2018-02-27, 15:08
Medlem
kalkryggars avatar
Någon som vet om det är ställnings-bygg-företaget No Problem som har byggt? Dom har ju starka kopplingar till gängkriminaliteten och är väl inte mycket att lita på om jag inte missminner mig?
Citera
2018-02-27, 15:10
Medlem
TheRedDucks avatar
Någon som har koll på vilka som har byggt ställningen? Kan det vara sp**ta?
Citera
2018-02-27, 15:20
Medlem
Ställningen var fastskruvad i tegel, någon som ser likheten med fallolyckan i Angered?
Citera
2018-02-27, 15:49
Medlem
På bilden ser man att det gått loss stora stycken ur väggen där den var fastskruvad. Man har nog missbedömt teglets hållfasthet. Gammalt tegel det där.
Här där jag bor i Göteborg har det suttit stora ställningar (8 våningar) i ett par år nu. Jag brukar alltid gå omvägar när det blåser ordentligt. Det kan ligga prylar där uppe som någon glömt. För övrigt pratas det inte längre svenska bland ställningsbyggare, utan någon österopeiskt rotvälska. Nu ska man väl inte skylla på det, för ställningarna häromkring har klarat sig och manskapet verkar vara välutrustat med hjälmar och fin utrustning. Men det beror väl på vilket företag.
Citera
2018-02-27, 15:54
Medlem
Företaget: http://www.noproblems.se

Nordliga ovanliga vindar i Göteborg idag
Senast redigerad av Bluis 2018-02-27 kl. 16:06.
Citera
2018-02-27, 15:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lewder
Tittar man på https://static-cdn.sr.se/sida/images/104/b11ecb51-daad-4aa0-91ea-47987fda7fe2.jpeg
så ser det ju onekligen ut som att man bara fäst ställningen i teglet och inte gått in bakom?

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ställningen var fastskruvad i tegel, någon som ser likheten med fallolyckan i Angered?
Ja det ser fan så ut och i så fall är ju olyckan närbesläktad med fallolyckan i Angered för en liten tid sedan där ett skyddsräcke lossnade förmodligen av samma skäl.

På filmen ser det ut att blåsa en del men inte så jättemycket, ingen storm i gbg idag precis men vinden har kanske ändå bidragit till raset.
Citera
2018-02-27, 16:11
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
No Problems har monterat ställningen.

Är du hundra på det?
De brukar ha stora reklambanners på sina ställningar men såg ingen här.
Citera
2018-02-27, 16:12
Medlem
Så som jag tycker det ser ut så är det massive tegelvägg (1/2 m stenvägg chansar jag på) vilket gör att dom inte kan fästa i något annat.

Tror det är fasadrenovering som pågår förmodligen omfogning av teglet då passar man på att byta dålig sten också.
För många sten saknas och för nära varandra
För att ställningen skulle dragit med allt.

En ställning ska inte kunna rasa av svenskt väder iaf inte det som vart nu kanske en storm.
Det som ska hända är att plasten som täcker den lossnar och då har vinden inget att ta i.

Kanske ngn kört på den?
Mest troligt är ändå att dom inte hade så många infästning som man ska.
Tror det är varannan sektion på vartannat plan.

Blir spännande att se.
Citera
2018-02-27, 16:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Företaget: http://www.noproblems.se

Nordliga ovanliga vindar i Göteborg idag
Nordostlig vind, 7-8 m/s men vindbyar på uppåt 18 m/s enligt https://www.klart.se/se/v%C3%A4stra-g%C3%B6talands-l%C3%A4n/v%C3%A4der-g%C3%B6teborg/timmar/

Sen läar det ju generellt i tätbebyggelse men det kan även bli extra koncentrerat mellan husen ibland.

Det var nog ingen extrem vind utan ställningen borde ha klarat det om den var ordentligt fastsatt men den hade nog inte vält om det var helt vindstilla heller.
Citera
2018-02-27, 16:14
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thekimp
Så som jag tycker det ser ut så är det massive tegelvägg (1/2 m stenvägg chansar jag på) vilket gör att dom inte kan fästa i något annat.

Tror det är fasadrenovering som pågår förmodligen omfogning av teglet då passar man på att byta dålig sten också.
För många sten saknas och för nära varandra
För att ställningen skulle dragit med allt.

En ställning ska inte kunna rasa av svenskt väder iaf inte det som vart nu kanske en storm.
Det som ska hända är att plasten som täcker den lossnar och då har vinden inget att ta i.

Kanske ngn kört på den?
Mest troligt är ändå att dom inte hade så många infästning som man ska.
Tror det är varannan sektion på vartannat plan.

Blir spännande att se.

Ser mer ut som fönsterrenovering. Är det inte plast för fönstren?
Citera
2018-02-27, 16:17
Medlem
Gröna ändar på spirorna . precis som no problems . men så länge inget är bekräftat kan det lika bra vara en byggare som hyrt ställningen av dom . Sen ligger det en sj pall på ena bilden med finja säckar bredvid . dom kan helt enkelt ställt en pall bruk på ställningen så den gett sig . man brukar sällan ställa 1 ton på samma ställe på dom där ställningarna . då brukar man sikta på haki ställning om man vill belasta mycket
Citera
2018-02-27, 16:18
Medlem
Washemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
No Problems har monterat ställningen.

No Problems ska ju även bygga ställning och väderskydd över Halmstad sjukhus, ett större jobb, åt BaB byggtjänst.

En mycket utsatt position för väder och vind med mycket känsliga områden inblandat i projektet, bland annat instrument och patienter.

Men säga vad man vill, dom är en av dom billigaste aktörerna i branschen, mycket ekonomi inblandat.

Vi får se utvecklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in