2018-02-27, 18:07
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Gällande huruvida Postnord kommer släppa igenom "gifts" eller inte. Beställde lite olika grejer från Taobao idag och dom kommer samla allt och märka paketet som gift. Dom brukar skriva under paketet med ett unikt namn och inte typ "Mr.Wang" som tusentals andra paket. Så jag får se om det lyckas smita igenom med dom nya reglerna! Har räknat med Postnords avgift plus moms och varorna är fortfarande billigare än i Sverige så kommer inte gråta om jag får betala det. Återkommer. :-)

Tack för tipset. Jag hittar bara en sida på kinesiska. Vill jag översätta står det:

"The connection to the remote server is not secure."

Skumt. Vad är det för url du använder?

Edit:

Är det kanske den här sidan du använder? Eller är den för återförsäljare?

http://www.engtaobao.com/
Senast redigerad av Zeta9 2018-02-27 kl. 18:17.
Citera
2018-02-27, 18:16
Medlem
Citat:
Gällande huruvida Postnord kommer släppa igenom "gifts" eller inte. Beställde lite olika grejer från Taobao idag och dom kommer samla allt och märka paketet som gift. Dom brukar skriva under paketet med ett unikt namn och inte typ "Mr.Wang" som tusentals andra paket. Så jag får se om det lyckas smita igenom med dom nya reglerna! Har räknat med Postnords avgift plus moms och varorna är fortfarande billigare än i Sverige så kommer inte gråta om jag får betala det. Återkommer. :-)

Folk här i tråden snackar om "gift" gåva endast gäller från en privat kinesisk avsändare.
Ryssar är ju så totalt dominerande i alla fall på "aliexpress", och handlar enligt recessionerna säkert mer än dubbelt mot hela EU.

Frågan är därför om de kinesiska handlarna kommer att göra sig detta besvär bara för "några stycken" svenskar, alltså "hitta på" någon privat kines som avsändare?
Citera
2018-02-27, 18:24
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Folk här i tråden snackar om "gift" gåva endast gäller från en privat kinesisk avsändare.
Ryssar är ju så totalt dominerande i alla fall på "aliexpress", och handlar enligt recessionerna säkert mer än dubbelt mot hela EU.

Frågan är därför om de kinesiska handlarna kommer att göra sig detta besvär bara för "några stycken" svenskar, alltså "hitta på" någon privat kines som avsändare?

Utifrån vad som skrivits så verkar balle använda sig av en shoppingtjänst som tar emot alla hans kinapaket, packar om dom till ett paket och skickar dom vidare till honom.

Ie deras hela affärside är att ta betalt för att hjälpa folk minska porto och imporkostnaderna.
Citera
2018-02-27, 18:35
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Tack för tipset. Jag hittar bara en sida på kinesiska. Vill jag översätta står det:

"The connection to the remote server is not secure."

Skumt. Vad är det för url du använder?

Edit:

Är det kanske den här sidan du använder? Eller är den för återförsäljare?

http://www.engtaobao.com/
Jag använder mig av den här:

https://world.taobao.com

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Utifrån vad som skrivits så verkar balle använda sig av en shoppingtjänst som tar emot alla hans kinapaket, packar om dom till ett paket och skickar dom vidare till honom.

Ie deras hela affärside är att ta betalt för att hjälpa folk minska porto och imporkostnaderna.

Precis! Jag använder mig av Taobaoring och har gjort under många år. Dom är nog inte dom allra billigaste, men inte dom dyraste heller. Dom fotar varorna innan dom skickas. Väldigt hjälpsamma och serviceminded. Dom gör allt för att jag ska bli nöjd och om något problem uppstår gör dom allt för att lösa det. Flera olika fraktalternativ i olika prisklasser. Dom skriver med glädje ner värdet på varorna också men jag tycker det känns lite risky ifall tullen öppnar och bedömer annorlunda... Beroende på vad jag köper så låter jag dom göra det ibland. Ibland inte. Dom skriver det som gift om man vill och hittar med glädje på en "fakeperson". Dom får ju provision för det och vill ju att jag som kund blir nöjd.
Citera
2018-02-27, 18:37
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:

Skulle inte förvåna mig om PN tog ut den högre avgiften på 125:- för sådana paket
p.g.a merarbetet, trots att det samlade värdet understiger 1500:-.
Citera
Medlem
Citat:

Vi får se vad som kommer att hända de närmsta månaderna, men är fullkomligt övertygad om att "kalabalik" kommer att råda?

Det verkar vara så många oklarheter att polsk riksdag är nog nära förestående!
Citera
Medlem
Citat:
Jag använder mig av den här:

https://world.taobao.com

Precis! Jag använder mig av Taobaoring och har gjort under många år. Dom är nog inte dom allra billigaste, men inte dom dyraste heller. Dom fotar varorna innan dom skickas. Väldigt hjälpsamma och serviceminded. Dom gör allt för att jag ska bli nöjd och om något problem uppstår gör dom allt för att lösa det. Flera olika fraktalternativ i olika prisklasser. Dom skriver med glädje ner värdet på varorna också men jag tycker det känns lite risky ifall tullen öppnar och bedömer annorlunda... Beroende på vad jag köper så låter jag dom göra det ibland. Ibland inte. Dom skriver det som gift om man vill och hittar med glädje på en "fakeperson". Dom får ju provision för det och vill ju att jag som kund blir nöjd.

Antar att denna lösning ej fungerar om varje paket har olika mottagare på adressen? För då måste du själv skicka alla paket till varje adress efter att du mottagit det stora paketet med alla små paket i?
Citera
2018-02-27, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marc-80
Fick varobrev 19 feb men den är fortfarande hos postnord i Sthlm.
Troligen postnord håller den tills 1 Mars.

Jag känner mig rätt säker på att det som ankommit Sverige före 1/3 kommer hanteras enligt gamla reglerna och det som ankommer därefter enligt de nya.
Citera
2018-02-27, 18:40
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Antar att denna lösning ej fungerar om varje paket har olika mottagare på adressen? För då måste du själv skicka alla paket till varje adress efter att du mottagit det stora paketet med alla små paket i?

Dom öppnar alla paket och packar om det till ett stort paket. Så det ligger inte massa småpaket i. Ser ut som ett vanligt paket med massa olika varor i!
Citera
2018-02-27, 18:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Ja vi är ett litet land så det är tveksamt om de anpassar sig till våra problem men samtidigt är det inte befolkningens storlek som är avgörande utan andelen kunder från Sverige. Jag har inte alls koll på den siffran men gissar att det är jämförelsevis många svenskar som börjat handla då svenskar ligger långt fram när det gäller datorvana samt att vi har väldigt höga priser på många varor. Kanske blir detta ändå en märkbar effekt för åtminstone vissa säljare som säljer det som är populärt att köpa för svenskar.
Citera
2018-02-27, 18:41
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Skulle inte förvåna mig om PN tog ut den högre avgiften på 125:- för sådana paket
p.g.a merarbetet, trots att det samlade värdet understiger 1500:-.

Hur menar du att det skulle bli merarbete för PN att behandla 1 lite större paket värt 500kr istället för 20st småpaket värda 25kr st?

Tvärt om så är det ju precis vad PN vill, minskad paketvolym, mindre jobb.
Citera
2018-02-27, 18:42
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400

Ja, om man köper åt flera personer samtidigt så måste det delas upp efter mottagande och skickas vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in