2018-02-26, 13:02
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Intressant.
Tyvärr blir det ju bara "acceptera vad jag påstår, för det är något man bara vet, annars är man dum." och leder inte så långt. Plus då att om det inte går att veta, eftersom Gud är så sprallig, hur vet han?

Strindbergs eldiga religiositet intresserar mig, och han kan mycket väl ha rätt. Hur det än är så är det omöjligt att tänka sig Strindberg utan gudstron.
Citera
2018-02-26, 13:05
Medlem
Kristendomen grundar sig helt och hållet på Bibeln, och Bibeln är skriven av människor, men vi vet inte säkert när den skrevs eller av vilka människor.

Tycker ni troende kristna ärligt talat att det är en rimlig grund att bygga sin världsbild på?
Citera
2018-02-26, 15:06
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att diskutera de ”bevis” som läggs fram.
Håller de, eller håller de inte?
Nyckeln är vad som kan anses vara ett bevis, samt om de kan hålla eller ej.
Citera
2018-02-26, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Nyckeln är vad som kan anses vara ett bevis, samt om de kan hålla eller ej.
Ja, detta är svårt att veta i förväg, då inga gudar hittills bevisats.
Citera
2018-02-26, 15:31
Medlem
Citat:
Teister brukar heller inte godkänna subjektiva bevis, för i så fall måste de erkänna fler gudar än sin egna.

Jag måste inte erkänna fler gudar, jag tror att många av de så kallade "gudarna" i andra religioner
egentligen bara är andemakter.
Citera
2018-02-26, 15:37
Medlem
Som jag ser det finns det ingen anledning att forska i andra gudar än den kristna guden.
Paulus säger till dom kristna att det finns andemakter, men alla är inte av Gud.
Citera
2018-02-26, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag måste inte erkänna fler gudar, jag tror att många av de så kallade "gudarna" i andra religioner
egentligen bara är andemakter.
Ja, du tror inte på deras upplevelser. Precis som jag sade.
Citera
2018-02-26, 15:41
Medlem
Citat:
Som jag ser det finns det ingen anledning att forska i andra gudar än den kristna guden.
Paulus säger till dom kristna att det finns andemakter, men alla är inte av Gud.
Spelar det någon roll vad Paulus säger?
Spelar det någon roll att du inte anser att det inte är någon anledning att forska i andra gudar?
Citera
2018-02-26, 15:42
Medlem
Citat:
Ja, du tror inte på deras upplevelser. Precis som jag sade.

Nej, jag förnekar inte att de kan ha haft upplevelser, men jag misstänker att de upplevelser
de har kan vara av andemakter.
Citera
2018-02-26, 15:47
Medlem
Citat:
Nej, jag förnekar inte att de kan ha haft upplevelser, men jag misstänker att de upplevelser
de har kan vara av andemakter.
Ja, jag förnekar heller inte alla upplevelser. Däremot förnekar jag anlednngen till upplevelsen.
En oförklarlig upplevelse är en oförklarlig upplevelse. Att omgivningen säger ”det är Gud du känner” betyder inte att det är Gud du känner.
Citera
2018-02-26, 15:47
Medlem
Citat:
Spelar det någon roll vad Paulus säger?
Spelar det någon roll att du inte anser att det inte är någon anledning att forska i andra gudar?

För kristna spelar det roll vad Paulus sagt. Den ende guden jag träffat på hittills är
Abrahams, Isaks och Jakobs Gud, även kallad Herre Sebaot. Som du kanske vet så
erkänner Abrahamismen endast en gud inte fler gudar. Gud har get oss ett av de viktigaste buden.
"Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig".
Citera
2018-02-26, 15:49
Medlem
Citat:
För kristna spelar det roll vad Paulus sagt. Den ende guden jag träffat på hittills är
Abrahams, Isaks och Jakobs Gud, även kallad Herre Sebaot. Som du kanske vet så
erkänner Abrahamismen endast en gud inte fler gudar. Gud har get oss ett av de viktigaste buden.
"Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig".
Att det spelar roll för kristna är inte vktigt i trådar som denna.
I budet du tar upp så nästan erkänner Gud att det finns andra gudar, eller så är han väldigt dålig på att formulera sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in