2018-02-24, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
En sammansatt bild är väl inte en helbild, därav av problemet. Lägger du där till att rymden är ett bedrägeri så framstår dessa bilders äkthet osannolika. Åtminstone oklart vad de föreställer.

Här kan du se en bild från ryska rymdfarkost(er), strax ost om Afrikas horn ligger landet Photoshop.
https://www.theverge.com/2012/5/12/3016254/russian-satellite-earth-from-space-121-megapixels

Nej precis, en sammansatt bild är inte en helbild. Därför borde han leta fel på helbilderna istället, exempelvis någon av de hundratal bilder DSCOVR tagit.

Vad menar du att de ryska bilderna visar?
Citera
2018-02-24, 00:13
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Har du en källa som säger det? Vem är källan? Är det Dunning-Kruger?

Eftersom solen nu under flera månader legat lågt på den södra himlen skulle man kunna anta att den var längre bort, men du har rätt jag vet inte om den gör det. Det jag kan se är att den är lägre nu än vad den var i somras och att det känns lite kallare nu än då.

Citat:
Avståndet mellan jorden och solen
Jordens avstånd från solen varierar under året. I början av januari befinner sig jorden som närmast solen, och i början av juli är avståndet som störst. Avståndet har dock lite betydelse för våra årstider, utan dessa styrs av jordaxelns lutning.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/avstandet-mellan-jorden-och-solen-1.22871

Godnatt Mr.Dunning-Kruger!
Citera
2018-02-24, 00:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Eftersom jag tror att det vi ser och upplever inte är ett fysiskt objekt så blir det svårt. Vet ej.
Skulle solen inte vara ett fysiskt objekt? Hur kan den så sprida ljus och värme som är fysiska fenomen? Detta uttalande är ett riktigt lågvattenmärke.
Citera
2018-02-24, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Nej precis, en sammansatt bild är inte en helbild. Därför borde han leta fel på helbilderna istället, exempelvis någon av de hundratal bilder DSCOVR tagit.

Vad menar du att de ryska bilderna visar?
Bilden är lite rolig då photoshophanden är kvar.

Problemet med rymdfärder är allting kring rymden omgärdas av en massa fusk. Det har länkats till tidigare i tråden om du vill bevis för detta, finns en annan tråd också. Bilderna denna DSCOVR påstås ta kan lika gärna ha tillverkats i någons källare.
Citera
2018-02-24, 00:27
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Jag har sett både och, både större och mindre vid respektive upp och nedgång. Mest mindre vid uppgång.

I denna video kan man se den bli större vid uppgång.
https://www.youtube.com/watch?v=A2_yg19Pu7Y

I denna kan man se den bli mindre vid nedgång.
https://www.youtube.com/watch?v=jEnd8JIMii4

Verkar inte så solklart (!) vad detta beror på.

Det beror på att atmosfären bildar en sorts lins, som bl.a. beroende på väder och temperatur mer eller mindre förstorar och färgar solen vid upp/nergång.
Citera
2018-02-24, 00:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Avstånd solen-jorden: ~ 150 miljoner km.
Jordens diameter: ~ 12742 km.
Relativ skillnad mellan kortaste och längsta avstånd mellan solen och jorden: ~ 1/10000. Med andra ord: försumbart.
Ja, det är enligt glob-modellen, men jag vill veta hur det fungerar med plattjordsmodellen.
Citera
2018-02-24, 00:37
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Eftersom jag tror att det vi ser och upplever inte är ett fysiskt objekt så blir det svårt. Vet ej.
Återkom när du vet. Jag väntar med spänning.
Citera
2018-02-24, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Det beror på att atmosfären bildar en sorts lins, som bl.a. beroende på väder och temperatur mer eller mindre förstorar och färgar solen vid upp/nergång.
Mycket möjligt. Ursprungligen handlade det om att Jazzil menade att det berodde på att vi hade nåt att jämföra med och det skulle förstora objektet. Moon illusion kallas det. Jag vet inte vad det beror på.
Citera
2018-02-24, 00:50
Medlem
Läsvärt om optiska fenomen i atmosfären:
https://en.wikipedia.org/wiki/Atmospheric_optics
Citera
2018-02-24, 10:05
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Du sade att det bevisade motsatsen och jag frågade hur. Så hur bevisar de olika storlekarna på solen att jorden är rund, det var ditt påstående. Men du svarar med en fråga. Ditt dåliga omdöme har nu gett dig en erfarenhet. Gonatt!

