2018-02-25, 22:08
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Varför ska jag lägga blommor på en grav där jag inte känner innehavaren? Och nej, jag behöver inte krama om den här familjen, men jag har heller inte behov att svärta ner OH, när det faktiskt inte ens var han som drev igenom detta. Och du har inte en aning om vad som ligger bakom, men samtidigt - istället för att fundera över de sansade inläggen i tråden som förklarar för dig - så skriver du ner exakt vem OH var. Dvs en pedofil som tryckte ner familjen och dessutom var både psykopat och hade andra störningar.

Jag anser att, även om det är högt i tak på flashback, och man får skriva ganska mycket som man vill - så är det du skriver så integritetsbegriande att man häpnar. Diskutera gärna familjen, men varför inte hålla det på en nivå som är lite ren? Motiv och orsaker är en sak, men att klistra på en död människa egenskaper som troligen är helt uppåt väggarna är en helt annan sak. Framförallt när man har så lite fakta.
Mycket bra svarat, tycker jag...
Citera
2018-02-25, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
JA.
Helt otroligt att det inte finns en enda bild på henne....

Det kan vara tack vare detta:

https://www.google.com/webmasters/tools/legal-removal-request?hl=sv&pid=0&complaint_type=14
Citera
2018-02-25, 22:10
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är ju faktiskt det som sagts i större delen av tråden: Hanna ville inte leva längre. Och barnen skulle med, och Oskar hängde på. Och nu säger du: "Ja, varför inte"?

Vad kommer detta fetade konstaterande ifrån?
Enligt hennes chef arbetade HB som vanligt fram till jul.
Är det inte lite svårt att arbeta öht med en så uttalad dödslängtan?
Citera
2018-02-25, 22:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
1. Många i tråden har bidragit med små korn av sanning, men det är svårt att få en mer helgjuten bild.

Inom samma familj fanns alltså: 2 x kronisk trötthet, 1 x MRSA, 1 x bröstcancer. - OH verkar ha varit den ende friske och den som vid sidan av sitt krävande yrkesarbete också fått ta sig an många av de praktiska sysslorna i hemmet. Han hade ingen chans att bara koncentrera sig på sin skattelagstiftning; han tvingades också valsa runt med rektorer, lärare, kuratorer, skolsköterskor m fl plus därtill vara livrädd för att dra med sig en endaste liten bakterie hem till sin känsliga familj.

Ingen verkar ha sett HB tillsammans med sina barn; däremot såg en granne att OH och M under någon av mellandagarna traskat i väg till affären för att handla.

OH var hårt pressad från olika håll. Han bör ha känt sig otillräcklig och inte riktigt vetat hur han skulle kunna ta sig ut ur situationen: Arbetet blev lidande pga familjens olika sjukdomar; han tvingades ställa in resor och konferenser; hans professur riskerade att urholkas; han blev allt mer nervös och splittrad. - Hur känner han sig under julhelgen; vad är det då som händer i familjen? - Han har viktiga seminarier den 9 resp. 12 jan; han måste förbereda sig. - Antag att A blev sämre, M:s symptom mer märkbara samt att ett besked nådde HB om att hennes cancer spritt sig. - Vilka val har han? - Han kan insistera på att anställa en hemhjälp; en allt-i-allo, eller han kan driva linjen att döttrarna ska läggas in en längre tid för observation och provtagning. - Han kan... allt möjligt. - Han har dessutom en framtid i sitt yrkesliv. - Skulle han helt lägga detta bakom sig för att följa en sjuk hustrus uttryckliga vilja att ta död på sig själv och deras gemensamma barn? - Nej, jag vill inte tro att han skulle falla till föga.

Att någon ville dö kan vara fullt möjligt, och då särskilt efter ett cancerbesked och en längre tids bakslag gällande barnens sjukdom: Inget reellt hopp, varken för egen del eller för döttrarnas: Svartsyn, trötthet, uppgivenhet... den ena motgången efter den andra. - Gäller svartsynen även för OH:s vidkommande? - Ja, kanske till viss del, men räcker den ända fram till galgen?

Ja, jag delar uppfattningen att HB bör ha varit den drivande parten.

2. Vilken bedömning man än gör måste frågan ställas: Varför begick OH självmord (om han nu gjorde det)? - En kallblodig psykopat hade stått med slutresultatet två mord och ett självmord, för att själv kunna inhösta omgivningens sympati och fortsätta sitt liv; nu på helt egna premisser. - Men även en kallblodig psykopat kan råka ut för bakslag: Antag att någon av makarna är antingen en känslolös psykopat, alt. desperat och övertygad om att hela familjen måste bort: Om gift använts kan någon av makarna ha fattat misstankar och satt sig till motvärn; därför dödats på annat, mer handgripligt sätt. Psykopaten kan då ha tvingats ta sitt liv för att inte åka fast för trippelmord. - Å andra sidan bör ett sådant scenario tekniskt sett kunna uppenbaras. - Den desperate, däremot, kan ha velat arrangera det hela som en samförståndslösning och vidtagit olika mått och steg innan giftbägaren tömts.

3. Endast under antagandet att OH under julhelgen uppnått den grad av svartsyn som behövts för att kunna ansluta sig till idén att utplåna hela familjen inkl. sig själv, kan man tänka sig att brevet med de två namnunderskrifterna kan vara äkta vara. Förutom svartsynen bör han också på både rationella och känslomässiga grunder ha anslutit sig till idén samt rent yrkesmässigt också ansett/insett att han inte skulle kunna vidmakthålla sin yrkesposition under de förhållanden som rådde och som enligt hans bedömning inte heller under överskådlig framtid skulle komma att ändras, annat än till det sämre.

