2018-02-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ja,förlåt att jag uttryckte mig slarvigt. Jag TROR att det var slumpen.Men inte att det var KiMs fel att hon råkade ut för en galning. Det finns hur många journalister som helst både på TV och i press världen över som gör program samt reportage om kontroversiella ämnen tex parafilier.
Och alla har hälsan och mår bra. Inte någon av dem har "triggat" igång en galning.
Jag är lite känslig när folk antyder att KiM gjort något fel. Så jag gick igång på det. Förlåt. Kan hålla med om att KiM kunde formulerat sig som du föreslår. Men det hade nog inte hjälpt mot en inbillningssjuk,narcissistisk galning.

Jag frågade min dotter om hon vågat göra en intervju med Madsen ombord på Nautilus? -Nej,en hemmabyggd ubåt skulle hon inte sätta sin fot på. -Men då hade jag bara blivit styckmördad någon annanstans istället.- För jag hade ju inte varit det minsta rädd för att intervjua PM, blev hennes svar.
Med facit i hand kan man kalla populära Ubåten Nautilus för en "tortyrkammare".
Men hade du ens tänkt tanken för ett år sedan?

Du är förlåten :-)

Vi alla tror en massa. Inget att bli arg över ifall någon inte tror som du..

Jag har inte heller skrivit att det skulle ha varit ”Kims fel” att hon blev mördad. Det är aldrig mordoffrets FEL när det händer. Jag menade bara att man inte ska kamma medhårs alla avvikande för att göra storyn mer säljande/spännande. Om folk vill skära sig själva eller varandra så finns det absolut inget ljuvligt i det. Bara sjukligt. Och jag anser att journalister har ett visst ansvar när de skriver sina texter.

Sen håller jag inte med om det fatalistiska tankesättet att ifall man tackar nej till besök i en galnings tortyrkammare då blir man ändå styckmördad någon annanstans.

Dr Phil är inte en man som jag håller högt på många sätt men han har rätt när han säger att:

”You don't give people the benefit of the doubt, nor do you judge them. You gather information and make an informed decision.”

Man tänker alltså inte som så att Madsen visserligen är lite udda, egendomlig, bitvis aggressiv och ombytlig - men han är nog en hyvens kille ändå. Man tänker istället att så länge jag inte känner den här lite udda och märkliga människan så utsätter jag mig inte för en fara i onödan utan gör den här intervjun här på land omgiven av andra människor och på ett ställen där jag kan känna mig trygg.

Detta borde Kim ha lärt sig under sin säkerhetsutbildning.
Citera
2018-02-26, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Men detta skrev han alltså dagen innan mordet? Han fick ju något avslag. I bloggen verkar det ju som om det fortfarande finns hopp om att skjuta upp raketer osv. Har han skrivit det på morgonen och sedan fått brev med avslag?

Nej, det blev beslutat vid sittande bord på mötet mellan CS och Madsen samt tillståndsmyndigheten för Rakettillstånd. Tillståndet tillföll CS och Madsen fick en senare tid för uppskjutning.

Madsen hade inkommit med ansökan 1.5 månad senare än CS, vilket avgjorde saken.

Om jag minns rätt.
Citera
2018-02-26, 23:47
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det är bara fotokonst. Länkar till deras "sjöjungfrur" har varit utlagda flera ggr här i tråden.
Särskilt den fotosessionen som är skrämmande lik KiM. Enligt uppgift hängde det ett sådant foto (ur den här serien om ca 5 st) på PMs och von Bengtssons kontor. Det sägs vara en rödhårig strippa (modell) som flyter i en vattentank i Madsens verkstad.
I bakgrunden flyter en röd sjal,till färgen lik KiMs jacka. Om det var från den fotosessionen från PMs verkstad som fotades av Halfmachine eller en annan vet jag inte med säkerhet.
Mycket av konstnärskollektivet Halfmachines fotokonst består också av nakenmodeller,till hälften människa och till hälften maskin. Ofta saknar modellerna kroppsdelar som ersatts med maskin/robotdelar. När jag nu kollade var en hel del foton av "sjöjungfrur" dvs livlösa kvinnor i och under havsmiljö borta(!?)
PM är helt klart inspirerad av Halfmachines fotokonst. Till skillnad från galningen Madsen kan
Halfmachine skilja på gränsen mellan fantasi/konst och verklighet.
Tyvärr är många bilder upphovsskyddade. Men den här är ok. Från en Madsen-annons.
http://www.aok.dk/natteliv/submarine-launch-party
Nej det är inte ”bara fotokonst”. Det handlar om kvinnolik och antydningar om kvinnomord. Att de nu tagit bort en del bilder beror nog inte på hänsyn utan på att den miljön faktiskt kan innehålla mer under ytan än vad de vill ska komma fram i dagern. Otroligt mycket skit som sk konstnärer kommer undan med för att de kallar sin skit för ”konst”. Kallar man något för ”konst”, så blir det på något vis oantastligt. I ”konstens” namn blir allt tillåtet. Jävlar, vilka knäppgökar det finns i den branschen.
Edit: jag är inte alls lika säker som du på att alla i Halfmachine kan skilja på konst och verklighet.
(Välkommen tillbaka, föressten 😉
Senast redigerad av Trollet3 2018-02-26 kl. 23:56.
Citera
2018-02-27, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du är förlåten :-)

