Citat:
Äldsta flickans rektor sa glada söta tjejer som aldrig varit till något bekymmer
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/bj%C3%A4rred-i-chock-efter-familjs-d%C3%B6d-det-finns-en-fysisk-sjukdomsbild-p%C3%A5-barnen-som-%C3% A4r-ofattbar-3951420
GLADA flickor, alltså?[/B [/i]
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/bj%C3%A4rred-i-chock-efter-familjs-d%C3%B6d-det-finns-en-fysisk-sjukdomsbild-p%C3%A5-barnen-som-%C3% A4r-ofattbar-3951420
GLADA flickor, alltså?[/B [/i]
Ja, visst är det svårt att få ihop den bild som tecknas av familjen? Rektorn börjar med att ge en nästan glättig beskrivning av flickorna som var både söta och glada. Och ja - visst kan man väl vara glad fast man är sjuk - men kanske var de inte så jättesjuka trots allt? Fast varför hade de då hemundervisning?
Sedan kommer en beskrivning av flickornas sjukdom -" en fysisk sjukdomsbild som var ofattbar." Jaha, då var de svårt sjuka i alla fall. Och ändå så glada?
Men om de var så glada - varför tolkade föräldrarna det som om det inte fanns någon "livskvalitet"? Jag tänker mig att om jag vore förälder till barn som visserligen var oerhört sjuka men som ändå höll modet uppe och kunde känna glädje - då skulle jag väl inte tycka att barnens liv inte var värt att levas? Om mina ungar däremot var väldigt deprimerade, då kanske jag skulle kunna få svarta tankar som "varför ska dessa barn behöva plågas, vad är detta liv värt...(det skulle stanna vid tankar).
Enligt kommunen har man inte sett några signaler om att barnen inte mått bra. Men de var ju fysiskt sjuka, i alla fall? Då får man kanske tolka "kommunens" uttalande som att det är det psykiska måendet som avses? Flickorna var alltså inte påverkade så mycket psykiskt av sin sjukdom och inte heller av de problem som fanns "inne i familjen?" Men ändå hade de ingen livskvalitet...enligt föräldrarna.
"Problem inne i familjen" det har jag trott gällde just flickornas svåra fysiska sjukdomar och allt som de förde med sig. Men nu börjar jag tveka: är det någonting annat som rektor syftar på? Fast det vore ju också märkligt om en representant för skolan skulle stå och prata om andra familjebekymmer som inte var direkt relaterade till skolan? Eller framhålls dessa eventuella andra bekymmer " inne i familjen" som en förklaring till att tragedin utspelade sig - som ett sätt att vilseleda allmänheten eller styra bort våra tankar från att göra kopplingar mellan skolsituation och dödsfall. Vi skulle tänka att problemen "inne i familjen" inte hade ett dugg med skolan att göra?
Men om det nu var stora problem "inne i familjen", kändes det inte fel för skolan att låta flickorna leva mitt i dessa problem på heltid, utan att slå larm? Det var ju ändå skolan som beviljat hemundervisningen och som därför borde ta ett extra ansvar för hur det fungerade i hemmet - när de nu visste att det fanns "problem?"