2018-02-24, 14:32
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Sammantaget gällande dina inlägg så går det knappt att utröna vad du far efter?

Ingen i tråden anser som sagt att Madsen har nåt "djup". Han är en ytlig självcentrerad egoist.

Att sen psykopater utan empati med flackt känsloliv med lätthet kan köra kniven i folk är knappast en revolutionerande nyhet.

Hans kåthet i kombination med storhetsvansinne och självcentrering fick honom väl att iscensätta nån sjuk sadistfantasi som malt i skallen på honom.

Att han klassas som monster beror givetvis på hans gärningar, det vidriga han har gjort mot Kim.

Kalla honom vad du vill - jag ser honom som en psykopatisk dynghög, en liten skit med hybris.

Vi är väl eniga då. Vad jag vänder mig mot är den mytbildning kring hans psykosociala profil som jag sett dom representerat på senaste många sidor i tråden. Mästermanipulatör med grotesk känslighet för svaghet, som kan fånga in varje journalist som låter honom svara på frågor, att han skulle behöva någon sorts ovanliga drifter osv., när han (som jag upplever honom) är mycket kass på skådespel, kör cringeaktiga inövade replikar, är 100% oempatisk, saknar självkritik och är promiskuös. Tycker inte att det krävs annat för att fatta brottet än att han ville ha spänning, hade tagit slut på sina sociala resurser i klubben, är orädd för konsekenser och fick napp från en av många tjejer han försökt lura ut i sjön för att ha lite action, få uppmärksamhet och antingen leva på myten (a la han baseballspelaren) eller få chilla i finkan. Han är psykopat, så det finns ingen svår gräns, och han har ingen ångest inför adversa utfall. Jag ville bara ge lite input så inte folk fastnar i den andra tolkningen utan att det andra alternativet (som.jag tror på) kommit på bordet.
Citera
2018-02-24, 14:41
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Dorthe Damsgaard har ikke fortalt politiet om sine oplevelser med Peter Madsen. BT har forelagt oplysningerne for Peter Madsens forsvarer, Betina Hald Engmark.
»De her oplysninger er nye for mig. Jeg vil opfordre hende til at kontakte politiet,« siger forsvareren.

Jag tycker det är otroligt märkligt att hon inte berättat detta för polisen. Nu har de ju koll efter artikeln och hon lär ju kallas till förhör. Men varför berättar man inte sånt här när saken varit så enormt stor?

Ja, märkligt at inte hon som är så klok och intelligent har gjort det. Man kunde nestan tro att hon gjorde det för pengar. ( upps, där var jag ute med mina fördomar igjen.)
Senast redigerad av kugutt 2018-02-24 kl. 15:00.
Citera
2018-02-24, 14:41
Medlem
Ang den person som PM ville träffa "enskilt" i fängelset:

Retten afviste dog at ophæve kontrollen, og efterfølgende ønskede Peter Madsens forsvarsadvokat ikke at sige, hvem den konkrete person var. Men Ekstra Bladet har nu fået aktindsigt i retsbogen, hvor det fremgår, at der er tale om et kvindeligt bekendtskab.

Der er tale om en anerkendt kvindelig kunstner i 40'erne, der flere gange har vakt opsigt med sin kunst.

Hun har i forbindelse med sagen mod Peter Madsen blandt andet delt et link til Kim Walls mindefond, hvor hun opfordrer til at støtte.

Ekstra Bladet har valgt at udelade navnet på kvinden.

Peter Madsen var med til retsmødet 8. februar via videolink fra fængslet. Her fortalte han, at han lærte kvinden at kende i 1999.

Kalder ham lillebror
'De har aldrig haft nogen erotisk relation. Hun er kunstner og en ven, og deres relation har nærmest familiær karakter, hvor hun kalder ham lillebror', oplyste den drabstiltalte Peter Madsen i retsmødet, ifølge retsbogen.

