2018-02-25, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Livlig fantasi och rejäla spekulationer du levererar.
Visst finns det 1% risk att det förekom incest i det huset, men den 1% finns i alla hus i hela sverige.
Snart ramlar du väll in på häx-jakt och svartkonst...... eller dom kanske var en hård-rockande djävuls-dyrkande familj.
Större chans än incest.
Ge dig nån gång !

Och hur många procent av alla familjer kommer gemensamt fram till att barnen ska dödas? Försöker du hitta en normal förklaring till något helt abnormt och... skamfyllt?
Citera
2018-02-25, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du hade säkert velat krama om OH och säga, det gör inget, det gör inget, du kunde inte hjälpa att du mördade dina barn och lurade dem att somna i sina sängar med gift i hela kroppen. Det är alltså mycket mer otäckt för dig att vi spekulerar om vad som skett, än själva brottet. Varför slutar du inte läsa, vad gör du exakt här? Lägg blommor på gravarna då, sök upp dem, huvaligen. DET tycker jag är lite mer bisarrt än att försöka diskutera fram ev. motiv och orsaker.
Varför ska jag lägga blommor på en grav där jag inte känner innehavaren? Och nej, jag behöver inte krama om den här familjen, men jag har heller inte behov att svärta ner OH, när det faktiskt inte ens var han som drev igenom detta. Och du har inte en aning om vad som ligger bakom, men samtidigt - istället för att fundera över de sansade inläggen i tråden som förklarar för dig - så skriver du ner exakt vem OH var. Dvs en pedofil som tryckte ner familjen och dessutom var både psykopat och hade andra störningar.

Jag anser att, även om det är högt i tak på flashback, och man får skriva ganska mycket som man vill - så är det du skriver så integritetsbegriande att man häpnar. Diskutera gärna familjen, men varför inte hålla det på en nivå som är lite ren? Motiv och orsaker är en sak, men att klistra på en död människa egenskaper som troligen är helt uppåt väggarna är en helt annan sak. Framförallt när man har så lite fakta.
Citera
2018-02-25, 21:07
Medlem
Kanske var OH intresserad av "nästan vuxna" i sådan grad att han till sist blev avslöjad av frun? Eller så levde hon ovetandes om allt och blev duperad att det var bäst att dö med sin man och barnen. Kanske var OH rädd för att allt bakom barnens trötthet skulle sippra fram vid samtal med psykolog i skolan.

Ovanstående är en spekulation.
Citera
2018-02-25, 21:08
Bannlyst
Citat:
Och hur många procent av alla familjer kommer gemensamt fram till att barnen ska dödas? Försöker du hitta en normal förklaring till något helt abnormt och... skamfyllt?

Nej.
Men en realistisk.....
Inte sitta och hitta på dom mest vidriga påhoppen i varje inlägg och kalla det för en spekulation.
Bara spy ut påhittad galla i varje inlägg.
Jag tror att alla vet att du har bestämt dej för att Oskar var en kallblodig psykopat, som idkade incest med sina barn.
Det har du tydligt lagt fram som din spekulation.
När du lägger ihop infon om det som kommit fram, så är det DIN slutsats.
Vi vet det.
Citera
2018-02-25, 21:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ [Du efterfrågar min bedömning av följande:]
1. Vi var några stycken som tidigt i tråden fick info från mycket "säkra källor" att Hanna var den drivande till detta beslut.
Att Hanna och Agnes var så dåliga, så Hanna helt enkelt ville dö.

2. Vi är några stycken som tidigt fick uppfattningen om att Oskar är en vanlig, schysst, reko och trevlig kille, men som levde sista tiden under stor stress, och till sist gav med sig.
Ett annat gäng anser att han var en kallblodig psykopat, som mördade sin familj för att dom inte presterade.

3. Vi är några stycken som kan FÖRSTÅ att Hanna och Oskar fattade detta beslut.
Självklart tycker vi att det är FEL att mörda barn, och självklart ville vi såklart att dom sökt ännu mer hjälp.
För några andra är det fullständigt obegripligt beslut från Hanna och Oskar.

1. Många i tråden har bidragit med små korn av sanning, men det är svårt att få en mer helgjuten bild.

Inom samma familj fanns alltså: 2 x kronisk trötthet, 1 x MRSA, 1 x bröstcancer. - OH verkar ha varit den ende friske och den som vid sidan av sitt krävande yrkesarbete också fått ta sig an många av de praktiska sysslorna i hemmet. Han hade ingen chans att bara koncentrera sig på sin skattelagstiftning; han tvingades också valsa runt med rektorer, lärare, kuratorer, skolsköterskor m fl plus därtill vara livrädd för att dra med sig en endaste liten bakterie hem till sin känsliga familj.

Ingen verkar ha sett HB tillsammans med sina barn; däremot såg en granne att OH och M under någon av mellandagarna traskat i väg till affären för att handla.