Vi alla tror en massa. Inget att bli arg över ifall någon inte tror som du..

Jag har inte heller skrivit att det skulle ha varit ”Kims fel” att hon blev mördad. Det är aldrig mordoffrets FEL när det händer. Jag menade bara att man inte ska kamma medhårs alla avvikande för att göra storyn mer säljande/spännande. Om folk vill skära sig själva eller varandra så finns det absolut inget ljuvligt i det. Bara sjukligt. Och jag anser att journalister har ett visst ansvar när de skriver sina texter.

Sen håller jag inte med om det fatalistiska tankesättet att ifall man tackar nej till besök i en galnings tortyrkammare då blir man ändå styckmördad någon annanstans.

Dr Phil är inte en man som jag håller högt på många sätt men han har rätt när han säger att:

”You don't give people the benefit of the doubt, nor do you judge them. You gather information and make an informed decision.”

Man tänker alltså inte som så att Madsen visserligen är lite udda, egendomlig, bitvis aggressiv och ombytlig - men han är nog en hyvens kille ändå. Man tänker istället att så länge jag inte känner den här lite udda och märkliga människan så utsätter jag mig inte för en fara i onödan utan gör den här intervjun här på land omgiven av andra människor och på ett ställen där jag kan känna mig trygg.

Detta borde Kim ha lärt sig under sin säkerhetsutbildning.
Snällt att du förlät. Jag menade det där lite skämtsamt (bullrigt) men inte att förolämpa dig.
1/ Ponera att KiM inte ville sätta sin fot på en hemmabyggd ubåt. Var hade intervjun då tagit plats?
Kanske i en öde verkstad på Rehavesöen. Det kanske finns en källare/vind där som han kunde tagit sitt nerslagna offret till tex och släkt ned i resten av huset. Eller slagit ned henne och i skydd av mörkret burit henne till sin husbåt. Ted Bundy mördade sexualsadistiskt sina offer i hus där det fanns andra sovande i rum brevid bl.a. Så, hur skyddar man sig mot alla eventualiteter?
Har du tänkt på att ingen av Kims vänner eller pojkvän reagerade? Tvärtom. Pojkvännen valde att inte följa med.
De vinkade allesammans glatt från bostaden när KiM och Madsen seglade förbi.
Varför skulle någon oroa sig för det osannolika? Det finns inget sådant här liknande fall i hela världen med en känd, offentlig person som mördare. Det är lika osannolikt som att tänka sig din Dr.Phil som sexualsadistiskt mördar en patient under terapin på tu man hand.

2/Det där är mycket sådant som kommit fram i efterhand. Inget som KiM eller någon ur allmänheten kände till.
Madsens bror Benny beskrev honom efter mordet som en väldigt söt (rar,snäll) person.
När så torson flöt i land och polisen informerat Benny om skadorna på kroppen tog han helt avstånd ifrån sin lillebror. Skrev att DETTA kunde han ALDRIG förlåta honom. Sedan åkte han till häktet och lämnade brevet på morgonen.
Det här har vi ju diskuterat tidigare. Man kan inte skydda sig mot att det finns svagsinta själar som i utsatta lägen blir till tickande bomber. De kan ju triggas igång av vad som helst. Att det hänger damunderkläder på en tvättlina tex. En del nöjer sig med att norpa dem i månskenet som i Arnold Lane https://www.youtube.com/results?search_query=pink+floyd+syd+barrett. Men det är vanligt att de går vidare till stalking och kvinnoöverfall. Så ska vi rensa hela världen på allt som kan trigga igång sällsynta knäppgökar?
Sedan ska man ju ha klart för sig att det även finns homosexuella våldsmän.
Ska vi avstå alla från att vistas ute ensamma? Eller kanske beväpna oss som i USA???
Senast redigerad av ottoplommon 2018-02-27 kl. 00:16.
Citera
2018-02-27, 00:12
Medlem
Jag börjar mer och mer tro att PMs plan hela tiden var att sänka ubåten i en slags grand finale. Han har sänkt en ubåt tidigare. Med det i bakhuvudet kunde han släppa alla tyglar och gå bananas på det mest bestialiska vis.
Citera
2018-02-27, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Jag börjar mer och mer tro att PMs plan hela tiden var att sänka ubåten i en slags grand finale. Han har sänkt en ubåt tidigare. Med det i bakhuvudet kunde han släppa alla tyglar och gå bananas på det mest bestialiska vis.

