2018-02-26, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Du har förvisso sant, men ponera att inte SD funnits, jag tror inte att S ”stängt gränsen” då. De gör nytta oavsett om de har 16, 20 eller 25%

SD gör nytta hur stora de än är så länge de är ett riksdagsparti. Varken S eller M skulle ha blivit "hårda" när det gäller kravmaskinerna om SD inte hade funnits.
2018-02-26, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Precis. Målet på 21-23% är med råge uppfyllt med 16% hos Ipsos. Instituten som är bäst på att mäta Sverigedemokraternas stöd Sentio, Yougov och spelbolagen säger alla just 21-23% som valresultat för Sverigedemokraterna vid ett val idag.

Unibet säger 22 %, men inte vid val idag utan i september!
2018-02-26, 15:12
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
S 29 (+1)
V 9 (+2)
MP 3 (-1)

SD 16 (±0) Samma nivå som en rad tidigare månader nu i Ipsos. Klar underskattning. 21-23% som valresultat vid ett val idag. Sett till tidigare underskattning från institutet.

M 21 (-4)
C 11 (+2)
L 5 (±0)
KD 3 (±0)
Om M tappat fyra % .. ok två % till C kanske, men mindre troligt att folk byter block, även om det inte spelar nån praktisk roll nuförtiden ... så var tog de andra två %-en vägen? Känns skumt, och man kan tänka sig att uppgångar för SD och MED ska tystas.
2018-02-26, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Dom missnöjda går till moderaterna eller medborgerlig samling eller kanske till och med till NMR.
Har du några färska siffror som styrker detta?
2018-02-26, 16:34
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Snarast beror det på att fler invandrare än någonsin idag röstar på SD ,och det är en grupp som man vet är svår att få med i opinionsundersökningar ,därför kompenseras tex S upp i områden där det finns mycket invandrare,men sådant sker aldrig för SD,snarare tvärtom.

Intressant, det tål att diskuteras.

Jag bor i en välmående villaförort.
Här röstar 50% på M och 7% på SD.

Ett stenkast bort ligger ett mindre välmående område, mycket invandrartätt.
Där röstar 55% på S och 7% på SD.

Det jag tycker var intressant - och högst förvånande - var att siffrorna för SD var mer eller mindre identiska

På 4 år har det dock hänt ENORMT mycket, och enbart till det negativa i form av tiggerier, brottslighet och annat invandrarrelaterat. Det ska bli mycket intressant att jämföra dessa områden igen, efter valet, men jag bli inte överraskad om SD får mer i det sämre området.

Vi kan ju ta "Hässelby 7 Hässelby Gård N" som exempel, som troligen är liknande det jag just beskrev ovan.
Det var SDs absolut starkaste fäste i Stockholm med 14%+!

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Politik_i_Stockholms_kommun#Mandatf%C3%B6rdelning_ i_valen_1920%E2%80%931966

Noterar att SD fick 5,2% i Stockholm, jämfört med Feministiskt Initiativ 4,6%!
(Där har ni nog svaret på varför F! får så mycket uppmärksamhet också.)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Politik_i_Stockholms_kommun#Valresultat_i_procent

Dock, skall tilläggas, har inte SD gjort ett knyst ifrån sig denna mandatperioden vilket är uselt. Det är trots allt första gången de sitter i Fullmäktige.
2018-02-26, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Har du några färska siffror som styrker detta?

Ja, att SD bara fick 16% i senaste opinionsmätningen.

Partiet har stagnerat och lockar inte längre dom missnöjda.
2018-02-26, 20:22
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Ja, att SD bara fick 16% i senaste opinionsmätningen.

Partiet har stagnerat och lockar inte längre dom missnöjda.

Tyvärr kan man ännu inte polisanmäla våra väl kända Skojarinstitut med framgång!

Som uppenbarligen prioriterar korruption och politiska agendor före försök att mäta opinionen eniigt statistiskt vedertagna och beprövade metoder...
2018-02-26, 20:47
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
När det gäller just trovärdighet så finns det väl knappast någon i denna tråd som har sämre sådan än du? Var det inte du som sa att SD:s tak låg på 5% för bara några år sedan? Och sedan höjdes detta tak till max 10% eftersom det inte fanns fler "rasister och annat löst folk" i landet som kunde tänkas rösta på dem...

