2018-02-26, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Ja, att SD bara fick 16% i senaste opinionsmätningen.

Partiet har stagnerat och lockar inte längre dom missnöjda.
Jag menar ditt påstående om att missnöjda går till medborgerlig samling eller till NMR.
2018-02-26, 22:22
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det sjuka är att SD börjar tappa enormt mycket efter juli månad. M ökar nästan lika mycket som SD tappar.

https://minfil.org/fd0aF4d3b9/Opinion_2014-02_to_2018-02.png

I juli var det bara Sentio, YouGov och Demoskop som presenterade sina mätnigar. 2 av 3 är SD-vänliga. Det förklarar det stora "tappet".

SD fick ca 21-22% under sista skedet av "flyktingkrisen", sedan hade SD runt ~20% i nästan 1.5 år, tills AKB avgick. Sedan dess (de sista 5 månaderna) ligger SD stabilt på ~18%.

Bevis: https://val.digital/Party-SD/
2018-02-26, 23:29
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
I juli var det bara Sentio, YouGov och Demoskop som presenterade sina mätnigar. 2 av 3 är SD-vänliga.

Nja. Sentio är ju inte så gamla i gamet (2005) men de är som jag förstått det Norges "huvudinstitut" idag.
Yougov är ett internationellt företag med huvudsäte i Storbritannien som anlitas av multikultiblaskan Metro.
Ingen av dom är "SD-vänliga", snarare neutrala iom att de inte är svenska och lider av någon vansinnig PK-sjuka.
2018-02-27, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Precis. Målet på 21-23% är med råge uppfyllt med 16% hos Ipsos. Instituten som är bäst på att mäta Sverigedemokraternas stöd Sentio, Yougov och spelbolagen säger alla just 21-23% som valresultat för Sverigedemokraterna vid ett val idag.

Man kan inte räkna hidden voters på det sättet. I så fall skulle ett småparti som får dubbelt av vad som förutspås alltid få dubbelt.
Dessutom spelar en februarimätning inte så stor roll.

För övrigt tror jag det kan gynna SD med alla de här fejkpollsen. Tror folk att SD verkligen ligger på 16% (förvånande för oss men vissa läser bara DN och tittar på SVT) så tänker de "äsch jag röstar SD i protest".
Jag känner så också, delvis. Jag vill ha SD på närmare 25% , men blir det mer än så , så blir jag orolig eftersom SD inte känns regeringsdugligt.

Det var många i USA som röstade på Trump i protest och delvis för att de inte trodde han skulle ha en chans ändå. SD kan få samma sits.
Senast redigerad av grelin1999 2018-02-27 kl. 00:57.
2018-02-27, 12:21
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Man kan inte räkna hidden voters på det sättet. I så fall skulle ett småparti som får dubbelt av vad som förutspås alltid få dubbelt.
Dessutom spelar en februarimätning inte så stor roll.

För övrigt tror jag det kan gynna SD med alla de här fejkpollsen. Tror folk att SD verkligen ligger på 16% (förvånande för oss men vissa läser bara DN och tittar på SVT) så tänker de "äsch jag röstar SD i protest".
Jag känner så också, delvis. Jag vill ha SD på närmare 25% , men blir det mer än så , så blir jag orolig eftersom SD inte känns regeringsdugligt.

Det var många i USA som röstade på Trump i protest och delvis för att de inte trodde han skulle ha en chans ändå. SD kan få samma sits.

Det hävdar jag definitivt att man kan och nej det gäller definitivt inte alla småpartier. Det är ett unikt fenomen för Sverigedemokraterna och har varit precis likadant i alla val, olika typer av val och över lång tid. Ingenting tyder på att institut som säger 16% idag har rätt och att institut och spelbolag som säger 21-23% skulle ha fel.

Dom som idag säger 21-23% har alltid haft rätt förut och dom som säger 16% idag har alltid haft fel förut och trodde inte SD skulle komma in i riksdagen, att taket var 4, 6, 8, 10, 12% osv. Dessa människor som tror på 16% är samma människor som grät på valnätterna både 2010 och 2014 i chock över dom mycket högre siffrorna som alla insatta visste om skulle komma sedan länge.
2018-02-27, 12:29
Medlem
Citat:
Det hävdar jag definitivt att man kan och nej det gäller definitivt inte alla småpartier. Det är ett unikt fenomen för Sverigedemokraterna och har varit precis likadant i alla val, olika typer av val och över lång tid. Ingenting tyder på att institut som säger 16% idag har rätt och att institut och spelbolag som säger 21-23% skulle ha fel.