Från betalartikel i Ekstrabladet https://ekstrabladet.dk/plus/krimi/vil-have-privat-kontakt-med-kvinde-her-er-madsens-hemmelige-veninde/7049046
Citera
2018-02-24, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ang den person som PM ville träffa "enskilt" i fängelset:

Retten afviste dog at ophæve kontrollen, og efterfølgende ønskede Peter Madsens forsvarsadvokat ikke at sige, hvem den konkrete person var. Men Ekstra Bladet har nu fået aktindsigt i retsbogen, hvor det fremgår, at der er tale om et kvindeligt bekendtskab.

Der er tale om en anerkendt kvindelig kunstner i 40'erne, der flere gange har vakt opsigt med sin kunst.

Hun har i forbindelse med sagen mod Peter Madsen blandt andet delt et link til Kim Walls mindefond, hvor hun opfordrer til at støtte.

Ekstra Bladet har valgt at udelade navnet på kvinden.

Peter Madsen var med til retsmødet 8. februar via videolink fra fængslet. Her fortalte han, at han lærte kvinden at kende i 1999.

Kalder ham lillebror
'De har aldrig haft nogen erotisk relation. Hun er kunstner og en ven, og deres relation har nærmest familiær karakter, hvor hun kalder ham lillebror', oplyste den drabstiltalte Peter Madsen i retsmødet, ifølge retsbogen.

Från betalartikel i Ekstrabladet https://ekstrabladet.dk/plus/krimi/vil-have-privat-kontakt-med-kvinde-her-er-madsens-hemmelige-veninde/7049046
Jag läste den artikeln, och då var den inte bakom betalvägg
Citera
2018-02-24, 15:02
Medlem
Lite mer som ligger bakom betalartikel:https://ekstrabladet.dk/plus/krimi/tre-advokater-her-er-hullerne-i-ubaadssagen/7012785

Tre advokater: Her er hullerne i ubådssagen
Mette Grith Stage, forsvarer:

– Hvad betyder det, at retsmedicinerne ikke kan fastslå den præcise dødsårsag?

– Anklageren havde selvfølgelig stået endnu stærkere, hvis man kunne bevise, at hun var død for eksempel ved halshugning. Så ville der ikke være så meget at rafle om, og Madsens forklaring om en ulykke ville jo være slået fuldstændig hjem. Men som sagen har udviklet sig, tror jeg dog ikke, at det får nogen afgørende betydning for sagens udfald.

– Hvorfor er det vigtigt for anklagemyndigheden at få elementet med ’planlægning og forberedelse’ med i anklageskriftet?

– Det er givetvis, fordi anklageren går efter livstid. Hvis straffen skal så højt op for 'kun' et enkelt drab og så de 'mindre' forbrydelser, så er det nødvendigt, at anklageren kan påvise nogle skærpende omstændigheder. Det kan for eksempel være planlægningen, brutaliteten og den omstændighed, at det foregik i en ubåd, hvor Wall har været fuldstændig hjælpeløs.

Ulrik Sjølin, forsvarer:

- Hvad betyder det, at man ikke kan fastslå den præcise dødsårsag?

- Man behøver ikke kunne bevise dødsårsagen. Dødsårsagen er noget, lægerne interesserer sig for. Det, anklageren skal kunne bevise, er, at den tiltalte har haft viljen til, at nogen skulle dø af det, som den tiltalte gjorde ved den forurettede. Så om det er luftmangel efter kvælning, forblødning efter knivstik eller noget helt tredje er dybest set uden betydning for den juridiske vurdering af, om der foreligger et drab. Det så man blandt andet i Peter Lundin-sagen og i sagen, der er omtalt som ’Bøssegangsterdrabet’ i medierne, der begge er sager uden lig, og hvor man altså ikke kan være sikker på den præcise dødsårsag.

Michael Juul Eriksen, forsvarer:

– Hvor er udfordringerne for anklagemyndigheden?

– Som jeg ser sagen, kommer det til at handle om, hvorvidt det har været planlagt at slå hende ihjel. Det forsvar, der formentlig vil blive lanceret, er, at det er noget, der er sket ved et uheld på den ene eller den anden måde, og man har så opført sig uhensigtsmæssigt bagefter. Derfor tror jeg, at det ligger anklagemyndigheden meget på sinde at bevise, at det her er noget, der er planlagt på forhånd, for så er man ude over det.

