Citat:
Ursprungligen postat av
Frank.Einstein
Eller hur. Jag har svårt att ta människor, som inte ens har en så rudimentär moraluppfattning klar för sig, på allvar. Jag tror dock att de är mycket få, även i denna tråd.
Jag tror man får misstänka att letsdoit anspelar på den sagda motsättningen mellan dem som menade att det finns en högre sanning och den till Protagoras tillskrivna idén att det bara finns de sanningar som var och en framför. Tanken är väl då att ingen individ kan ifrågasätta någon annans övertygelse, med anspråk på större rätt. Det gällde väl fria män, misstänker jag.
"Människan är alltings mått" (vad individer de facto gör och säger bestämmer vad som är sant) skulle ju då onekligen i praktiken råda här inne på fb, främst på grundval av att ingen kan utkrävas ansvar. En lex mensura light — som är ontologiskt klen, för all del.
Lex mensura har ju sina uppenbara svagheter men uttrycker ändå något som är relevant här: att det är en sak vad man borde, och en annan vad som verkligen skett. Måttstocken för den mänskliga tillvaron och människolivet bör vara, inte vad som är tillåtet, utan vad som de facto skett.
I det ljuset har varje mördare "vetorätt", eller tar den. Vilket är nog hur många mördare också tänker långt före själva handlingen.
Vi känner väl igen detta också i den "assymetriska krigföringen" och i den enskildes eller svages svärdsrätt — eller kanske oftare den vanmäktiges eller maktlöses svärdsfel (svärdsrätt borde ju helst bygga på mer än ett enda el några få underlägsna offer).
Många mänskliga fenomen vore svåra att begripa sig på om man inte har denna lite vida förståelse i ögonvrån. Alla döda mördare kunde annars praktiskt avfärdas som ointressanta dårar, och den tysta massan existerar inte...
Att bara anse att det som lagen föreskriver existerar är ju dessutom en ganska fattig förståelse av världen. Väl fattig, tycker många.
Det är inte då förstås en fråga om att respektera GM:s beslut utan att erkänna för sig själv att det ägt rum, eller kan ha ägt rum, vare sig GM var sjuk, frisk eller snuvig.
Så har skett. Borde det förändra våra synsätt?
Ofta inte.