Hade man haft den obeskurna, oretuscherade bilden av beslutsunderlaget är det inte uteslutet att makarnas val att lämna jordelivet tillsammans med sina barn framstått som både begripligt och i en djupare betydelse också kärleksfullt.

3. ... döttrarnas ej överhängande död kan ha varit viktigare faktor för hans beslutet att följa med själv, än motsatsen (om än hans agerande vid alternativet torde vara hypotetiskt) — givet att mammans död är överhängande. Han kan ha haft svårt att föreställa sig ett annat livssätt än det han praktiserat fram till dess, ssk om han skulle göra det utan stöd av hustrun som ensam pappa med ett nytt arbete förenligt med omsorgen om barnen. Flickorna kan ha varit känslomässigt m.m. mer bundna till mamman, medan pappan varit mer uppbunden känslomässigt i sitt arbete och intagit en mer distanserad roll gentemot flickorna.

Man skulle kunna föreställa sig att han var mer rädd för att vara en dålig far än att förlora sitt kall, men det skulle i alla händelser vara svårt att förena dessa båda saker. Med barnen sjuka och hustrun död.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-02-25 kl. 22:22.
Citera
2018-02-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det kan vara tack vare detta:

https://www.google.com/webmasters/tools/legal-removal-request?hl=sv&pid=0&complaint_type=14
Tror inte det. Det brukar ta lite tid. Hon var ju borta snabbt som attan. Däremot var det en arbetskamrat som skrev här att när man jobbar med så känsliga uppgifter som Hanna alltid gjort, så rekommenderas att man ligger lågt både på sociala medier och i andra sammanhang. Så hon kan helt enkelt ha haft integritet och inte velat synas för mycket.
Citera
2018-02-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Vad kommer detta fetade konstaterande ifrån?
Enligt hennes chef arbetade HB som vanligt fram till jul.
Är det inte lite svårt att arbeta öht med en så uttalad dödslängtan?

Hon arbetade som vanligt arbetsplatsen ett par dagar i veckan, resten hemifrån, om jag minns rätt. Och att Hanna mådde riktigt dåligt under jul och mellandagarna framkom tidigt i tråden. Och nej, jag tänker inte leta reda på ett enda inlägg bland alla de här tusentals
Citera
2018-02-25, 22:18
Medlem
Rodjas avatar
Rättelse om MRSA

Citat:
Ursprungligen postat av milla200
kom rätt så tidigt och personen radera/ redigera många av sina inlägg. Kommer inte ihåg vad personen "hette" Men den blev klassad som troll
Laawin, tror jag hen hette. Nånstans sidan 1006...

Rättar mig själv här, Laawin citerade bara något, inget fel på hens text i övrigt. Mitt fel.
Senast redigerad av Rodja 2018-02-25 kl. 22:43. Anledning: Fel person
Citera
2018-02-25, 22:19
Bannlyst
Citat:
kom rätt så tidigt och personen radera/ redigera många av sina inlägg. Kommer inte ihåg vad personen "hette" Men den blev klassad som troll

Inte helt enkelt det där. Jag och några andra som helt uppbart inte heller är det har också blivit klassade som troll av folkpöbeln några gånger. En del blir så skrämda eller kränkta att de då sticker istället för att stå upp för sin ställning.
Vi har även det omvända problemet, att folk inte vågar berätta saker just för att man inte orkar bli synad eller kanske bli kallad för troll.
Sen har vi så klart just trollen som endast arbetar för att få uppmärksamhet, vilket verkar vara ett ganska enkelt uppdrag i denna tråd.
Personligen tycker jag att den sista gruppen är den enklaste för de faller alltid på eget grepp om de bara blir ignorerade.

Som jag ser det är de ständiga trolljägarna ett större problem samt de som inte själva förmår att värdera information.
Citera
2018-02-25, 22:19
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Det var grannen med cykelvägen. Och tittar du på kartan så har inte OH & HB någon sån vid sitt hus

Jag ser cykelvägen + en till som korsar nämnda cykelväg:

https://goo.gl/maps/5pZN7KWc35v
Citera
2018-02-25, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Laawin, tror jag hen hette. Nånstans sidan 1006...

eller va det VeronicaMaja?
Citera
2018-02-25, 22:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ja, du har varit inne på det spåret genom hela tråden.
Visst kan man tänka sig att kärlekfullhet låg till grund för föräldrarnas handlingar mot sina barn på samma sätt som för Jim Jones i Jonestown eller David Koresh i Waco. I nån mån hade ju Camus rätt när han menade att självmordet är den enda riktigt viktiga filosofiska frågan, men när man med egenpåtagen vetorätt inbegriper andra i detta har man gjort ett tankehopp som är så nära den totalitära moralrelativismens grunder där egentligen allt blir ok och tillåtet. I grunden ett ställningstagande som vittnar om sjukdom i sig, i alla fall om man väljer att leva annat än eremitliv.
Det svåraste i fallet tycker jag är de få hållpunkterna, en mer eller mindre osynlig maka samt avsaknaden av ett FUP. - Fortfarande pågår förundersökning och polisen säger sig ha flera lösa trådar. - Vi vet inte vad som egentligen hände, och vi vet inte heller varför tankehoppet gjordes; bara att det gjordes.
Citera
2018-02-25, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag ser cykelvägen + en till som korsar nämnda cykelväg:

https://goo.gl/maps/5pZN7KWc35v

den går inte utanför deras hus ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto