2018-02-23, 23:28
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Hur då? Vilka referenspunkter har du att utgå ifrån när du gör din beräkning?
Inga, därför skrev jag troligtvis.
Citera
2018-02-23, 23:28
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Förstår inte alls. Det är väl sensorer som avgör när ljusen slår om. Finns väl ingen som helst möjlighet att räkna ut tidpunkten för skottet utifrån en film från sveavägen?

Så är det gällande sensorer. Dock utökar den här infallsvinkeln ett närmande till att kunna utröna diverse tidpunkter då den sammanflätar viktiga iaktagelser från nyckelvittnen. Men att deducera en exakt tid för skotten utifrån det ter sig knappast troligt.

Men det är i alla fall ett nytt grepp om analyserna av mordplatsskeendena.
Citera
2018-02-23, 23:30
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej, de falska tk-listorna säger egentligen ingenting om CPs skuld. De förfalskades i mars 1987 långt innan CP var aktuell. Det finns en möjlighet att de förfalskades för att neutralisera Sigge C:s observationer i närheten av mordplatsen vid tiden för mordet. En silvervit Volvo hade under flera minuter aktivt blockerat vägen på Luntmakargatan så att han inte kunde passera Tunnelgatan. (Enligt Ölvebro är detta bekräftat och skedde runt 23:30). På Apelbergsgatan i närheten hade SC innan detta sett 3 män och en kvinna med WT gå mot mordplatsen. Han tyckte att de uppträdde som poliser och det kan ha varit detta som föranledde de förfalskade tk-listorna, som skulle bevisa att SC var hemma vid tiden för mordet.

Ett och ett halvt år senare återanvändes den falska informationen för att stödja det osäkra vittnet Roger Ös berättelse att han sett CP utanför Grand ungefär när paret Palme var där.

Tillägg: intressant att Ölvebros och Nässéns uppgifter inte gå ihop.

Roger ö kan väl avfärdas idag med tanke på andra vittnen vid grand
Citera
2018-02-23, 23:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Roger ö kan väl avfärdas idag med tanke på andra vittnen vid grand
Ja, hans vittnesmål väger inte tungt precis.
Citera
2018-02-23, 23:37
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Min syn på MOP idag:
CP gjorde det <1%
Ensam galning ~9%
Konspiration 90%
Citera
2018-02-23, 23:59
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Min syn på MOP idag:
CP gjorde det <1%
Ensam galning ~9%
Konspiration 90%
Min syn
CP gjorde det 0%
Ensam galning 99%
Konspiration <1%
Citera
2018-02-24, 00:31
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Nuförtiden påverkas väl gatljusen bl.a. av fotgängare som trycker
på knappen vid övergångsstället. Det kanske inte fanns 1986.
Om gatljusen slog om efter fasta intervall skulle det förenkla
men det är väl bara ett omslag som beskrivs och då blir det
svårare att säga om GM dröjde eller sprang direkt.

Säker på att jag sett en tv-snutt där det sägs att IM stod på senorn vilket gjorde att ljusen slog om till rött då och då. Det hindrar inte att de gjorde det med ett bestämt tidsintervall.

=> ingen står på senor= aldrig rött på svea vägen
=> står på sensor= rött var 330 sek etc

också möjligt
=> står på sensor= räknar direkt ned till omslag (inte sannolikt)

Det är troligast att det var ett fast intervall
Citera
2018-02-24, 01:01
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Så är det gällande sensorer. Dock utökar den här infallsvinkeln ett närmande till att kunna utröna diverse tidpunkter då den sammanflätar viktiga iaktagelser från nyckelvittnen. Men att deducera en exakt tid för skotten utifrån det ter sig knappast troligt.

Men det är i alla fall ett nytt grepp om analyserna av mordplatsskeendena.
Frågan är bara, hur länge måste en bil som ska svänga till vänster i korsningen, vänta på grönt ljus?
om det nyss har blivit grönt ljus för en bil i den motsatta riktningen på Sveavägen.

Jag behöver veta minsta antal sekunder ? 20 ? 30 ? eller mer ? i 1986

http://oi68.tinypic.com/2e5rrps.jpg
Senast redigerad av 299792458 2018-02-24 kl. 01:14.
Citera
2018-02-24, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I propagandaboken "uppdrag olof Palme från 1987 pekar Arbetetjournalisterna Hermansson/Wenander med hela handen mot just Bertil Wedin. Boken är full av anonyma påhopp på olika personer . Omdömet svartblå kallakrigare om PG Näss är ett exempel.