Du har nu under tio års tid stångat ditt socialdemokratiska huvud mot betongen och gång på gång tillkännagivit att SD "faller", "rasar", "kollapsar", "utraderas", "imploderar" eller "utplånas". Du har haft precis lika fel varje gång. Varenda gång! Under tio år! Minst sagt anmärkningsvärt och tämligen patetiskt när en människa inte inser sina begränsningar.

Du vägrar erkänna att SD underskattats hos opinionsinstituten i tidigare val, trots att det bara är att gå tillbaka och läsa siffrorna som är offentliga och ett bevisligt faktum. Du lever i en sådan bottenlös förnekelse att det tyvärr är fullständigt omöjligt att föra minsta lilla vettiga diskussion med dig om SD i opinionsundersökningar. Du vill inte ens erkänna att Novus, Skop och SCB underskattade SD med 60% i förra valet... Likaså vägrar du att acceptera faktum att samtliga opinionsinstitut - även Sentio och Yougov - underskattade SD i valet 2014. Vad finns då att diskutera med dig?

Underskattningen av SD i opinionsundersökningarna är A och O om man vill få åtminstone ett litet hum om var SD befinner sig idag. Men du vill inte erkänna att det råder en underskattning. Vem har då mest rätt: Demoskop på 15,4% eller Yougov på 22,1%? Ett av dessa institut har mer rätt. Båda underskattade SD i förra valet...

Varför överhuvudtaget diskutera med någon som förnekar verkligheten och fakta som är kontrollerbar? Är uppriktigt sagt helt ointresserad av din smörja i denna tråden. Du har din uppfattning om var SD befinner sig i opinionen, och jag har min. Du har haft fel så många gånger att vi tappade räkningen redan 2012... Om sex månader vet vi återigen hur fel du hade och vem som hade mest rätt när det gäller SD. Vill du diskutera varför SD enligt dig har 15, 16 eller 17% i opinionsundersökningar just nu då får du göra det med någon annan. Din trångsynthet och enfaldighet är alltför tröttsam.

Det bästa sättet att förutsäga en människas framtid är att titta på vederbörandes förflutna. Dina tidigare förutsägelser om SD i opinionen är minst sagt bedrövliga. Vad tror du att det säger om dina framtida förutsägelser om SD?
Har erkänt hur många gånger som helst att jag underskattade SD. Lik förbannat tjatar du och en del andra om det.
Nu är det inte min eller din tro vi diskuterar utan vad opinionsundersökningarna har kommit fram till i dagsläget.
Att basera hemkörda siffror på vilket opinionsinstitut som har haft rätt tidigare vid ett eller två tillfällen
i samband med val är bara bullshit och inget annat. Jag diskuterar utifrån dagens verklighet och vad opinionsinstituten sammantaget visar för siffror. Trodde det var meningen med tråden och inte vad du eller jag hoppas och tror.
2018-02-26, 21:03
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Att basera hemkörda siffror på vilket opinionsinstitut som har haft rätt tidigare vid ett eller två tillfällen
i samband med val är bara bullshit och inget annat. Jag diskuterar utifrån dagens verklighet och vad opinionsinstituten sammantaget visar för siffror. Trodde det var meningen med tråden och inte vad du eller jag hoppas och tror.

Jepp.., ett viktigt ord du kommer med : verklighet

Så vad är verklighet för dagens väljare ?

-Bättre ?
-Sämre ?
-Ingen större skillnad ?

Personligen tror jag att det har blivit sämre, men inte illa nog. Dvs inte illa nog.., för att rösta på SD. SD kommer nog att göra ett bra val, ett rent utav "fantastiskt val" om det vore ett annat parti som beskrevs i msm.., men nu är det SD..., och då gäller andra rubriker !

Jag har "hackat ner" mina 30,1 % för SD..., till...26,2 % (pga msm lögner)
2018-02-26, 21:43
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Har erkänt hur många gånger som helst att jag underskattade SD. Lik förbannat tjatar du och en del andra om det.
Nu är det inte min eller din tro vi diskuterar utan vad opinionsundersökningarna har kommit fram till i dagsläget.

Varför tar du då aldrig den minsta hänsyn till den underskattning som finns hos opinionsinstituten när SD mäts? Den fanns där 2006, den fanns där 2010 och den fanns definitivt där 2014...