– Hvor væsentligt er det, om tiltalen for anden seksuel omgang end samleje går hjem eller ej?

– Det tror jeg har en betydning for anklagemyndigheden, for hvis de kan vise, at der er stukket, før hun døde, vil man ikke kunne sige, at det er noget, man har gjort, efter hun er død, fordi man er gået i panik og ville skjule et uheld. Et af temaerne bliver helt klart, om de her stik er påført, før eller efter hun er død.

– Er det også, fordi det kan sige noget om et eventuelt motiv?

– Det vil det også kunne. De har jo rejst tiltale for, at der er en eller anden form for seksuelt motiv i det, men motiv er i strafferetlig henseende ikke afgørende. Man skal jo straffes for det, man har gjort, uanset hvilket motiv man har. Motiv har selvfølgelig en bevismæssig betydning, fordi der som regel er noget, der ligger bag, når man gør nogle ting.
Citera
2018-02-24, 15:05
Medlem
Citat:
Dorthe Damsgaard har ikke fortalt politiet om sine oplevelser med Peter Madsen. BT har forelagt oplysningerne for Peter Madsens forsvarer, Betina Hald Engmark.
»De her oplysninger er nye for mig. Jeg vil opfordre hende til at kontakte politiet,« siger forsvareren.

Jag tycker det är otroligt märkligt att hon inte berättat detta för polisen. Nu har de ju koll efter artikeln och hon lär ju kallas till förhör. Men varför berättar man inte sånt här när saken varit så enormt stor?

Det märkliga dröjesmålet kan bero på att storyn är påhittad eller tillspetsad, för att locka media och generera cash.

Madsen är ju redan körd, så om nån ljuger ihop en "Madsen-försökte-våldta-mig-story" så är det oetiskt, men knappast skadligt för honom.

Så tänker nog många.

Återstår att se om detta nya vittne kan langa fram bevis (foton mail facebookinlägg osv).

Att kolla om hon och Madsen ringt eller mailat varandra är inte svårt.

Finns ingen sån kontakt alls är hon suspekt.

Time will tell...
Citera
2018-02-24, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det märkliga dröjesmålet kan bero på att storyn är påhittad eller tillspetsad, för att locka media och generera cash.

Madsen är ju redan körd, så om nån ljuger ihop en "Madsen-försökte-våldta-mig-story" så är det oetiskt, men knappast skadligt för honom.

Så tänker nog många.

Återstår att se om detta nya vittne kan langa fram bevis (foton mail facebookinlägg osv).

Att kolla om hon och Madsen ringt eller mailat varandra är inte svårt.

Finns ingen sån kontakt alls är hon suspekt.