Framför allt kunde han ju i vilket fall som helst inte lämna den kvar för någon annan att ta hand om (oavsett om det inte hade funnits bevismaterial ombord). Ubåten skulle säkert ha gråtit under någon annans beskydd..
Citera
2018-02-27, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Nej det är inte ”bara fotokonst”. Det handlar om kvinnolik och antydningar om kvinnomord. Att de nu tagit bort en del bilder beror nog inte på hänsyn utan på att den miljön faktiskt kan innehålla mer under ytan än vad de vill ska komma fram i dagern. Otroligt mycket skit som sk konstnärer kommer undan med för att de kallar sin skit för ”konst”. Kallar man något för ”konst”, så blir det på något vis oantastligt. I ”konstens” namn blir allt tillåtet.https://passionatepeople.invacare.se/5-varldsberomda-konstnarer-som-hade-funktionshinder/
Edit: jag är inte alls lika säker som du på att alla i Halfmachine kan skilja på konst och verklighet.
(Välkommen tillbaka, föressten 😉

Tack Har saknat er. Det kan ligga en del i vad du säger. Många stora konstnärer har haft NPF tror man idag.
Vincent van Gogh tex som skar av en del av sitt öra efter ett gräl med en kollega och skickade "örat" i ett brev som någon slags symbol (-du tjatar så mina öron trillar av!-typ) Aj.Det måste gjort ont! https://passionatepeople.invacare.se/5-varldsberomda-konstnarer-som-hade-funktionshinder/
Nog för att konstnärer ser andra ting bortom det vardagliga som alla andra ser och att många varit mentalt sjuka eller störda eller med funktionsnedsättning men jag kan inte komma på någon som gått över gränsen och mördat. Vet du någon?

Den stora konstnären Sickert har iallafall blivit en av kandidaterna som Jack the Ripper bland många andra.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10362934.ab
Men det tror jag är blaj. Sickert målade sin samtid och mycket från foton. JtR grand final,mordet/skändningen på Mary Kelly lär vara det första rättsmedicinska fotot. Sickert blev säkert inspirerad av det fotot som han målade på många olika sätt. Och inte för att han var mördaren som kände till scenen från verkligheten som en rik känd amerikansk författare fått för sig och spenderat otroligt många miljoner på att försöka bevisa.

Det fetade kan jag hålla med om. Lars Wilks tex. vars konst består av staketbrädor från soptippen samt bränne (vedpinnar) från skogarna i Kullaberg,sammanslängda till en hög fula brädor som tornar upp sig på stranden i ett Naturreservat. De har ett tjusigt namn och kallas för "drivvedsdkulptur".
Har bott granne med honom, för länge sedan och då ansågs "konstnären" vara typ, hm, lite utav byfåne. Shhhh (hemlis).
Han har blivit folkkär "konstnär" i SD-kretsar pga att han envisas att använda N-ordet och rita jättedåliga muhamedteckningar. Så det är mycket skit som du säger som blir oantastligt trots att minsta barn kan se att det är bara skit. Kejsarens nya kläder.
En hög skrangliga soptippsbräder och pinnar. Åsnan Ior i Nalle Phu byggde finare pinnhus, kan ju vem som helst se.