Vad får dig att tro att det inte finns en underskattning också 2018? Vad har hänt enligt dig som helt plötsligt gjort att underskattningen av SD i opinionsundersökningarna nu - som med ett trollslag - är puts väck? Någon underskattning existerar alltså inte längre? Allt som instituten presenterar kring SD är nu sanning? Deras siffror är ett odiskutabelt faktum? Vi får helt enkelt inte ifrågasätta dessa heliga instituts mätningar... för någon underskattning finns inte längre enligt dig. Kom igen nu, Powergirl, inte ens du kan vara så naiv?

Återigen: Vi kan inte diskutera var SD befinner sig i opinionen på ett rättvist och korrekt sätt om vi inte kompenserar för den underskattning som alltid rått kring SD hos opinionsinstituten. Det är ju med hjälp av det förflutna vi kan prognostisera det kommande, eller hur? Vad hjälper det att t ex Demoskop, Inizio, Skop, Sifo och Ipsos alla visar att SD nu har 15-16% när vi vet att de tidigare alltid underskattat SD på ett fullständigt häpnadsväckande och rent skamligt sätt? Deras siffror stämmer ju inte! Deras underskattningar har ju varit alltifrån 25-61% ??? (med undantag av Sentio och Yougov, som också haft fel men inte så grovt.)

Bäste Powergirl, självklart kan man ha olika uppfattningar om var SD befinner sig i olika opinionsundersökningar. Men även du borde begripa att om opinionsinstitut underskattat Sverigedemokraterna under de senaste 12 åren och visat siffror som är käpprätt åt helvete, för att uttrycka sig på tydlig svenska, så måste detta kompenseras på något vis. Eller är du så blåögd och infantil att du litar stenhårt på t ex Sifo, Inizio, Skop eller Ipsos? Du verkar tro att deras siffror är ristade i sten och att det är Gud fader själv som presenterar dessa helt "felfria" undersökningar.

Det är hög tid att inse att du bortser från eller väljer att blunda för en helt avgörande faktor i mätningarna av SD, och det är just därför du och opinionsinstituten har haft så otroligt fel under alla dessa år: Underskattningen!

I stort sett samtliga som hängt med ett tag i denna tråd vet att du så fruktansvärt gärna vill att SD ska rasa ihop som ett korthus och få helst 3% i valet. Vi känner din starka längtan och önskan att SD ska utplånas från jordens yta... Det hände inte 2006, 2010 eller 2014. Och det kommer inte att ske i det kommande valet heller. De fördubblades vid alla dessa val eftersom de andra partierna så fatalt misslyckats med sin egna politik. Samhällsutvecklingen gör att SD finns kvar, frodas och växer - val efter val. SD kommer inte att få några 5%, 10%, 15% eller 20% i valet om sex månader. Även du borde kunna ana vid det här laget att Sentios och Yougovs siffror är långt mycket närmare verkligheten. Men glöm inte, att även dessa två institut underskattade SD i förra valet...
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-26 kl. 21:56. Anledning: Förtydligande
2018-02-26, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Om M tappat fyra % .. ok två % till C kanske, men mindre troligt att folk byter block, även om det inte spelar nån praktisk roll nuförtiden ... så var tog de andra två %-en vägen? Känns skumt, och man kan tänka sig att uppgångar för SD och MED ska tystas.

Intressant, jag var tvungen att kolla. Det ser ut som att M tappade 4,9 procentenheter mellan januari-mars 2017. Samtidigt så ökade C med 3,2 procentenheter. SD ökade med 1,4 procentenheter under samma period.

Det sjuka är att SD börjar tappa enormt mycket efter juli månad. M ökar nästan lika mycket som SD tappar.

M tappar väljare till C och sedan hämtar M tillbaka väljare från SD. Det låter helt orimligt att väljarna skulle hoppa runt bland partierna på det där sättet.

Kolla på det här diagrammet.

https://minfil.org/fd0aF4d3b9/Opinion_2014-02_to_2018-02.png
2018-02-26, 22:07
Medlem
Även i denna tråd har de flesta justerat sina förväntningar på SD:s valresultat i kommande val. Innan läste man flitigt om spekulationer runt 28-30%, numera pratas det ofta om 20-23%.

Hoppas SD:s valstrateger är riktigt duktiga och lägger mycket krut på att avslöja M.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in