Dom som idag säger 21-23% har alltid haft rätt förut och dom som säger 16% idag har alltid haft fel förut och trodde inte SD skulle komma in i riksdagen, att taket var 4, 6, 8, 10, 12% osv. Dessa människor som tror på 16% är samma människor som grät på valnätterna både 2010 och 2014 i chock över dom mycket högre siffrorna som alla insatta visste om skulle komma sedan länge.

Skulle vilja säga att den stora osäkerheten för SD handlar om upphörandet av den kommunala bosättningslagen?
Det kan mycket väl leda till våldsamma kravaller när kommuner kastar ut 10-tusentals blattar på gatan?
Även förtur till bostäder åt dessa kan ju kraftigt reta upp vanligt folk?

Hur det än blir så kommer det att gynna SD!
2018-02-27, 13:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Skulle vilja säga att den stora osäkerheten för SD handlar om upphörandet av den kommunala bosättningslagen?
Det kan mycket väl leda till våldsamma kravaller när kommuner kastar ut 10-tusentals blattar på gatan?
Även förtur till bostäder åt dessa kan ju kraftigt reta upp vanligt folk?

Hur det än blir så kommer det att gynna SD!

Ja hela etablissemanget inkl media vill hålla det under mattan tills efter valet, regeringen kommer nog försöka muta kommunerna att hålla en låg profil. Men kommer det lyckas? Hela tiden kommunplaceras fler samtidigt som de inte blir av med de som de haft i två år. Det är nog något som inte kommer uppmärksammas nationellt men ute i kommunerna talar folk med varandra och lokaltidningar, i Stockholmsområdet är det gratistidningar, skriver om det. SD kommer driva det lokalt så SD kommer nog tjäna på det lokalt. Det finns ju moderatkommuner som köper villor till dessa migranter i fina bostadsområden. En hel del grannar kan gå till SD istället när deras bostadsområden förstörs.
2018-02-27, 14:51
Medlem
Citat:

Det blir för mycket cherrypicking och önsketänkande om man utgår från lite random polls och random variabler.

Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ipsos hade SD på 7,9 februari 2014. Valresultet blev 63 procent högre än så.

16*1,69 = 26,12

Vad i all världen spelar Ipsos opinion i februari 2014 för roll?
Det blir ju en väldig massa variabler man ska spekulera i.

Ipsos bedömde i sina sista undersökningar i aug-sep 2014 att SD låg kring 9,5%.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2014#Ipsos_(Synovate_f%C3%B6re_2012)

Att sedan räkna procenten på 9,5% känns också löjligt, då det inte är de 9,5% som är intressanta utan de "hidden voters" som inte uppgav rätt parti, vilket för SDs del var 3,5 procentenheter av totalen, eller att cirka 25% av deras väljare som "ljög" för Ipsos (mer korrekt är att säga att de kanske inte ville vara ärliga, eller att de inte hade bestämt sig, eller att Ipsos inte lyckades nå dem)
Men om vi räknar på ert sätt, så skulle Ipsos isf ha 36% "fel", vilket innebär att SD just nu har stöd av cirka 21,5%. Vilket låter rimligt och är i lag med vad andra experter gissar, vad andra polls säger, och även vad jag tror.

Man kan dock inte anta att det verkliga resultat alltid ligger 35% högre än i Ipsos poll, och att slutresultatet i september blir 63% högre än i Ipsos poll i februari. Det är för spekulativt...

Sen är det förstås inte omöjligt att SD får 26%, men det kräver en markant ökning av stödet för dem. Vilket kanske sker, eller kanske inte. Det som drog upp SD 2014 var Reinfeldts "öppna era hjärtan" tal. Det är ingen naturlag att sådant sker varje sommar.