Det kan ju vara så att Halfmachine efter vad som hänt, känt att de inte vill att de där fotona förknippas med dem.
En ganska naturlig motreaktion mot Madsen. Eller?
Senast redigerad av ottoplommon 2018-02-27 kl. 01:30.
Citera
2018-02-27, 03:38
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Jag uppfattar det som att Niklas Långström menar att man inom forskning länge känt till fenomenet, men att fenomenet i sig (dvs. praktiken) är ovanligt. Typ.
Ja, det är riktigt. Forskning och kunskap finns men den typen av brott är mycket sällsynt.
Niklas Långström har sedan 1995 arbetat med forskning kring orsaker till allvarliga vålds- och sexualbrott. Han har studerat fallserier från utlandet där man identifierat sexuella motiv i dödligt våld där det inte finns tecken på samlag eller samlagsliknande handlingar.
I Lisa Holm-fallet kontaktade polisen honom för hjälp och han var senare med som expertvittne under rättegången. I sin första kontakt med Långström skrev polisen b.la att man anträffat en död kvinna som konstaterats blivit övermannad och var vid anträffandet delvis avklädd, tejpad och hängd. Ingen penetration konstateras. Och ställer frågan om det finns några vetenskapliga studier kring denna typ av brott och gärningsmän?

Nu har ju KW-fallet helt andra detaljer, som t.ex att hon penetrerats med knivhugg i underlivet, att hon förmodligen torterats ett bra tag innan hon dog och att kroppen styckats. Madsen har ju haft längre tid på sig än Nerijus och har också kunnat agera ostört i ubåten. Men den förskräckliga dödsångesten, skräcken och vetskapen om vad som håller på att hända utan att kunna göra något, den lär ha varit lika vedervärdigt hemsk för Lisa som för Kim. Känslan av total hjälplöshet, på väg mot döden i ett bestialiskt monsters våld.

Även fast hans svar här gäller LH-fallet så är det ändå ganska intressant att läsa om hur han beskriver de sexualsadistiska drifterna hos förövarna, vad som driver dem till att iscensätta fantasin.
Kontrollen, dominansen som eftersträvas.

De beteenden som observerats i aktuellt ärende och därtill associerade drivkrafter anses generellt
sett vara mycket ovanliga vid dödligt våld men finns tydligt beskrivna i internationell forskningslitteratur, se referenser nedan.
Kanske har vi i Sverige något enstaka sådant fall av dödligt våld årligen. De särskilda förhållandena beträffande offrets klädsel och DNA-fynd pekar mot möjliga sexuella motiv. Tejpning och upphängning kan vara medel för att totalt kontrollera, dominera och därefter döda ett brottsoffer. Detta kan i sin tur vara för att iscensätta sexuellt sadistiska impulser och fantasier som förövaren ofta haft under en längre tid, ibland prövat delar av i förväg och i brottet eftersträvat att tillfredsställa. Under vissa omständigheter; i kombination med specifika uppväxtförhållanden, social isolering, sexuell upptagenhet och nedsatt sexuell funktionsförmåga, anses sexuellt sadistiska fantasier och tändningsmönster kunna leda till allvarligt och tom dödande sexuellt våld.
I spoilern: Studier som Långström tar upp.
Senast redigerad av magiciadehex 2018-02-27 kl. 03:40.
Citera
2018-02-27, 03:49
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Sant. Men han hade skjutvapen och stod långt ifrån. Här pratar vi närkamp - och kroppsnära. Men visst kan rädsla få en att frysa till is. Att vara still - apatisk. Men den Kim jag lärt känna via alla dessa artiklar skulle inte stå till och låta sig bli bunden.
Med en kniv eller en vässad skruvmejsel tryckt mot strupen så gör man kanske vad man blir tillsagd, om man tror att det finns en möjlighet att undgå att bli dödad då.
Citera
2018-02-27, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Med en kniv eller en vässad skruvmejsel tryckt mot strupen så gör man kanske vad man blir tillsagd, om man tror att det finns en möjlighet att undgå att bli dödad då.
Man kan också bli fegt nedslagen bakifrån. Ted Bundy gick ju till väga så oftast. Ett slag i bakhuvudet och så in i bilen med det avsvimmade offret. Mitt på ljusan dag och med folk i närheten. Brutalt och snabbt.
Citera
2018-02-27, 04:35
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han är körd. Tack och lov att de återfann delarna av Kim, dels för hennes familjs skull men givetvis för att kunna sätta dit helvetet.
Jag har lite svårt för att det är bekanta han kontaktar, funderar som sagt kring det som jag nämnt (in vivo tryouts). Jag menar alltså att en del förövare testar ut sin plan dels för att finslipa ("lyckas jag få med mig nån") men även för att det är upphetsande. En slags katt- och råttalek kopplat till makt. Offret är helt ovetande och han typ ler i mjugg. Att få beskriva sin dröm är säkert upphetsande i sig för galningen.
Häri finns givetvis en en enorm fara även om det är en bekant - om nån nappat och han tappat konceptet, går över gränsen i all upphetsning.
Vi vet för lite om detaljerna i nuläget, ska bli intressant framöver vad polis och ÅK fått fram. Det verkar iaf som om de gjort en gedigen utredning i ett svårt mål.
Jag tror också att han "testat" en del av planen i förväg, att det i sig är upphetsande, känna av hur väninnan han sms:a med reagerade. Börjar bli som att hans sadistfantasi sipprar ut lite mer och mer, får kraft, i verkligheten. Tror också att han känner en oerhörd tillfredsställelse och makt av att veta att det han skrev till henne var en verklig plan och inget "dirty, kinky talk".