Men Buldogg!!

Nu börjar du igen, det är som du inte har förmågan att lära dig något.

Vi tar det igen.

1. Solen har samma storlek mitt på dagen som den har vid en solnedgång. Detta har bevisats. Du själv kan bevisa det!!!
Så detta är inga hemligheter, det är ingen myndighet som tvingar lärare eller forskare att ljuga om detta.
DU själv kära Buldogg kan med enkla medel SJÄLV kontrollera detta med tex en egen byggd hålkamera.

2. När vi tittar utan hjälpmedel så kan vi UPPLEVA att solen/månen är större vid solnedgång. Detta då vi blir lurade av hur hjärnan tolkar världen. Dels handlar det om att vi kan jämföra solen/månen med objekt nära horisonten. Dels handlar det om att hjärnan "vet" att objekt oftast är längre bort när dom är högt upp än när dom är på/nära marken.

Så, kan vi släppa detta nu!!! Kan du skriva ner detta på ett papper och sätta upp det bredvid datorskärmen. Nästa gång du uppenbart glömt kunskapen om detta så tittar du på lappen!!!

Okey? Solen HAR samma storlek hela dygnet! Från morgon till kväll.
Senast redigerad av Jazzil 2018-02-24 kl. 10:19.
Citera
2018-02-24, 10:29
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Alla kartor som används för navigation är förvrängda, även den du har i din bil. Karta kan föreställa en banan, spelar ingen roll så länge koordinatsystemet stämmer med vart du vill åka.

Om du tittar på länkad karta så ser man att den kan göras om till en glob om man syr ihop den vid Antarktis. Jag håller för troligt att vi inte vet hur världen ser ut. Flygrutterna som menpalla tog upp talar för att nåt inte stämmer med dagens modell.

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=s9%2b3b5o%2f&id=401E3CBA CC9DF1F32A21F0B008FB98D06763FF00&thid=OIP.s9-3b5o_C1AylQ57Ci-3gAHaKi&q=gleasons+map&simid=608037564461813681&se lectedIndex=0&ajaxhist=0
Koordinatsystemen fungerar perfekt och koordinaterna kommer från globjorden. Det finns ingen plattjordskarta som duger till navigering eller någonting. Istället har årtusenden av navigation lett fram till en glob, inget annat.

Plattjordare kan inte segla, inte flyga och inte åka bil längre stträckor med sina plattjordskartor. Faktum är att de är helt odugliga, eftersom de inte representerar jorden, utan istället an knäpp idé som sprids på youtube bland folk som vill känna sig "speciella".

Visa mig en plattjordskarta som duger till navigation eller sluta trolla. Du fattar lika bra som alla andra att det bara är globkartor som fyller någon funktion. Att du vill fortsätta löjla dig är ju bara infantilt.
Citera
2018-02-24, 10:52
Medlem
madtops avatar
Citat:
Flygrutterna som menpalla tog upp talar för att nåt inte stämmer med dagens modell.

Exakt vad är det som inte stämmer med våra flygrutter?
Anledning att du inte konkretiserar vad som är problemet visar att du inte har en aning. Och jag vet att du inte kommer lyckas visa "nåt inte stämmer". Du sitter helt enkelt och svamlar utan att ha någon som helst koll.

Dessutom kan man bara häpna över din konfirmeringsbias. Du hänvisar men menpallas länkpost (som är innehållslöst) samtidigt som du totalt ignorerar andra poster som visar att flygrutter bevisar att jorden inte är platt.

Vad säger du t.ex om nedan hobbyundersökning? En pappa som tillsammans med sina två döttrar jämförde hur flygrutter passar in på en platt respektive sfärisk jord. Och föga förvånande kom de fram till att rutterna inte fungerar på en platt jord. Flygrutterna visar att jorden inte är platt.
https://creation.com/a-direct-test-of-the-flat-earth-model-flight-times
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in