Många uppgifter inne från socialdemokratin i boken går stick i stäv mot vad som måste vara samma grupp människor säger till Björn Elmbrandt några år senare. Via Arbetetduon framförs bl a att Olof Palme Skulle bestämt sig för att avgå före valet 1988. Något som senare dementerats. Fantastiskt nog fick boken stora journalistpriset

Det kan vara av intresse att BW varit informatör åt SÄPO Sedan sent 60-tal. Hans första kontaktman var Jan Zelmerlööf Som vid tiden för MOP var SÄPO-boss i Malmö . Sättet Olle Frånstedt beskriver JZ i sina memoarer visar vilket värde OF satte på sin underlydande . JZ var tillsammans med Göran Arnfors den som ledde utredningen av Stig Bergling. GA/JZ tillhörde också ryssrotel-chefen Tore Forsbergs värsta belackare inom SÄPO.

Tackar för utförligt svar. Här är
Lingärdes pm om Wedin som inlämnades till polisen https://www.svd.se/stieg-larssons-pm-om-palmemordet#sida-4 Ang bokens påstående om Palmes planerade avgång före valet 1988, så bör väl det i så fall varit lämpligt med partiledarbyte under 1987 ett år före valet? Om det skulle stämma ligger väl hotbilden närmare till hands som motiv, än generalsekreterarposten som peres de queljar hade 82 tom 92? Kanske hade han tröttnat efter valmotgångarna erlander aldrig hadde.
Citera
2018-02-24, 01:31
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Säker på att jag sett en tv-snutt där det sägs att IM stod på senorn vilket gjorde att ljusen slog om till rött då och då. Det hindrar inte att de gjorde det med ett bestämt tidsintervall.

=> ingen står på senor= aldrig rött på svea vägen
=> står på sensor= rött var 330 sek etc

också möjligt
=> står på sensor= räknar direkt ned till omslag (inte sannolikt)

Det är troligast att det var ett fast intervall
Inge Morelius: "som jag uppfattade det, så slog lysena om flera gånger. Jag stod väl antagligen på något utav de här avkännarna i marken för lysena"

ändå fick Jan Nilsson (som stod brevid IM) vänta på grönt ljus efter att taxin gjort en U-sväng på Sveavägen
Citera
2018-02-24, 01:47
Medlem
299792458s avatar
Vilka tre til fyra personer såg Göran Israelsson i närheten av Olof Palme efter mordet ? och hvem var den blodige killen som talade om att det sprungit en person från platsen ? Det kan inte ha varit Stefan Glantz som anlände tillsammans med Göran Israelsson och sa att han inte hade sett någonting.

http://oi66.tinypic.com/2ymy7h0.jpg

Kan de tre til fyra personer vara, Lisbet Palme, GM och den blodige killen ?
Senast redigerad av 299792458 2018-02-24 kl. 01:49.
Citera
2018-02-24, 09:20
Medlem
Citat:
Fast ibland har vi en tendens att gräva ner oss i detaljer. Så vad vet vi?
1 mördaren sköt två skott
2 Palme dog
3 LJs vittnesmål sorterar bort CP
4 mördaren kom undan
5 mördaren hade bra lokal kännedom
6 Sveriges syn på Sydafrika förändrades inte
7 Sveriges syn på sovjet förändrades inte
8 relationerna med USA blev bättre

USA har jag en känsla för, att de var inblandade.
Det skulle kunna förklara att sanningen aldrig får komma fram eftersom USA och Nato är den enda säkerhet vi har här i världen.
Det skulle också förklara att VG fick uppehållstillstånd i USA , när han flydde dit.
Att mördaren hade lokalkännedom behöver inte betyda att han var svensk, han kan ha varit väl förberedd mha svenskar med god lokal kännedom. Jag tycker det verkar vettigt att använda sig av en utländsk mördare. Att välja en svensk skulle vara väldigt riskabelt, han skulle ju lätt kunna identifieras om Man hade lite otur. Mycket mindre risk med en utlänning.
Mördaren hade väl också understöd , antar jag, därav alla WT - vittnesmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in