OM han inte fått KW att komma för intervjun i ubåten så tror jag säkert att han snarast försökt locka med sig någon annan kvinna/offer. Men, jag tror att det var en extra lockelse för honom med just KW, av flera olika anledningar som vi tidigare tagit upp, men också för att de inte kände varandra och för att hon var mer av typen oskuldsfull, reko helylletjej - en sån han själv aldrig kunde få.
En seriös och driven journalist, där han ser framför sig hennes totala panik när han plötsligt avbryter intervjun med sin planerade attack och övermanning. Totala överraskningsmomentet, vändningen han skrev om i sitt sms till väninnan.

Tror att KW var hans förstahandsval och att han skulle haft svårare att "välja" någon av de "höga klackar-nätstrumpor-korsett"-kvinnor han umgicks med. Lite svårare att attackera någon han känner, någon som känner till olika svagheter hos honom. Tror att KW:s personlighetstyp, utseende och att de inte hade någon relation sen tidigare var viktigt och lockande för honom. Och, såklart, han behövde ju inte hålla på att försöka övertala eller nåt - han visste ju att intervjun var anledningen för henne att komma.
Citera
2018-02-27, 07:32
Medlem
Är det någon som förstår det här?

I lighed med Kim Wall blev også Deirdre King nemlig inviteret med på en tur i dybet med Peter Madsens ubåd lige omkring det skæbnesvangre tidspunkt torsdag 10. august i fjor.
(Bullskit av journalisten att beskriva fredagen den 11 för precis runt det ödesfulla ögonblicket kring torsdagen den 10 augusti.Mer säljande kanske?)

Invitationen til elskerinden kom ifølge artiklen fra NZZ på en sms fra Peter Madsen kl. 15.13 den 8. august:

»Skal vi sige på fredag? (den 11 augusti) Kan hente dig, købe ind og tage til ubåden. Helst om morgenen, så har vi hele dagen«

Og om morgenen 10. august - altså samme dag som han om aftenen sejler ud fra Refshaleøen med Kim Wall ombord på ubåden - skriver Peter Madsen kl. 8.39 til Deirdre King:

»Vi skal på krydstogt i morgen, jubii!« (Vi åker på kryssning imorgon, jippi!)

Som jag minns det var det på fredagen som DK tillsammans med övrig besättning skulle med till Bornholm.
Inte att hon och M skulle på en date på tu man hand i djupet på fredagen 11/8.

Den bornholmsresan ställde Madsen in kl ca 22.30 på torsdagskvällen.10/8
På fredagen, klockan 14, var det tänkt att ubåten skulle visas upp på Bornholm.
Så har DK kommit med en dramatisk efterhandskonstruktion nu? Att hon var det tänkta offret på den turen med ett gäng karlar ( Dramaqueen var mitt första intryck av henne faktiskt.)
https://www.bt.dk/krimi/raket-madsens-elskerinde-jeg-ville-have-vaeret-det-perfekte-offer

1/ Och hur går detta ihop med att PM "planerat" att mörda KiM på kvällen/natten mot fredag?
2/ Och om han nu planerat för det varför ställde han in den efterlängtade"kryssningen" på kl.22.30 på torsdagskvällen som han så entusiastiskt hade skickat SMS kl.08.39 på samma morgon om ?

Den inställda Bornholmsresan fredagen den 11 augusti här.
https://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-mystiska-sms-innan-ubaten-sjonk/
Senast redigerad av ottoplommon 2018-02-27 kl. 07:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in