OH var hårt pressad från olika håll. Han bör ha känt sig otillräcklig och inte riktigt vetat hur han skulle kunna ta sig ut ur situationen: Arbetet blev lidande pga familjens olika sjukdomar; han tvingades ställa in resor och konferenser; hans professur riskerade att urholkas; han blev allt mer nervös och splittrad. - Hur känner han sig under julhelgen; vad är det då som händer i familjen? - Han har viktiga seminarier den 9 resp. 12 jan; han måste förbereda sig. - Antag att A blev sämre, M:s symptom mer märkbara samt att ett besked nådde HB om att hennes cancer spritt sig. - Vilka val har han? - Han kan insistera på att anställa en hemhjälp; en allt-i-allo, eller han kan driva linjen att döttrarna ska läggas in en längre tid för observation och provtagning. - Han kan... allt möjligt. - Han har dessutom en framtid i sitt yrkesliv. - Skulle han helt lägga detta bakom sig för att följa en sjuk hustrus uttryckliga vilja att ta död på sig själv och deras gemensamma barn? - Nej, jag vill inte tro att han skulle falla till föga.

Att någon ville dö kan vara fullt möjligt, och då särskilt efter ett cancerbesked och en längre tids bakslag gällande barnens sjukdom: Inget reellt hopp, varken för egen del eller för döttrarnas: Svartsyn, trötthet, uppgivenhet... den ena motgången efter den andra. - Gäller svartsynen även för OH:s vidkommande? - Ja, kanske till viss del, men räcker den ända fram till galgen?

Ja, jag delar uppfattningen att HB bör ha varit den drivande parten.

2. Vilken bedömning man än gör måste frågan ställas: Varför begick OH självmord (om han nu gjorde det)? - En kallblodig psykopat hade stått med slutresultatet två mord och ett självmord, för att själv kunna inhösta omgivningens sympati och fortsätta sitt liv; nu på helt egna premisser. - Men även en kallblodig psykopat kan råka ut för bakslag: Antag att någon av makarna är antingen en känslolös psykopat, alt. desperat och övertygad om att hela familjen måste bort: Om gift använts kan någon av makarna ha fattat misstankar och satt sig till motvärn; därför dödats på annat, mer handgripligt sätt. Psykopaten kan då ha tvingats ta sitt liv för att inte åka fast för trippelmord. - Å andra sidan bör ett sådant scenario tekniskt sett kunna uppenbaras. - Den desperate, däremot, kan ha velat arrangera det hela som en samförståndslösning och vidtagit olika mått och steg innan giftbägaren tömts.

3. Endast under antagandet att OH under julhelgen uppnått den grad av svartsyn som behövts för att kunna ansluta sig till idén att utplåna hela familjen inkl. sig själv, kan man tänka sig att brevet med de två namnunderskrifterna kan vara äkta vara. Förutom svartsynen bör han också på både rationella och känslomässiga grunder ha anslutit sig till idén samt rent yrkesmässigt också ansett/insett att han inte skulle kunna vidmakthålla sin yrkesposition under de förhållanden som rådde och som enligt hans bedömning inte heller under överskådlig framtid skulle komma att ändras, annat än till det sämre.

Hade man haft den obeskurna, oretuscherade bilden av beslutsunderlaget är det inte uteslutet att makarnas val att lämna jordelivet tillsammans med sina barn framstått som både begripligt och i en djupare betydelse också kärleksfullt.
Citera
2018-02-25, 21:13
Medlem
Citat:
Mordet är definitivt inte normalt. Men det du kräker ur dig om OH är absolut onormalt. Dvs klistra på en människa vidriga egenskaper bara för att din egen fantasi försvinner upp i det blå. Det är som om du verkligen försöker göra din sanning till allas sanning. Du vet inget om OH och du vet defintivt inte vad som ligger bakom morden.
Citera
2018-02-25, 21:16
Bannlyst
Citat:

JA.
Istället för att hitta på dom värsta tänkbara scenarierna efter varandra, så tror jag det var mycket enklare än så.
Oskar - frisk.
Moa - frisk, eller nästan frisk.
Agnes - jättesjuk på slutet, och självmordsbenägen.
Hanna - sjuk, jätte deprimerad, hon ville dö. Och Hanna är orsaken till att detta hände, i grund och botten.
Så enkelt tror jag att det är.
Citera
2018-02-25, 21:17
Medlem
Citat:
Nej.
Men en realistisk.....
Inte sitta och hitta på dom mest vidriga påhoppen i varje inlägg och kalla det för en spekulation.
Bara spy ut påhittad galla i varje inlägg.
Jag tror att alla vet att du har bestämt dej för att Oskar var en kallblodig psykopat, som idkade incest med sina barn.
Det har du tydligt lagt fram som din spekulation.
När du lägger ihop infon om det som kommit fram, så är det DIN slutsats.
Vi vet det.

Är det realistiskt att mörda sina barn för att de är trötta?
Citera
2018-02-25, 21:22
Medlem
Citat:
JA.
Istället för att hitta på dom värsta tänkbara scenarierna efter varandra, så tror jag det var mycket enklare än så.
Oskar - frisk.
Hanna - sjuk, jätte deprimerad, hon ville dö. Och Hanna är orsaken till att detta hände, i grund och botten.

