Citat:
Ursprungligen postat av
8711
Det hävdar jag definitivt att man kan och nej det gäller definitivt inte alla småpartier. Det är ett unikt fenomen för Sverigedemokraterna och har varit precis likadant i alla val, olika typer av val och över lång tid. Ingenting tyder på att institut som säger 16% idag har rätt och att institut och spelbolag som säger 21-23% skulle ha fel.
Dom som idag säger 21-23% har alltid haft rätt förut och dom som säger 16% idag har alltid haft fel förut och trodde inte SD skulle komma in i riksdagen, att taket var 4, 6, 8, 10, 12% osv. Dessa människor som tror på 16% är samma människor som grät på valnätterna både 2010 och 2014 i chock över dom mycket högre siffrorna som alla insatta visste om skulle komma sedan länge.
Det blir för mycket cherrypicking och önsketänkande om man utgår från lite random polls och random variabler.
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ipsos hade SD på 7,9 februari 2014. Valresultet blev 63 procent högre än så.
16*1,69 = 26,12
Vad i all världen spelar Ipsos opinion i februari 2014 för roll?
Det blir ju en väldig massa variabler man ska spekulera i.
Ipsos bedömde i sina sista undersökningar i aug-sep 2014 att SD låg kring 9,5%.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2014#Ipsos_(Synovate_f%C3%B6re_2012)
Att sedan räkna procenten på 9,5% känns också löjligt, då det inte är de 9,5% som är intressanta utan de "hidden voters" som inte uppgav rätt parti, vilket för SDs del var 3,5 procentenheter av totalen, eller att cirka 25% av deras väljare som "ljög" för Ipsos (mer korrekt är att säga att de kanske inte ville vara ärliga, eller att de inte hade bestämt sig, eller att Ipsos inte lyckades nå dem)
Men om vi räknar på ert sätt, så skulle Ipsos isf ha 36% "fel", vilket innebär att SD just nu har stöd av cirka 21,5%. Vilket låter rimligt och är i lag med vad andra experter gissar, vad andra polls säger, och även vad jag tror.
Man kan dock inte anta att det verkliga resultat
alltid ligger 35% högre än i Ipsos poll, och att slutresultatet i september blir 63% högre än i Ipsos poll i februari. Det är för spekulativt...
Sen är det förstås inte omöjligt att SD får 26%, men det kräver en markant ökning av stödet för dem. Vilket kanske sker, eller kanske inte. Det som drog upp SD 2014 var Reinfeldts "öppna era hjärtan" tal. Det är ingen naturlag att sådant sker varje sommar.
Själv har jag hört från C. Dulny att det kommer komma en del mycket graverande avslöjanden om korruption och omoraliskt beteende kring den absoluta SD-toppen och han tror att SD därför kommer få mindre än 20% i valet. Han borde ju veta, som varit med i SD toppen.
Min poäng är att man inte kan
veta vad som händer baserat på en Ipsos februaripoll.