Time will tell...
Jag har jävligt svårt att tro att hon skulle dikta ihop detta. Raderade sms och mail går ju att återskapa. Våldtäktsförsöket i hennes hem är ju inte lätt att bevisa i och för sig. Och kanske hon bara är ute efter att vara intressant, men då går hon en farlig väg. Drar dom in henne i domstolen för förhör så vittnar hon under ed.
Citera
2018-02-24, 15:41
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Jag har jävligt svårt att tro att hon skulle dikta ihop detta. Raderade sms och mail går ju att återskapa. Våldtäktsförsöket i hennes hem är ju inte lätt att bevisa i och för sig. Och kanske hon bara är ute efter att vara intressant, men då går hon en farlig väg. Drar dom in henne i domstolen för förhör så vittnar hon under ed.
Kanske än mer intressant för fallet skulle vara om personer i BDSM-kretsar etc som han haft "kinky sex" med, kan vittna om att han var en person som inte höll sig till de gemensamma reglerna utan att han gått över gränsen på olika sätt. Att han inte "stoppat" när han blivit ombedd utan kanske skadat och misshandlat någon/några. Att det fanns de som var rädda för honom då man visste att han var gränslöst experimenterande sexuellt och när han var igång så gick han ej att stoppa. Inte omöjligt att något sånt har hänt, frågan är då om det finns några frivilliga vittnen?
Kan tänka mig att man gärna håller tyst inom den kretsen. Dels för att vissa ej vill avslöja att de är med (pga av samhällets fördomar) men också för att man månar om att såna kinky klubbar osv inte ska få sämre rykte än de har som kan ge mer kontroll från myndigheter osv.
Citera
2018-02-24, 15:56
Medlem
Citat:
Kanske än mer intressant för fallet skulle vara om personer i BDSM-kretsar etc som han haft "kinky sex" med, kan vittna om att han var en person som inte höll sig till de gemensamma reglerna utan att han gått över gränsen på olika sätt. Att han inte "stoppat" när han blivit ombedd utan kanske skadat och misshandlat någon/några. Att det fanns de som var rädda för honom då man visste att han var gränslöst experimenterande sexuellt och när han var igång så gick han ej att stoppa. Inte omöjligt att något sånt har hänt, frågan är då om det finns några frivilliga vittnen?
Kan tänka mig att man gärna håller tyst inom den kretsen. Dels för att vissa ej vill avslöja att de är med (pga av samhällets fördomar) men också för att man månar om att såna kinky klubbar osv inte ska få sämre rykte än de har som kan ge mer kontroll från myndigheter osv.
Jag är ganska övertygad om att man hört även de personerna, och ev kallat in vissa vittnen. Om jag minns rätt så är det 37 personer (av 200 förhörda) som skall vittna. Skulle vara intressant om några av dessa var hans bdsm-partners.

Jag minns att vid ett av häktningsförhandlingarna blev han förhörd om den där konstnärskretsen på en båt, där de höll på med kinky sex. Undrar förresten om den hemliga väninnan är en av dom. Hon sysslar ju med konst etc och bor på Refshaleöen. Kom av mig där.... Nå, när han förhördes om det där sexet så berättade han att det är väldigt noga med att om nån säger "nej" så slutar man omedelbart. Han sa att man absolut inte får gå över gränsen om den andra stoppar. Med tanke på vad han gjorde med Kim i ubåten så tror jag att han i förhöret ville visa att han inte är den som skulle ge sig på någon med våld. Han ljög. Jag tror nog att Kim sa nej flera gånger under den där tortyren. Eller rättare: SKREK nej. Och han brydde sig inte. Och som du säger däruppe, så kan det vara så att Madsen inte klarade att hålla sig. Han får kanske blackouts när han kommer till en viss gräns i sex-våld att han helt enkelt inte kan stoppa sig. Och därför kanske blivit utesluten ur sällskapet. Detta kan då (jag spekulerar vilt här!) ha gjort att han inte fått utlopp för sina lustar. Det har då resulterat i att det byggts på mer och mer och mer tills han blivit desperat. Och fick klorna i Kim. Det är ju flera nu som berättat att de blivit inbjudna till båten ganska omedelbart innan Kim.

EDIT: Och nu kom jag ihåg vad den där Dorte sa i artikeln, om den nu är sann, att han lade sig ovanpå henne, höll för hennes mun, försökte kyssa henne osv. Hon sa flera gånger att han skulle sluta men det gjorde han inte. Inte förrän efter ett bra tag. Så han har jäkligt svårt med ordet nej.
Senast redigerad av Picasso2 2018-02-24 kl. 16:10.
Citera
2018-02-24, 16:23
Medlem
Citat:
(...) Att det fanns de som var rädda för honom då man visste att han var gränslöst experimenterande sexuellt och när han var igång så gick han ej att stoppa. Inte omöjligt att något sånt har hänt, frågan är då om det finns några frivilliga vittnen?