Svårt med läsningen? Depression leder inte till barnamord, ensamt.
Citera
2018-02-25, 21:22
Medlem
Citat:
JA.
Oskar - frisk.

Ja, OH frisk. Men personlighetsstörd antagligen. Där tycker vi lika!
Citera
2018-02-25, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
1. Många i tråden har bidragit med små korn av sanning, men det är svårt att få en mer helgjuten bild.

Inom samma familj fanns alltså: 2 x kronisk trötthet, 1 x MRSA, 1 x bröstcancer. - OH verkar ha varit den ende friske och den som vid sidan av sitt krävande yrkesarbete också fått ta sig an många av de praktiska sysslorna i hemmet. Han hade ingen chans att bara koncentrera sig på sin skattelagstiftning; han tvingades också valsa runt med rektorer, lärare, kuratorer, skolsköterskor m fl plus därtill vara livrädd för att dra med sig en endaste liten bakterie hem till sin känsliga familj.

Ingen verkar ha sett HB tillsammans med sina barn; däremot såg en granne att OH och M under någon av mellandagarna traskat i väg till affären för att handla.

OH var hårt pressad från olika håll. Han bör ha känt sig otillräcklig och inte riktigt vetat hur han skulle kunna ta sig ut ur situationen: Arbetet blev lidande pga familjens olika sjukdomar; han tvingades ställa in resor och konferenser; hans professur riskerade att urholkas; han blev allt mer nervös och splittrad. - Hur känner han sig under julhelgen; vad är det då som händer i familjen? - Han har viktiga seminarier den 9 resp. 12 jan; han måste förbereda sig. - Antag att A blev sämre, M:s symptom mer märkbara samt att ett besked nådde HB om att hennes cancer spritt sig. - Vilka val har han? - Han kan insistera på att anställa en hemhjälp; en allt-i-allo, eller han kan driva linjen att döttrarna ska läggas in en längre tid för observation och provtagning. - Han kan... allt möjligt. - Han har dessutom en framtid i sitt yrkesliv. - Skulle han helt lägga detta bakom sig för att följa en sjuk hustrus uttryckliga vilja att ta död på sig själv och deras gemensamma barn? - Nej, jag vill inte tro att han skulle falla till föga.

Att någon ville dö kan vara fullt möjligt, och då särskilt efter ett cancerbesked och en längre tids bakslag gällande barnens sjukdom: Inget reellt hopp, varken för egen del eller för döttrarnas: Svartsyn, trötthet, uppgivenhet... den ena motgången efter den andra. - Gäller svartsynen även för OH:s vidkommande? - Ja, kanske till viss del, men räcker den ända fram till galgen?

Ja, jag delar uppfattningen att HB bör ha varit den drivande parten.

2. Vilken bedömning man än gör måste frågan ställas: Varför begick OH självmord (om han nu gjorde det)? - En kallblodig psykopat hade stått med slutresultatet två mord och ett självmord, för att själv kunna inhösta omgivningens sympati och fortsätta sitt liv; nu på helt egna premisser. - Men även en kallblodig psykopat kan råka ut för bakslag: Antag att någon av makarna är antingen en känslolös psykopat, alt. desperat och övertygad om att hela familjen måste bort: Om gift använts kan någon av makarna ha fattat misstankar och satt sig till motvärn; därför dödats på annat, mer handgripligt sätt. Psykopaten kan då ha tvingats ta sitt liv för att inte åka fast för trippelmord. - Å andra sidan bör ett sådant scenario tekniskt sett kunna uppenbaras. - Den desperate, däremot, kan ha velat arrangera det hela som en samförståndslösning och vidtagit olika mått och steg innan giftbägaren tömts.

3. Endast under antagandet att OH under julhelgen uppnått den grad av svartsyn som behövts för att kunna ansluta sig till idén att utplåna hela familjen inkl. sig själv, kan man tänka sig att brevet med de två namnunderskrifterna kan vara äkta vara. Förutom svartsynen bör han också på både rationella och känslomässiga grunder ha anslutit sig till idén samt rent yrkesmässigt också ansett/insett att han inte skulle kunna vidmakthålla sin yrkesposition under de förhållanden som rådde och som enligt hans bedömning inte heller under överskådlig framtid skulle komma att ändras, annat än till det sämre.

Hade man haft den obeskurna, oretuscherade bilden av beslutsunderlaget är det inte uteslutet att makarnas val att lämna jordelivet tillsammans med sina barn framstått som både begripligt och i en djupare betydelse också kärleksfullt.

Tack
För 3 väldigt uttömmande svar på mina 3 frågor.
Intressanta slutsatser från dej.
Tack
Citera
2018-02-25, 21:25
Bannlyst
Citat:
Är det realistiskt att mörda sina barn för att de är trötta?

En realistisk FÖRKLARING till varför detta hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in