset in dungen så skorna ramlar av på olika ställen och går och hämtar en bil.
Ringar och dyl. ramlar av ner GM lyfter in Helena i bilen.
Tror personligen inte på detta med att det är flera personer inblandade. Varför skulle GM dra in nån mer i detta? Och hon gick ju bara med en person på bron.
Tror man måste tänka sig in i hur man själv skulle agerat. Inte skulle man kontakta nån annan. Eller?
Kan även nämna att jag pratat med KM ett par gånger och nog har en hyfsad bild av honom.
Citera
2018-02-27, 21:48
Medlem
Citat:

Enligt Bickan är jag även Pilot.
Citera
2018-02-27, 21:55
Medlem
Skulle det vara naturligt för Helena att slå följe hem med KM om det var han som dessutom hängde efter henne på stadt?

Eller skulle hon valt att gått med PU?

Vem är pilot på bron?
Är det samma person som avses, var med på festen, hängde efter henne på stadt, hjälpte henne att ringa?
Det är många punkter i följd som ska stämma in. Blir lätt att utesluta en hel del initialer här. Då återkommer man till dem som syntes och var där och nära H.
Isfl är det inte så svårt för berörda att ha koll på vem det var en längre tid. Det verkar bara vara vi här i tråden som inget vet.....
Vem var närmast vännina till Helena förutom UA?
Citera
2018-02-27, 21:56
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bantorget
Men bor i Mariestad gick i skolan samtidigt som Helena. Kände dock aldrig henne men känner flera personer runt henne. Bla flera som var med hos festen hos PW.
Det som slår mej är att folk inte verkar veta eller ha nån ide vem som är ansvarig för Helenas försvinnande. Det tycker jag är märkligt..
Helena försvinner efter en utekväll och fest. Hon var intresserad av en kille inne på statt (Minns ej namn) och visade det säkert tydligt.
Hon glömde sin plånbok i Töreboda.. Hur kom hon in på Statt? Mig veterligen betalade man inträde när man gick in där? Vem betalade för henne? GM?
För mej är detta helt klart nått slags urspårat svartsjukedrama.. Kan inte tänka mej något annat motiv. Speciellt inte efter en festkväll när det säkert har flörtats till höger och vänster. Men om någon var så intresserad av henne.. borde inte Helenas vänner veta något? Kan ju knappast var en person som blivit dödsförälskad i henne samma kväll.. eller? Varför verkar ingen veta nått?
Personligen tror jag hon hade en fling med en kille bakom ryggen på nån annan.. kanske sin bästa vän? Kanske därför ingen vet? En vän som jobbade oregelbundna tider kanske? Blir ju onekligen lättare då. Kommer ju håg själv när man var i den åldern och man träffade flickvännens singelkompisar på fester. Var ju mer än en gång som man vart lite sugen om man säger så. 😉
Tror det är därför inte så många vet något. Både Helena och GM har smusslat med det och inte velat att någon skulle veta helt enkelt.
Sedan mådde nog Helena dåligt av att gå bakom sin kompis rygg och ville avsluta det.. GM kanske då hade kärat ner sig så mycket att han hade svårt att bryta. Helena stöter på en annan kille. GM ser svart och vill prata med Helena och följer med henne mot hemmet..
Diskussionen urartar strax utanför hemmet när Helena vill att GM ska gå hem eller dyl.
GM blir arg och ruskar om Helena och dom båda ramlar illa. Den onyktra GM ramlar säkerligen också över Helena.. Folk har brytit nacken av mindre.
GM släpar sedan Helena i gräset in dungen så skorna ramlar av på olika ställen och går och hämtar en bil.
Tror personligen inte på detta med att det är flera personer inblandade. Varför skulle GM dra in nån mer i detta? Och hon gick ju bara med en person på bron.
Tror man måste tänka sig in i hur man själv skulle agerat. Inte skulle man kontakta nån annan. Eller?
Kan även nämna att jag pratat med KM ett par gånger och nog har en hyfsad bild av honom.
Hej och välkommen!
Jag tror att folk vet en hel del som inte vi vet här. Som Mariestadsbo så vet du att detta är ett väldigt känsligt ämne. Alla vill veta men ingen vill delge sin misstanke. Så har det enligt mig alltid varit!
DET i sig är märkligt! och det återspeglar sig i tråden! Folk får rådet att inte skriva här. När de vill dementea sin inblandnig eller tycker att det spårar ut så har de råtts att lägga locket på för att inte göra det värre. (Har inte det värsta redan hänt....)

Jag tror att det är någon som står toknära familjen Andersson, bekantskapskretsen, som man inte VILL tro är skyldig och som därmed kommer undan med hjälp av den där oviljan att acceptera att någon kan göra så här emot en ung tjej. Osäkerheten inför det gör att man absolut inte vill kasta första stenen utan överlåter det till någon annan och så håller det påi all oändlighet.
Att bli anklagad för att ha tagit livet av Helena verkar skrämma betydligt mer än att Helena faktiskt har mördats. Allt är väldigt irriterande kring detta!

Det finns ju även en massa opålitligt folk som dem som varit på tapeten det sista nu och som du säkert känner till. Det är svårt och skilja på vad som är sant och inte och vad fan de pysslar med just på grund av att de är skadade av missbruk och att alltid vilja finnas i centrum utan att för den skull bära skuld. De spelar spel.....

Jag är glad för ytterligare en Mariestadsbo som vågar skriva och stå för att du är från stan då det som sagt inte är passande att spekulera kring Helenas försvinnande och död även om alla vill veta vad som hände. Få det att gå ihop
Senast redigerad av Rudge 2018-02-27 kl. 22:01.
Citera
2018-02-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bantorget

Tack för inlägg. Om du nu känner flera som var på festen borde du ganska lätt få fram vilka som åkte taxi med henne därifrån. Så vem/vilka var det? Och vad är det för bild du har av KM?
Senast redigerad av lubbe75 2018-02-27 kl. 22:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in