Blir man kallad till rätten så kommer man, vare sig man är frivillig eller ej. I Sverige drabbas man av vite om man inte kommer på kallelse till vittnesbåset. När jag jobbade med sånt var det 2000 kr i vite om man uteblev första kallelsen. Vid andra kallelsen utevaro så kan det bli polishämtning. Jag skulle inte bli förvånad om Danmark hade något liknande. Huruvida man kan få sitt namn maskerat i offentliga handlingar, eller vittna med stängda dörrar, har jag inte nån aning om dock.
Citera
2018-02-24, 17:23
Medlem
magiciadehexs avatar
Jag tror att det är något helt grundläggande fel i Madsens syn på kvinnor.
Han förstår sig inte på dem, är som att de kom från en annan planet.
Uppvuxen utan mamma och har ingen syster. Inga kvinnliga förebilder.
Vilka usla varelser kvinnor är får han veta av sin gamla pappa.
Har inte umgåtts med jämnåriga utan nördat in med sina aspergerintressen, gick inte på fester, träffade inte flickor.

När han sen växer upp och får sitt storhetsvansinne med drömmar om olika projekt så är det ganska tydligt att hans narcissism utvecklats markant. När han i 20-årsåldern går på högskolan kan jag tänka mig att han ju är så oerfaren av kvinnor, vet inte hur han ska bete sig, ofta blir det kanske taffliga försök till kontakt där han avspisas. Detta måste tära på hans ego.
Han har aldrig förstått eller lärt sig det normala förfaringssättet till hur han ska närma sig en kvinna.
Han har inte den sociala kompetensen som krävs. Inte erfarenheten.

Passande nog blir han då kompis med två lesbiska tjejer på högskolan. Dessa är ju då "neutrala" för honom, han behöver inte försöka med några taffliga försök till närmanden.
Han började få en ny syn på sexualiteten, förstod inte varför den skulle vara begränsad till bara två personer. Förstod inte heller varför inte kvinnor alltid hade nätstrumpor, högklackat och korsetter (!) utan istället gick omkring i badtofflor och träningskläder.
Som om kvinnans uppgift egentligen bara är att se sexig ut och tillfredsställa män sexuellt, som om det var en helt naturlig tanke i hans "frigjorda" skalle.

Strax börjar han då i 20-årsåldern att uforska underjorden med BDSM-klubbar m.m tillsammans med en väninna. Måste ha känts mycket enklare för Madsen i den miljön. Där fanns ju redan tydliga regler, vad man skulle göra, hur man skulle bete sig och så en massa partners som var där just för att få ha kinky sex. Där slapp han några trevande och tafatta försök där han i slutändan kanske blev nobbad, i BDSM-världen behövdes ju inget sånt - där kunde han bara gå all-in i den "aktivitet" han valde.
Där fanns inga tjejer i "badtofflor och träningskläder" som valde bort honom och sa nej.

På dessa BDSM-klubbar, Kinky Salon-fester o.dyl behöver ju inte PM vara den "utstötta, tafatta nörden" utan där kan han spela häftiga roller fullt ut. På festerna klär de t.o.m ut sig till varulvar, sjöjungfrur osv.(Kanske då han lärde sig yla? )

När han byggde sin ubåt Freja så bjöd han ju in en svensk strippa.
I Dyrsing bok säger Madsen:
Det var så trevligt att hon var med hemma i verkstaden där jag byggde ”Freya”, och det är en mycket speciell plats på ubåten, där hon rörde vid den. Den platsen har jag alltid haft ett mycket speciellt förhållande till.
Ganska creepy kommentar, tycker jag.
Han och strippan ska också ha badat tillsammans i en av de stora tankarna där han testade motorerna. Hon hade också långt, rött hår. Som mamman och Kim.
Kanske skulle vara lite intressant med en interju med den svenska strippan?

Verkar i alla fall som att PM gärna umgås med nätstrumpor-högklackat-korsett-typen, även om de bara har det som utstyrsel i yrket. Ungefär som att han tänker att de är mer lättillgängliga för honom. Sen verkar han ju också ha umgåtts med olika "konstnärskvinnor", kanske med lite brokiga, trasiga bakgrunder, vilket han nog också sett som en fördel för honom.
Han tror att det är svårare att få ett "nej" till sex av dessa kvinnor.
Citera
2018-02-24, 17:31
Medlem
Citat:
Jag tror att det är något helt grundläggande fel i Madsens syn på kvinnor.
Han förstår sig inte på dem, är som att de kom från en annan planet.
Uppvuxen utan mamma och har ingen syster. Inga kvinnliga förebilder.
Vilka usla varelser kvinnor är får han veta av sin gamla pappa.
Har inte umgåtts med jämnåriga utan nördat in med sina aspergerintressen, gick inte på fester, träffade inte flickor.