Själv har jag hört från C. Dulny att det kommer komma en del mycket graverande avslöjanden om korruption och omoraliskt beteende kring den absoluta SD-toppen och han tror att SD därför kommer få mindre än 20% i valet. Han borde ju veta, som varit med i SD toppen.
Min poäng är att man inte kan veta vad som händer baserat på en Ipsos februaripoll.
2018-02-27, 15:07
Medlem
Citat:
Min poäng är att man inte kan veta vad som händer baserat på en Ipsos februaripoll.

Vilket vid det här laget har konstaterats av ett stort antal inlägg. Ingen vet, men att gissa är tillåtet och kan aldrig tas som vetande. Överhuvudtaget mig veterligen har ingen påstått att det de presenterar är vetenskap utan uppskattningar enligt deras eget tyckande. Endast valen ger facit och så här långt har SD dubblerat.
2018-02-27, 16:26
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Det blir för mycket cherrypicking och önsketänkande om man utgår från lite random polls och random variabler.

Det blir ju en väldig massa variabler man ska spekulera i.

Ipsos bedömde i sina sista undersökningar i aug-sep 2014 att SD låg kring 9,5%.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2014#Ipsos_(Synovate_f%C3%B6re_2012)

Att sedan räkna procenten på 9,5% känns också löjligt, då det inte är de 9,5% som är intressanta utan de "hidden voters" som inte uppgav rätt parti, vilket för SDs del var 3,5 procentenheter av totalen, eller att cirka 25% av deras väljare som "ljög" för Ipsos (mer korrekt är att säga att de kanske inte ville vara ärliga, eller att de inte hade bestämt sig, eller att Ipsos inte lyckades nå dem)
Men om vi räknar på ert sätt, så skulle Ipsos isf ha 36% "fel", vilket innebär att SD just nu har stöd av cirka 21,5%. Vilket låter rimligt och är i lag med vad andra experter gissar, vad andra polls säger, och även vad jag tror.

Man kan dock inte anta att det verkliga resultat alltid ligger 35% högre än i Ipsos poll, och att slutresultatet i september blir 63% högre än i Ipsos poll i februari. Det är för spekulativt...

Sen är det förstås inte omöjligt att SD får 26%, men det kräver en markant ökning av stödet för dem. Vilket kanske sker, eller kanske inte. Det som drog upp SD 2014 var Reinfeldts "öppna era hjärtan" tal. Det är ingen naturlag att sådant sker varje sommar.

Själv har jag hört från C. Dulny att det kommer komma en del mycket graverande avslöjanden om korruption och omoraliskt beteende kring den absoluta SD-toppen och han tror att SD därför kommer få mindre än 20% i valet. Han borde ju veta, som varit med i SD toppen.

Citat:
Det som drog upp SD 2014 var Reinfeldts "öppna era hjärtan" tal. Det är ingen naturlag att sådant sker varje sommar.
Varför tror du det? I detta fall återspeglades det INTE i opinionen. Vi kanske hann inte se "effekten", men jag tror inte att det var det som förklarade underskattningen.

SD låg på samma nivå under 2013-valet.

Bevis: https://val.digital/Chart/?type=PartyAveragesChart&from=2012-11&to=2014-09&party=SD

Jag håller annars mer eller mindre med resten av ditt inlägg.
2018-02-27, 16:27
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Kanske korrekt!

Men det enda säkra i sammanhanget, som gäller ett väl dokumenterat och korrumperat skojarinstitut, är att de dock förväntas åstadkomma skojarresultat vad SD anbelangar...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-02-27 kl. 16:32.
2018-02-27, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Kanske korrekt!

Men det enda säkra i sammanhanget, som gäller ett väl dokumenterat och korrumperat skojarinstitut, är att de dock förväntas åstadkomma skojarresultat vad SD anbelangar...

Har tidigare påpekat massor av gånger i denna tråd, ifall dessa s.k. skojarföretag ville kompensera för SD hade det varit världens enklaste sak!

Man kunde dessutom ställa följande fråga, -"anser du att Sveriges ledande media ger en sann bild av verkligheten"?
Skulle förmoda att 95 % av SD-arna svarar nej på denna fråga, i skarp motsats till andra partiers anhängare.
Finns dessutom ingen som helst "skamfaktor" eller stigmatisering med att påstå misstroende till radio, tv och de ledande dagstidningarna!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in