När han sen växer upp och får sitt storhetsvansinne med drömmar om olika projekt så är det ganska tydligt att hans narcissism utvecklats markant. När han i 20-årsåldern går på högskolan kan jag tänka mig att han ju är så oerfaren av kvinnor, vet inte hur han ska bete sig, ofta blir det kanske taffliga försök till kontakt där han avspisas. Detta måste tära på hans ego.
Han har aldrig förstått eller lärt sig det normala förfaringssättet till hur han ska närma sig en kvinna.
Han har inte den sociala kompetensen som krävs. Inte erfarenheten.

Passande nog blir han då kompis med två lesbiska tjejer på högskolan. Dessa är ju då "neutrala" för honom, han behöver inte försöka med några taffliga försök till närmanden.
Han började få en ny syn på sexualiteten, förstod inte varför den skulle vara begränsad till bara två personer. Förstod inte heller varför inte kvinnor alltid hade nätstrumpor, högklackat och korsetter (!) utan istället gick omkring i badtofflor och träningskläder.
Som om kvinnans uppgift egentligen bara är att se sexig ut och tillfredsställa män sexuellt, som om det var en helt naturlig tanke i hans "frigjorda" skalle.

Strax börjar han då i 20-årsåldern att uforska underjorden med BDSM-klubbar m.m tillsammans med en väninna. Måste ha känts mycket enklare för Madsen i den miljön. Där fanns ju redan tydliga regler, vad man skulle göra, hur man skulle bete sig och så en massa partners som var där just för att få ha kinky sex. Där slapp han några trevande och tafatta försök där han i slutändan kanske blev nobbad, i BDSM-världen behövdes ju inget sånt - där kunde han bara gå all-in i den "aktivitet" han valde.
Där fanns inga tjejer i "badtofflor och träningskläder" som valde bort honom och sa nej.

På dessa BDSM-klubbar, Kinky Salon-fester o.dyl behöver ju inte PM vara den "utstötta, tafatta nörden" utan där kan han spela häftiga roller fullt ut. På festerna klär de t.o.m ut sig till varulvar, sjöjungfrur osv.(Kanske då han lärde sig yla? )

När han byggde sin ubåt Freja så bjöd han ju in en svensk strippa.
I Dyrsing bok säger Madsen:
Det var så trevligt att hon var med hemma i verkstaden där jag byggde ”Freya”, och det är en mycket speciell plats på ubåten, där hon rörde vid den. Den platsen har jag alltid haft ett mycket speciellt förhållande till.
Ganska creepy kommentar, tycker jag.
Han och strippan ska också ha badat tillsammans i en av de stora tankarna där han testade motorerna. Hon hade också långt, rött hår. Som mamman och Kim.
Kanske skulle vara lite intressant med en interju med den svenska strippan?

Verkar i alla fall som att PM gärna umgås med nätstrumpor-högklackat-korsett-typen, även om de bara har det som utstyrsel i yrket. Ungefär som att han tänker att de är mer lättillgängliga för honom. Sen verkar han ju också ha umgåtts med olika "konstnärskvinnor", kanske med lite brokiga, trasiga bakgrunder, vilket han nog också sett som en fördel för honom.
Han tror att det är svårare att få ett "nej" till sex av dessa kvinnor.
Imponerande analys där. Ganska klockren tror jag. Hans behov av att följa regler visar också hans intresse för det militära. Det var ju en del i hans overall-tänkande. Alla skall vara lika klädda. Han gillade också regler och rutiner. Klara direktiv. Märkligt kan jag tycka att han aldrig avslutade några studier, utan hoppade av så fort han ansåg att han lärt sig det han behövde. Inga kvinnliga förebilder, som du så riktigt säger, gör ju att han inte har en susning om hur man gör i kvinnligt sällskap.

Han blev en mycket märklig nörd. Nu är han inlåst och folk kan andas ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in